نرخ دلار صرافی ۱۰۰ تومان کاهش یافت

۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۲۶۹
نرخ دلار صرافی ۱۰۰ تومان کاهش یافت

گروه بانک و بیمه|

روز یک‌شنبه 10 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلای جهانی بدون تغییر 1464 دلار قیمت‌گذاری شد و قیمت دلار در بازار آزاد نیز 12620 تومان نرخ‌گذاری شد. در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار به 12 هزار و 300 تومان و قیمت فروش آن به 12 هزار و 400 تومان رسید. همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو به قیمت 13 هزار و 500 تومان خریداری و به قیمت 13 هزار و 600 تومان به فروش رسیده است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی روز یک شنبه با افت ۱۰۰ تومانی قیمت نسبت به روز شنبه به رقم ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. نرخ خرید هر دلار در ساعت ۱۳ روز یک‌شنبه در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان و فروش ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان درج شد، نرخ خرید هر یورو نیز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و فروش ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان شد. همچنین در سامانه نیما در روز معاملاتی شنبه هر حواله یورو ۱۲ هزار و ۳۹ تومان فروخته شد، هر حواله دلار نیز ۱۰ هزار و ۹۰۲ تومان به فروش رسید.

به گزارش «تعادل»، در بازار طلا مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار یک میلیون و 909 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار 440 هزار و 800 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 402 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 350 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 300 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 500 هزار تومان و سکه گرمی نیز 880 هزار تومان معامله شد.

سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای روز شنبه 9آذر 98 را برای دلار 12 هزار و 388 تومان، یورو 13 هزار و 632 تومان، پوند انگلیس 15 هزار و 462 تومان، درهم امارات 3 هزار و 403 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 240 تومان و یوآن چین یک هزار و 878 تومان اعلام کرد.

در بازار ارز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز یک‌شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمامی ارزها نسبت به روز شنبه ثابت ماند، بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز یک‌شنبه دهم آذر ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد.

همچنین هر پوند انگلیس نیز بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۵۴ هزار و ۳۲۰ ریال و هر یورو نیز بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۴۶ هزار و ۲۷۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

  سایه دلار بر بازار طلا

همچنین قیمت طلا و سکه، تاثیر مستقیمی از نوسانات نرخ دلار دارد به‌طوری که افزایش قیمت دلار باعث رشد قیمت طلا می‌شود

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایرنا درباره تلاطم‌های اخیر بازار طلا و سکه اظهار داشت: قیمت‌ها به علت افزایش قیمت دلار، رشد کرده است. قیمت طلا و سکه، تاثیر مستقیمی از نوسانات نرخ دلار دارد به‌طوری که افزایش قیمت دلار باعث رشد قیمت طلا می‌شود. امیدواریم شرایط بازار همانند دو هفته پیش شده و آرامش برقرار شود، زیرا در ثبات اقتصادی فضای معاملاتی مثبتی برقرار شده و خریداران و فروشندگان در شرایط بهتری اقدام به خرید و فروش می‌کنند. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به افزایش قیمت‌ها گفت: قیمت سکه تمام بهار آزادی دیروز به چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید؛ بهای هر مثقال طلای آبشده نیز تا یک میلیون و ۹۱۰ تومان نیز بالارفت که البته در ساعات پایانی معاملات به یک میلیون و ۹۸۰ هزار تومان کاهش یافت. حباب سکه در حدود دو هفته پیش و قبل از نوسان‌های اخیر به صفر رسیده بود و گاهی اندکی بالاتر می‌رفت، اما دیروز میزان حباب سکه به ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان رسید. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره چشم‌انداز بازار طلا و سکه گفت: درشرایط کنونی پیش‌بینی مسیر حرکت بازار طلا و سکه دشوار است. وی ادامه داد: اما در صورتی که بانک مرکزی بتواند دوباره بازار ارز را به ثبات رسانده و عرضه و تقاضا را کنترل کند، قیمت طلا و سکه نیز به وضعیت قبل از نوسانات اخیر (هفته سوم آبان) باز می‌گردد.

  خودتحریمی‌ها در سال ۱۳۹۸ کم شد

از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین مسائل کشور، با توجه به شرایط تحریمی، حفظ بازارهای صادراتی و افزایش صادرات غیرنفتی است که می‌تواند خلأ ناشی از کم‌شدن درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت را جبران کند.

یکی از مهم‌ترین مسائل کشور، با توجه به شرایط تحریمی، حفظ بازارهای صادراتی و افزایش صادرات غیرنفتی است که می‌تواند خلأ ناشی از کم‌شدن درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت را جبران کند. محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات در این مورد گفت: شرایط امسال نسبت به سال گذشته از نظر تحریم‌ها بسیار سخت‌تر شده است و در نیمه اول سال ۱۳۹۸ نیز تاثیر تحریم‌ها را بیش از سال گذشته لمس می‌کنیم. بااین‌حال، اتفاق مثبتی که سال جاری رخ داده است کاسته‌شدن از خودتحریمی‌های داخلی است. درحالی که در سال ۱۳۹۷ به‌دلیل شتاب‌زدگی و عدم درک واقعیت‌های تجاری از سوی مسوولان شاهد اعمال برخی سیاست‌ها بودیم، امسال سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان بسیاری از موانع خودساخته را کاهش دادند. به عنوان نمونه در موضوع صادرات، بازگشت ارز حاصل از صادرات و همچنین رفع تعهد ارزی بسیاری از مشکلات حل شد و شاهد هستیم که صادرکنندگان، با توافقاتی که با همکاری بانک مرکزی انجام شد، ارز خود را به روش‌های مختلف به کشور بازمی‌گردانند و این روند سرعت گرفته است.

در مجموع در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۸، برنامه‌‎ریزی بهتری نسبت به سال گذشته صورت گرفت و از سوی دیگر شاهد ثبات نسبی در بازار ارز بودیم که این موضوع در کنار نزدیک‌ترشدن نرخ ارز در سامانه نیما به بازار از مهم‌ترین فاکتورهای لازم برای محاسبات و برنامه‌ریزی صادرکنندگان بود.

آمارهای صادراتی بعد از اعمال تحریم‌های امریکا نشان می‌دهد صادرات ما به اروپا، کره جنوبی و تا حدودی چین کاهش یافته است و نگاه افزایشی را درباره افزایش ارقام موجود پیش‌بینی نمی‌کنیم. بااین‌حال، افزایش صادرات ایران به بازارهای منطقه و ۱۵ کشور همسایه در دستور کار وزارت صنعت قرار دارد. برنامه‌ریزی‌هایی وجود دارد تا صادرات به کشورهای همسایه افزایش یابد یا اینکه از کشور همسایه به بازار ثالثی صادر شود.

دلیل این امر نیز آن است که برخی کشورها برای واردات از ایران دغدغه‌هایی برای تعویض مدارک دارند. به‌نظر من، در کشورهایی که امکان رشد صادرات در شش ماهه دوم امسال وجود دارد، کشورهای عراق، افغانستان  و کشورهای مشترک‌المنافع هستند. دلیل این امر نیز آن است که نقل‌وانتقال پول راحت‌تر است. کاهش هزینه انتقال پول به‌ویژه در بازار عراق به روشی که هم مورد تایید بانک مرکزی باشد و هم قابل‌استفاده برای صادرکنندگان، می‌تواند به افزایش صادرات به این کشور منجر شود. همچنین، توافقات بانکی امکان افزایش صادرات به افغانستان و ترکیه را نیز امکان‌پذیر خواهد کرد.

بارها تاکید کرده‌ایم که نرخ ارز ۱۳ تا ۱۴ هزار تومانی حباب است و واقعی نیست. قیمت منطقی برای دلار کانال ۱۱ هزار تومان است؛ به این معنا که با توجه به عرضه و تقاضا، دلار از ۱۱ هزار و یک تومان تا ۱۱ هزار و ۹۹۹ تومان باشد. به‌نظر من، نرخ ارز بیش از ۱۲ هزار تومان حباب و کمتر از ۱۱ هزار تومان نیز سرکوب نرخ است. برای هریک از این نرخ‌ها نیز دلایل مشخصی وجود دارد.

هر زمان که صحبت از گفت‌وگو و مذاکره می‌شود، نرخ ارز هیجانی و نه واقعی کاهش پیدا می‌کند و هر بار که تنشی سیاسی رخ می‌دهد نیز به همین شکل شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. بااین‌حال، بهترین حالت ماندگاری و ثبات نرخ‌ها در کانال ۱۱ هزار تومان با توجه به عرضه و تقاضاست.

در شش ماهه نخست امسال شاهد مدیریت واردات بودیم و از سوی دیگر رکود حاکم بر بازار به‌دلیل کمبود نقدینگی باعث شده است بازار ارز کشش لازم را نداشته باشد و دلار برای کانال بالاتر از ۱۱ هزار تومان نیز تقاضا نداشته باشد. نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم، آن است که در چهار ساله دولت یازدهم شاهد سرکوب نرخ ارز بودیم و این موضوع منجر به انفجار نرخ‌ها در شروع به کار دولت دوازدهم شد. بخش عمده‌ای از جهش نرخ ارز در سال ۱۳۹۷ به‌دلیل سرکوب نرخ آن در سال‌های گذشته و بخش دیگری هم به‌دلیل خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم‌های بی‌سابقه آن بود؛ حال اینکه کدام‌یک از این دو موضوع در نرخ‌ها بیشتر اثر گذاشت، جای بحث و گفت‌وگو دارد.

در دوره کنونی نیز سیاست سرکوب نرخ ارز نباید تکرار شود و در پایان سال تفاضل تورم داخلی و خارجی هر عددی که بود، بر نرخ ارز اضافه شود تا شاهد تکانه‌های ارزی بالا برای جامعه و کاهش قدرت خرید آن به‌یک‌باره نباشیم. اگر این اتفاق صورت نگیرد، با هر اتفاقی که خارج از اراده حاکمیت باشد، نرخ ارز به‌طور هیجانی بالا می‌رود.

از سوی دیگر با اعمال این سیاست، قیمت کالاهای صادراتی رقابتی شده و امکان ماندگاری در بازارهای هدف خود را حفظ خواهند کرد. باید بگویم افزایش نرخ ارز متناسب با تفاضل تورم داخلی و خارجی به‌معنای افزایش صادرات نیست، بلکه به‌معنای آن است که متناسب با افزایش نرخ، از صادرات کاسته می‌شود و قدرت چانه‌زنی فعالان اقتصادی و حفظ بازارهای صادراتی بالا می‌رود.

دولت و بانک مرکزی این پیش‌بینی را دارند که تورم یک‌ساله یا شش‌ماهه دوم حدود ۱۵ درصد تا ۲۰ درصد خواهد بود، نباید نرخ ارز را سرکوب کنند و مانع از روند افزایشی آن شوند، زیرا این موضوع مانع از تکانه‌های ارزی در بزنگاه‌های سیاسی می‌شود و امکان رقابتی‌شدن بازارهای صادراتی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور فراهم می‌‎کند.

  پرداخت با بیت کوین در روسیه ممنوع شد

 رییس بانک مرکزی روسیه گفت: این بانک به خاطر نگرانی در مورد جرایم مالی و بی‌ثباتی بازار از ممنوعیت پرداخت با بیت کوین حمایت می‌کند.

به گزارش یاهو فاینانس، بانک مرکزی روسیه از ممنوعیت پرداخت با بیت کوین حمایت می‌کند. الویرا نابیولینا، رییس بانک مرکزی روسیه گفت که این تصمیم به خاطر نگرانی در مورد جرایم مالی و بی‌ثباتی بازار گرفته شده است. وی گفت: روبل تنها پول رایج قانونی در فدراسیون روسیه است.

 ما همچنان اعتقاد داریم که ارزهای مجازی خطرات قابل توجهی به همراه دارند که شامل پاک کردن پول‌ها از جرایم و تروریسم مالی و انجام معاملات ارزی با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز می‌شود. نابیولینا سرمایه‌گذاری در ارزهای مجازی را با قماربازی مقایسه کرد.  وی اضافه کرد: به نظر ما ارزهای مجازی خصوصی نمی‌توانند برابر با پول بدون پشتوانه باشند و نمی‌توانند تبدیل به یک ارز رایج قانونی شوند.اگر تصمیم به ممنوعیت ارزهای مجازی به عنوان یک شیوه پرداخت در سطح قانونی گرفته شود، ما از آن حمایت می‌کنیم.

 باج خواهان معمولا مبلغ اخاذی خود را به ارز مجازی دریافت می‌کنند. وضعیت قانونی ارزهای مجازی و استخراج آنها در روسیه هنوز تصویب نشده است.

 

ارسال نظر