انتقاد رییس کل از صادرکنندگان

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۹۲۸
انتقاد  رییس کل  از صادرکنندگان

گروه بانک و بیمه|

رییس کل بانک مرکزی نسبت به نوسان یک هفته گذشته بازار ارز واکنش نشان داد و اظهار داشت: آنچه که این روزها در بازار ارز می‌بینیم عمدتاً ناشی از نحوه عملکرد برخی از صادرکنندگانی است که به سبب جو روانی ناشی از افزایش نرخ بنزین و حوادث بعد از آن و شروع تسویه حساب‌های تجار با خارجیان در پایان سال میلادی، تلاش می‌کنند با تعلل، ارزهای صادراتی خود را با نرخ‌هایی بالاتر عرضه نمایند. به همین دلیل به خاطر اعلام نرخ‌های غیرواقعی، تقاضای زیادی حتی برای نرخ‌های کمتر از آن وجود ندارد.

رییس کل بانک مرکزی تأکید کرد: بانک مرکزی در این مواقع همان‌گونه که درحال حاضر درحال انجام است، با حضور پرقدرت در بازار حواله‌ای ارز، عدم تعادل‌های مقطعی را مرتفع و تعادل مبتنی بر متغیرهای واقعی را همانند بازار اسکناس به بازار حواله بر می‌گرداند.

همتی افزود: بارها تأکید کرده‌ام که بانک مرکزی به تدوام ثبات نسبی بازار ارز اهمیت ویژه‌ای قائل است و رمز تداوم ثبات در این بازار و به تبع آن در سایر بازارها، توجه به بنیان‌های بازار در کنار حضور پُرقدرت بازار ساز برای جلوگیری از سفته بازی و نوسان‌گیری در این بازار است و این‌بار نیز با اقداماتی که در جریان اقدام دارد کما فی السابق بازار را مدیریت خواهد کرد.

در همین حال روز سه‌شنبه 5 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا بدون تغییر قیمت نسبت به روز دوشنبه 1458 دلار قیمت‌گذاری شد و قیمت دلار در بازار آزاد نیز 12230 تومان نرخ‌گذاری شد. در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار به 12 هزار و 200 تومان و قیمت فروش آن به 12 هزار و 350 تومان رسید. همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو به قیمت 13 هزار و 400 تومان خریداری و به قیمت 13 هزار و 550 تومان به فروش رسیده است.

به گزارش «تعادل»، در بازار طلا مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار یک میلیون و 856 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 428 هزار و 500 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 260 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 250 هزار تومان، نیم سکه با افزایش 2 میلیون و 250 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 440 هزار تومان و سکه گرمی نیز 870 هزار تومان معامله شد.

سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای روز دوشنبه 4 آذر 98 را برای دلار 11 هزار و 922 تومان، یورو 13 هزار و 341 تومان، پوند انگلیس 15 هزار و 274 تومان، درهم امارات 3 هزار و 293 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 176 تومان و یوآن چین یک هزار و 802 تومان اعلام کرد.

در بازار ارز رسمی بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز سه شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۴ ارز مانند یورو نسبت به روز دوشنبه کاهش و قیمت ۱۰ واحد پولی دیگر مانند پوند افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۱۲ ارز دیگر نیز ثابت ماند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «سه‌شنبه پنجم آذر ماه ۹۸» بدون تغییر نسبت به روز دوشنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس نیز با ۲۰۳ ریال افزایش ۵۴ هزار و ۱۶۳ ریال و هر یورو نیز با ۲۸ ریال کاهش نسبت به روز دوشنبه ۴۶ هزار و ۲۶۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

  کاهش جزئی قیمت سکه در بازار

همچنین سه‌شنبه قیمت سکه در بازار کاهش جزئی داشته اما قیمت دلار نسبت به روز دوشنبه ۳۰۰ تومان افزایش یافت.

همچنین بازار ارز که در روزهای اخیر شاهد ثبات قیمت ارزهای مختلف بود، از روز دوشنبه روند صعودی به خود گرفت و سه‌شنبه نیز به این روند ادامه داد و بر همین اساس، قیمت خرید دلار در صرافی‌های مجاز بانکی نسبت به روز دوشنبه با افزایش ۳۰۰ تومانی همراه شد، به‌طوری‌که قیمت خرید هر دلار ۱۲ هزار و ۲۵۰ تومان و قیمت فروش آن نیز ۱۲ هزار و ۳۵۰ تومان است. همچنین هر یورو در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری و ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان فروخته می‌شود که قیمت این ارز نیز ۲۵۰ تومان افزایش یافته است. اما در بانک‌ها نیز قیمت خرید دلار و یورو افزایش داشت و هر دلار ۱۲ هزار و ۲۳ تومان و هر یورو ۱۳ هزار و ۲۷۸ تومان از مشتریان خریداری شده است. قیمت ارز مسافرتی نسبت به روز دوشنبه ۳۰۰ تومان افزایش یافت و هر یورو مسافرتی حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان برای مسافران قیمت‌گذاری شده که بالاتر از نرخ صرافی‌هاست.

  دلار بر قله هفتگی

از سوی دیگر در معاملات روز سه‌شنبه بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری امریکا و چین قرار گرفت و ارزش دلار در بازارهای جهانی به بالاترین سطح یک هفته اخیر رسید.

به گزارش رویترز، در معاملات روز سه شنبه بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری امریکا و چین قرار گرفت. نشریه «گلوبلال تایمز» به نقل از منبعی آگاه از دولت چین گزارش کرده است که امریکا و چین بسیار به فاز نخست توافق تجاری نزدیک شده‌اند. قرار است شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در هفته‌های آینده دیدار و در خصوص راهکارهای برون رفت از بن بست فعلی گفت‌وگو کند.

کریگ ارلام، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه«اواندا» گفت: اخبار مثبت از تحولات جنگ تجاری باعث ایجاد موج جدیدی از خوش‌بینی‌ها در بین معامله گران شده است با این حال نباید فراموش کرد که قبلا هم بارها اعلام شده که طرفین نزدیک به امضای توافق هستند اما مجددا اختلافات، طرفین را از میز مذاکره دور کرده است.

چین و امریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد شانزدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی، زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند. از سوی دیگر هر چند رییس‌جمهور چین گفته که چین به دنبال پرهیز از یک جنگ تجاری با واشنگتن است اما در عین حال گفته است که این کشور هراسی از اقدام متقابل در صورت لزوم ندارد. طرف امریکایی نیز سیگنال‌های متناقضی را فرستاده تا جایی که نمایندگان مجلس سنا از دولت خواسته‌اند تا معافیت همکاری با شرکت چینی هوآوی را لغو کند. ری آتریل، تحلیلگر معاملات ارزی در بانک ملی استرالیا گفت: اخبار متضاد باعث شده است تا بازار حدس‌های مختلفی بزند و کسی نمی‌داند که قرار است در نهایت چه اتفاقی بیفتد.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۰۹ درصد افزایش در مقایسه با روز دوشنبه و در سطح ۹۸.۳۵۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۰۳۴ دلار اعلام شد.

در حوزه برگزیت نیز حزب محافظه‌کار کماکان از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر در نظرسنجی‌ها پیش است. جرمی کوربین- رهبر حزب کارگر- وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات، رفراندوم برگزیت را برای بار دوم برگزار خواهد کرد اما افزوده که در جریان این همه‌پرسی موضعی بی‌طرف اتخاذ خواهد کرد.

در آخرین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۶ درصد کاهش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۹۷ دلار مبادله شد. هر یورو نیز با ۰.۱درصد کاهش به ۱.۱۰۱۶ دلار کاهش یافت. همچنین هر دلار امریکا به ۱.۳۳۰۷ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۵۰ دلار سنگاپور مبادله شد.

ارزش دلار کانادا در روزهای اخیر به دنبال گسترده‌تر شدن اعتصابات کارکنان راه‌آهن ملی این کشور در اعتراض به تصمیم مدیران برای تعدیل بخشی از کارکنان دچار ریزش شدیدی شده است. این اعتصابات همچنین حمل و نقل ریلی و حمل محصولات کشاورزی را در برخی از استان‌های این کشور با اختلالاتی همراه کرده که نگرانی‌ها از کاهش رشد اقتصادی این کشور در سه‌ماهه پایانی سال را تشدید کرده است. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به ۱۰۸.۹۸۸۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۷۳۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۲۸۶ یوان چین اعلام شد.

  شیب کاهش قیمت طلا تندتر شد

همچنین قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی با چشم‌انداز انعقاد توافق تجاری مقدماتی میان امریکا و چین، به پایین‌ترین حد خود در دو هفته گذشته کاهش یافت. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۴۵۴ دلار و ۱۹ سنت رسید، در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۴۵۳ دلار و ۸۰ سنت رسید.

بنجامین لو، تحلیلگر شرکت فیلیپ فیوچرز اظهار کرد: ما شاهد نشانه‌های پیشرفت مذاکرات تجاری بوده‌ایم و همچنین منتظر آمار اقتصادی خوب در هفته جاری هستیم و همه این موارد به خوش‌بینی جمعی کمک کرده است. بنابراین ریسک‌پذیری افزایش پیدا کرده و دورنمای بازار طلا تیره شده است.

دو روز پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه پکن و واشنگتن به امضای توافق تجاری نزدیک می‌شوند، لیو هی، معاون نخست‌وزیر چین، رابرت لایتیزر، نماینده تجاری امریکا و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا درباره مسائل مربوط به فاز اول توافق تجاری تماس تلفنی داشتند.

بازارهای سهام آسیایی با امیدواری به توافق دو اقتصاد بزرگ جهان در آینده نزدیک، صعود کردند و دلار نزدیک به بالاترین حد خود در دو هفته گذشته ایستاد. بازارها پس از اینکه چین در یک‌شنبه هفته جاری اعلام کرد حمایت از حقوق مالکیت معنوی را افزایش خواهد داد، از نشانه‌های افت بیشتر تنش‌های تجاری استقبال کردند.

قیمت طلا که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن سرمایه تبدیل می‌شود از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۳ درصد رشد کرده که عمدتا تحت تاثیر جنگ تجاری امریکا و چین و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی بوده است. جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا روز دوشنبه گفت: مقامات این بانک چشم‌انداز مطلوبی برای اقتصاد امریکا دارند. با این حال رشد اقتصاد جهانی ضعیف و ابهام تجاری مانع از رشد شده و اگر آمار اقتصادی باعث شود، ارزیابی آنها از چشم‌انداز رشد اقتصادی تغییر کند، مناسب با آن واکنش نشان خواهند داد.

بر اساس گزارش رویترز، بانک مرکزی امریکا امسال سه دور نرخ‌های بهره را به منظور حمایت از رشد اقتصادی کاهش داده است اما پس از نشست اکتبر، سیاست‌گذاران امریکایی اعلام کردند تا زمانی که نشانه جدی از وخامت اوضاع اقتصادی مشاهده نکنند، نرخ‌های بهره را پایین‌تر نخواهند برد. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۶ دلار و ۸۵ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، ۸۹۷ دلار و ۴۴ سنت بود. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷۹۸ دلار و ۹۹ سنت رسید.

  سقوط بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح

در ۸ ماه اخیر

در خبری دیگر قیمت محبوب‌ترین ارز دیجیتالی جهان با تشدید محدودیت‌های چین بر ارزهای دیجیتال، با سقوط شدیدی مواجه شد.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، طبق داده‌های پایگاه کوین‌دسک، بیت‌کوین که محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان است دیشب تا ۶۵۵۸.۱۴ دلار سقوط کرد. طبق این داده‌ها تنها در ماه اخیر که دولت چین محدودیت‌های ارزهای دیجیتال را تشدید کرده، بیت‌کوین ۳۰۰۰ دلار از ارزش خود را از دست داده است.

این در حالی است که در اوایل ماه گذشته پس از اینکه رییس‌جمهور چین، شی‌جین‌پینگ، در سخنرانی خود از بازتر کردن فضا برای تکنولوژی بلاک‌چین صحبت کرد، قیمت بیت‌کوین موقتا به بالاتر از ۱۰ هزار دلار جهش کرده بود. اما روز جمعه بانک مرکزی چین در اقدامی برعکس این مواضع، از سرمایه‌گذاران خواست در مورد ارزهای دیجیتال هوشیار باشند.

حالا پکن مواضع سختی در قبال ارزهای دیجیتال اتخاذ کرده و اقدامات صندوق‌های تامین مالی این ارزها، که با عنوان عرضه اولیه سکه مجازی صورت می‌گیرند، را ممنوع کرده است. جف دورمان، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری آرکا، می‌گوید: این یکی از بدترین هفته‌های تاریخ سرمایه‌های دیجیتال است و بازار به وضوح در حال کوچک‌تر شدن است.

 

ارسال نظر