کاهش نرخ دلار نسبت به هفته قبل

۱۳۹۸/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۶۴۹
کاهش نرخ دلار نسبت به هفته قبل

بانک مرکزی اجازه تلاطم در بازار ارز را نمی‌دهد

 

گروه بانک و بیمه |

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه شرایط برای بازگشت نرخ ارز به قیمت‌های نجومی فراهم نیست، گفت: بانک مرکزی اجازه چنین تلاطم‌هایی را نخواهد داد.

سیدکاظم دلخوش در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به آخرین وضعیت بازار ارز و سکه، گفت: خوشبختانه نظارت‌های جدی بر بازار نرخ ارز و سکه را درگیر تلاطم‌های قیمتی نمی‌کند. نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ظرف چند روز ابتدایی افزایش نرخ بنزین رشد چند هزار تومانی قیمت دلار طبیعی بود، افزود: رشد ناچیز نرخ ارز پس از تغییر قیمت بنزین حباب موقتی بوده که به زودی تخلیه خواهد شد.

دلخوش با تاکید بر اینکه بانک مرکزی می‌تواند کنترل بازار را به دست بگیرد، تصریح کرد: رشد قیمت ارز و رسیدن آن به اوج تلاطم‌های قیمتی ممکن نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص ساماندهی ارزی موقتی نبوده و به روزرسانی آنها تداوم دارد، گفت: تجربه چند ماهه حضور دکتر همتی در بانک مرکزی نشان از تداوم ثبات نرخ‌ها در بازار دارد.

دلخوش با تاکید بر اینکه دولت در خصوص افزایش نرخ بنزین باید مراقب قیمت اقلام اساسی مردم باشد، تصریح کرد: جلوگیری از افزایش نرخ تورم از ۴درصد اعلامی یکی از ملزومات ساماندهی وضعیت بازار است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای کاهش واقعی قیمت ارز ایجاد ثبات در شرایط اقتصادی ضروری است، گفت: به‌طور حتم پس از از بین رفتن حباب ایجاد شده در نتیجه نرخ بنزین نرخ ارز دوباره روند کاهشی خود را دنبال خواهد کرد.

     نرخ در بازار

روز شنبه 3 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ انس طلا 1462 دلار قیمت‌گذاری شد و قیمت دلار در بازار آزاد نیز 11930 تومان نرخ‌گذاری شد که به معنای کاهش نرخ ارز نسبت به هفته قبل است. در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار به 11 هزار و 700 تومان و قیمت فروش آن به 11 هزار و 800 تومان رسید. همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو به قیمت 12 هزار و 900 تومان خریداری و به قیمت 13 هزار تومان به فروش رسیده است.

به گزارش «تعادل»، در بازار طلا نیز مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار یک میلیون و 813 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 418 هزار و 100 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 153 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 129 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 178 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 379 هزار تومان و سکه گرمی نیز 849 هزار تومان معامله شد.

سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای روز پنجشنبه 30 آبان 98 را برای دلار 11 هزار و 813 تومان، یورو 13 هزار و 17 تومان، پوند انگلیس 14 هزار و 936 تومان، درهم امارات 3 هزار و 257 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 160 تومان و یوآن چین یک هزار و 773 تومان اعلام کرد.

در بازار ارز رسمی بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۹ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز پنج‌شنبه کاهش و قیمت ۱۴ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۱۳ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «شنبه دوم آذر ماه ۹۸» بدون تغییر نسبت به روز پنج شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۳۹۷ ریال کاهش نسبت به روز پنج شنبه ۵۳ هزار و ۹۰۰ ریال و هر یورو نیز با ۲۵۰ ریال افت نسبت به روز پنج‌شنبه ۴۶ هزار و ۲۲۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

قیمت ارز نسبت به هفته گذشته با ثبات همراه بود. بازار ارز در نخستین روز از هفته جاری بدون تغییر نسبت به هفته گذشته به کار خود ادامه داد و ثابت ماند و بر همین اساس، قیمت خرید دلار در صرافی‌های مجاز بانکی نسبت به هفته گذشته ثابت بود و ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان است. قیمت فروش این ارز نیز ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان است.همچنین هر یورو در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری و ۱۳ هزار تومان فروخته می‌شود. اما در بانک‌ها قیمت خرید دلار و یورو اندکی افزایش داشت. هر دلار ۱۱ هزار و ۵۸۱ تومان و هر یورو ۱۲ هزار و ۷۹۲ تومان از مشتریان خریداری شده است. قیمت ارز مسافرتی ثابت ماند و همچون هفته گذشته هر یورو مسافرتی حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان برای مسافران قیمت‌گذاری شده که بالاتر از نرخ صرافی‌هاست.

     نامشخص بودن روند قیمت طلا

همچنین ابهام و سردرگمی بر بازار طلا حاکم است و معامله گران و سرمایه‌گذاران همچنان به تحولات پیرامون مذاکرات تجاری امریکا و چین واکنش نشان می‌دهند.

به گزارش ایسنا، نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز نشان داد در حالی که کارشناسان وال استریت درباره روند قیمت طلا به سه دسته مساوی تقسیم شده‌اند، تنها شمار زیادی سرمایه‌گذاران انتظار دارند قیمت طلا در هفته جاری کاهش پیدا کند.

هفته گذشته طلا اوقات دشواری را سپری کرد و در حالی که موفق نشد مقاومت در سطح ۱۴۷۵ دلار را بشکند، توانست با وجود صعود بازارهای سهام امریکا و دلار، در بالای ۱۴۵۰ دلار بماند. افشین نوابی، مدیر معاملات شرکت‌ ام‌کی‌اس سوییس به کیتکونیوز گفت: یک روز توافق تجاری امریکا با چین پیشرفت می‌کند و روز بعد متوقف می‌شود. این ابهامات از قیمت طلا پشتیبانی کرده اما برای بالا بردن آن کافی نبوده است.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها پنج نفر یا ۳۱ درصد افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند و پنج تحلیلگر دیگر هم نظری نداشتند در حالی که شش نفر یا ۳۸ درصد نیز انتظار داشتند قیمت طلا در هفته جاری کاهش پیدا کند. در این بین، ۵۸۷ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران شرکت کردند که از میان آنها، ۲۹۲ نفر یا ۵۰ درصد افزایش و ۱۷۳ نفر یا ۲۹ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند و ۱۲۱ نفر یا ۲۱ درصد هم نظری نداشتند.

در نظرسنجی کیتکونیوز برای هفته گذشته پیش‌بینی هر دو گروه تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران برای افزایش قیمت طلا درست از آب درنیامد. بهای هر انس طلا برای تحویل در دسامبر در معاملات روز جمعه بازار امریکا تغییر چندانی نسبت به روز گذشته نداشت و در ۱۴۷۳ دلار و ۴۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۰.۳ درصد کاهش یافت. طلا روز پنج‌شنبه به پایین‌ترین حد از ۱۳ نوامبر سقوط کرده بود.

به گفته برخی از تحلیلگران، عامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت طلا در کوتاه‌مدت، ادامه مناقشه تجاری میان امریکا و چین است. آدام بوتون، مدیرکل فارکس لایو نیز نسبت به رشد قیمت طلا خوش‌بین بوده و گفت: زمان حساسی است اما شکافهایی در فاز اول توافق پدیدار شده و اگر مذاکرات شکست بخورد، عامل مهمی برای رشد قیمت طلا خواهد بود. در حال حاضر بازار روی توافق تجاری حساب باز کرده اما اگر توافقی حاصل شود، ممکن است کمتر از آنچه باشد که بسیاری امیدوار بودند. از سوی دیگر اگر امریکا افزایش تعرفه‌های برنامه‌ریزی شده در ۱۵ دسامبر را به تاخیر بیندازد و پیشرفتی میان دو کشور باشد، قیمت طلا پایین خواهد رفت.

شون لاسک، مدیر شرکت والش تریدینگ به کیتکونیوز گفت: به دلیل بالا ماندن فعالیت سفته بازی، انتظار دارد قیمت طلا در کوتاه‌مدت کاهش پیدا کند. با این حال وی خاطرنشان کرد با وجود فشار فروش اخیری که وجود دارد، بازار طلا همچنان انعطاف پذیر مانده است.

    پرش دوباره دلار

 از سوی دیگر احتمال دیدار روسای جمهور امریکا و چین برای کاهش تنش‌های تجاری به صعود نیرومند دلار در برابر ارزهای مختلف منجر شد. به گزارش رویترز، در آخرین روز معاملات بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری امریکا و چین قرار گرفت. قرار است ژی جین پینگ، رییس‌جمهور چین با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در هفته‌های آینده دیدار و در خصوص راهکارهای برون رفت از بن بست فعلی گفت‌وگو کند. واسیلی سربریاکوف، تحلیل‌گر معاملات ارزی در بانک «یو‌بی‌اس» گفت: سیگنال‌های مختلفی در بازار دریافت شد اما در نهایت میل دلار به افزایش بود. با توجه به چشم‌انداز اقتصاد جهانی فکر می‌کنم دلار ارزشی بیشتر از ارزش ذاتی خود دارد.

چین و امریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد شانزدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی، زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.

از سوی دیگر هر چند رییس‌جمهور چین گفته که چین به دنبال پرهیز از یک جنگ تجاری با واشنگتن است اما در عین حال گفته است که این کشور هراسی از اقدام متقابل در صورت لزوم ندارد. طرف امریکایی نیز سیگنال‌های متناقضی را فرستاده تا جایی که نمایندگان مجلس سنا از دولت خواسته‌اند تا معافیت همکاری با شرکت چینی هوآوی را لغو کند.

ری آتریل، تحلیل‌گر معاملات ارزی در بانک ملی استرالیا گفت: اخبار متضاد باعث شده است تا بازار حدس‌های مختلفی بزند و کسی نمی‌داند که قرار است در نهایت چه اتفاقی بیفتد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۲۷ درصد افزایش در مقایسه با روز گذشته و در سطح ۹۸.۱۷۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۰۲۷ دلار اعلام شد. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در جمع مقامات کاخ سفید گفته است که چین و امریکا در حال حرکت به سمت حصول توافق تجاری هستند. با این حال وی تهدید کرده است که اگر دو طرف به توافق نرسند، تعرفه‌ها بر روی محصولات وارداتی امریکا از چین را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

در حوزه برگزیت نیز حزب محافظه‌کار کماکان از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر در نظرسنجی‌ها پیش است. جرمی کوربین- رهبر حزب کارگر- وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات، رفراندوم برگزیت را برای بار دوم برگزار خواهد کرد اما افزوده که در جریان این همه‌پرسی موضعی بی‌طرف اتخاذ خواهد کرد.

در آخرین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۴ درصد کاهش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۳۳ دلار مبادله شد. هر یورو نیز با ۰.۲۵ درصد کاهش به ۱.۱۰۱۸ دلار کاهش یافت. همچنین هر دلار امریکا به ۱.۳۳۰۲ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۴۳ دلار سنگاپور مبادله شد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به ۱۰۸.۶۳۴۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۷۳۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۳۹۵ یوان چین اعلام شد. میشل مک‌کارتنی، استراتژیست ارزی در موسسه «سی‌ام‌سی مارکتس» گفت: مساله نگران‌کننده در مقطع فعلی این است که تا پایان سال رشد اقتصادی در سطح جهان کاهشی خواهد بود و این مساله تاثیر مستقیمی بر روی نرخ‌های برابری ارزهای اروپایی در مقابل دلار خواهد داشت.

 

ارسال نظر