اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۳۷۳

100 هزار میلیارد سهم بانک‌ها از تسهیلات طرح‌های پیشران

سهم بانک‌ها از مبلغ کل تسهیلات در نظر گرفته شده به طرح‌های پیشران بخش مسکن و ساختمان، صنعت و معدن، نفت، گردشگری و جهاد کشاورزی مشخص شد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک ضمن تشکر از بانک‌ها بابت اقدامات به‌عمل آمده برای تأمین مالی بخش‌های مختلف اقتصادی و‌ با توجه به نامگذاری سال جاری به نام رونق تولید و برای حمایت هرچه بیشتر از واحدهای تولیدی به‌ویژه صنایع پیشران، سهم بانک‌های عامل از کل تسهیلات در نظر گرفته شده به طرح‌های پیشران را مجموعا 100 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که از این مبلغ سهم بخش صنعت و معدن مبلغ 500 هزار میلیارد ریال، سهم بخش نفت مبلغ 40 هزار میلیارد ریال، سهم گردشگری مبلغ 60 هزار میلیارد ریال، سهم بخش مسکن و ساختمان مبلغ 200 هزار میلیارد ریال و سهم بخش کشاورزی مبلغ 200 هزار میلیارد ریال تعیین شده است. بر این اساس مقرر شد سهم تسهیلات یاد شده با در نظر گرفتن صنایع پیشران معرفی شده از سوی وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نفت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان حداقل سهم پیش بینی شده برای اعطای تسهیلات توسط بانک‌های عامل مورد اقدام مقتضی قرار گیرد.

زنگ خطر صندوق بین‌المللی پول برای بدهی بازارهای پیشتاز

میزان سهام اوراق قرضه ارزی برای وام‌گیرندگان پیشتاز به هفت درصد از تولید ناخالص داخلی آنها رشد کرده و به اندازه نیمی از ذخایر آنها رسیده است که صندوق بین‌المللی پول درباره بروز مشکل در بازپرداخت این وام‌ها هشدار می‌دهد.صندوق بین‌المللی پول (IMF) در جدیدترین گزارش خود می‌نویسد: «نرخ پایین بهره جهانی برای «بازارهای پیشتاز»، یک موهبت تمام عیار بوده است. این کشورها توانسته‌اند که استقراض ارزانی برای تامین مالی نیازهای توسعه‌ای خود داشته باشند. اما کشورهایی که از این پول‌ها به خوبی استفاده نمی‌کنند، در بازپرداخت وام‌شان به مشکل می‌خورند و در معرض ریسک‌های جدی قرار می‌گیرند.»بازارهای پیشتاز

 (Frontier Market) به دسته‌ای از کشورهای در حال توسعه گفته می‌شود که نسبت به شرایط توسعه حداقلی، رشد کرده است. اما اقتصاد این دسته از کشورها، هنوز آنقدر پیشرفت نکرده که بتوان آنها را «بازار نوظهور» نامید. بنابراین اصطلاح بازارهای پیشتاز، برای اشاره به آنها به کار گرفته می‌شود.فروش اوراق بهادار ارزی توسط بازارهای پیشتازی مانند آنگولا، بلاروس، اکوادور و پاکستان امسال به ۳۸ میلیارد دلار افزایش می‌یابد؛ رقمی که نزدیک به رکورد سال ۲۰۱۷ است.این درحالی است که طی دوره پنج ساله تا نیمه سال ۲۰۱۹، کل سهام بدهی ارزی این کشورها سه برابر شده و به ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است.برای برخی از کشورها، بدهی خارجی نشان‌دهنده رشد منابع مالی است. سهام اوراق قرضه ارزی برای وام‌گیرندگان پیشتاز به هفت درصد از تولید ناخالص داخلی آنها رشد کرده و به اندازه نیمی از ذخایر آنها رسیده است. در حالی که در سال ۲۰۱۴، سهم سهام اوراق قرضه ارزی در تولید ناخالص داخلی آنها سه درصد و در ذخایر ۲۰ درصد بود.تعداد کشورهای در حال توسعه با درآمد پایین که برای بازپرداخت بدهی‌هایشان به دردسر افتاده‌اند، از سال ۲۰۱۳ دو برابر شده و به ۴۳ درصد رسیده است.گزارش ثبات مالی جهان که به تازگی منتشر شده، هشدار می‌دهد که در صورت افزایش نرخ بهره جهانی کار، بازپرداخت وام‌ها برای این کشورها سخت‌تر نیز خواهد شد.این گزارش همچنین به بازارهای پیشتاز هشدار می‌دهد: «کشورهایی که در خطر تنگدستی قرار دارند، باید از استقراض از وام‌دهندگان خصوصی پرهیز کنند. آنها باید روی پروژه‌های تامین مالی با بازدهی بالا، تمرکز کنند. این کشورها همچنین باید تلاش کنند تا مدیریت سرمایه‌گذاری‌های عمومی را تقویت و از وام‌دهندگان داخلی استقراض کنند. اقتصادهای پیشتاز می‌توانند با حمایت‌های مناسب، از وام‌های کم‌هزینه و ارزی برای بهبود چشم‌انداز رشد بلندمدت و افزایش سطح رفاهی زندگی شهروندان خود استفاده کنند.»گزارش ثبات مالی جهانی نشان می‌دهد که بدهی جهانی در نیمه اول سال جاری میلادی ۷.۵ تریلیون دلار افزایش یافته است. به دلیل دریافت وام از سوی چین و امریکا بدهی جهان مرز ۲۵۰ تریلیون دلار را رد کرده و تا پایان سال جاری میلادی به ۲۵۵ تریلیون دلار افزایش خواهد یافت.چین و ایالات متحده امریکا ۶۰ درصد سهم در افزایش میزان بدهی جهانی دارند. بدهی کشورهای در حال توسعه یا بازارهای نوظهور هم در سال جاری رکود تازه‌ای ثبت کرده و به ۷۱.۴ تریلیون دلار یعنی ۲۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشورها رسیده است.

پوزهای متصل به خطوط تلفن مشکلی ندارند

پوزهای متصل به خطوط تلفن همانند گذشته فعال هستند اما به دلیلی قطعی اینترنت در نقاط مختلف، اختلال در عملیات پوزهای متصل به Wireless به وجود آمده است.به گزارش فارس، خبرهایی مبنی بر بروز اختلال و عدم امکان خدمات‌دهی پوزها شنیده شد اما پیگیری‌ ما نشان می‌دهد در شبکه مرتبط با خدمات پرداخت کارتی مشکلی به وجود نیامده است.پوزهای (کارتخوان) متصل به خطوط تلفن همانند گذشته فعال هستند اما به دلیلی قطعی اینترنت در نقاط مختلف، اختلال در عملیات پوزهای متصل به Wireless (اینترنت ‌بی‌سیم) به وجود آمده است. پیگیری‌های ما نشان می‌دهد، شبکه شتاب و عابربانک‌ها مشکلی در ارایه خدمات به مشتریان ندارند.

 

ارسال نظر