بازدید همتی از صرافی‌ها و اطمینان دادن به تامین ارز

۱۳۹۸/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۱۹۷
بازدید همتی از صرافی‌ها و اطمینان دادن  به تامین ارز

گروه بانک و بیمه|

رییس کل بانک مرکزی روز یکشنبه 26 آبان 98 با بازدید سرزده از صرافی‌های میدان فردوسی به مردم و صرافی‌ها اطمینان داد که تأمین نیازهای ارزی مردم به موقع انجام خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی گفت: طی روزهای گذشته همچنان بانک مرکزی در بازار ارز حضور فعال است چرا که مدیریت بازار ایجاب می‌کند که به عنوان بازارساز اصلی نیازهای واقعی را تامین کرده و مازاد عرضه ارز را نیز را مطابق ماه‌های گذشته جمع‌آوری و به ذخایر کشور اضافه کند.وی افزود: مجموعه ذخایر بانک مرکزی از محل خرید ارز صادرات غیرنفتی و بازار ارز این اجازه را می‌دهد که با رصد تحرکات بازار ارز هرگونه تلاش برای سفته‌بازی را خنثی کند و همزمان اجازه دهد روند عادی عرضه و تقاضای ارز نرخ آن را تعیین کند.به گفته رییس کل بانک مرکزی تجربه بیش از یک سال و اندی گذشته این بانک در مدیریت علمی بازار ارز همچنان ادامه پیدا کرده و اطمینان است که شکل‌گیری انتظارات این چند روز تاثیر چندانی بر بازار ارز نخواهد داشت و همان روند گذشته و منطقی در بازار ادامه خواهد داشت.عبدالناصر همتی هشدار داد: مردم مراقب سرمایه‌های خود باشند تا از ناحیه سودجویان و سفته بازان آسیب نبینند.

  نرخ‌ها در بازار

روز یک‌شنبه 26 آبان 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا 1467 دلار قیمت‌گذاری شد. همچنین با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 12470 نرخ سکه و طلا در بازار افزایش یافت. نرخ لحظه‌ای روز یکشنبه ارز در سامانه سنا نیز برای فروش اسکناس یورو به 13500 تومان و برای دلاربه 12300 تومان رسید.

مظنه یک مثقال طلای آب شده 17عیاریک میلیون و 815 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 426 هزار و 100 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 211 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 109 هزار تومان، نیم‌سکه 2 میلیون و 188 هزار تومان، ربع‌سکه یک میلیون و 389 هزار تومان معامله شد.

سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای روز شنبه 25 آبان 98 را برای دلار 11 هزار و 623 تومان، یورو 13 هزار و 30 تومان، پوند انگلیس 15 هزار و 47592 تومان، درهم امارات 3 هزار و 234 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 148 تومان و یوآن چین یک هزار و 770 تومان اعلام کرد.

صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید دلار را 12 هزار و 200 تومان و قیمت فروش آن را 12 هزار و 300 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت 13 هزار و 400 تومان می‌خرند و 13 هزار و 500 تومان می‌فروشند.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز یکشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها نسبت به روز شنبه ثابت ماند.بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز یکشنبه بیست و ششم آبان ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین پوند انگلیس بدون تغییر ۵۴ هزار و ۱۹۶ ریال و هر یورو نیز بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۴۶ هزار و ۴۳۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

  قیمت ارز با افزایش همراه شد

به گزارش ایسنا، بازار ارز که در روزهای اخیر روند افزایشی به خود گرفته بود، روز ‌یکشنبه نیز به همین روند ادامه داد و قیمت‌ها اندکی بالا رفت.قیمت خرید دلار در صرافی‌های مجاز بانکی نسبت به روز گذشته ۲۰۰ تومان افزایش یافته و ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان است. قیمت فروش این ارز نیز ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان است. همچنین هر یورو در این صرافی‌ها ۱۳ هزار تومان خریداری و ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته می‌شود.در بانک‌ها هم قیمت خرید دلار و یورو افزایش داشت و هر دلار ۱۱ هزار و ۵۷۴ و هر یورو ۱۲ هزار و ۷۸۹ تومان از مشتریان خریداری شده است. قیمت ارز مسافرتی نسبت به روز گذشته حدود ۱۰۰ تومان افزایش یافت و هر یورو حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان برای مسافران قیمت‌گذاری شده که بالاتر از نرخ صرافی‌هاست.

   نکات احتیاطی برای خرید سکه و مصنوعات طلا

همچنین دبیر اتحادیه طلا و جواهر بر نکات احتیاطی لازم برای خرید سکه و مصنوعات طلا تاکید کرد.

به گزارش ایبِنا، با وجود هشدارهای فعالان حوزه طلا و جواهر، باز هم شاهد بروز کلاهبرداری و فروش سکه و طلای تقلبی هستیم. مواردی که از عدم اطلاع و توجه مردم سوءاستفاده کرده و سکه و مصنوعات تقلبی را به فروش می‌رسانند.در همین راستا، نادر بذرافشان گفت: متقاضیان باید برای خرید سکه فقط به واحدهایی که جواز رسته سکه فروشی را دارند مراجعه کنند. وی افزود: همچنین باید روی سکه هولوگرام اتحادیه طلا و جواهر درج شده باشد. البته این هولوگرام باید روی سکه باشد زیرا مواردی وجود دارد که هولوگرام در کنار سکه درج شده و کلاهبرداران با بریدن دور سکه اصل و جای‌گذاری سکه تقلبی و پرس دوباره، به مشتریان سکه تقلبی می‌دهند.دبیر اتحادیه طلا و جواهر، درباره نکات مهم هنگام خرید طلا نیز گفت: درباره طلا هم باید در فاکتور نوع، رنگ، عیار مصنوع و کد استاندارد ذکر شود و باید کد موجود در فاکتور و کد درج شده روی طلا نیز یکسان باشد.وی با تاکید بر اینکه سود فروشنده و میزان ارزش افزوده نیز باید در فاکتور ذکر شود، گفت: روی طلا نیز باید عیار ۷۵۰ ذکر شود و البته در شهرهایی مثل یزد و کرمان طلای ۲۰ و ۲۱ عیار هم وجود دارد.

 استخراج غیرقانونی رمزارز ممنوع

 از سوی دیگر، در حالی که استخراج رمزارزها در ایران شکل قانونی به خود گرفته و وزارت نیرو تعرفه برق مورد استفاده آن را نیز اعلام کرده، اما هنوز معامله و تولید آنها ممنوع است و در عین حال کسانی که استخراج‌های غیرقانونی رمزارز را اطلاع دهند، پاداش می‌گیرند.به گزارش ایسنا، ارزهای دیجیتال چند سالی می‌شود که در ایران شناخته‌ شده‌اند، اما از سال گذشته ورود به عرصه تولید و استخراج این رمزارزها رواج بیشتری یافت؛ به‌طوری‌که پیش‌نویس آیین‌نامه‌ فعالیت رمزارزها نیز از سوی بانک مرکزی

به صورت اولیه برای آنها منتشر شد.این موضوع در همان حد پیش‌نویس باقی ماند، تا اینکه در ماه‌های اخیر توجه دولت و سایر نهادهای مسوول به استخراج این رمزارزها به ویژه بیت‌کوین جلب شد، چراکه واردات دستگاه‌های ماینر و استفاده از آنها برای کسب درآمد توسط مردم با افزایش چشم‌گیری روبه‌رو شد.با توجه به اینکه هنوز

ساز وکار مشخصی برای صنعت ماینینگ وجود نداشت و این دستگاه‌ها برق بسیار زیادی را مصرف می‌کند و در عین حال برخی از افراد نیز از برق‌های صنعتی و کشاورزی برای استخراج بیت‌کوین استفاده می‌کردند، نهادهای مسوول به ماجرا ورود کرده و اقدام به توقیف تعدادی از این دستگاه‌ها کردند.همین موضوع سبب شد تا دولت در این زمینه جدیت بیشتری به خرج دهد و آن‌طور که گفته می‌شود، سازوکار تولید رمزارز در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد.

 آیین‌نامه هیات وزیران

در نهایت معاون اول رییس‌جمهوری در ۱۳ مردادماه آیین‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده در کشور را به منظور ایجاد بستری امن، کم هزینه، شفاف و پرسرعت برای تبادلات اقتصادی و به‌کارگیری با رویکرد تسهیل فضای کسب وکار را ابلاغ کرد.در این آیین‌نامه ضمن قانونی شمردن فعالیت ماینرها در ایران، حق و حقوقی برای آنها در نظر گرفته و شرط و شروطی نیز برایشان گذاشته شد که یکی از مهم‌ترین بندهای این آیین‌نامه ضمن اینکه استخراج رمزارز در آن به عنوان صنعت شناخته شد، به تعرفه استخراج رمزارزها اختصاص دارد که بر اساس آن مقرر شد تأمین برق متقاضیان استخراج رمزارزها صرفاً یا با دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا با احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری صورت گیرد.

   بیت‌کوین کمک حال شرایط تحریمی

این در حالی است که برخی کارشناسان از نحوه برخوردهای چندگانه با بیت‌کوین گلایه می‌کنند، به‌طوری‌که نیکزاد، عضو هیات‌مدیره انجمن فناوران زنجیره بلوک در این باره گفته است: هیات دولت در مصوبه خود ماینینگ بیت‌کوین را به رسمیت شناخته یعنی طبق قانون باید مصوبه اجرا شود و ماینرها مانند همه صنایع دیگر مجوز زمین، زیرساخت، برق و انشعابات دیگر را دریافت کنند.

وی افزود: این اتفاقی است که متاسفانه در وزارت نیرو استنکاف می‌شود، اما و اگر می‌آورند و بیان می‌کنند که برق زیاد مصرف می‌شود، در حالی که آلومینیوم و فولاد از بیت‌کوین بیشتر برق مصرف می‌کنند و زمانی که از آنها در این زمینه سوال می‌شود، سکوت می‌کنند، زیرا صنایع بزرگی هستند که رانت‌های بزرگی در این سازمان‌هاست، بنابراین معمولا کسی با آنها مخالفت نمی‌کند، با وجود اینکه صنعت آلومینیوم ایران آلاینده و از استاندارد خارج است.نیکزاد اضافه کرد: بانک مرکزی دو بیانیه در طول سه سال گذشته صادر کرده و در آن دادوستد بیت‌کوین و معامله با آن را ممنوع اعلام کرده است. دو سال پیش معامله با بیت‌کوین برای همه نهادهای مالی ممنوع اعلام شد، اما امسال برای همه ممنوع کردند که این اتفاق عجیبی است، زیرا آن زمان برای نهادهای مالی ممنوع اعلام کرده بودند که در واقع نهادهای مالی را از این فرصت دور می‌کرد.وی خاطرنشان کرد: سازمان‌های مالی رو به ورشکستگی ایران امیدوار بودند که با چنگ زدن به این فناوری و رشد خوب اقتصادی آن بتوانند وضع بد خود را خوب کنند. بانک مرکزی آنها را از نظام بانکی محروم کرد که به بیانیه از سمت شورای مبارزه با پولشویی استناد کرده بود.

به گفته عضو هیات‌مدیره انجمن فناوران زنجیره بلوک، بیت‌کوین در زمان تحریم‌ها کمک زیادی به معاملات می‌کند و تقریبا کشوری وجود ندارد که در آن استفاده از بیت‌کوین ممنوع باشد، در واقع ممنوعیت در جایی وارد شده که از حدود اختیارات قانون اساسی خودش فراتر رفته و جای شکایت و پیگیری دارد.گفته می‌شد که برخی صرافی‌ها نیز دست به معامله بیت‌کوین می‌زنند که در این باره نیز مسوولان مربوطه اعلام کردند که اگر این کار انجام شود، کانون صرافان از آن اطلاعی نداشته و به صورت شخصی انجام می‌شود.ممنوعیت استفاده و معامله بیت‌کوین به دلیل قوانین مبارزه با پولشویی اعلام شده، اما تجربه نشان داده که تاکنون هیچ‌کدام از کشورهای دنیا نتوانسته‌اند در مقابل این تکنولوژی ممنوعیت‌های طولانی مدت مثمر ثمر ایجاد کنند. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌ها و حتی بانک‌های دولتی ایران نیز درخواست تولید رمزارزهای خودشان را دارند که بر اساس قانون بانک مرکزی، تولید رمزارز نیز به هر شکلی ممنوع است.با این حال پنج بانک ایرانی روی تولید یک رمزارز ایرانی به نام پیمان کار کرده‌اند که به نظر می‌رسد هنوز مجوزهای لازم برای فعالیت آن اخذ نشده و با وجود قانون بانک مرکزی، عملا اجازه فعالیت ندارد. حال باید دید که در زمینه تولید رمزارزها تصمیمات جدیدی در دولت و بانک مرکزی گرفته می‌شود یا رمزارز در ایران در حد استخراج باقی می‌ماند.

 

ارسال نظر