پیش بینی افزایش قیمت طلا در بازار جهانی

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۶۹۰
پیش بینی  افزایش  قیمت  طلا  در  بازار جهانی

گروه بانک و بیمه |

روز یکشنبه 19 آبان 98، در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا 1460 دلار قیمت‌گذاری شد. همچنین با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 11435 تومان، نرخ طلا و سکه نیز اندکی افزایشی شد. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار با 24 هزار تومان افزایش یک میلیون و 764 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 407 هزار و 300 تومان، سکه طرح جدید با افزایش 49 هزار تومان به 3 میلیون و 994 هزار تومان، طرح قدیم با افزایش 47 هزار تومان نسبت به روز شنبه 3 میلیون و 972 هزار تومان، نیم سکه با افزایش 20 هزار تومانی نسبت به روز شنبه 2 میلیون و 80 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 280 هزار تومان و سکه یک گرمی 830 هزار تومان معامله شد.

به گزارش «تعادل»، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 250 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 350 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 550 تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و 650 تومان می‌فروشند.

در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای دلار به 11350 و نرخ یورو 12650 تومان رسید. سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای شنبه 18 آبان 98 را برای دلار 11 هزار و 266 تومان، یورو 12 هزار و 553 تومان، پوند انگلیس 14 هزار و 203 تومان، درهم امارات 3 هزار و 97 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 32 تومان و یوآن چین یک هزار و 682 تومان اعلام کرد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن تمام نرخ ارزها ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز یکشنبه 19 آبان ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۳ هزار و ۶۵۸ ریال و هر یورو نیز بدون تغییر نسبت به شنبه ۴۶ هزار و ۲۸۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

بانک‌ها روز یکشنبه 19 آبان قیمت خرید دلار از مردم را ۱۱ هزار و ۱۲۲ تومان اعلام کرده‌اند. همچنین شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۲ هزار و ۳۱۲ تومان می‌خرند که نسبت به روز شنبه اندکی افزایش یافته است. همچنین نرخ خرید هر پوند انگلیس از مردم ۱۴ هزار و ۷۹ تومان از سوی بانک‌ها اعلام شده است. شعب ارزی بانک‌ها که ارز مسافرتی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند نیز هر یورو را به عنوان ارز مسافرتی و با احتساب کارمزد، ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان می‌فروشند.

  درخشش طلا در بازارهای جهانی

از سوی دیگر، گرچه تحلیلگران بازار وجود فشار زیاد در بازار طلا را انکار نمی‌کنند ولی معتقدند که درخشش طلا در بازارهای جهانی در بلندمدت ادامه خواهد یافت و عامل اصلی آن اتخاذ سیاست‌های انبساطی پولی از سوی فدرال رزرو امریکا و سایر بانک‌های مرکزی بزرگ جهان خواهد بود. در حالی که برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهد که احتمال افت قیمت طلا تا 1425 دلار در هر اونس وجود دارد ولی روند بلندمدت قیمت همچنان صعودی است.

فدرال رزرو امریکا در سال 2019 میلادی 3 بار نرخ بهره را کاهش داده و پیش بینی می‌شود سیاست‌های انبساطی پولی همچنان ادامه خواهد داشت. به اعتقاد برخی استراتژیست‌های اقتصادی، مهم‌ترین پیام اظهارات اخیر جروم پاول رییس فدرال رزرو امریکا درباره سیاست‌های پولی و نرخ بهره این است که قیمت طلا در بلندمدت کاملا صعودی خواهد بود.

اظهارات پاول نشان می‌دهد که فدرال رزرو امریکا در شرایط فعلی هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره ندارد و این به نفع قیمت طلا خواهد بود. سرمایه‌گذاران بین‌المللی بر این باورند که فدرال رزرو امریکا تا جولای 2020 میلادی بار دیگر نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

از سوی دیگر با وجود کاهش شدید ارزش پوند در ماه‌های اخیر، در بسیاری از سناریوها، پوند انگلیس هنوز چشم‌انداز روشنی دارد. به گزارش ایسنا، مساله برگزیت کماکان اصلی‌ترین موضوع سرمایه‌گذاران و فعالان بازارهای مالی در انگلیس است. از زمان رسیدن به سطح ۱.۲۲ دلاری در سپتامبر امسال که ضعیف‌ترین عملکرد پوند در سه سال اخیر محسوب می‌شود، ارز انگلیسی موفق شده است تا حد زیادی خود را بازیابد و اکنون در محدوده ۱.۲۸ دلاری در حال نوسان است. اکنون که به دلیل اختلافات داخلی قرار است انتخابات زودهنگام در دسامبر برگزار شود، بلومبرگ در نظرسنجی از ۱۲ استراتژیست ارشد ارزی سناریوهای مختلف برای پوند در آینده را پیش‌بینی کرده است.

ادام کول، مدیر بخش ارزی «رویال بانک» کانادا گفت: در صورتی که محافظه‌کاران مجددا دولت را تشکیل دهند احتمال خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا پایین خواهد بود اما فکر می‌کنم این ریسک در صورت روی کار آمدن حزب کارگر بیشتر خواهد شد.

در نظرسنجی‌های فعلی حزب محافظه‌کار از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر پیش است اما این احتمال وجود دارد که هیچ حزبی نتواند اکثریت لازم برای تشکیل دولت را به دست آورد. در بدترین سناریو پیش بینی شده، در صورت نخست وزیر شدن جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر ارزش پوند حدود پنج درصد افت خواهد کرد.

از سوی دیگر سناریو پیش‌بینی شده توسط اکثریت استراتژیست‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ روی کار آمدن مجدد دولت بوریس جانسون است و در صورت تحقق چنین امری احتمالا ارزش پوند حدود دو درصد تقویت خواهد شد. یک خروج همراه با توافق نیز دیگر سناریو محتمل است که می‌تواند ارزش پوند را تا ۱.۳۲ دلار یا حتی بیشتر از آن برساند.

مارک اسوالد، استراتژیست جهانی در موسسه «‌ای دی‌ام سرویس» گفت: پنج هفته زمان زیادی در سیاست است. در نهایت خواهیم فهمید که انگلیس به یک توافق خروج دست خواهد یافت یا دو طرف به دلیل اختلافات زیاد با یکدیگر بدون یک توافق عقب خواهند نشست.

به نظر می‌رسد که دست کم در کوتاه‌مدت شاهد نوسانات بالای ارزش پوند نخواهیم بود و هرگونه حرکت جدیدی در نرخ برابری این ارز بستگی به نتایج انتخابات ماه دسامبر و ترکیب احزاب در پارلمان خواهد داشت چرا که موضع طرف اروپایی در خصوص مساله برگزیت تا حد زیادی مشخص شده است و اکنون توپ در زمین خود انگلیس است.

  افزایش نرخ دلار در لبنان

از سوی دیگر، بسیاری از جایگاه‌های سوخت در لبنان به دلیل مشکلات ارزی به حالت تعطیل درآمدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمبود دلار در لبنان باعث شده تا بسیاری از جایگاه‌های سوخت در این کشور به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های بنزین بسته شوند. از هفته‌ها پیش مردم لبنان در اعتراض به برخی مشکلات به خیابان‌ها آمده‌اند و نخست‌وزیر لبنان نیز در واکنش به این تحولات استعفا کرده است.

سامی براکس- مدیر سندیکای دارندگان جایگاه سوخت لبنان- با اشاره به مشکلات ارزی پیش آمده گفت: اگر مقامات کشور دسترسی به دلار را تسهیل نکنند، جایگاه‌های باقی مانده نیز به حالت تعطیل درخواهند آمد.

در لبنان از دو دهه پیش تاکنون ارزش دلار به پوند این کشور پیوند خورده و علاوه بر ارز ملی، دلار نیز به صورت گسترده در مبادلات روزمره مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در روزهای اخیر بانک‌های لبنانی امکان برداشت دلار از جایگاه‌های خودپرداز را مسدود ساخته و به مشتریان خود تنها اجازه دریافت پوند لبنان را می‌دهند.

با کمبود دلار، بسیاری از مردم مجبور شده‌اند از صرافی‌ها یا دلال‌ها دلار مورد نیاز خود را به قیمت بالاتر تهیه کنند که این مساله به نوبه خود به کاهش بیشتر ارزش پول و افزایش سرعت اوج‌گیری قیمت‌ها دامن زده است. در شرایطی که نرخ دولتی هر دلار در سطح ۱۵۰۷ پوند ثابت باقی مانده، نرخ دلار در بازارهای غیر رسمی به ۱۸۰۰ پوند و بیشتر رسیده است.

نسیب قبریل کارشناس مسائل اقتصادی لبنان گفت: بانک‌ها تحت فشار مشتریان خود قرار گرفته‌اند و این فشار هم از داخل لبنان و هم از خارج به آنها وارد شده است.

بانک مرکزی لبنان وعده داده است دسترسی واردکنندگان سوخت، دارو و گندم به دلار را تسهیل کند اما این وعده تاکنون محقق نشده است. این بانک همچنین قوانین سختگیرانه‌تری برای عملیات بانک‌ها اعلام کرده است. بانک جهانی پیش‌تر در بیانیه‌ای خواستار تشکیل سریع دولت جدید به منظور جلوگیری از وخیم‌تر شدن شرایط شده بود.

  ترکیه، رتبه اول افزایش ذخایر طلا

همچنین در هیاهوی رقابت شدید روسیه و چین برای خرید و افزایش ذخایر طلا، رتبه اول این رقابت به یک کشور دیگر رسید. به گزارش ایبِنا، بانک مرکزی ترکیه با خرید بیش از ۷۱ تُن طلا در سه ماهه سوم امسال، بیشترین میزان افزایش ذخایر این فلز گران‌بها را ثبت کرد. شورای جهانی طلا (WGC) در گزارشی اعلام کرد که بانک مرکزی ترکیه در سه ماه سوم امسال با ۷۱.۴ تن بیشترین خرید طلا در میان بانک‌های مرکزی جهان را ثبت کرده است.

بر اساس این گزارش، ترکیه در اوت گذشته سال جاری با خرید ۴۱.۸ تن طلا در صدر خریداران این فلز گرانبها قرار گرفت. ذخایر طلای بانک مرکزی ترکیه با خرید ۷۱.۴ طلا، به ۳۸۵.۵ تُن رسیده و در ماه آگوست نیز رکورد تاریخی در خرید طلا توسط ترکیه ثبت شده است. روسیه نیز در دوره مشابه با خرید ۳۴.۹ تن طلا ذخایر خود را به ۲ هزار و ۲۴۱ تن رسانده است. سهم ذخایر طلای بانک مرکزی روسیه که برای تنوع بخشیدن به ذخایر خود مدتی است دارایی‌های دلار را کاهش می‌دهد، به ۲۰ درصد افزایش یافته است.

ذخایر طلای بانک مرکزی روسیه در سطح تقریبی ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. در همین حال چین نیز در تلاش برای افزایش ذخایر طلای خود است. این کشور در سه ماه سوم امسال ۲۱.۸ تُن طلا به ذخایر خود افزوده است.

 

ارسال نظر