کاهش قیمت دلار از کانال 14 هزار تومان به 11 هزار تومان

۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۹۰۱
کاهش قیمت دلار از کانال 14 هزار تومان به 11 هزار تومان

گروه بانک و بیمه |

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: قیمت ارز طی شش ماه اخیر از بالای ۱۴ هزار تومان به حدود ۱۱ هزار تومان کاهش یافته است.

به گزارش «تعادل»، عبدالناصر همتی در پستی ایستاگرامی اظهار کرد که طی شش ماه اخیر با وجود تداوم فشار حداکثری، روند نرخ دلار کاهشی بوده است. به گفته او، نرخ دلار در اردیبهشت ماه بالای ۱۴ هزار تومان بود که رفته‌رفته روند کاهشی در پیش گرفت و در خرداد ماه به کمتر از ۱۴ هزر تومان رسید. در مرداد نیز قیمت این ارز به زیر ۱۲ هزار تومان برگشت و از مهر ماه هم با قیمت حدود ۱۱ هزار تومان در ثبات مانده است.

 تامین نقدینگی تولید

دغدغه مهم بانک مرکزی در حال حاضر، تامین نقدینگی مولد واحدهای تولیدی و بسط رونق پایدار و غیر تورمی در کشور است.

رییس کل بانک مرکزی با اعلام این مطلب گفت: بر اساس گزارش اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی، در مهرماه نرخ تورم ماهانه کاهنده بوده و به 0.6 درصد رسید.

وی گفت: از اسفند سال ۹۷ که تورم ماهانه به اوج خود یعنی 5.4 درصد رسید تا به امروز نرخ رشد ماهانه تورم بطور مداوم کاهنده بوده است و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز از اردیبهشت ماه امسال تا به امروز بطور متوسط ماهیانه ۴ واحد درصد کاهش داشته که باعث شد نرخ تورم ۱۲ ماهه در مهرماه نزولی شود.

دکتر عبدالناصر همتی گفت: آرامش و ثبات نسبی حاکم بر بازار ارز و روند مثبت و منطقی تامین ارز واردات کشور در سامانه نیما، از طرق مختلف و متناسب با موانع تحریمی، روند مثبت رشد غیر نفتی اقتصاد، در کنار آمار روز گذشته اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی در مورد تغییر روند و افزایش ۲۲ درصدی معاملات مسکن در تهران که می‌تواند نشانی از شروع روند کشوری آن باشد، همگی خبر از برگشت امید به روند اطمینان بخش اقتصاد است.وی افزود: بانک مرکزی تلاش می‌کند ضمن احتراز از رشد نامتناسب نقدینگی، برای حفظ روند تولید و تقویت رشد اقتصادی از طریق تامین سرمایه در گردش واحدها و تامین مالی بخش‌های تولیدی پیشتاز، اقدامات لازم را انجام دهد.

 کاهش نرخ ارز متناسب با وضعیت تقاضا

روز دوشنبه ششم آبان 98، قیمت جهانی اونس طلا به 1492 دلار در بازار جهانی رسید. عصر سه شنبه 7 آبان نیز نرخ اونس جهانی به 1486 دلار رسیده و نرخ دلار نیز 11 هزار و 260 تومان اعلام شده است. براین اساس نرخ سکه 3 میلیون و 930 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 25 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 230 هزار، سکه گرمی 820 هزار، مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آب شده 1 میلیون و 737 هزار تومان، یک گرم طلای 18 عیار 401 هزار تومان معامله شد. به گزارش «تعادل»، صرافی‌های مجاز بانکی و ملی نیز نرخ فروش دلار را 11 هزار و 150 تومان، نرخ خرید دلار را 11 هزار و 50 تومان، نرخ فروش یورو 12 هزار و 450 و نرخ خرید یورو را 12 هزار و 350 تومان اعلام کردند.

سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای روز شنبه 4 آبان 98 را برای دلار 11 هزار و 100تومان، یورو 12 هزار و 379 تومان، پوند انگلیس 14 هزار و 182 تومان، درهم امارات 3 هزار و 49 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 3 تومان و یوآن چین یک هزار و 661 تومان اعلام کرد.قیمت دلار در بازار ارز در سراشیبی قرار گرفت و کاهش یافت. این در حالی است که قیمت یورو در روزهای اخیر ثابت بوده است.

هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی در مورد نرخ ارز در نیمه دوم سال می‌گوید: امروز امریکا قادر نیست هیچ تحریم یا شوک جدیدی را به اقتصاد ایران وارد کند زیرا ما کالای دیگری جز نفت نداریم که امریکا بتواند برای صادرات آن مشکلی ایجاد کند.رکورد بازار مسکن و بخش صنعت نشان می‌دهد که تقاضایی برای ارز وجود ندارد و در چنین شرایطی طبیعی است که نرخ ارز کاهش یابد. احتمال کاهش بیشتر نرخ دلار کم است زیرا به ازای نرخ ارز فعلی در بازار پول وجود دارد و قیمت فعلی دلار نزدیک به واقعیت است. با توجه به اینکه ما در نیمه دوم سال تورم ۳۰درصدی را تجربه می‌کنیم به نظر می‌رسد قیمت‌ کالاها همچنان افزایش خواهد یافت.اما برخی کارشناسان معتقدند که به تدریج با اثر‌گذاری رشد نقدینگی و تورم و همچنین احتمال مثبت شدن رشد اقتصادی، می‌توان انتظار داشت که در ماه‌های پیش رو، نرخ ارز نیز تاحدودی تحت تاثیر قرار گیرد اما نمی‌توان انتظار داشت که فعلا ثبات نرخ ارز تغییری داشته باشد. دبیر اتحادیه طلای تهران در پاسخ به این پرسش که قیمت طلا و سکه بعد از ماه صفر گران خواهد شد، گفت: با توجه به افزایش نرخ اونس جهانی طلا و رسیدن آن به مرز یک هزار و ۵۰۵ دلار و شروع ماه ربیع به نظر می‌رسد که قیمت طلا و سکه در هفته آینده گران شود؛ چرا که طبق سال‌های گذشته با پایان ماه صفر تقاضا برای خرید طلا و سکه در بازار افزایش می‌یابد.

نتیجه نظرسنجی این هفته کیتکو نیز درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رونشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران و تحلیلگران معتقدند قیمت‌ها رشد خواهد کرد. اما موسسه Capital Economics در گزارش چشم‌انداز سال 2020 خود پیش بینی کرده است که روزهای درخشش طلا در بازارهای جهانی رو به پایان است. قیمت بیت‌کوین نیز از بالاترین سطح آن در طول سال که به ۱۰هزار دلار هم رسید، در حال حاضر، بیش از ۲ هزار دلار سقوط را تجربه کرده است.مفسران بازار بیت‌کوین، یکی از مقصران اصلی این کاهش قیمت را، مساله پیش آمده برای مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک و دفاع در دادگاه از رمزارزی که این شرکت خواهد ساخت، می‌دانند.همچنین

رییس اتحادیه تولیدکنندگان، صادرکنندگان طلا، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران با بیان اینکه مواد اولیه برای تولید مصنوعات طلا در کشور کم داریم، اظهار داشت: قاچاق این فلز توسط فعالان صنف طلا بسیار بعید است

سیدحجت شفایی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره قاچاق طلای ذوب شده و شمش در کشور به خارج به دلیل پایین آمدن قیمت داخلی طلا نسبت به قیمت‌های جهانی گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و در حال حاضر در ایران مواد اولیه برای تولید طلا کم داریم و به همین دلیل امکان قاچاق طلا توسط اعضای صنف طلا و جواهر بسیار بعید است.وی صنعت طلا و جواهر را صنعتی شفاف توصیف کرد و افزود: شاید برخی از افراد که در صنف طلا و جواهر مشغول به فعالیت نیستند و در مشاغل دیگری فعالیت می‌کنند، از این دست اقدامات انجام دهند اما همکاران ما چنین کاری را انجام نداده و نخواهند داد.رییس اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران درباره سرنوشت اخذ مالیات بر ارزش افزوده از صنعت طلا نیز گفت: طرح مجلس درباره مالیات بر ارزش افزوده از صحن علنی به کمیسیون اقتصادی بازگشته و بار دیگر در حال بررسی است. این موضوع نه فقط درباره طلا که درباره بسیاری از موارد دیگر است. شفایی ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس به طرحی رای بدهند که مالیات بر ارزش افزوده تنها از اجرت ساخت طلا اخذ شده و این موضوع شامل اصل طلا نشود.

  دلار تقویت شد

 با پیش آمدن مشکلات جدید سر راه برگزیت، ارزش دلار تقویت شد. به گزارش رویترز، معاملات روز سه شنبه بازارهای ارز بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قرار گرفت. هر چند برای نخستین‌بار در ماجرای برگزیت، مجلس این کشور با ۳۲۹ رای موافق در برابر ۲۹۹ رای مخالف با لایحه پیشنهادی دولت در خصوص برگزیت موافقت کرد اما مخالفت مجلس با پیشنهاد دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه دسامبر، قفل جدیدی بر مساله برگزیت زده است.اتحادیه اروپا با ارسال نامه‌ای به بوریس جانسون- نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که تصمیم گرفته است مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را تا پایان ماه ژانویه سال آینده میلادی تمدید کند. جونیچی ایشی‌کاوا، استراتژیست ارزی در موسسه «‌ای جی سکیوریتیز» گفت: پوند روی لبه قرار دارد. ریسک یک خروج بدون توافق کمتر شده است اما هنوز نااطمینانی‌های سیاسی وجود دارد. پوند با ۰.۲۷ درصد کاهش به ۱.۲۸۵۷ دلار رسید تا زیان این هفته خود در برابر دلار را به بالای یک درصد برساند.

 نخست وزیر انگلیس که گفته بود انگلیس را تحت هر شرایطی از اتحادیه اروپا در سی و یکم اکتبر خارج خواهد کرد از تمدید مهلت خروج استقبال کرده و گفته است که مصمم به یافتن راهی برای شکستن بن‌بست برگزیت است.مجلس این کشور شدیدا با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالف است و لایحه‌ای را در این خصوص برای الزام دولت به حصول توافق با اتحادیه اروپا پیش از ترک این اتحادیه تصویب کرده و به تایید ملکه رسانده است.همچنین در معاملات روز سه شنبه بازارهای ارز، هر دلار امریکا به ۱.۳۰۵۳ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۲۴ دلار سنگاپور مبادله شد. همچنین هر یورو به ۱.۱۰۹۱ دلار رسید تا کار دشواری برای حفظ کانال ۱.۱۰ دلاری در روزهای آینده داشته باشد.از سوی دیگر مواضع امریکا و چین بر سر اختلافات تجاری به یکدیگر نزدیک‌تر شده است.دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا اعلام کرد که دشوار در مسیر امضای جزییاتی از یک توافق تجاری بزرگ هستند.

وی بدون اشاره به زمان خاصی اعلام کرد که امریکا تصمیم خوهد گرفت که تعلیق افزایش تعرفه بر روی بخشی از محصولات وارداتی چینی را تمدید کند یا خیر.فیلیپ وی، استراتژیست ارشد بازار ارز در بانک «دی بی‌اس» سنگاپور گفت: ریسک‌ها سر راه اقتصاد جهانی باقی مانده‌اند اما نشانه‌هایی از بهبود وضعیت پدیدار شده است. روند افزایش تنش‌های بین چین و امریکا متوقف شده است و به نظر می‌رسد که بانک مرکزی امریکا دست به کاهش نرخ بهره دیگری خواهد زد.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته به ۱۰۸.۹۴ ین رسید.

در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا با ۰.۲ درصد کاهش به ازای ۱.۴۵۸۴ دلار مبادله شد.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۰۶ درصد افزایش در مقایسه با روز قبل به سطح ۹۷.۵۷۸ واحد رسید.

 

ارسال نظر