ذخایر ارزی در یک ‌سال گذشته افزایش یافته است

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۹۳۴
ذخایر ارزی در یک ‌سال گذشته افزایش یافته است

قیمت سکه به زیر 4 میلیون تومان رسید

گروه بانک و بیمه |

رییس کل بانک مرکزی گفت: ذخایر اسکناس ارزی کشور طی یک‌سال گذشته نه‌تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته و برای بهبود بیش از پیش این شرایط نیز تلاش می‌شود. علاوه بر آن امسال بخش مهمی از ارز مورد نیاز کشور برای واردات از طریق صادرات غیرنفتی تامین شده است.

عبدالناصر همتی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌غربی، افزود: درخواست من از همه فعالان اقتصادی کشور این است که شرایط کشور را درک کنند زیرا کشورمان در شرایط ویژه‌ای است و هیچ‌کس جز مردم و مسوولان ایران به منافع ملی ما فکر نمی‌کند. مشکلات فعلی کشور قابل حل است ولی باید در کنار هم برای رد شدن از موانع موجود تلاش کنیم.

همتی با تاکید بر اینکه مشکلات صادرکنندگان استان در نحوه برگشت ارز حل می‌شود، ادامه داد: باید سعی کنیم بین صادرات و واردات تعادل ایجاد کنیم که در این خصوص نقش فعالان اقتصادی بسیار اثرگذار است.

رییس کل بانک مرکزی با ابراز خرسندی از دیدارها و جلسات خوب و سازنده خود با فعالان اقتصادی آذربایجان‌غربی، گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور امری ضروری است و از این‌رو معاونت ارزی بانک مرکزی تلاش خواهد کرد مشکلات فعالان اقتصادی و صادرکنندگان در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات را برطرف کند.رییس کل بانک مرکزی در پایان با تعدادی از تولیدکنندگان استان به صورت جداگانه ملاقات و مسائل آنان را بررسی و دستورات لازم برای حل مشکلات آنها را صادر کرد.

  نرخ‌ها در بازار

روز شنبه 20 مهر 98، قیمت جهانی اونس طلا با کاهش قابل توجه 21 دلاری نسبت به روز پنج‌شنبه به 1488 دلار رسید. همچنین با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی، به قیمت 11460 تومان، بازار ارز و طلا در داخل کشور با کاهش قیمت همراه شد. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار یک میلیون و 758 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 405 هزار و 800 تومان، سکه طرح جدید با کاهش 10 هزار تومانی به 3 میلیون تومان و 990 هزار، طرح قدیم 3 میلیون و 985 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 30 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 230 هزار تومان و سکه یک گرمی 830 هزار تومان معامله شد.

صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده‌اند که ثابت بوده است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان می‌فروشند.

همچنین سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای روز پنج شنبه 18 مهر 98 را برای دلار 11 هزار و 357 تومان، یورو 12 هزار و 539 تومان، پوند انگلیس 13 هزار و 927 تومان، درهم امارات 3 هزار و 98 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 58 تومان و یوآن چین یک هزار و 685 تومان اعلام کرد.

در بازار ارز رسمی، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۳ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش و قیمت ۱۴ واحد پولی دیگر کاهش یافت. نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای شنبه 20 مهر ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز پنج شنبه ۴۲هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۷۶۵ ریال افزایش نسبت به روز پنج شنبه ۵۳ هزار و ۱۳۰ ریال و هر یورو نیز با ۲۳۶ ریال رشد نسبت به روز پنج‌شنبه ۴۶ هزار و ۳۷۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

از سوی دیگر، در رابطه با مسائل بازار طلا، عصر روز شنبه، نشست مشورتی تدوین سند راهبردی صنعت طلا و فلزات گرانبها، هم‌اکنون در اتحادیه طلا و جواهر تهران با حضور فعالین صنعت طلا و جواهر برگزار شد.

در بازار جهانی طلا نیز، نتیجه نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، سرمایه‌گذاران نسبت به رشد قیمت‌ها خوشبین هستند اما تحلیلگران چنین دیدگاهی ندارند.

قیمت طلا در بازارهای جهانی روز پنجشنبه به بالاترین سطح خود در یک هفته اخیر رسیده است. به گزارش رویترز، کاهش امیدواری‌ها درباره پیشرفت مذاکرات تجاری امریکا و چین موجب شده است تا شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی با کاهش روبه‌رو شده و این مساله در نهایت به نفع قیمت جهانی طلا شود.بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا با 0.4 درصد رشد به بیش از 1511 دلار رسید که بالاترین قیمت در یک هفته اخیر به شمار می‌رود. امریکا قصد دارد از 15 اکتبر تعرفه واردات کالاهای چینی به ارزش 250 میلیارد دلار را از 25 به 30 درصد افزایش دهد.

جنگ تجاری 15 ماهه بین دو کشور به ضرر اعتماد تجاری بوده و سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی و تجاری را به‌شدت کاهش داده است.تازه‌ترین متن منتشر شده از مذاکرات مقام‌های ارشد فدرال رزرو امریکا نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران پولی ایالات متحده درباره مسیر آتی سیاست‌های پولی اختلاف نظر اساسی دارند.

   شاخص ارزی زیر۱۱۵۰۰ تومان باقی ماند

در پنجمین روز هفته گذشته، نوسانات بازار ارز و سکه به شکل کاملا مشهودی کاهش پیدا کرده بود. دلار در این روز توان عبور از سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی را از خود هرگز نشان نداد و از آن‌سو معامله‌گران نیز تمایل چندانی برای فروش ارز نداشتند.

این موضوع موجب شده بود که دامنه نوسان دلار بسیار محدودتر شود و در بازه ۱۱ هزار و ۴۷۰ تا ۱۱ هزار و ۴۸۵ تومان قرار بگیرد. در واقع فاصله کف و سقف شاخص ارزی در روز چهارشنبه تنها 0.13 درصد بود؛ این در حالی بود که روز سه شنبه فاصله بین این دو نرخ بالای 0.4درصد بود. این ارز در روز سه‌شنبه ۵۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود و روز چهارشنبه با افت جزئی ۵تومانی به بهای ۱۱ هزار و ۴۸۰ تومان رسید.

به گفته فعالان، نوسانات بازار ارز در روز چهارشنبه به اندازه‌ای محدود شده بود که معامله‌گران بیشتر از بازار ارز، اخبار را دنبال کرده یا به بازارهای دیگر توجه خود را معطوف کرده بودند. می‌توان گفت بازار ارز با تقاضای خاصی روبه‌رو نیست و از آن‌سو فروشندگان نیز حداقل در سطوح فعلی تمایل خاصی برای فروش ندارند. در این شرایط، خرید و فروش‌های بازار بیشتر بر مبنای نیاز صورت می‌گیرد و به‌ندرت فردی به دنبال حفظ ارزش پول به بازار دلار و یورو مراجعه می‌کند. تقاضایی که این روزها در بازار ارز بیشتر از سایر تقاضاها به چشم می‌آید، نیازی است که برخی از زوار اربعین به تهیه ارز دارند. این موضوع موجب شده که بعضا برخی از صرافی‌های دولتی یا غیردولتی نسبت به گذشته کمی با تقاضای بیشتری مواجه شوند و بعضا درب این صرافی‌ها جمعیت بیشتری نسبت به گذشته حضور داشته باشند. با این حال، آنچه مسلم است و از روند قیمت مشخص می‌شود، این تقاضا وضعیت بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار نداده است و نوسانات بازار در یک ماه اخیر بسیار محدودتر از گذشته شده است. دلار در هفته‌های اخیر توان عبور از سطح ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان را نداشته و هم‌زمان در برابر پایین رفتن از مسیر ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان مقاومت کرده است. در شرایطی که دلار و یورو در بازار ارز تقاضای زیادی ندارند، تقاضای افراد عادی برای دینار عراق بالا رفته و قیمت این ارز در مقطعی به بالای مرز ۱۰ هزار تومانی رفته است. دیروز عنوان می‌شد که در شهرهای مرزی ارزش دینار عراق حدود ۹ هزار و ۶۰۰ تا ۹ هزار و ۷۰۰ تومان است ولی در بازار ارز داخلی دینار عراق بعضا توسط صرافی‌ها تا ۱۰ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش می‌رفت. البته از دلالان می‌شد دینار عراق را تا ۹ هزار و ۹۰۰ تومان نیز خرید. البته میزان دینار به گفته فعالان در بازار در بعضی روزها بالا نیست و حتی بعضا گزارش شده است که به جای دینار به خریداران پیشنهاد می‌شود که اقدام به تهیه دلار کنند.

البته پیش‌تر خبرگزاری‌ها اعلام کرده بودند صرافی‌های مجاز که تحت نظارت بانک مرکزی فروش ارز را آغاز کرده‌اند و محدودیتی برای فروش دینار به زائران اربعین ندارند و می‌گویند زائران هر میزان که بخواهند می‌توانند دینار بخرند، ضمن آنکه صرافی‌های بانکی به‌ازای هر پاسپورت ۱۰۰ یورو یا معادل آن ۱۲۵ هزار دینار عراق می‌دهند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، متقاضیان خرید ارز باید شخصا با در دست داشتن اصل کارت ملی و کپی آن به صرافی‌ها مراجعه کنند، ضمن آنکه باید کارت بانکی و سیم‌کارت به نام شخص خریدار باشد. در این شرایط به‌نظر می‌رسد که میزان کمبود دینار عراق در بازار زیاد نیست؛ ولی به‌‌هرحال در شرایطی که تقاضا در بازار دلار بالا نیست، نوسان‌گیران سعی می‌کنند سود بیشتری را از خریداران دینار نصیب خود کنند.

در روزی که قیمت دلار کاهشی بود، سکه تمام بهار آزادی نیز ۳ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون و ۱۲ هزار تومان رسید. این افت در حالی رخ داد که دیروز بهای طلای جهانی تا ساعت ۵بعدازظهر بالای مرز هزار و ۵۰۰ دلاری بود و به این ترتیب افت سکه را می‌توان به همان کاهش شاخص ارزی نسبت داد.

نرخ برابری پوند انگلیس در برابر دلار امریکا ظهر روز چهارشنبه پس از انتشار گزارشات مختلف از افزایش احتمال شکست مذاکرت برگزیت، به‌شدت افت کرد.سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد، ظهر چهارشنبه پس از انتشار گزارشات مختلف از افزایش احتمال شکست مذاکرت برگزیت، نرخ برابری پوند با دلار امریکا به‌شدت افت کرد. یک منبع آگاه از دانینگ‌ استریت، گزارش داد که صدر اعظم آلمان، آنگلا مرکل، به نخست‌وزیر انگلیس، بوریس جانسون، گفته است که رسیدن به توافق «به‌شدت نامحتمل» است.

همچنین سایر رسانه‌ها اعلام کردند که مقامات دولتی به این خبرگزاری اطلاع داده‌اند که اتحادیه اروپا تمایلی ندارد حتی یک سانتی‌متر مواضع خود را تغییر دهد. هفته گذشته، بوریس جانسون طرح پیشنهادی جدید برگزیت را به بروکسل ارایه کرده بود.پس از انشار گزارشات احتمال شکست مذاکرات برگزیت، تا ساعت ۱۳:۳۰ به وقت تهران، نرخ برابری پوند انگلیس ۰.۴۷ درصد در مقابل دلار امریکا تضعیف شد و به ۱.۲۲۳۵ واحد رسید.

  ریزش مجدد ارزش لیر

از سوی دیگر، ارزش لیر پس از تهدیدات جدید امریکا بر ضد ترکیه مجددا کاهش یافت. به گزارش رویترز، پس از آنکه ترکیه بر سر استقرار یک منطقه امن در شمال سوریه با امریکا به توافق نرسید، ارتش ترکیه از چند روز پیش اقدام به حمله به مواضع کردها در شمال سوریه کرده است. این حمله با مخالفت برخی از کشورها مواجه شده و پنتاگون نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از این حمله حمایت نخواهد کرد.

از طرف دیگر اتحادیه اروپا و امریکا، ترکیه را تهدید کرده‌اند که درصورت متوقف نشدن فوری حملات ارتش ترکیه به مواضع کردها در سوریه با عواقب سنگینی مواجه خواهد شد. در تازه‌ترین واکنش‌ها، استیون منوچین- وزیر خزانه داری امریکا گفته است که رییس‌جمهور این کشور اجازه اعمال تحریم‌های موثر برای مجازات ترکیه را داده است هر چند که فعلا ترجیح خزانه داری آن است که این کار را انجام ندهد.

از طرف دیگر مجلس نمایندگان و سنای امریکا نیز به ترکیه هشدار داده است تداوم حملات باعث تحریم ترکیه خواهد شد. پیش‌تر سناتور لیندزی گراهام از رایزنی با سناتورهای دیگر برای اعمال تحریم علیه ترکیه و حتی تعلیق عضویت این کشور در ناتو خبر داده و دونالد ترامپ نیز تهدید کرده است که اقتصاد ترکیه را نابود خواهد کرد.

در واکنش به این تهدیدات اخیر، در آخرین روز از معاملات هفتگی بازارهای ارزی استانبول، ارزش لیر باز هم نزولی بود و دلار که پیش‌تر نیز با ثبت ۵.۸۳۰۵ لیر به بالاترین سطح خود در طول یک ماه اخیر رسیده بود، مجددا با یک درصد افزایش به ۵.۸۹ لیر رسید.

یک معامله‌گر ارزی در استانبول که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: در حالی که بیانیه‌های قبلی امریکا نوعی چراغ سبز به ترکیه بود، حالا مشخص نیست چه خواهد شد و سوالات زیادی در خصوص تحولات آینده پیش آمده است.

روابط امریکا و ترکیه که پیش‌تر نیز بر سر خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه متشنج شده بود اکنون به سطح شکننده‌ای رسیده است. سال گذشته نیز در نتیجه تنش با واشنگتن بر سر بازداشت یک تبعه امریکایی در ترکیه که به اعمال تحریم‌هایی از طرف امریکا منتج شد، ارزش لیر در برابر دلار حدود یک سوم کاهش یافت.

علاوه بر دلار، ارزش لیر در برابر دیگر همتایان مهم خود نیز با کاهش محسوسی مواجه شد تا جایی که هر یورو به ۶.۴۹۶۳ لیر، هر پوند انگلیس به ۷.۴۴۲۲ لیر و هر فرانک سوییس به ۵.۹۰۲۱ لیر افزایش یافتند.

  دلار در پایین‌ترین سطح 3 ماه اخیر

از سوی دیگر، دلار نتوانست به خوبی از اخبار مربوط به توافق تجاری امریکا و چین بهره‌برداری کند. به گزارش رویترز، مقامات امریکایی و چینی در پایان دیدار خود در واشنگتن اعلام کردند به توافقات اولیه بر سر پایان دادن به جنگ تجاری رسیده‌اند و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا پس از این توافق که شامل خرید محصولات بیشتر کشاورزی امریکا توسط چین می‌شود نیز گفته است که کشاورزان امریکایی به دنبال رسیدن به «فاز نخست توافق» باید اکنون به دنبال تراکتورهای بزرگ‌تری باشند. این اخبار کاملا معامله‌گران را نسبت به خرید ارزهای اروپایی ترغیب کرد اما ارزهای امن نزولی شدند.

شاون اوزبورن، تحلیلگر ارشد بازار در بانک «اسکوشیا» گفت: به نظر می‌رسد با پیشرفت نسبی در جریان مذاکرات تجاری، تمایل برای خرید ارزهای امن کاهش پیدا کرده است و همین مساله ارزش دلار را در برابر یورو و ین تضعیف کرد.

در آخرین روز از معاملات بازارهای ارزی جهانی، هر دلار به بالاترین سطح ۲.۵ ماه اخیر در برابر ین ژاپن رسید و نرخ برابری دلار با ۰.۵ درصد افزایش به ۱۰۸.۷۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا با ۰.۲ درصد کاهش به ازای ۱.۴۷۳۳ دلار مبادله شد.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۳۷ درصد کاهش در مقایسه با روز قبل به سطح ۹۸.۰۴۵ واحد رسید.

مارک آندره فونگرن، استراتژیست بازارهای ارزی جهانی در موسسه «ماف» گفت: یک توافق تجاری بین امریکا و چین هنوز قطعی نشده و پیشرفت‌های کمی در روزهای اخیر به دست آمده است. سرمایه‌گذاران همچنین منتظر نشست ماهانه کمیته بازار باز فدرال رزرو هستند تا مشخص شود آیا نرخ بهره مجددا کاهش خواهد یافت یا خیر. حدس من این است که جروم پاول (رییس بانک مرکزی امریکا) و همکارانش سیاست‌های محرک بیشتری را اتخاذ خواهند کرد. شاید در کوتاه‌مدت این مساله باعث تضعیف دلار شود.

در آخرین روز از معاملات هفتگی ارزی جهانی همچنین ارزش هر یورو با ۰.۲ درصد افزایش به ۱.۱۰۴۲ دلار رسید تا ارزش یورو در برابر دلار به بالاترین سطح خود در 3 ماه اخیر برسد و پس از مدت‌ها، کانال ۱.۱۰ دلاری مجددا فتح شود. مانند یورو، دیگر ارز مهم اروپایی یعنی پوند نیز پس از آنکه گزارشاتی از احتمال توافق انگلیس با اتحادیه اروپا منتشر شد، در برابر دلار دست به صعود زد تا جایی که هر پوند به ۱.۲۶۴۹ دلار رسید.

از طرف دیگر میشل بارنیه، مسوول ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت، دیدار خود با استفان بارکلی، همتای انگلیسی را بسیار سازنده توصیف کرده و طرف انگلیسی نیز اعلام کرده است که اتحادیه اروپا و انگلیس بر سر تشدید تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق تا پیش از فرا رسیدن مهلت زمانی مقرر برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند.

پیش‌تر بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور گفته بود، انگلیس را تحت هر شرایطی از اتحادیه اروپا در سی و یکم اکتبر خارج خواهد کرد. مجلس این کشور شدیدا با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالف است و لایحه‌ای را در این خصوص برای الزام دولت به حصول توافق با اتحادیه اروپا پیش از ترک این اتحادیه تصویب کرده و به تایید ملکه رسانده است. هر فرانک نیز به ازای ۱.۰۰۳۲ دلار مبادله شد.

ارزش دلار امریکا در برابر همتای کانادایی و سنگاپوری کاهش یافت تا جایی که هر دلار امریکا به ترتیب به ازای ۱.۳۲۰۱ و ۱.۳۷۲۸ دلار کانادا و سنگاپور معامله شد. همچنین در بازار فلزات گرانبها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با کاهش ۰.۸۱ درصدی به ۱۴۸۸.۷۰ دلار رسید و هر اونس نقره با کاهش ۰.۳۳ درصدی به ازای ۱۷.۵۴ دلار مبادله شد.

 

 

ارسال نظر