الزام درج مواردی خاص در فاکتور فروش طلا و جواهر

۱۳۹۸/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۶۷۳
الزام درج مواردی خاص در فاکتور فروش طلا و جواهر

گروه بانک و بیمه | احسان شمشیری|

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از الزام درج برخی موارد الزامی در فاکتور فروش طلا و جواهر خبر داد و تاکید کرد: برخی موارد از جمله رنگ، شکل، فرم و اندازه دلخواه است اما اسم، آدرس، شماره سریال و شماره تلفن و همچنین وزن طلا، قیمت هر گرم طلا روز از جمله الزامات در فاکتورهای فروش طلا است.اگر واحدی این موارد الزامی را رعایت نکند متخلف است و در صورت گزارش با آن برخورد خواهد شد. به گزارش «تعادل»، یکی از مواردی که شاید برخی مشتریان به هنگام خرید طلا به آن توجه کنند، فاکتور فروش است. فاکتوری که مشتری هنگام خرید طلا دریافت می‌کند و در زمان فروش نیز ارایه فاکتور به خریدار الزامی است.

اما اینکه چه مواردی باید در این فاکتور ذکر شود یا چه شکلی داشته باشد، نکته‌ای است که شاید کمتر کسی به آن توجه داشته باشد. زیرا اخیرا دیده شده برخی واحدهای طلا فروشی متخلف با عدم درج برخی موارد الزامی در فاکتور، از عدم اطلاع خریداران سوءاستفاده می‌کنند. در همین راستا، محمدکشتی آرای، رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایبِنا، گفت: برخی موارد از جمله رنگ، شکل، فرم و اندازه دلخواه است اما اسم، آدرس، شماره سریال و شماره تلفن و همچنین وزن طلا، قیمت هر گرم طلا روز از جمله الزامات در فاکتورهای فروش طلا است.اگر واحدی این موارد الزامی را رعایت نکند متخلف است و در صورت گزارش با آن برخورد خواهد شد. رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر همچنین درباره وضعیت فعلی بازار طلا و سکه، توضیح داد: بازار طی دو الی سه هفته اخیر از ثبات برخوردار است و از قیمت‌ها هیچگونه نوسانی ندارد. همچنین وضعیت بازار جهانی نیز از آرامش و ثباتی نسبی برخوردار است.

    نرخ در بازار

روز سه‌شنبه 16 مهر 98، قیمت جهانی اونس طلا با کاهش به 1505 دلار افزایش یافت و با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی، به قیمت 11490 تومان، بازار ارز و طلا در داخل کشور با اندکی افزایش همراه شد. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار با کاهش سه هزار تومانی یک میلیون و 770 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 408 هزار و 600 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون تومان و 15 هزار، طرح قدیم 4 میلیون تومان، نیم سکه 2 میلیون و 50 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 230 هزار تومان و سکه یک گرمی 820 هزار تومان معامله شد.  صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده‌اند که ثابت بوده است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان می‌فروشند. روز سه‌شنبه 16 مهر 98، همچنین در سامانه سنا نرخ دلار لحظه‌ای به 11400 و یورو به 12600 تومان رسید که نسبت به روز قبل تغییری نداشته است. سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای روز یکشنبه 15 مهر 98 را برای دلار 11 هزار و 315 تومان، یورو 12 هزار و 517 تومان، پوند انگلیس 13 هزار و 903 تومان، درهم امارات 3 هزار و 94 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 74 تومان و یوآن چین یک هزار و 684 تومان اعلام کرد. ثبات در بازار ارز ادامه دارد و بر همین اساس بانک‌ها، هر دلار امریکا را ۱۱ هزار و ۳۱۲ تومان و هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۴۷۵ تومان می‌خرند. قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۳ هزار و ۹۵۹ تومان است. قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ بطوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۶۸۴ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد.

در بازار ارز رسمی نیز، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۹ ارز مانند یورو و پوند و قیمت ۱۵ واحد پولی دیگر کاهش یافت. نرخ دلار و ۱۲ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز سه‌شنبه شانزدهم مهر ماه ۹۸ بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۳۸ ریال کاهش ۵۱ هزار و ۶۳۷ ریال و هر یورو نیز با ۲۱ ریال افت ۴۶ هزار و ۹۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

    روز یکنواخت دلار

 همچنین ارزش دلار در برابر همتایان مهمش تقریبا بدون تغییر باقی ماند.به گزارش رویترز، حتی خبر توافق امریکا و چین برای از سرگیری مذاکرات تجاری پس از یک وقفه دو ماهه نیز نتوانست آنگونه که باید از دلار حمایت کند و ارزش دلار همتایان مهم خود تقریبا بدون تغییر باقی ماند. قرار است روزهای پنج شنبه و جمعه این هفته، لیو هه، معاون نخست وزیر چین با رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی امریکا و استیون منوچین، وزیر خزانه داری این کشور گفت‌وگو کند. شاون اوزبورن، استراتژیست ارشد بازار در بانک «اسکوشیا» گفت: لحن بازارها امروز یک بار دیگر آرام شد و به نظر می‌رسد معامله گران منتظر مشخص‌تر شدن روند پیشرفت در مذاکرات هستند تا مشخص شود حصول یک توافق تا چه میزان ممکن خواهد بود.در معاملات روز سه شنبه بازارهای ارزی جهانی، هر دلار با ۰.۱۶ درصد افزایش به ۱۰۷.۴۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا با ۰.۱۹ درصد کاهش به ازای ۱.۴۸۲۲ دلار مبادله شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با کاهش ۰.۰۲ درصدی به ۹۸.۷۹۲ واحد رسید و از رکورد دو سال اخیر خود بیشتر فاصله گرفت.مارک آندره فونگرن، استراتژیست بازارهای ارزی جهانی در موسسه «ماف» گفت: یک توافق تجاری بین امریکا و چین هنوز قطعی نشده است اما پیشرفت‌های کمی در روزهای اخیر به دست آمده است. سرمایه‌گذاران همچنین منتظر نشست ماهانه کمیته بازار باز فدرال رزرو هستند تا مشخص شود آیا نرخ بهره مجددا کاهش خواهد یافت یا خیر. حدس من این است که جروم پاول (رییس بانک مرکزی امریکا) و همکارانش سیاست‌های محرک بیشتری را اتخاذ خواهند کرد. شاید در کوتاه‌مدت این مساله باعث تضعیف دلار شود. در معاملات ارزی جهانی همچنین ارزش هر یورو با ۰.۰۴ درصد افزایش به ۱.۰۹۷۵ دلار رسید تا ارزش یورو در برابر دلار طی این هفته ۰.۳۴ درصد افزایش یافته باشد. بر خلاف یورو، دیگر ارز مهم اروپایی یعنی پوند پس از آنکه گزارشاتی از آماده شدن دولت انگلیس برای یک خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا منتشر شد، در برابر دلار دست به عقب‌نشینی زد تا جایی که هر پوند با ۰.۰۱ درصد کاهش به ۱.۲۲۹۴ دلار رسید. پیش‌تر بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور گفته بود انگلیس را تحت هر شرایطی از اتحادیه اروپا در سی و یکم اکتبر خارج خواهد کرد. مجلس این کشور شدیدا با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالف است و لایحه‌ای را در این خصوص برای الزام دولت به حصول توافق با اتحادیه اروپا پیش از ترک این اتحادیه تصویب کرده و به تایید ملکه رسانده است. هر فرانک نیز به ازای ۱.۰۰۴۵ دلار مبادله شد.ارزش دلار امریکا در برابر همتای کانادایی کاهش و در برابر همتای سنگاپوری افزایش یافت تا جایی که هر دلار امریکا به ترتیب به ازای ۱.۳۲۹۴ و ۱.۳۸۰۴ دلار کانادا و سنگاپور معامله شد.

    کاهش شدید ذخایر ارزی چین

از سوی دیگر، ذخایر ارزی چین تا پایان ماه سپتامبر حدود ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافت.به گزارش رویترز، داده‌های جدید نشان می‌دهد که حجم ذخایر ارزی دومین اقتصاد بزرگ جهان تا پایان ماه سپتامبر با ۱۴.۸ میلیارد دلار کاهش نسبت به ماه قبل به ۳.۰۹۲ تریلیون دلار رسیده است که کمترین سطح ثبت شده از ماه آگوست تاکنون محسوب می‌شود. این کاهش همچنین شدیدترین کاهش ماهانه ذخایر ارزی چین در طول ۲۵ ماه اخیر است.

سازمان نظارت بر معاملات ارزی چین در گزارشی به همین مناسبت اعلام کرد که احتمالا به دلیل کاهش رشد اقتصادی جهان، افزایش رویکرد حمایت‌گرایانه برخی کشورها و افزایش یکجانبه گرایی در عرصه بین‌الملل، فضای نامطمئن اقتصاد جهانی تداوم خواهد یافت. با وجود کاهش رشد اقتصادی و تشدید جنگ تجاری با امریکا، چین به کمک اصلاحات جدید موفق شد تا جریان خروج سرمایه را از سال گذشته تا حد زیادی کنترل کند. از اکتبر ۲۰۱۸ بدین سو ذخایر ارزی چین عموما رو به افزایش بوده است. با وجود تقویت ۰.۴۷ درصدی ارزش دلار در برابر پنج ارز مهم جهانی، در ماه سپتامبر ارزش یوان در برابر دلار ۰.۱۴ درصد تقویت شد.  از سال ۲۰۱۵ تاکنون بانک مرکزی چین ۱ تریلیون دلار برای حمایت از یوان هزینه کرده است. مقامات چینی همچنین برای رسیدن رشد اقتصادی به محدوده هدف‌گذاری شده شش درصدی در سه ماهه سوم سال، تاکنون ده‌ها میلیارد دلار پول به بازار تزریق کرده‌اند. قرار است پس از دو ماه تنش زایی، مقامات چینی و امریکایی مجددا با یکدیگر بر سر راهکارهای رسیدن به توافق تجاری دیدار کنند هر چند که بیشتر تحلیلگران معتقدند نباید انتظار رسیدن به یک توافق پایدار را در کوتاه‌مدت داشت. همچنین میزان ذخایر طلای چین نیز در ماه سپتامبر کاهشی بوده است و از ۹۵.۴۵ میلیارد دلار در ماه آگوست به ۹۳.۰۴۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. در سال‌های اخیر بیشترین رکورد ذخایر ارزی چین مربوط به ژوئن ۲۰۱۴ با ۳.۹۹۳ تریلیون دلار و کمترین رکورد مربوط به دسامبر ۱۹۸۰ با ۲.۲۶ میلیارد دلار بوده است

 

ارسال نظر