بانک مرکزی ایران ارزش پول ملی را احیا کرد

۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۰۰:۲۷:۴۹
کد خبر: ۱۵۴۴۸۲
بانک مرکزی ایران ارزش پول ملی را احیا کرد

فقط ۵ واحد صنفی مجوز معاملات اینترنتی طلا دارند

گروه بانک و بیمه |

خبرگزاری بلومبرگ سیاست‌های اخیر بانک مرکزی را عامل ثبات در بازار ارز معرفی کرد. بلومبرگ در گزارشی نوشت که ثبات نسبی به بازار ارز ایران بازگشته و ارزش ریال تقویت شده است. بلومبرگ با اشاره به تقویت ۴۰ درصدی ارزش ریال در برابر دلار در مقایسه با سال قبل از قول همتی نوشت که متوسط رشد اقتصادی ایران در بازه دوازده ماه اخیر و با وجود تحریم‌ها و تهدید به جنگ، مجددا مثبت شده است.

بلومبرگ در ادامه می‌نویسد: پس از خروج امریکا از برجام در اردیبهشت سال گذشته و دستور دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا به بازگرداندن تحریم‌ها، ارزش ریال دچار ریزش شد. از دست رفتن منابع درآمد ارزی نفتی که یکی از اصلی‌ترین شریان‌های ارزی ایران بود به ارزش ریال آسیب زد، نرخ تورم را به حد بالایی رساند و باعث کمبود برخی اقلام وارداتی شد اما پس از آن به کمک اجرای سیاست بازار باز و پلتفرم جدید بانک مرکزی برای تسهیل عرضه ارز، ارزش ریال در ماه‌های اخیر رو به بهبود بوده است.

پیش‌تر عبدالناصر همتی در صفحه خود در فضای مجازی نوشته بود: پارسال در این ایام، وضع تلخی بر اقتصاد کشورمان حاکم شده بود. دولت امریکا و متحدین منطقه‌ای آن با شروع جنگ تمام عیار اقتصادی و راه انداختن ماشین جنگ روانی و تبلیغاتی، در اندیشه فروپاشی کشور از طریق اقتصاد و با ابزار سقوط ارزش پول ملی و نهایتا ایجاد هرج و مرج در سراسر کشور بودند.

وی افزود: خداوند متعال را شاکرم با هدایت و حمایت‌های مقام معظم رهبری، رییس‌جمهوری و سران قوا و از همه مهم‌تر، مقاومت و همراهی تحسین برانگیز مردم عزیز، تدابیر و اقدامات بانک مرکزی و برنامه منسجمی که در این رابطه تنظیم کردیم، با همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها توانستیم با یکی از پیچیده‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی و پولی با قدرت مقابله کرده و ثبات و آرامش را به بازار ارز و سایر بازارها برگردانیم.

امروز، درست نسبت به یکسال پیش، پول ملی ۴۰ درصد تقویت و رشد تورم مهار شده و طلیعه رشد اقتصادی آشکار شده است. مردم عزیز، خصوصا اقشار با درآمدهای پایین و حقوق ثابت سختی زیادی را تحمل کرده و می‌کنند. لیکن، این روزها طلیعه پیروزی مقاومت مردم بیش از همیشه آشکار شده است. همتی ادامه داده است: آنچه من و همکارانم را به ادامه این مسیر هر روز مصمم‌تر می‌کند، امید به بهبود شرایط زندگی و رفاهی اقشار آسیب دیده از فشار تحریم‌ها و تلاش جدی مسوولان برای خدمت بهتر به مردم عزیز کشورمان است.

   نرخ‌ها در بازار

روز شنبه 13 مهر 98، به دنبال افزایش قیمت جهانی اونس طلا که به 1505 دلار رسیده و نسبت به هفته قبل افزایش داشته است، بازار ارز و طلا در داخل کشور همچنان با روند با ثبات هفته‌های اخیر همراه بوده و نرخ دلار نیز تغییر چندانی نداشته است. در نتیجه نرخ‌ها همچنان روند هفته گذشته را تثبیت کرده‌اند.

به گزارش تعادل، روز شنبه 13 مهر 98، نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی، به 11480 تومان رسید. همچنین در سامانه سنا نیز نرخ دلار لحظه‌ای به 11450 و یورو به 12650 تومان رسید. سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای روز پنج شنبه 13 مهر 98 را برای دلار 11 هزار و 436 تومان، یورو 12 هزار و 375 تومان، پوند انگلیس 14 هزار و 16 تومان، درهم امارات 3 هزار و 102 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 99 تومان و یوآن چین یک هزار و 678 تومان اعلام کرد.

در بازار طلا نیز با افزایش اونس جهانی طلا به 1505 دلار و اعلام نرخ دلار آزاد و نقدی به قیمت 11480 تومان، مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار با کاهش چهار هزار تومانی یک میلیون و 770 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار با کاهش سه هزار تومانی 406 هزار و 600 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 14 هزار تومان، طرح قدیم 3 میلیون و 990 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 40 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 240 هزار تومان و سکه یک گرمی 830 هزار تومان معامله شد.

در بازار ارز قیمت‌ها به روند با ثبات خود ادامه دادند صرافی‌های مجاز بانکی و ملی نرخ خرید دلار را 11هزار و 350 تومان و نرخ فروش دلار را 11 هزار و 450 تومان اعلام کردند. قیمت خرید یورو 12 هزار و 550 تومان و قیمت فروش یورو با اندکی کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه 12 هزار و 600 تومان اعلام شد.

در بازار ارز رسمی نیز بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز شنبه 13 مهر ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز پنج‌شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین در روز جاری هر پوند انگلیس با ۱۳۱ ریال افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه ۵۱ هزار و ۸۰۶ ریال و هر یورو نیز با ۹۲ ریال افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه ۴۶ هزار و ۱۱۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

   شانس بالای طلا برای ادامه روند افزایش قیمت

از سوی دیگر، نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد با موفقیت طلا برای بازگشت به بالای مرز ۱۵۰۰دلار تا پایان هفته گذشته، اکثر تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران نسبت به بالا رفتن قیمت طلا در کوتاه‌مدت کاملا خوش‌بین هستند.

برای بسیاری از تحلیلگران توانایی طلا برای جبران افت دو درصدی قیمت در ابتدای معاملات هفته و بازگشت به بالای مرز روانی بااهمیت ۱۵۰۰ دلار، نشانه انعطاف‌پذیری بالا در بازار است. بسیاری از تحلیلگران خاطرنشان کرده‌اند که رشد نگرانی‌ها پیرامون احتمال وقوع رکود و ابهامات بازار مالی همچنان از قیمت طلا در کوتاه‌مدت پشتیبانی خواهد کرد.

 به گفته جورج گرو، مدیرکل شرکت «آر‌بی‌ث ولت منیجمنت»، همه جا سرمایه‌گذاران به دنبال نگرانی دیگری هستند. دلار امریکا بزرگ‌ترین مانع برای طلا مانده است اما ابهامات موجود از قیمت طلا در محدوده ۱۵۰۰ دلار پشتیبانی خواهد کرد.

در نظرسنجی کیتکونیوز از تحلیلگران وال‌استریت، ۱۷نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۲ نفر یا ۷۱ درصد افزایش قیمت و دو نفر یا ۱۸ درصد کاهش قیمت را پیش‌بینی کردند. همچنین دو نفر یا ۱۲ درصد نظر خنثی داشتند. در نظرسنجی کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران، ۶۷۹ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۴۴۶ نفر یا ۶۵ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۴۵ نفر یا ۲۱ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند و ۸۸ نفر یا ۱۳ درصد هم نظری نداشتند. برای هفته گذشته اکثر تحلیلگران وال‌استریت نسبت به روند قیمت طلا نظر خنثی داشتند در حالی که سرمایه‌گذاران نسبت به روند افزایشی قیمت طلا خوش‌بین بودند. هر اونس طلا روز جمعه در بازار معاملات آتی امریکا ۹۰ سنت یا ۰.۰۶ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۵۱۲ دلار و ۹۰سنت بسته شد اما برای کل هفته حدود ۰.۴ درصد افزایش ثبت کرد. درصد درستی پیش بینی تحلیلگران وال‌استریت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۵۴ درصد و درستی پیش بینی سرمایه‌گذاران ۵۱ درصد بوده است. اگرچه آمار اشتغال نسبتا مطلوب امریکا اندکی از روند صعودی قیمت طلا کم کرد اما بسیاری از تحلیلگران همچنان انتظار دارند قیمت‌های بالاتری را مشاهده کنند زیرا جدیدترین آمار اشتغال انتظارات برای یک دور دیگر از کاهش نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی امریکا را تغییر نداد. برخی از تحلیلگران می‌گویند آمار اشتغال یک شاخص باتاخیر است و آمار مایوس‌کننده بخش تولید امریکا تصویری از کندی رشد اقتصادی این کشور ترسیم کرد.

فواد رزاق‌زاده، تحلیلگر فنی در شرکت سیتی ایندکس اظهار کرد: تصور نمی‌کنم آمار اشتغال در روند بازار تغییری ایجاد کند. بانک مرکزی امریکا همچنان قصد دارد در ماه میلادی جاری نرخ‌های بهره را کاهش دهد که این اقدام ارزش دلار را ضعیف کرده و قیمت طلا را بالاتر خواهد برد. ابزار دیده بان فدرال CME نشان می‌دهد که بازار حدود ۸۰ درصد روی کاهش نرخ‌های بهره در ۳۰ اکتبر حساب می‌کند.

افشین نوابی، مدیر معاملات گروه «ام‌کی‌اس» انتظار دارد که قیمت طلا بین محدوده حمایتی ۱۴۸۵ دلار تا محدوده مقاومتی ۱۵۲۰ دلار معامله شود و همچنان نسبت به طلا خوش‌بین است. اما همه تحلیلگران نسبت به طلا خوش‌بین نیستند. شون لاسک، مدیر شرکت والش تریدینگ اظهار کرد که انتظار دارد طلا به قیمت پایین‌تری سقوط کند زیرا در سطح ۱۵۲۰ دلار با مقاومت شدیدی روبرو خواهد شد.

   فقط ۵ واحد صنفی مجوز معاملات اینترنتی طلا دارند

از سوی دیگر، رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: تنها ۵ واحد صنفی برای انجام معاملات اینترنتی طلا مجوز دارند. بحث معاملات اینترنتی طلا و سکه در فضای مجازی تمامی ندارد و هر روز شاهد مدل جدیدی از فعالیت این واحدها در فضای مجازی هستیم. برخی به صورت رسمی از اتحادیه طلا و جواهر مجوز فعالیت دارند، برخی نماد اعتماد الکترونیکی دارند و برخی هم سودجو در این بین بدون دریافت هیچگونه مجوزی در حال معامله و خرید و فروش طلا در فضای مجازی هستند. آیت محمدولی در گفت‌وگو با ایبِنا با توجه به تاکید مکرر نسبت به ممنوعیت خرید و فروش طلا و سکه در فضای جهانی، درباره فعالیت برخی واحدهای طلا فروشی در فضای مجازی با استفاده از نماد اعتماد الکترونیکی، اظهار داشت: یکی از مواردی که در حال حاضر وجود دارد، لزوم دریافت مجوز از سوی افرادی است که قصد فعالیت در این فضا را دارند زیرا دریافت پروانه کسب طلافروشی یا طلاسازی از جمله مدارک حداقلی در این خصوص است.

وی افزود: قانونی بودن یا نبودن فعالیت آنها توسط ما مشخص نمی‌شود زیرا ما تنها به مواردی که عضو اتحادیه هستند می‌توانیم وارد شویم، اما اگر واحدی تحت مجوز اتحادیه نباشد، امکان ورود نخواهیم داشت و در صورت بروز هرگونه مشکل ارتباطی به اتحادیه نخواهد داشت.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تاکید کرد: درحال حاضر تنها ۵ واحد طلافروشی امکان و مجوز معاملات اینترنتی را دارند. محمدولی درباره وضعیت معاملات در بازار طلا و سکه اظهار داشت: خوشبختانه داد و ستد در بازار در حال انجام است و قیمت‌ها نیز از آرامش و ثباتی نسبی برخوردار هستند. طی دو هفته اخیر نوسان و تغییرات چشمگیری در قیمت‌ها نداشته‌ایم و شاهد آرامشی در قیمت‌ها در بازار هستیم.

   سرمایه‌گذاران «دلار» ضرر کردند

همچنین طبق بررسی قیمت‌ها در بازار، سرمایه‌گذاران در بازار ارز در سال جاری متحمل زیان شده‌اند. به گزارش ایسنا، بسیاری از مردم تلاش می‌کنند تا با وجود افزایش هزینه‌های زندگی، بخشی از درآمد خود را پس‌انداز و در ادامه آن سرمایه‌گذاری کنند که در این صورت سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک برای این افراد بسیار مناسب خواهد بود. اما در مقابل عده دیگری نیز هستند که ترجیح می‌دهند ریسک‌ بیشتری را برای سرمایه‌گذاری بپذیرند و در مقابل سود بیشتری نصیب خود کنند. افرادی که در دسته اول هستند، اغلب به سراغ سرمایه‌گذاری در بانک و صندوق‌هایی روی ‌می‌آورند که سود تضمینی به آنها پرداخت می‌کنند، اما افراد دسته دوم بسته به شرایط، نحوه سرمایه‌گذاری خود را تغییر می‌دهند، سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی، تجارت، بورس، بازار سکه و بازار ارز از جمله‌های بازارهای جذاب برای این افراد است.

در سال گذشته افزایش نرخ ارز، هجوم مردم به سمت این بازار و افزایش تقاضای این بازار را سبب شد و همین افزایش تقاضا بار دیگر باعث افزایش قیمت ارز شد تا سرمایه‌گذاران در این بازار سود خوبی کسب کنند.

اما چندین بار از سوی رییس‌کل بانک مرکزی اعلام شد که این بازار ریسک بالایی دارد و محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست، اما طمع مردم برای خرید و نگهداری بیشتر دلار را دلالان این بازار برمی‌انگیختند؛ به‌طوری‌که گفته می‌شد قیمت دلار در سال جاری به بیش از ۲۵ هزار تومان خواهد رسید.

اما بررسی متوسط قیمت خرید و فروش ارز در شش‌ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که قیمت ارز در سال جاری کاهشی بوده است.بر اساس آمار بانک مرکزی متوسط قیمت فروش دلار در فروردین ماه سال جاری ۱۳ هزار و ۵۵۴ تومان، در اردیبهشت ماه ۱۴ هزار و ۵۰۹ تومان و در خرداد ماه ۱۳ هزار و ۴۲۷ تومان بوده است.اما در ادامه قیمت ارز با کاهش همراه بود و در تیرماه سال جاری قیمت ارز ابتدا به حدود ۱۳ هزار تومان و سپس با کاهش زیاد به حدود ۱۲ هزار تومان رسید.

در مردادماه نیز روال کاهش قیمت ادامه داشت و قیمت دلار به کمتر از ۱۲ هزار تومان کاهش یافت و در شهریور ماه نیز در مدت زمانی، قیمت این ارز به مرز ۱۱ هزار تومان هم نزدیک شد، اما در پایان شهریور، قیمت ارز در محدود ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت شد. به این ترتیب، افرادی که در سال جاری نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار اقدام کرده‌اند، طبیعتا متضرر شده‌اند و سایر بازارها برایشان سودآورتر بوده است.

همچنین افرادی که در سال گذشته هم ارز را با قیمتی بالاتر از رقم فعلی خریده و تاکنون نگهداری کرده‌اند، مشمول ضرر شده‌اند. در حال حاضر نیز ریسک بالای این بازار سبب شده تا تقاضای کاذب برای ارز از این بازار خارج شده و بازار به ثبات برسد.

   عقب‌نشینی دلار در بازارهای جهانی

از سوی دیگر، با وجود ثبت آمار بسیار خوب بازار کار، دلار در برابر همتایانش عقب نشست. به گزارش رویترز، نرخ بیکاری امریکا در ماه سپتامبر به کمترین سطح نیم قرن اخیر رسید اما این خبر نتوانست آنگونه که باید از دلار حمایت کند و ارزش دلار هر چند اندک در برابر تمامی همتایان مهم خود کاهشی شد.

شاون اوزبورن، استراتژیست ارشد بازار در بانک «اسکوشیا» گفت: به نظر می‌رسد توجه معامله‌گران به جای آمارهای بازار کار روی مساله دیگری معطوف شده باشد. بنابراین فکر می‌کنم که عملکرد امروز دلار قابل قبول بوده است. یک مساله دیگر برای دلار وجود دارد و آن هم تصمیم بانک مرکزی برای نرخ بهره است، فکر می‌کنم باید منتظر اتخاذ رویکرد محرک بیشتری توسط فدرال رزرو باشیم.

در آخرین روز از معاملات بازارهای ارزی جهانی، هر دلار با ۰.۰۸ درصد کاهش به ۱۰۶.۸۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا با ۰.۰۲ درصد کاهش به ازای ۱.۴۷۷۱ دلار مبادله شد تا ارزش دلار استرالیا از کمترین سطح سه هفته اخیر فاصله گیرد.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با کاهش ۰.۱ درصدی به ۹۸.۸۰۵ واحد رسید و از رکورد دو سال اخیر خود بیشتر فاصله گرفت.

از سوی دیگر نظر می‌رسد با توجه به تشدید جنگ تجاری امریکا با شرکای تجاری بزرگ خود و کاهش رشد اقتصادی، بانک مرکزی امریکا چاره‌ای جز کاهش مجدد نرخ بهره برای سومین بار در طول سال جاری نداشته باشد. در معاملات ارزی جهانی همچنین ارزش هر یورو با ۰.۲ درصد افزایش به ۱.۰۹۸۲ دلار رسید تا ارزش یورو در برابر دلار طی این هفته ۰.۳۴ درصد افزایش یافته باشد. به مانند یورو، دیگر ارز مهم اروپایی یعنی پوند نیز در برابر دلار دست به پیشروی زد تا جایی که هر پوند با ۰.۰۲ درصد افزایش به ۱.۲۳۳۴ دلار رسید. هر فرانک نیز به ازای ۱.۰۰۴۲ دلار مبادله شد.

ارزش دلار امریکا در برابر همتای کانادایی کاهش و در برابر همتای سنگاپوری افزایش یافت تا جایی که هر دلار امریکا به ترتیب به ازای ۱.۳۳۱۰ و ۱.۳۷۸۸ دلار کانادا و سنگاپور معامله شد.

 

 

ارسال نظر