سکه به زیر 4 میلیون تومان رسید

۱۳۹۸/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۱۶۰
سکه به زیر 4 میلیون تومان رسید

گروه بانک و بیمه|محسن شمشیری|

روز سه شنبه 9 مهر 98، بازار طلا و ارز همچنان به روند کاهشی خود ادامه داد و با اعلام نرخ اونس جهانی طلا به قیمت 1468 دلار که حدود 50 دلار از هفته های قبل کمتر شده است و همچنین با اعلام کاهش 50 تومانی نرخ دلار که قیمت دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی را به 1490 تومان کاهش داده، سرانجام قیمت سکه به زیر 4 میلیون تومان رسید.

به گزارش تعادل، با کاهش نرخ دلار و قیمت اونس جهانی، روز سه شنبه، مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده به

1 میلیون و 755 هزار، هرگرم طلای 18 عیار 405 هزار، سکه طرح جدید 3 میلیون و 987 هزار، سکه طرح قدیم 3 میلیون و 975 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 40 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 240 هزار و سکه گرمی 850 هزار تومان معامله شد. در بازار ارز نیز نرخ لحظه ای در سامانه سنا برای دلار به 11450 تومان ویورو 12650 تومان رسید. سامانه سنا میانگین نرخ های معامله شده ارز در روز دوشنبه را برای دلار 11397، یورو 12620، درهم 3102، پوند 14105، یوان 1732، لیر ترکیه 2104 تومان اعلام کرد.  همچنین در سامانه نیما نیز نرخ حواله ای ارز برای دلار 10851، یورو 11986، درهم 2857 و یوآن 1532 تومان اعلام شده است.

  دلار ۵۰ تومان ارزان شد

 قیمت ارز در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نسبت به روز گذشته ۵۰ تومان کاهش یافت.بانک‌ها هر دلار امریکا را ۱۱ هزار و ۳۲۷ تومان و هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۱۴ تومان می‌خرند.قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۳ هزار و ۹۹۵ تومان است.قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۷۱۲ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد.صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز گذشته ۵۰ تومان کاهش یافته است.این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان می‌فروشند.

 سکه یک‌ساله ۱.۵ میلیون ارزان شد

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفت: مهر سال قبل قیمت سکه به بالاترین سطح خود یعنی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید ولی در مهر امسال قیمت سکه در محدوده ۴ میلیون تومان بود. سکه دیگر جاذبه به عنوان سرمایه گذاری را از دست داده است.در هفته‌های اخیر حباب سکه و نیم سکه صفر شده است ولی ربع سکه و گرمی هنوز دارای حباب اندکی هستند.

   رکود و کم رونقی بازار طلا

این روزها خریدوفروش طلا جز هزینه، دستاوردی برای طلافروشان ندارد و نوسانات در بازارهای طلا و ارز موجب شد تا این بازار با رکود عمیقی مواجه شده و کرکره بسیاری از جواهرفروشی‌ها به پایین کشیده شود. این درحالی است که با وجود ظرفیت بالای بازار طلا در کشور و همسایگان ایران، سهم ایران از صادرات طلا و جواهر و مصنوعات آن در دنیا تنها ۲ هزارم درصد بوده و مالیات بر ارزش‌افزوده هم قوز بالا قوز این صنعت شده است.

مسعود یزدانی نایب‌ رییس اتحادیه طلا و جواهر  رکود فعلی در بازار کشور را مرتبط به مسائل کلان اقتصادی کشور دانسته و بر این باور است که کاهش قیمت دلار موجبات کاهش قیمت طلا را فراهم می‌آورد.در عین حال وی مشکلات امروز صادرات طلا را حاصل اتخاذ تصمیم‌های اشتباه، شتاب‌زده، مقطعی و احساسی با مسائل دانست.آنچه در پی می‌آید، حاصل این گفت‌وگو است.وی افزود: بارها شنیده‌ام که برخی عقیده دارند که با توجه به ارزش پول و تورم در حاضر نگهداری پول به‌صرفه نیست و چاره آن این است که موجودی و سرمایه را مبدل به طلا کرد.اساس این استدلال هم این است، چون طلا ارزشش را در طی زمان حفظ می‌کند، می‌توان به‌موقع نیاز آن را مبدل به پول کرد.

علاوه بر این برخی انتظار دارند که روند صعودی طلا بلامنازع و همیشگی بوده و طلا در بازار بی‌رقیب باشد.البته قیمت طلا در بازار جهانی اهمیت ویژه‌ای دارد، نمی‌شود آن را در یک کشور خلاصه کرد.به عنوان مثال امکان دارد در ماه محرم در ایران بازار طلا با رکود روبه‌رو باشد ولی در کشورهای جهان و مخصوصاً در کشورهای عربی سال نو است و سطح خریدوفروش‌ها بالاتر هم می‌رود.البته رکود بازار طلا در کشور، قطعاً ناشی از مباحث مرتبط به اقتصاد کلان است.در حال حاضر کشور با مشکلات متعدد اقتصادی و فشارها و تحریم‌ها روبه‌روست و این درحالی است که همزمان اونس طلا در جهان با جهش فراوان به سمت بالا حرکت کرده است.

نگاهی به بازار طلا طی چند سال گذشته نشان می‌دهد که پیش‌تر اونس در مبنای یک هزار و ۲۰۰ دلار قرار داشت ولی در طول یک سال اخیر افزایش قیمت چشمگیری داشته است.اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه تحلیلی در این باره بدهیم، می‌توان گفت که افزایش بیش از ۱۰۰ دلار اونس طلا را در ماه آگوست داشته‌ایم یعنی در قیمت طلا طی یک ماه گذشته ۱۱۶ دلار رشد داشته که در سال ۹۸ بی‌سابقه بوده است.همچنین میانگین قیمت طلا طی یک سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت هر اونس طلا ۳۳۸ دلار افزایش داشته و این امر بیانگر آن است که وقوع برخی از اتفاقات و طرح مسائل مختلف در جهان باعث شده طلا ارزنده‌تر شود.البته مقایسه افزایش قیمت طلا در کشور به‌سرعت افزایش جهانی آن نبوده است. از جمله دلایل این امر رکود، سیاست‌های بانک مرکزی و کاهش قیمت دلار و ... است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز  گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر فصل سنتی خرید طلا و سکه نیست، به اعتقاد بنده این رکود تا شب عید ادامه دارد.ابراهیم محمدولی با اشاره به اینکه این روز‌ها بازار سکه و طلا از ثبات نسبی برخوردار است، اظهار داشت: «سال گذشته همین حوالی قیمت‌ها با توجه به نرخ دلار ثانیه‌ای تغییر می‌کرد و این موضوع آرامش را از مردم گرفته بود،

این در حالی است که از ابتدای سال، اما با توجه به تدابیر دولت بازار‌ها به یک آرامشی رسیده‌اند.

وی افزود: با توجه به سیاست‌هایی که بانک مرکزی بر بازار سکه و طلا اعمال کرده شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم و در حال حاضر نیز وضعیت به گونه‌ای است که سکه در کانال ۴ میلیون تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در محدوده ۴۰۰ هزار تومان تثبیت شده و این برای مردم می‌تواند از نظر روانی بسیار خوب باشد.رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: در سال گذشته با توجه به نوساناتی که وجود داشت، قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای بالا می‌رفت، اما الان قیمت‌طلا مشخص است و فرد می‌تواند بر اساس این قیمت برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهد.محمدولی در مورد پیش بینی خود از بازار سکه و طلا تا پایان سال و اینکه این رکود بر بازار تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر فصل سنتی خرید طلا و سکه نیست، به اعتقاد بنده این رکود تا شب عید ادامه دارد، اما تا پایان سال و فرا رسیدن سال جدید به نظر می‌رسد بازار یک تکانی بخورد و رونق

نسبی حاکم شود.

   سند راهبردی طلا

همچنین ابراهیم محمدولی رییس اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با تدوین سند راهبردی صنعت طلا و جواهر گفت: مدت‌ها بودکه اتحادیه این نیاز را احساس کرده بود و در جلساتی که با مسئولین مربوطه در وزارت صمت داشته ایم این نیاز صنعت طلا و جواهر عنوان شده بود و بالاخره در این جلسات به این امر توجه شد که تقویت صنعت طلا و رفع موانع و مشکلات آن می تواند باعث اشتغال زایی و ارزآوری برای کشور شود و این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشد. وزارت صنعت و معدن و سازمان های مربوطه به این امر ورود و عنوان کردندکه پیشنهادات، راهکارهای ارائه شده توسط تشکل‌ها و دست اندرکاران بخش خصوصی، می تواند مسیر راه شوند و برپایه آنها عمل شود. هر چیزی می تواند در دل این سند قرار بگیرد؛ صادرات، واردات، ورود طلای خام و شمش، شهرک های صنعتی، برند سازی و...  که اگر این اتفاق روی دهد، می توانیم به جایگاه قبلی خود در دنیا باز گردیم. ایران جزو هفت کشور صاحب این صنعت است و اگر بسترهای مناسب رشد آن فراهم شود و نگاه مثبتی به آن شکل گیرد، می توانیم به عنوان یک صنعت اشتغال زا و با بهره وری بالا به آن تکیه کنیم.وی افزود: امیدواریم با روندی که وجود دارد استارت اجرایی شدن این سند به زودی زده شود و تا اواخر امسال یا نهایت اوایل سال آینده به نتیجه ای برسیم. ما برای سال 1404 چشم اندازی را ترسیم کرده ایم و امیدواریم به سقف مورد نظر برسیم و مطمئنا نتیجه مطلوب آن اشتغال زایی و آرامش اقتصاد کشور است.

 

ارسال نظر