اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۷۸۱

صنعت بانکداری چه قدر سود دارد؟

در سال ۲۰۱۸ صنعت بانکداری در جهان ۱.۳تریلیون دلار سودآوری خالص داشته است. به گزارش ویژوال کپیتالیست، شکی نیست که خدمات مالی در هر نقطه‌ای از جهان جز سودآورترین صنایع هستند تا جایی که اقتصاد برخی کشورها کاملا مبتنی به بانکداری است. بطور متوسط ۵.۱درصد کل تولید ناخالص داخلی جهانی را صنعت بانکداری تشکیل می‌دهد. ۳۰ بانک بزرگ جهان در سال ۲۰۱۹ ارزشی معادل ۳.۵ تریلیون دلار داشته‌اند که در این بین، ۳۶ درصد این بانک‌ها در امریکا مستقر هستند و پس از این کشور، چین با ۲۵درصد و استرالیا و کانادا مجموعا با ۱۶ درصد قرار دارند. انگلیس با ۶ درصد و اتحادیه اروپا و ژاپن با ۲درصد دیگر مناطقی هستند که میزبان بانک‌های بزرگ جهان هستند. در حال حاضر بانک «جی پی مورگان» با دارایی‌هایی به ارزش ۷.۴ تریلیون دلار، با ارزش‌ترین بانک در امریکا محسوب می‌شود و پس از این بانک نیز بانک اف امریکا، سیتی گروپ، ولز فارگو و گلد من ساکس قرار دارند.تا پایان سال ۲۰۱۸، بانک‌های امریکایی ۴۰۳ میلیارد دلار سودآوری خالص داشته‌اند که این رقم برای چین ۳۳۳ میلیارد دلار و برای اتحادیه اروپا ۱۹۸میلیارد دلار بوده است.در بین کشورهای جهان، سنگاپور بیشترین وابستگی را به صنعت بانکداری دارد؛ به گونه‌ای که ۱۳.۱ درصد اقتصاد این کشور را بانکداری تشکیل می‌دهد. این رقم برای چین

۶.۶ درصد، امریکا ۵.۴ درصد و کانادا ۶.۵ درصد است. در بین دیگر کشورهای جهان، صنعت بانکداری

۶.۸ درصد اقتصاد انگلیس، چهار درصد اقتصاد فرانسه، ۶.۶ درصد اقتصاد سوییس، ۳.۸ درصد اقتصاد آلمان، ۴.۳ درصد اقتصاد سوئد، ۷.۱ درصد اقتصاد استرالیا و ۵.۱ درصد اقتصاد روسیه را تشکیل می‌دهد.در بین کشورهای نوظهور نیز ۲.۵ درصد اقتصاد هند،

۲.۴ درصد اقتصاد عربستان، چهار درصد اقتصاد امارات، ۴.۵ درصد اقتصاد ترکیه و ۷.۵ درصد اقتصاد آفریقای جنوبی مبتنی بر صنعت بانکداری است.

سایه سنگین مالیات بر ارزش‌افزوده بر صنعت بیمه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند: صنعت بیمه باید همانند بانک و بورس از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف شود و چنانچه اخذ این نوع از مالیات حذف نشود، توسعه صنعت بیمه با چالش روبرو خواهد شد. هدف از دریافت مالیات، تامین بخشی از درآمدهای حاکمیتی دولت و همچنین حمایت از تولید به شمار می‌رود. در واقع دولت قرار است از طریق سازوکار مالیات و مالیات بر ارزش افزوده از بخش تولید حمایت کرده و جلوی مصرف گرایی را بگیرد. اما به نظر کارشناسان، اخذ برخی مالیات‌ها به ویژه مالیات بر ارزش افزوده از شماری از بخش‌های اقتصادی مانند صنعت بیمه نه تنها نتوانسته هدف رشد اقتصادی و حمایت از تولید را محقق کند، بلکه مانع رشد نیز شده است.

بر اساس قانون، خدمات بیمه‌ای مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند که البته به تازگی طرحی در دست بررسی قرار گرفته که بر اساس آن، قوانین موجود اصلاح شده و مالیات ارزش افزوده صنعت بیمه حذف می‌شود.کارشناسان گفته‌اند: مالیات بر ارزش‌افزوده، تاثیری منفی بر صنعت بیمه گذاشته و مانع توسعه آن می‌شود.بررسی‌ها نشان می‌دهد، بالارفتن هزینه در بخش‌های مختلف اقتصادی و تولیدی و به تبع آن افزایش قیمت‌ها در بازار و جلوگیری از سرمایه‌گذاری و رونق تولیدی از جمله پیامدهای منفی اخذ نادرست عوارض و مالیات بر ارزش افزوده به شمار می‌رود. غلامرضا سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی گفت: مخالف دریافت عوارض از صنعت بیمه هستم و باید تلاش شود تا جلوی این موضوع گرفته شود.متخصصان صنعت بیمه براین اعتقادند که از اهداف اخذ عوارض و مالیات از خدمات و کالاها در دنیا این است که هزینه تمام شده آن کالا و خدمات افزایش یافته و تقاضا برای مصرف آن کاهش یابد؛ این در حالی است که باید تلاش کرد صنعت بیمه به علت مزایایی که دارد توسعه پیدا کند، بنابراین اخذ انواع عوارض و مالیات از خدمات بیمه‌ای، کار سنجیده‌ای نیست.

ارزش افزوده اقتصادی بانک‌ها

نظریه مالی نوین به جای حداکثرسازی سود به دنبال حداکثر کردن ارزش است.

نظریه مالی نوین به جای حداکثرسازی سود به دنبال حداکثر کردن ارزش است. در این راستا، یکی از مهم‌ترین معیارهای نسبتا جدید مالی، ارزش افزوده اقتصادی (Economic Value Added)است که می‌تواند بازده بانک را با دقت بیشتری نسبت به دیگر معیارها تشریح کند. در ارزش افزوده اقتصادی (EVA) هزینه فرصت‌های صاحبان سهام منظور شده است و می‌تواند به عنوان مبنایی برای تعیین هدف و ارزش، سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و طرح‌ها، ارزیابی عملکرد، تعیین سرمایه فکری بانک، تعیین میزان پاداش و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

ارزش افزوده اقتصادی در واقع برآورد سود اقتصادی واقعی یک بانک در یک سال بوده و بیانگر باقیمانده سود پس از کسر هزینه سرمایه است، بنابراین معیاری است که هزینه فرصت همه منابع به‌کار گرفته شده در بانک را مدنظر قرار می‌دهد. ارزش افزوده اقتصادی معیاری برای اندازه‌گیری توانایی مدیریت جهت افزایش عملکرد و ارزش افزوده است. باید توجه داشت که EVA می‌تواند هم برای کل بانک و هم در بخش‌های مختلف یک بانک به‌کار رود.

 

ارسال نظر