استقبال دلار و طلا از اخراج بولتون

۱۳۹۸/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۶۸۹
استقبال دلار و طلا از اخراج بولتون

گروه بانک و بیمه |

روز چهارشنبه 20 شهریور 98 نرخ فروش دلار در صرافی‌های مجاز بانکی به 11600 تومان، خرید دلار 11500 تومان، نرخ فروش یورو 12850 تومان و نرخ خرید یورو 12750 تومان اعلام شد. همچنین نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا به 11600 و یورو به 12850 تومان رسید. سامانه سنا نیز نرخ میانگین معاملات برای روز 17 شهریور را برای دلار 11465، یورو 12731، درهم 3172، یوآن 1749، پوند 14083، لیر ترکیه 2135 تومان اعلام کرد.  به گزارش تعادل، در بازار آزاد و معاملات نقدی روز چهارشنبه نیز دلار به 11560 تومان رسید و به دنبال آن با کاهش اونس جهانی به قیمت 1492 دلار، قیمت طلا اندکی کاهش یافت و مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده به 1 میلیون و 792 هزار تومان، گرم 18 عیار به 414 هزار، سکه تمام طرح جدید 4 میلیون و 103 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 110 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 310 هزار، سکه گرمی 910 هزار تومان معامله شد.  فعالان بازار ارز می‌گویند با توجه به مراسم محرم و همچنین اربعین حسینی در 40 روز آینده، و همچنین با توجه به تامین ارز مراسم اربعین حسینی امسال از داخل کشور امسال، تقاضای ارز در داخل کشور افزایش خواهد داشت و لذا از حالا تا مراسم اربعین اثر خود را بر نرخ ارز و دلار و دینار عراق خواهد داشت

 پوند گران و یورو ارزان شد

 در بازار رسمی ارز نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۹ ارز مانند پوند نسبت به روز یکشنبه افزایش و قیمت ۱۹ واحد پولی همانند یورو کاهش یافت. نرخ دلار و ۸ ارز دیگر نیز ثابت ماند.

 هر دلار امریکا برای روز چهارشنبه ۲۰ شهریورماه ۹۸بدون تغییر نسبت به یکشنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین در روز جاری هر پوند انگلیس با ۲۹۷ ریال افزایش نسبت به یکشنبه ۵۱ هزار و ۸۷۵ ریال و هر یورو نیز با ۱۸۱ ریال کاهش نسبت به روز یکشنبه ۴۶ هزار و ۴۰۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

 استقبال دلار از اخراج بولتون

پس از اخراج جان بولتون توسط ترامپ، ارزش دلار در برابر ارزهای امن بالا رفت. قیمت طلا نیز به زیر 1500 دلار و تا 1491 دلار کاهش یافته است.

به گزارش اکونومیز، معاملات بازارهای ارز تحت تاثیر خبر برکناری جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا توسط ترامپ قرار گرفت و بازارها از این تصمیم استقبال کردند به گونه‌ای که ارزش دلار در برابر ارزهای امن نظیر ین و فرانک تقویت و در برابر ارزهای رقیب یعنی یورو و پوند تثبیت شد. دونالد ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: من شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر نیازی به خدمات او در کاخ سفید نیست. من، و دیگر اعضای این دولت، با بسیاری از پیشنهادهای او به‌شدت مخالفیم. اندکی بعد نیز جان بولتون با تایید خبر ترامپ نوشت: شب گذشته پیشنهاد دادم که استعفا کنم و رییس‌جمهوری ترامپ گفت: بگذار فردا درباره آن صحبت کنیم.

دلار بیشترین دستاورد را در برابر ین ژاپن و فرانک داشت تا جایی که هر دلار با ثبت نرخ ۱۰۷.۷۵۹۷ ین به بالاترین سطح خود در شش هفته اخیر در برابر ارز ژاپنی رسید و فرانک سویس نیز به ۱.۰۰۸۱ دلار عقب نشست.

در معاملات بازارهای ارز، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۱ درصد افزایش به ۹۸.۳ واحد رسید. برخی از کارشناسان معتقدند که با کنار رفتن بولتون از تیم تصمیم‌گیری کاخ سفید، کانال‌های جدیدی برای مذاکرات با چین، ایران، کره شمالی و طالبان گشوده خواهد شد. بولتون از منتقدان سرسخت برجام و طرفدار استراتژی فشار حداکثری به ایران بود.در برابر دو ارز مهم اروپایی، نرخ برابری هر یورو معادل ۱.۱۰۵۱ دلار و هر پوند معادل ۱.۲۳۵۴ دلار اعلام شد. از سوی دیگر عملکرد بسیار خوب بازار کار کانادا در ماه گذشته باعث شد تا ارزش دلار کانادا در برابر همتای امریکایی‌اش به بالاترین سطح شش هفته اخیر برسد. اکنون احتمال زیادی وجود دارد که بانک مرکزی کانادا با کاهش نرخ بهره موافقت کند. امروز هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۱۴۲ دلار کانادا، ۱.۴۵۵۴ دلار استرالیا و ۱.۳۷۸۷ دلار سنگاپور مبادله شد.

 ثبات ارزی و تقویت ارزش پول

از سوی دیگر، محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با مثبت ارزیابی کردن سیاست‌های بانک مرکزی در بهبود وضعیت بازار، گفت: ثبات نرخ ارز گواه روشنی بر تاثیرگذاری سیاست‌ها بر بازار است.سیدمحمد حسینی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به شرایط ارزی کشور، گفت: با توجه به سیاست‌های اتخاذی بانک مرکزی و با وجود اینکه در بحث میزان تراز ارزی نتوانستیم در صادرات نفتی و غیر نفتی ارز مناسبی وارد کشور کنیم، اما خوشبختانه نرخ ارز به تعادل رسیده است.

نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سیاست‌های بانک مرکزی برای بهبود وضعیت بازار مناسب بوده است، افزود: خوشبختانه کاهش نوسانات ارزی مهم‌ترین اتفاقی بوده که توانسته بسیاری از دلالی‌ها را پایان دهد. وی با تاکید بر اینکه با تشکیل سه بازار ارزی مدیریت بازار مشکل شده بود، تصریح کرد: ارز ترجیحی که برای کالاهای اساسی داده شد که در ید و اختیار دولت بوده و آثار آن در جامعه مشهود است، نوع دیگر نرخی بود که به نوعی برای واردات کالاها صورت می‌گرفت و بحث بعدی این بود که یک سری تقاضاها هم در خارج از بازار اتفاق می‌افتاد که متاسفانه بر اساس نگاه فضای مجازی وضعیت تشدید شد و همان مبنای نرخ‌گذاری برای کالاهای داخلی بود. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه از روز اول اعتقاد داشتیم که حجم بازار سوم خیلی زیاد نیست، گفت: فشارهای روانی به بازار زیاد بوده، از این‌رو مدیریت مردم در این فضا سخت بود ولی به لطف الهی با همراهی مردم ثبات نسبی رخ داده است. حسینی با تاکید بر اینکه در هیچ جای دنیا مردم دارایی‌های ثابت خود را به علت مباحث اقتصادی به ارزهای خارجی تبدیل نمی‌کنند، تصریح کرد: با اتفاقاتی که در بحث ارزش پول ملی در حال انجام است، عدد بازار سوم به نرخ نیما نزدیک شده؛ البته که نرخ نیما نیز رشد خود را به نسبت نرخ تورم داشت است. وی ادامه داد: امیدواریم اگر اتفاق خاصی رخ ندهد با همین سیاست‌ها و با تشکیل بازار متشکل ارزی بتوانیم ثباتی را به بازار تزریق کنیم. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: با ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز فروشنده و خریدار تعادل قیمتی را حس کرده و دست سوءاستفاده‌کنندگان از دخالت در بازار کوتاه شده است.

 انتقاد مجدد خزانه‌داری امریکا

 از ارز دیجیتالی فیس‌‌‌بوک

از سوی دیگر، معاون وزیر خزانه‌داری امریکا گفت که لیبرا هنوز راه زیادی تا مطابقت با استانداردهای این وزارتخانه دارد. به گزارش رویترز، سیگال ماندکلر- معاون وزیر خزانه داری امریکا در امور مقابله با تامین مالی تروریسم و اطلاعات مالی - گفت که ارز دیجیتالی فیس‌بوک موسوم به لیبرا برای اخذ مجوز فعالیت از این وزارتخانه باید در بالاترین سطح ممکن با استانداردهای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم هماهنگ باشد.

ماندکلر که برای دیدار با مقامات سوییسی به شهر برن سفر کرده است، گفت که در کلیه مراحل راه‌اندازی و به کارگیری این ارز دیجیتالی باید استانداردهای نهادهای نظارتی امریکا رعایت شوند. وی افزود: مهم نیست اسمش چیست؛ بیت کوین، اتریوم، لیبرا یا هر چیز دیگر. پیام ما به این شرکت‌ها واضح است: در طراحی ارزهای خود باید استانداردهای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم را رعایت کنید تا اجازه فعالیت داشته باشید. این مقام امریکایی همچنین در دیدار با مقامات سویس، بانک تسویه بین‌الملل و بانک مرکزی سویس درباره آخرین وضعیت ارزهای دیجیتالی رایزنی کرد. قرار است مقر اصلی راه‌اندازی لیبرا در سویس باشد.

در حالی که پروژه‌های مربوط به ارزهای دیجیتالی این روزها توجه بسیاری زیادی را به خود معطوف کرده است، رویکرد مقامات ناظر بانکی و مالی جهان نسبت به این ارزها سخت‌تر شده است. ماندکلر درباره همکاری با سویس گفت: سویس مثل خیلی از کشورهای دیگر علاقه دارد به قطب نظام مالی مدرن تبدیل شود و به نظر من این کشور نگرانی‌های زیادی در بالاترین سطوح خود نسبت به مساله غفلت از ارزهای دیجیتالی دارد.

پیش‌تر توماس جوردن- رییس بانک مرکزی سویس - که در یک همایش پولی در شهر زوریخ سویس سخنرانی می‌کرد، با هشدار نسبت به ارزهای دیجیتالی گفته بود که پروژه‌هایی نظیر ارز مجازی فیس بوک موسوم به «لیبرا» می‌تواند بر توانایی‌های این بانک یا بانک‌های مرکزی دیگر برای کنترل سیاست‌های پولی تاثیر بگذارد.

 

ارسال نظر