ساماندهی نیازهای ارزی کشور بدون توجه به برنامه اروپا

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۵۹۹
ساماندهی نیازهای ارزی کشور بدون توجه به برنامه اروپا

گروه بانک و بیمه |

رییس کل بانک مرکزی سه نکته مهم را در رابطه با ساماندهی نیازهای ارزی کشور در مقطع کنونی اعلام و تاکید کرد که برنامه ساماندهی نیازهای ارزی کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی و بدون توجه به برنامه «اعتبار متصل به نفت اروپا» تنظیم شده است.

همچنین با توجه به مشکلات سال گذشته در تامین ارز در داخل عراق، زائران مراسم اربعین باید ارز مورد نیاز خود را از داخل کشور تهیه کنند. از سوی دیگر، برنامه تامین ارزحج مستحبی در اولویت بانک مرکزی نیست.

به گزارش «تعادل»، دکتر عبدالناصر همتی در یک یادداشت اینستاگرامی عنوان کرد: با وجود تداوم فشار حداکثری، بازار ارز به روند با ثبات خود ادامه می‌دهد و شرایط تحت کنترل و رصد است. برنامه ساماندهی نیازهای ارزی کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی و بدون توجه به برنامه «اعتبار متصل به نفت اروپا» تنظیم شده است، ولی با توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری بلندمدت در کشور برای رشد اقتصادی و بهبود رفاه مردم، جذب اعتبارات در چارچوب برجام و مذاکرات دولت با طرف‌های خارجی مفید است.

وی افزود: طی کمتر از 6 ماه سال جاری بیش از ۱۶میلیارد یورو برای کالاها و خدمات اساسی و ضروری کشور از طریق بانک مرکزی و سامانه نیما و سایر روش‌ها تامین شده است. این روند به حول و مدد الهی ادامه خواهد داشت.

همتی تاکید کرد: بانک مرکزی تلاش خود را برای تامین نیاز ارزی حج واجب انجام داد، اما با توجه به شرایط پیچیده ارزی کشور، اولویت بانک تامین نیازهای اساسی و دارو است. لذا، در مقطع کنونی، تامین ارز عمره مستحبی نمی‌تواند در اولویت کاری بانک باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه تلاش و مذاکره با مسوولان عراقی برای تامین دینار برای زوار بزرگداشت حماسه عظیم اربعین به نتیجه نرسید. لذا با عنایت به تجربه تلخ سال گذشته در جریان توزیع ارز در داخل عراق، زائران عزیزی که نیاز به ارز دارند می‌توانند از هم‌اکنون از بانک‌ها و صرافی‌های مجاز نسبت به تهیه آن اقدام نمایند.

  دلایل ثبات نسبی در بازار ارز

از سوی دیگر، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره علل ثبات نسبی در بازار ارز توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش خانه ملت، الیاس حضرتی درباره ثبات در بازار ارز گفت: ۸۰ درصد شرایط موجود نتیجه مدیریت بانک مرکزی است. در واقع بانک مرکزی توانسته بازار عرضه و تقاضا را به خوبی کنترل کند.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای ساماندهی تقاضا در بازار ارز، اظهار داشت: بانک مرکزی بیشتر کارت خوان‌های سیار انتقال یافته به خارج از کشور را مسدود کرد و در تلاش است تعداد این پوزها را به صفر برساند، از سوی دیگر نقل و انتقال پول توسط کارت خوان‌های سیار داخلی نیز محدود شده است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی نقل و انتقال پول توسط چک‌های پشت نویسی شده را ساماندهی کرد، افزود: کنترل واردات بدون انتقال ارز یکی دیگر از راهکارهای بانک مرکزی برای ثبات بازار ارز است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رییس کل بانک مرکزی نسبت به وضعیت بازار ارز بسیار حساس است و اگر مساله‌ای ایجاد شود سریعا در رسانه‌هایی مانند اینستاگرام و توییتر پاسخ داده و عکس العمل نشان می‌دهد، اضافه کرد: بانک مرکزی بدون صرف هزینه و با کمک صرافی‌ها بدون ترزیق پول، بازار ارز را سامان می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: با وجود اینکه در هفته‌های اخیر اتفاقات سیاسی بسیاری رخ داد، اما با تلاش بانک مرکزی ثبات بازار ارز ماندگار بود، امیدواریم سایر بخش‌ها نیز همین حساسیت را داشته باشند. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره قیمت واقعی ارز تصریح کرد: قیمت واقعی ارز به مجموع نیازها و وضعیت تولید بستگی دارد به این معنا که قیمت واقعی ارز در بازار آزاد و بازار مدیریت شده با یکدیگر متفاوت است. در حال حاضر بیشتر ارز کشور باید صرف واردات کالاهای اساسی، دارو، مواد اولیه کارخانجات و ... شود.

  نرخ ارز در بازار

از سوی دیگر، تحولات بازار ارز و طلا در آخرین روزهای قبل از تعطیلات محرم نشان می‌دهد که روز 17 شهریور 98 نرخ فروش دلار در صرافی‌ها 11550 تومان و نرخ خرید دلار 11450 تومان اعلام شد. همچنین نرخ فروش یورو 12800 تومان و نرخ خرید یورو 12700 تومان اعلام شده است. نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی در روزهای اخیر تا 11750 تومان افزایش یافت و روز 17 شهریور 98 به 11640 تومان رسید.  سامانه سنا نرخ میانگین ارزهای معامله شده در روز 16 شهریور 98 را برای قیمت دلار11332، یورو 12625، درهم 3115، یوآن 1692، پوند 13943و لیر ترکیه 2101 اعلام کرده است. همچنین سامانه نیما نرخ میانگین معامله حواله ارزی را برای دلار 10996، یورو 12099، درهم 2965و یوآن 1546اعلام کرده است. براین اساس مشخص است که فاصله نرخ حواله دلاری نیما با نرخ معامله اسکناس دلار به 336 تومان کاهش یافته است.

فعالان بازار ارز می‌گویند با توجه به مشکلاتی که سال گذشته در عراق برای تامین دینار ایجاد شده بود، به نظر می‌رسد با توجه به مراسم محرم همچنین اربعین حسینی در 40 روز آینده  و همچنین با توجه به تامین ارز مراسم اربعین حسینی امسال از داخل کشور امسال، تقاضای ارز در داخل کشور افزایش خواهد داشت و لذا از حالا تا مراسم اربعین اثر خود را بر نرخ ارز و دلار و دینار عراق خواهد داشت و باعث رشد نرخ ارز خواهد شد.

در بازار طلا نیز متاثر از رشد نرخ دلار همچنین اعلام قیمت هر اونس جهانی طلا به نرخ 1507 دلار، هرگرم 18 عیار 415 هزار تومان، مظنه مثقال طلای 17 عیار یا طلای آبشده 1 میلیون و 797 هزار تومان، سکه امامی طرح جدید 4 میلیون و 127 هزار تومان، سکه گرمی 910 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 310 هزار، نیم سکه 2میلیون و 110 هزار معامله شده است.

یکی از فعالان ارز در این رابطه گفت: قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار یکشنبه به چهار میلیون و ۱۳۵ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۱۵ هزار و ۶۸ تومان قیمت دارد. سکه طرح قدیم با قیمتی معادل چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود که نسبت به روز گذشته ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت. این در حالی است که قیمت نیم‌سکه دو میلیون و ۱۱۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۲۰ هزار تومان است.همچنین در بازارهای جهانی، آخرین قیمت هر اونس طلای جهانی به ۱۵۰۷ دلار رسیده است. بانک‌ها ۱۷ شهریور هر دلار امریکا را ۱۱ هزار و ۴۴۶ تومان می‌خرند که با افزایش حدود ۲۰۰تومانی همراه بوده است. همچنین هر یورو در بانک‌ها به قیمت ۱۲ هزار و ۶۲۲ تومان خریداری می‌شود که قیمت این ارز حدود ۲۰۰ تومان افزایش یافته است. قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۴ هزار و ۸۵ تومان است.

قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به‌طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۸۰۱ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰تومان می‌رسد. اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز گذشته ۲۰۰ تومان افزایش دادند؛ به‌طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان است.  این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان می‌فروشند که قیمت این ارز نیز ۲۰۰ تومان رشد کرده است.

در بازار رسمی ارز نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها ثابت ماند.هر دلار امریکا برای روز «یکشنبه هفدهم شهریورماه ۹۸» بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین در روز جاری هر پوند انگلیس بدون تغییر ۵۱ هزار و ۵۷۸ ریال و هر یورو نیز بدون تغییر ۴۶ هزار و ۵۸۹ ریال ارزش‌گذاری شد

  دلار یک‌ماهه ۵.۸ درصد ارزان شد

همچنین تحولات بازار ارز و آمارهای بانک مرکزی در تیرماه نشان می‌دهد که متوسط نرخ دلار در چهار ماهه نخست سال ۹۸ براساس آمار بانک مرکزی به ۱۳ هزار و ۵۳۷ تومان رسید و قیمت این ارز در تیرماه ۵.۸ درصد نسبت به خرداد ماه کاهش یافت. براساس آمار بانک مرکزی متوسط قیمـت فـروش یک دلار امریکا در تیر ماه ١٣٩٨ در بازار آزاد شهر تهران ۱۲ هزار و ۶۴۸ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل ۵.۸ درصد کاهش داشته است. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش یک دلار امریکا در ماه مذکور به ترتیب ۱۱هزار و ۳۴۰ تومان و ۱۳ هزار و ۲۴۸ تومان بوده است.

همچنین در تیر ماه ١٣٩٨ متوسط قیمت فروش یک یورو در بازار آزاد شهر تهران ۱۴ هزار و ۴۷۴ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل ۵.۳ درصد کاهش داشته است. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش یک یورو در ماه مذکور به ترتیب ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان و ١۵ هزار و ۱۶۰تومان بوده است.

در چهار ماهه اول سال ١٣٩٨ متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران به ترتیب ١٣ هزار و ۵۳۷ تومان و ۱۵ هزار و ۳۹۸ تومان بوده است. متوسط قیمت فروش و درصد تغییر سایر ارزهای عمده در جداول زیر نشان داده شده است.

  تثبیت شاخص دلار

شاخص دلار موفق شد در ابتدای معاملات هفتگی نیز در کانال ۹۸.۴ واحد باقی بماند. به گزارش رویترز، پس از سخنان جدید رییس بانک مرکزی امریکا که به گمانه‌زنی‌ها در خصوص کاهش مجدد نرخ بهره در امریکا شدت بخشید، ارزش دلار در بازارهای جهانی نسبتا تثبیت شد. جروم پاول گفته بود که به منظور حفظ و تقویت رشد اقتصادی امریکا، بانک مرکزی در زمان مناسب از ابزارهای در اختیار خود استفاده خواهد کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد در معاملات روز دوشنبه نسبتا بدون تغییر در مقایسه با روز جمعه و در سطح ۹۸.۴۲۳ واحد باقی ماند. در برابر ین، هر دلار به ۱۰۶.۹ ین تقویت شد تا به بالاترین سطح این ماه خود برسد. هر دلار استرالیا به ازای ۰.۶۸۵۷ دلار امریکا مبادله شد. ماساهیرو ایشی‌کاوا- استراتژیست ارشد موسسه «دایوا سکیوریتیز» گفت: انتظار نسبت به کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در معاملات امروز به کمک دلار آمد و جلوی ریزش زیاد آن به دلیل آمار نه‌چندان خوب اشتغال را گرفت.

پس از رسیدن ارزش یورو به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار طی ۲۸ ماه اخیر، دیروز ارزش ارز واحد اروپایی در برابر اسکناس سبز اندکی تقویت شد تا هر یورو به ازای ۱.۱۰۲۵ دلار مبادله شود.

با این حال یورو از رکورد امسال خود و رسیدن به کانال ۱.۱۳ دلار فاصله زیادی دارد. از سوی دیگر اما پوند که در حال بازیابی تدریجی ارزش خود است به ۱.۲۲۸۲ دلار افزایش یافت هر چند که با توجه به تداوم بحران داخلی سیاسی در انگلیس بر سر چگونگی حل و فصل مساله برگزیت، چشم‌انداز پوند کماکان پر ریسک است. در برابر سایر ارزهای جهانی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۱۶۳ دلار کانادا، ۰.۹۸۸۸ فرانک سوییس و ۷.۱۳۰۳ یوآن چین مبادله شد.

بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه‌داری امریکا مجدد به کانال ۱.۵ درصدی برگشت و از ۱.۶۰۸ درصد به ۱.۵۶۷ درصد کاهش یافت.

 

ارسال نظر