فروش طلای بدون اجرت غیرقانونی است

۱۳۹۸/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۴۲۶
فروش طلای بدون اجرت غیرقانونی است

گروه بانک و بیمه |احسان شمشیری|

صرافی‌های مجاز بانکی روز پنج شنبه 14 شهریور 98، نرخ فروش دلار را 11400 و نرخ فروش یورو را 12600 تومان اعلام کردند. در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز دلار 11450 تومان معامله شد. همچنین نرخ ارز میانگین معامله شده در روز پنج شنبه 14 شهریور 98 در سامانه سنا برای دلار 11315، یورو 12555، درهم 3098، یوان 1746، پوند 13789 و لیرترکیه 2083، اعلام شد. به گزارش «تعادل»، در بازار طلا نیز با اعلام هر اونس طلا به قیمت 1537 دلار، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در جریان معاملات بازار آزاد تهران، روز پنج‌شنبه ۱۴ شهریورماه ۹۸ روی نرخ ۴ میلیون و ۱۳۰ هزارتومان دیروز ثابت ماند. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۹۰ هزارتومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۹۰ هزارتومان و سکه یک گرمی ۹۲۰ هزارتومان داد و ستد شد. مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آب‌شده نیز 1 میلیون و 795 هزار و هر گرم طلای 18 عیار نیز 414 هزار تومان اعلام شد. قیمت دلار روز پنج شنبه 14 شهریور 98 در صرافی‌های بانکی به ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان رسید وصرافی‌های بانکی هر دلار امریکا (اسکناس) را ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری کردند. همچنین هر یورو (اسکناس) در صرافی‌های بانکی برای فروش ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و برای خرید ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورده است.

   هفته‌ای با ثبات برای دلار

 قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت با نوسانی اندک، ثبات نسبی را تجربه کرد. بانک مرکزی توانسته در این دوره به خوبی بازار ارز را مدیریت کند و با استفاده از ابزارهای لازم و از سوی دیگر برخورد قضایی و انتظامی با اخلال‌گران بازار توسط نهادهای مربوطه، جلوی نوسانات ناگهانی و افسارگسیخته در بازار ارز را بگیرد.براساس آنچه از ابتدای هفته جاری در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی اعلام شد، هر دلار امریکا در این روز به قیمت ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان خریداری و ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان فروخته می‌شد.اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی در روز یک‌شنبه (۱۰ شهریور) قیمت دلار را نسبت به روز قبل ۱۰۰ تومان افزایش دادند؛ بطوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان شد.

این صرافی‌ها قیمت دلار را در روز دوشنبه ۲۰۰ تومان کاهش دادند تا قیمت خرید دلار به ۱۱ هزار و ۱۵۰ تومان و قیمت فروش آن به ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان برسد.قیمت دلار در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی در روز سه‌شنبه با افزایش ۱۵۰ تومان همراه شد؛ بطوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان شد.کاهش ۵۰ تومانی قیمت دلار در روز چهارشنبه سبب شد تا قیمت خرید این ارز در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی به ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان برسد.

   پیش‌بینی کاهش قیمت طلا در هفته آینده

 همچنین محمدرضا کشتی‌آرای کارشناس بازار طلا و سکه با بیان اینکه افزایش ارزش اونس جهانی در هفته گذشته از کاهش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی جلوگیری کرد، گفت: پیش‌بینی‌ها بر آن است که در هفته آینده با توجه به کاهش تقاضا، داد و ستد و افت ارزش اونس جهانی، ارزش طلا و انواع سکه روند نزولی به خود بگیرند.در هفته گذشته ارزش اونس جهانی به بالاترین نرخ خود در محدوده ۱۵۵۰ دلار رسید و این افزایش نرخ عاملی شد تا با وجود تثبیت روند نزولی قیمت‌ها در بازار داخلی، قیمت طلا و انواع سکه با افزایش قیمت مواجه شود.این کارشناس بازار طلا و سکه با اشاره به اینکه بازار با ورود به محرم به سمت کاهش قیمت‌ها پیش می‌رود اما اونس جهانی از این موضوع جلوگیری کرد، یادآور شد: قیمت سکه تمام در حالی که کمتر از چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود در پی افزایش ارزش اونس جهانی به محدوده چهار میلیون و ۱۳۰ هزار تومان رسید که با این تفاسیر محدوده نوسان سکه در حدود ۵۰ هزار تومان بوده است.وی ادامه داد: از روز پنج‌شنبه اونس جهانی روند نزولی به خود گرفت و به محدوده ۱۵۱۰ دلار کاهش یافته و طی یک روز اونس جهانی با کاهش ۴۰ تا ۴۵ دلاری مواجه شد که بررسی‌ها نشان از آن دارد این افت ارزش اونس جهانی به واسطه کاهش تنش‌های اقتصادی میان چین و امریکا بوده است.کشتی‌آرای با اشاره به اینکه قیمت سکه تمام طی یک هفته گذشته در محدوده چهار میلیون و ۸۰ هزار تا چهار میلیون و ۱۳۰ هزار تومان در نوسان بوده است، گفت: در هفته‌های گذشته سکه تمام حباب خود را تخلیه کرد بود و در چند روز گذشته نیز حباب نیم سکه، ربع سکه و سکه یک گرمی تخلیه شد و شرایط به سمتی سوق پیدا کرد که ارزش سکه‌های یک گرمی بعد از مدت‌ها به کمتر از ۹۰۰ هزار تومان رسیده است.این کارشناس بازار طلا و سکه بیان کرد: تخلیه حباب سکه‌های ریز نشان از آن دارد که میزان تقاضا در بازار به‌شدت کاهش یافته و از سوی دیگر میزان عرضه افزایش یافته است. سکه تمام طرح قدیم چهار میلیون و ۷۰ هزار تومان، سکه تمام طرح جدید چهار میلیون و ۱۳۰ هزار تومان، نیم سکه دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان، سکه یک گرمی ۹۱۰ هزار تومان، هر مثقال طلای خام ۱۷ عیار یک میلیون و ۷۹۵ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۴۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان است. پیش‌بینی‌ها برای هفته آینده با توجه به روند کاهشی اونس جهانی، تقاضا و کاهش داد و ستد قیمت طلا و انواع سکه روند کاهشی به خود می‌گیرد.

   فروش طلای کم یا بدون اجرت غیرقانونی است

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفت: فروش طلای کم اجرت یا بدون اجرت غیرقانونی است و واحدهای صنفی که این دسته از طلا را به فروش می‌رسانند، خلاف قانون عمل می‌کنند. در صورتی که فردی خواست طلای نو یا حتی کم‌اجرت خریداری کند از فروشنده بخواهد کد طلا را در فاکتور قید کند تا امکان پیگیری اتحادیه طلا و جواهر فراهم شود.وی با اشاره به تفاوت سوددهی طلای کم اجرت و سکه خاطرنشان کرد: خرید سکه سودده‌تر از خرید طلای ساخته شده و حتی کم اجرت است. کارشناسان می‌گویند که خرید طلا برای سرمایه‌گذاری نمی‌تواند رفتار اقتصادی خوبی برای حفظ ارزش پول باشد. شاید یک جهش قیمت بتواند به دارنده طلا سود بدهد اما جهش قیمت دایمی نیست لذا خرید سکه گزینه بهتری است.

همچنین مسعود یزدانی نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران معاملات طلای دست‌دوم را دارای مشکلات زیادی دانست و گفت: اکثر طلاهای دست‌دوم عرضه شده در بازار با مشکلات عیاری و فنی همراه است و غالب مردم در موقع فروش با معضلاتی مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به مشکلات بهداشتی و سلامتی در طلای دست‌دوم ادامه داد: معمولا مصرف‌کنندگان این مصنوعات با بیماری‌های پوستی مواجه می‌شوند و این معاملات از نظر اتحادیه غیرمجاز بوده و خریداران در صورت هرگونه مشکلی در این طلاها امکان پیگیری از طریق اتحادیه را نخواهند داشت. در این راستا این اتحادیه پیگیری‌هایی انجام داده تا ممنوعیت فروش طلای دست‌دوم در قانون نظام صنفی نیز قید گردد و با متخلفان این حوزه برخورد قضایی صورت گیرد.یزدانی از همه خریداران طلا، جواهر، نقره و سکه خواست با دقت و رعایت موارد قانونی اقدام به خرید کنند و در معاملات خود از موضوعاتی که از آن اطلاع ندارند با مشورت از اتحادیه یا افراد مورد وثوق و مورد اعتماد صنفی خرید خود را انجام دهند.وی از همه همکاران صنفی خود خواست تا از فرصت ایجادشده برای بهره‌گیری از بخشودگی جرایم مالیاتی که توسط رییس سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شده و فقط در سال ۹۸ قابل اجراست، استفاده کرده و با انجام شرایط این بخشودگی از تسهیلات عنوان شده بهره لازم را ببرند.

   قیمت سکه یک‌ماهه ۴.۲ درصد کاهش یافت

از سوی دیگر، آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که با وجود افزایش ۱۱۱ درصدی قیمت سکه در چهارماهه نخست سال ۹۸ نسبت به چهارماهه ۹۷، قیمت سکه طرح جدید در تیر ماه امسال نسبت به خرداد ماه ۴.۲ درصد کاهش یافته است.متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد شهر تهران در تیرماه سال جاری ۴ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۷۰۰ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل ۵.۵ درصد کاهش و نسبت بـه مـاه مشابه سال قبل ۵۶.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در ماه یاد شده به ترتیب ۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و ۴ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است.متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در تیرماه ١٣٩٨ در بازار آزاد شهر تهران ۴ میلیون و ۴۷۰ هزار و ۱۰۰ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل ۴.۲ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۴.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در ماه یاد شده به ترتیب ۳ میلیون و ۸۸۵ هزار تومان و ۴ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است.متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در چهار ماه اول سال ١٣٩٨ در بازار آزاد شهر تهران با طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۶۵ هزار و ۶۰۰ تومان و با طرح جدید ۴ میلیون و ۷۳۴ هزار تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال ١٣٩٧ به ترتیب ۱۱۱.۴ درصد و ۱۱۱.۱ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که نرخ سکه در ۴ ماه نخست سال جاری روند نزولی را طی کرده است.

   بخشی از ارزهای خانگی وارد بازار شد

سید کمال سیدعلی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی با اشاره به ورود بخشی از ارزهای خانگی به بازار ارز، گفت: این روزها بازار ارز از آزامش و ثبات برخوردار است.قیمت ارز از نوسان پرشتاب کاهش یافته که به نظر من خروج سفته‌بازان از این بازار و عدم رونق سرمایه‌گذاری بر ارز از جمله دلایل این اتفاق است.وی افزود: همچنین افرادی که در سال گذشته با هنگامی که قیمت‌ها بر مدار ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان بود، ارز خریداری کرده و به جای سود متضرر شده‌اند، ارزهای خود را در بازار عرضه کرده‌اند. البته میزان ثبت سفارش و کنترل واردات هم در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود.معاون ارزی اسبق بانک مرکزی ادامه داد: اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، با توجه به اینکه میزان واردات، میزان صادرات غیر نفتی، نحوه پرداخت ارزهای خدماتی از طریق صرافی‌های بانک‌ها و همچنین احیاء اعتماد عمومی برای کنترل نرخ ارز از اهمیت بالایی برخوردار است.بانک مرکزی باید از حالا به فکر کنترل تورم و عدم افزایش نقدینگی باشد زیرا این عوامل تاثیر مستقیم بر افزایش نرخ ارز دارد.سیدعلی با اشاره به اینکه احیاء اعتماد عمومی بر فشارهای تحریمی غلبه کرده، گفت: اگر نقدینگی و تورم کاهش یابد اثر تحریم‌های خارجی به طریق اولی کاهش خواهد یافت و هرچه فشارها افزایش یابد نوع نگاه مردم و اعتماد به اقتصاد کشور اهمیت بیشتری می‌یابد.این صاحب‌نظر حوزه ارز، گفت: به اعتقاد من سال گذشته قیمت‌های ۱۷ یا ۱۸ هزار تومانی به دلیل جو روانی حاکم بر بازار بود و با کنترل این جو شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم علاوه بر این مصرف نیز تا حدودی کنترل شده است.ارزهای خانگی تا حدودی تزریق شده و ثبات قیمت‌ها در بازار نیز تا حدودی به دلیل تزریق این ارزها به بازار است.

 

ارسال نظر