کاهش تقاضای سکه و طلا همراه با روند افزایش ارز

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۰۸۱
کاهش تقاضای سکه و طلا همراه با روند افزایش ارز

گروه بانک و بیمه |

روز یکشنبه 10 شهریور 98 نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا به 11450 و یورو به 12600 تومان رسید. صرافی‌های مجاز بانکی نیز نرخ فروش دلار را 11450 و نرخ خرید دلار را 11350 تومان، نرخ فروش یورو را 12600 و نرخ خرید یورو را 12500 تومان اعلام کردند. همچنین سامانه سنا میانگین نرخ ارز معامله شده در روز شنبه را برای دلار 11176، یورو 12491، درهم 3102، یوآن 1697، پوند 13733 و لیرترکیه 2062 تومان اعلام کرد.

به گزارش «تعادل»، در شرایطی که نرخ اونس طلای جهانی در حد 1521 دلار باقی مانده و نرخ دلار به 11540 تومان افزایش داشته است، نرخ سکه و طلا نیز رو به افزایش گذاشته و مظنه یک مثقال طلای 17 عیار یا طلای آبشده به 1میلیون و 794 هزار تومان، یک گرم طلای18عیار 414 هزار تومان، سکه طرح جدید امامی 4 میلیون و 130 هزار، نیم سکه 2میلیون و 110 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 310هزار و سکه یک گرمی 940 هزار تومان معامله شد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها ثابت ماند. هر دلار امریکا برای یکشنبه دهم شهریورماه ۹۸ بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس بدون تغییر ۵۱هزار و ۶۷ ریال و هر یورو نیز بدون تغییر ۴۶ هزار و ۲۲۶ ریال ارزش‌گذاری شد. یک فعال بازار ارز گفت: قیمت سکه و طلا در بازار در مواردی کاهشی و در مواردی بدون تغییر بود اما قیمت‌ها در بازار ارز روند افزایشی را تجربه می‌کند. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهار میلیون و ۹۵ هزار تومان است که ۳۰ هزار تومان نسبت به دیروز ارزان شده است اما سکه طرح قدیم با ثبات قیمت، همان چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان نرخ دیروز داد و ستد می‌شود. قیمت نیم‌سکه دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه می‌کند. اما ربع سکه همچون سکه طرح قدیم ثبات قیمتش را حفظ کرده و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله می‌شود اما سکه گرمی بر خلاف دیگر قطعات سکه افزایش قیمت داشته و ۵۰ هزار تومان رشد کرده و به ۹۳۰ هزار تومان رسیده است.هر گرم طلای ۱۸ عیار هم بدون تغییر قیمت، همچون روز گذشته ۴۱۱ هزار تومان در طلافروشی‌ها داد و ستد می‌شود.

وی افزود: در بازار ارز، قیمت‌ها این روزها روند افزایشی به خود گرفته است؛ این در حالی است که پس از چند روز کاهش قیمت ارز و در حالی که قیمت دلار تا حدود ۱۱هزار تومان نیز پایین آمده بود، بازار ارز در این روزها افزایشی است و بانک‌ها دهم شهریور هر دلار امریکا را ۱۱ هزار و ۱۱۹ تومان خریدند. همچنین هر یورو در بانک‌ها به قیمت ۱۲ هزار و ۲۲۶ تومان خریداری شد که قیمت این ارز نیز نسبت به روزهای گذشته، افزایش یافته است.قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۳ هزار و ۵۳۸ تومان است.ارز مسافرتی هم با احتساب کارمزد ۱۳۲۰۰ تومان است.

اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز گذشته ۱۵۰ تومان افزایش دادند؛ به‌طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان بود.این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریدند و ۱۲ هزار و ۶۰۰تومان فروختند که نسبت به روز گذشته ۵۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

    ایران، انگلیس و روسیه کشورهای بعدی دارای رمزارز ملی

از سوی دیگر، با توجه به اینکه رمزارز اختصاصی چین به زودی وارد دنیای ارزهای دیجیتال می‌شود. سوال اینجاست که آیا ایران یا انگلستان کشورهای بعدی صف هستند تا رمزارز اختصاصی خود را معرفی کنند؟

پایگاه خبری دیکریپت در این زمینه نوشت: ایران، روسیه و انگلستان اعلام کرده‌اند که با جدیت در حال بررسی استفاده از این امکان جدید هستند. کشورهای مختلف در گوشه گوشه جهان بررسی‌های خود را شروع کرده‌اند که ارز دیجیتال رسمی و تحت نظر بانک مرکزی خود را به عنوان یک ابزار جایگزین رمزارزهای فعلی معرفی کنند و همراه با رویکرد جهانی برای از بین بردن سلطه دلار امریکا، قدمی مهم به سمت دنیای بهره‌ورتر فناوری بردارند.

این درحالی است که امریکا به عنوان دارنده پُر معامله‌ترین ارز جهان – دلار – در برابر این تحولات سکوت کرده است. این گزارش در ادامه نگاهی به جدیدترین پیشرفت‌ها در حوزه رمزارزهای مورد حمایت دولت‌ها پرداخته و نوشته است: ایران از فوریه ۲۰۱۸ به این سو، ابعاد مختلف معرفی و رونمایی از رمزارز ملی خود را در حال بررسی دارد. اما جزییات جدید درباره یک رمزارز با پشتیبانی طلا حاکی از این است که استخراج این رمزارز قرار است توسط کنسرسیومی کوچک از شرکت‌های فناورانه خصوصی انجام شود. پیش از ایران، چین کشوری بود که ایده ارز دیجیتال ملی خود را رونمایی کرد. چینی‌ها از اوایل سال ۲۰۱۸ ایده یک ارز دیجیتال با پشتیبانی بانک مردم این کشور را در سر داشتند، اما خیلی از فعالان این عرصه معتقدند که این ظهور رمزارز اختصاصی فیس بوک به نام «لیبرا» بود که چین را وادار کرد زودتر وارد عمل شود. انتظار می‌رود که رمزارز اختصاصی چین تا اوایل نوامبر امسال رونمایی شود و از طریق بانک‌های اصلی چین بین متقاضیان توزیع شود تا جایگزین پول نقدی شود که توسط مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیگر کشورهایی که درحال بررسی جدی ایده رونمایی از رمزارز اختصاصی ملی هستند می‌توان به روسیه اشاره کرد. پوتین، رییس‌جمهور روسیه اعلام کرده است که از آنجایی که ذخایر دلاری این کشور تحت تاثیر تحریم‌های امریکا در حال کاهش است، گزینه‌های جایگزین مبادلات مالی روی میز قرار گرفته است. اما نکته اینجاست که روش روس‌ها این است تا زمانی که همه کارها انجام نشود چیزی را علنی نمی‌کنند تا زمانی برای دشمنان برای اقدامات مقابله‌جویانه باقی نماند. انگلستان از دیگر کشورهایی است که خیلی جدی به این موضوع ورود کرده است، ایده جذاب رمزارز اختصاص دیگر کشورها را هم به سوی خود جذب کرده است و از کشور کوچکی مثل جزایر مارشال تا کشورهای نفت‌خیزی همچون امارات و عربستان در حال بررسی این ایده هستند، در حقیقت براساس جدیدترین گزارش‌های منتشر شده، ۷۰ درصد از بانک‌های مرکزی در دنیا در حال مطالعه درباره این ایده هستند. کشورهایی مثل تونس، سنگال و ونزوئلا ورژن اختصاصی خود را تاکنون رونمایی کرده‌اند. کشورهای دیگر مثل امارات، عربستان، تایلند و سنگاپور به صورت پایلوت اقداماتی را انجام داده‌اند و به زودی وارد فاز عملیاتی خواهند شد.

    کاهش بدهی‌ ارزی ایران

از سوی دیگر، میزان بدهی‌های خارجی ایران در پایان خردادماه سال ۹۸ به ۸ میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلار رسید که نسبت به پایان سال ۹۷ معادل ۷ درصد کاهش داشته است.

براساس آخرین آمار بانک مرکزی میزان بدهی خارجی ایران در پایان خردادماه ۹۸ براساس سررسید اولیه بدهی‌ها ۸میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلار است که ۶ میلیارد و ۹۶۹ میلیون دلار آن بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و یک میلیارد و ۷۰۸ میلیون دلار از این میزان بدهی‌های کوتاه‌مدت است. این تعهدات بالفعل ایران بر مبنای یورو نیز رقمی بالغ بر ۷میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو محاسبه شده که ۶ میلیارد و ۱۸۴ میلیون یورو از این میزان حجم بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و یک میلیارد و ۵۱۶ میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌مدت است.

حجم بدهی‌های ایران در پایان اردیبهشت ماه سال جاری ۸ میلیارد و ۸۱۶ میلیون دلار بوده که در پایان خردادماه با افت مواجه شده و به ۸ هزار و ۶۷۸ میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که آمار بدهی‌های خارجی ایران در پایان اسفندماه سال ۹۷ معادل ۹ میلیارد و ۳۳۹ میلیون دلار بوده که این آمار حکایت از کاهش حجم بدهی‌های خارجی ایران در سه ماهه نخست سال ۹۸ دارد.

 

ارسال نظر