کاهش قیمت سکه به مرز 3 میلیون تومان

۱۳۹۸/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۷۳۴
کاهش قیمت سکه به مرز 3 میلیون تومان

گروه بانک و بیمه|احسان شمشیری|

روز سه‌شنبه 5 شهریور 98، در بازار ارز نرخ‌ها به روند کاهشی خود ادامه داد و قیمت‌ ارزهای رایج در کشور نسبت به روز دوشنبه با کاهش همراه شده است. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز گذشته 300 تومان کاهش دادند؛ بطوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱0 هزار و 950تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و 100 تومان است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 450 تومان می‌خرند و ۱2500 تومان می‌فروشند که 200تومان کاهش قیمت داشته است. به گزارش «تعادل»، در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز نرخ دلار 11100 تومان معامله شد. در سامانه سنا نیز با کاهش 400 تومانی نسبت به روز یکشنبه، نرخ لحظه‌ای یورو به 12300 و دلار با 100 تومان کاهش به 11100 تومان رسید. سامانه سنا نرخ میانگین ارزهای معامله شده در روز یک‌شنبه 4 شهریور را نیز برای دلار 11350، یورو 12709، درهم3053، یوآن 1675، پوند 13843 و لیر ترکیه 2090 تومان اعلام کرد.  در بازار طلا نیز با افزایش نرخ اونس جهانی طلا به قیمت 1531 دلار، و کاهش نرخ دلار به محدوده 11100 تومان، قیمت طلا و سکه کاهش یافته و مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده 1 میلیون و 763 هزار، گرم 18 عیار 407 هزار، سکه امامی طرح جدید 4 میلیون تومان، نیم سکه 2 میلیون و 90 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 290 هزار و سکه گرمی 920 هزار تومان معامله شد.  یک کارشناس بازار طلا و سکه گفت: کاهش ارزش ارز و افت تقاضا در بازار طلا و سکه، ارزش هر قطعه سکه تمام را به کمتر از ۴ میلیون تومان رسانده است. محمدرضا کشتی آرای در رابطه با قیمت‌ طلا و انواع سکه در روز جاری گفت: قیمت سکه تمام طی معاملات روز جاری به کمتر از ۴ میلیون تومان رسیده و این در حالی است که حباب سکه تمام تخلیه شده و بدون حباب است. این کارشناس بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: کاهش قیمت طلا و سکه در حالی رقم خورده که در معاملات روز جاری در سطح جهانی ارزش انس جهانی طلا نسبت به روز گذشته روند صعودی به خود گرفته و در کنار آن ارزش ارز به ویژه دلار در بازار داخلی نیز نزولی بوده است.  وی تاکید کرد: میزان عرضه و تقاضا در روز جاری تغییر قابل توجهی داشته و از میزان تقاضا کاسته و بر میزان عرضه افزوده شده است و عموما در بازار خواهان عرضه سکه خود هستند. کشتی‌آرای با اشاره به اینکه نزدیکی به ایام محرم عامل کاهش تقاضا در بازار می‌شود، گفت: در حال حاضر قیمت هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، سکه تمام طرح جدید ۴ میلیون، نیم سکه ۲ میلیون و ۹۰ هزار، ربع سکه ۱ میلیون و ۲۹۰ هزار، سکه یک گرمی ۹۲۰ هزار، هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۱ میلیون و ۷۶۵ هزار و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار، ۴۰۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

   نرخ خرید دلار در کانال ۱۰ هزار تومان

 انتظارات معامله‌گران برای کاهش نرخ ارز و همچنین رخدادهای سیاسی چند روز گذشته و اظهارنظر روسای جمهور در حاشیه اجلاس گروه 7 در فرانسه، از جمله عوامل افت بی‌سابقه قیمت ارز در روزهای گذشته است. همچنین ثبات قیمت دلار طی ماه‌های گذشته و بازدهی منفی بازار ارز در یک ماه گذشته موجب خروج سفته‌بازان و نوسان‌گیران از این بازار شده و زمینه افت بیشتر نرخ ارز برای رسیدن به قیمت‌های واقعی را فراهم کرده است.

از سوی دیگر کاهش سرعت نرخ تورم، کاهش ضریب فزاینده پولی، تراز تجاری مثبت و بازدهی مثبت سایر بازارها از جمله عوامل اقتصادی هستند که در افت قیمت دلار نقش داشته‌اند. قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی در حالی به ۱۱ هزار تومان کاهش یافت که نرخ خرید آن وارد کانال ۱۰ هزار تومان شده است.قیمت دلار در صرافی‌های بانکی ۳۰۰ تومان کاهش یافت. در حال حاضر قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۰ هزار و ۹۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار تومان است. هر یورو نیز به قیمت خرید ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان و فروش ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله می‌شود که نسبت به روز گذشته ۲۰۰ تومان کاهش یافته است.

 

ارسال نظر