اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۴۹

مستثنی شدن آزادراه

تهران - شمال از نسبت مالکانه

گروه بانک و بیمه | مستثنی شدن شرکت احداث و بهره‌برداری آزادراه تهران- شمال از رعایت نسبت مالکانه به شبکه بانکی ابلاغ شد. به گزارش «تعادل»، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری تصویب‌نامه هیات وزیران در خصوص مستثنی شدن شرکت احداث و بهره‌برداری آزادراه تهران- شمال از شمول تامین حداقل ۲۵ درصد از رقم کل دارایی‌ها از طریق حقوق صاحبان سهام را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. یادآور می‌شود، هیات وزیران در جلسه ۲۶ تیرماه سال جاری به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی با مستثنی شدن شرکت احداث و بهره‌برداری آزادراه تهران- شمال از شمول تامین حداقل ۲۵ درصد از رقم کل دارایی‌ها از طریق حقوق صاحبان سهام موافقت کرد.  گفتنی است، در راستای کاهش ریسک‌های مرتبط با عدم بازگشت به موقع تسهیلات بانکی براساس مصوبات هیات وزیران و دستورالعمل‌های ابلاغی بانک مرکزی، مشتریانی حق دریافت تسهیلات بانک‌ها و موسسات اعتباری را دارند که حداقل ۲۵ درصد از رقم کل دارایی‌های آنها از طریق حقوق صاحبان سهام تامین شده باشد.

فروش اموال مازاد

 راهکار افزایش سرمایه بانک‌ها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس فروش اموال مازاد بانک‌ها را راهکار مناسبی برای افزایش سرمایه نظام بانکی دانست. سیدتقی کبیری در گفت‌وگو با ایبِنا با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه بانک‌ها می‌تواند توانایی آنها در حوزه تسهیلات دهی را ارتقا دهد، گفت: فروش اموال مازاد بانک‌ها راهکار مناسبی برای افزایش سرمایه آنها است. نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با الکترونیکی شدن بسیاری از کارها در شبکه بانکی وجود شعبات بسیار دیگر مفهومی ندارد، افزود: مجلس مجوز فروش اموال مازاد را به بانک‌ها داده، از این‌رو محدودیتی در این حوزه وجود ندارد. وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها در حال حاضر نیز برای ارایه وام‌های قرض‌الحسنه با محدودیت منابع مواجه نیستند، تصریح کرد: برای ارایه وام ازدواج نیز منابعی سالانه در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد، از این‌رو تعلل در ارایه این نوع وام پذیرفتنی نیست.

یک‌چهارم خدمات بانکداری الکترونیک در تهران

گروه بانک و بیمه|

بر اساس آمار منتشره از سوی بانک مرکزی بالغ بر ۵۷ هزار دستگاه خودپرداز و ۷۱ هزار دستگاه پایانه شعبه، 343 میلیون کارت بانکی از سوی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در سراسر کشور راه‌اندازی شده است که از این تعداد بیش از 27 درصد کارت‌های بانکی، بیش از 22 درصد خودپردازها و بیش از 20 درصد کارتخوان‌های شعب در استان تهران فعال است. این نکته نشان می‌دهد که تهران به تنهایی نزدیک به یک‌چهارم کل امکانات پرداخت الکترونیک و بانکداری الکترونیک را به خود اختصاص داده است.  به‌گزارش «تعادل»، اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش ابزارهای پرداخت شبکه بانکی را به تفکیک تا پایان خرداد ماه ۹۸ اعلام کرد؛ در این گزارش عملکرد سه ماهه ابتدایی سال جاری در بخش‌های کارت بانکی، خودپرداز و پایانه شعبه در دو قسمت استان تهران و سایر استان‌ها منتشر شده که بر اساس آن، بالغ بر ۳۴۱ میلیون و ۳ هزار کارت بانکی (بدون احتساب یک میلیون و ۹۷۸ هزار کارت پول الکترونیک) از سوی شبکه بانکی تا پایان سه ماهه اول سال جاری صادر شده و بالغ بر ۵۷ هزار دستگاه خودپرداز و ۷۱ هزار دستگاه پایانه شعبه (کارتخوان شعبه) در شبکه بانکی فعال هستند.

لازم به ذکر است که بر اساس آمار منتشر شده گزارش اعلامی برخی بانک‌ها از جمله انصار، ایران زمین، سرمایه، توسعه صادرات، تجارت، صنعت و معدن، سامان، پارسیان و پست بانک ایران در خصوص ابزارهای پرداخت به روز نبوده و متعلق به سال‌های گذشته است و همچنین گزارش ابزارهای پرداخت موسسه اعتباری ملل نیز اعلام نشده که بر همین اساس می‌توان انتظار داشت که هم‌اکنون تعداد کارت‌های بانکی، خودپردازها و پایانه‌های شعبه بیشتر از رقم اعلامی در این گزارش باشد. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تا پایان خرداد ماه بالغ بر ۳۴۱ میلیون و ۳ هزار و ۳۹۹ کارت بانکی از نوع برداشت، اعتباری، خرید یا هدیه در شبکه بانکی صادر شده که بانک ملی ایران با تعداد ۶۳ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۳۶۶ کارت، بیشترین صدور کارت بانکی در میان بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری کشور را داشته و بانک‌های سپه، ملت، پارسیان و صادرات در رده‌های بعدی قرار دارند؛ از سویی دیگر بانک خاورمیانه کمترین تعداد کارت برداشت را در شبکه بانکی صادر کرده است؛ لازم به ذکر است که این آمار با احتساب تعداد کارت‌های کیف پول الکترونیک بالغ بر ۳۴۲ میلیون و ۹۸۲ هزار کارت بانکی است. استان تهران: آمار منتشر شده از صدور کارت بانکی در استان تهران حاکی از آن است که در پایتخت بالغ بر ۹۲ میلیون و ۷۶۰هزار و ۹۱ کارت بانکی توسط شبکه بانکی صادر شده که از این میان بیشترین سهم از کارت‌های بانکی صادره متعلق به بانک‌های پارسیان، سپه و ملی ایران است. به عبارت دیگر، بیش از 27درصد کارت‌های بانکی در تهران فعال است.  

سایر استان‌ها: آمار نشان می‌دهد در سایر استان‌های ایران حدود ۲۴۸ میلیون کارت بانکی صادر شده که بانک ملی، سپه و ملت بیشترین کارت صادر شده را در اختیار خود دارند.

 

ارسال نظر