خرید 100 دلار هم سهمیه را مسدود می‌کند

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۴۷
خرید 100 دلار هم سهمیه را مسدود می‌کند

گروه بانک و بیمه|احسان شمشیری|

رییس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان از رقم ورودی بازار متشکل ارزی برای صرافان انتقاد و در عین حال به دلایل کاهش قیمت ارز در هفته‌های اخیر اشاره کرد.

کامران سلطانی‌زاده روز دوشنبه در نشستی خبری در خصوص دلایل کاهش قیمت ارز، اظهار کرد: با مدیریت بانک مرکزی و همکاری صرافی‌ها وضعیت بازار ارز در ماه‌های اخیر مطلوب بوده و تقاضای کاذب از این بازار خارج شده است.

وی با بیان اینکه سفته‌بازی در بازار ارز دیگر وجود ندارد، گفت: سیاست‌های اخیر بانک مرکزی منجر به خروج مصرف‌کننده‌های غیرضروری از بازار ارز شده و در حال حاضر فقط مصرف‌کننده واقعی در بازار است.

رییس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان افزود: از سوی دیگر بانک مرکزی مانند گذشته در قیمت عرضه ارز دخالت نمی‌کند و قیمت فعلی، قیمتی است که بر اساس عرضه و تقاضا در بازار مشخص می‌شود؛ به‌عبارت دیگر همان ارزی که از سوی صادرکننده وارد کشور می‌شود، به متقاضیان نیز به فروش می‌رسد.

سلطانی‌زاده با اشاره به محدودیت در سقف خرید ارز از سوی بانک مرکزی، تصریح کرد: برخی افراد که مصرف‌کننده اصلی ارز هم نبودند، با خرید و فروش حجم زیادی از ارز، مشکل ایجاد می‌کردند که این مشکل نیز اکنون وجود ندارد.

وی همچنین درخصوص جلوگیری از معاملات ارز در بازارهای غیر رسمی و فضای مجازی، اظهار کرد: قیمت‌گذاری و خرید و فروش ارز در فضای مجازی سبب می‌شد تا در بازار ایجاد تقاضای کاذب شود که نهادهای نظارتی، پلیس فتا و نهادهای امنیتی با کانال‌هایی که در فضای مجازی خرید و فروش ارز انجام می‌دادند، برخورد کردند.

رییس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان با اشاره به محدودیت تعداد دفعات خرید ارز در سامانه سنا، گفت: در حال حاضر مشکلی که در بازار ارز داریم این است که هر مسافری اگر یک‌بار در سامانه سنا برای خرید ارز اقدام کند و کمتر از ۲۰۰۰ یورو بخرد، دیگر نمی‌تواند به سقف خرید ۲۰۰۰ یورو خود برسد.

سلطانی‌زاده افزود: بنابراین متقاضیان ارز یا باید همه ارز خود را یک‌جا بخرند، در غیر این صورت حتی با خرید ۱۰۰ دلار هم کد ملی‌شان قفل می‌شود و نمی‌توانند دیگر خرید کنند. وی ابراز امیدواری کرد که بانک مرکزی این موضوع را پیگیری کرده و مدیریت مناسب را در این باره انجام دهد و گفت: هنوز بانک مرکزی ارتباطی با ما در مورد تامین ارز اربعین نداشته، اما امیدوارم که همکاری لازم و هماهنگی در زمان مناسبی انجام شود تا شاهد مشکلات سال گذشته نباشیم. رییس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان با بیان اینکه بازار متشکل ارزی یک شرکت غیردولتی است که مدیریت خاص دارد، تصریح کرد: اینگونه شرکت‌ها معمولا هزینه خود را از سود انجام معاملات در بازار تامین می‌کنند و بخشی که صراف‌ها اندکی با آن مشکل دارند بحث ورودیه بازار است که مشخص نیست چه مقدار از آن بازار درآمد کسب خواهند کرد؟

سلطانی‌زاده با بیان اینکه بازارها معمولا ورودیه ندارند، اظهار کرد: اگر بخواهیم بازاری ایجاد کنیم که موفق باشد باید برای آن مشوق بگذاریم، اما ورودیه ۲۵میلیون تومانی برای صرافان مشوق نیست، بلکه زیاد و بازدارنده‌ است.

  کاهش نرخ‌ها

روز دوشنبه 4 شهریور 98، در بازار ارز نرخ‌ها به روند کاهشی خود ادامه داد و قیمت‌ ارزهای رایج در کشور نسبت به روز یکشنبه با کاهش همراه شده است. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز گذشته 250 تومان کاهش دادند؛ به‌طوری‌که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و 250تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و 300 تومان است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 65۰ تومان می‌خرند و ۱2700 تومان می‌فروشند که 300 تومان کاهش قیمت داشته است. به گزارش «تعادل»، در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز نرخ دلار 11180 تومان معامله شد اما برای معاملات فردایی دلار 11270 تومان داد و ستد می‌شود. در سامانه سنا نیز با کاهش 300 تومانی نسبت به روز یکشنبه، نرخ لحظه‌ای یورو به 12700 و دلار به 11200 تومان رسید.  سامانه سنا نرخ میانگین ارزهای معامله شده در روز یکشنبه 3 شهریور را نیز برای دلار 11526، یورو 12941، درهم3081، یوآن 1722، پوند 14061 و لیر ترکیه 2121 تومان اعلام کرد. در بازار طلا نیز با افزایش نرخ اونس جهانی طلا به قیمت 1528 دلار، و کاهش نرخ دلار به محدوده 11180 تومان، قیمت طلا و سکه کاهش یافته و مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده 1 میلیون و 774 هزار، گرم 18 عیار 410 هزار، سکه امامی طرح جدید 4 میلیون و 60 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 140 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 330 هزار و سکه گرمی 950 هزار تومان معامله شد.

  دلار به کانال ۱۰ هزار تومان برگشت

کاهش قیمت ارز سبب شد تا قیمت خرید دلار در بانک‌ها به زیر ۱۱ هزار تومان و یورو نیز به کمتر از ۱۳هزار تومان برسد. بانک‌ها روز چهارم شهریور هر دلار امریکا را ۱۰ هزار و ۹۷۴ تومان خریدند که با کاهش حدود ۲۵۰ تومانی همراه بوده است.

همچنین هر یورو در بانک‌ها به قیمت ۱۲ هزار و ۲۲۷تومان خریداری می‌شود که قیمت این ارز نیز حدود ۳۰۰ تومان، کاهش یافته است. قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۳ هزار و ۴۶۷ تومان است. قیمت ارز مسافرتی کاهش ۳۰۰ تومانی داشت به‌طوری‌که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲هزار و ۸۴۲ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان می‌رسد.صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را ۲۵۰تومان کاهش دادند؛ به‌طوری‌که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان است.

 این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۶۵۰تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان می‌فروشند که نسبت به روز قبل از آن ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشته است.

  بازتاب جهانی سقوط دلار در ایران

 از سوی دیگر، قیمت دلار امریکا در جریان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران به پایین‌ترین حد در ۷ماه گذشته رسید تا این موضوع مورد توجه رسانه‌های خارجی هم قرار بگیرد.

یورونیوز به کاهش قابل توجه قیمت دلار در ایران واکنش نشان داد و نوشت: توافق سران 7 کشور صنعتی و ثروتمند جهان در خصوص ارسال پیام به ایران که در پی تلاش امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه برای جلب نظر همتای امریکایی خود، دونالد ترامپ به منظور اتخاد سیاستی منعطف در برابر ایران رخ داد، موجب شد تا طی دو روز نخست برگزاری نشست گروه ۷ قیمت دلار در بازار آزاد تهران حدود ۳۵۰ تومان کاهش یابد.

بر همین اساس، بانک مرکزی ایران روز یکشنبه نرخ عرضه دلار در سامانه رسمی سنا را ۱۱ هزار و ۴۵۰تومان تعیین کرد که نسبت به اولین روز هفته ۱۵۰ تومان کاهش یافت. همزمان بهای فروش دلار در بازار آزاد تهران نیز با تشدید روند نزولی ظهر یکشنبه به ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان رسید.

این نرخ، عصر روز یکشنبه و با انتشار خبر فرود هواپیمای دولتی ایران در شهر محل برگزاری نشست گروه هفت، شیب تندتری به خود گرفت و تا ۱۱ هزار و ۲۸۰ تومان پایین آمد. نرخ دلار در بازار آزاد تهران آخرین بار در هفته دوم بهمن ماه گذشته به ۱۱ هزار و ۲۸۰ تومان رسیده بود و طی هفت ماه گذشته همواره بالاتر از این نرخ داد و ستد شده بود. در همین حال نرخ فروش یورو نیز طی مبادلات روز یکشنبه بازار ارز تهران تا ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد.

  ثبات و پایداری نرخ‌ها در بازار ارز

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به ثبات حاکم بر بازار ارز، افزود: ساماندهی بازار ارز خود به خود بازارهای موازی را نیز درگیر روند کاهش نرخ‌ها خواهد کرد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی‌ در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه بیش از کاهش نرخ ارز، ثبات و پایداری قیمت آن اهمیت دارد، گفت: مهم‌ترین مساله در حوزه نرخ ارز ثبات آن است زیرا نوسان ارزی می‌تواند بازار را متشنج کند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدیریت مناسبی برای بازار ارزی کشور حاکم شده است، افزود: با مدیریت حاکم شده بر بازار ارز باید شاهد ثبات نرخ باشیم. وی با بیان اینکه بهترین اقدام بانک مرکزی برای ساماندهی ارزی مدیریت وضعیت به جای توزیع منابع بوده است، تصریح کرد: در زمان مدیریت رییس کل جدید بانک مرکزی با کمترین توزیع ارز بازار به ساماندهی نزدیک شده است.

حاجی‌دلیگانی گفت: ثبات فعلی بازار ارز ناشی از مدیریت مناسب اعمال شده است. وی ادامه داد: بانک مرکزی اکنون پس از کاهش نرخ ارز باید بر سیاست‌هایی که به ثبات قیمتی کمک می‌کند دست بزند.  عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تلاش‌ها برای ساماندهی بازار ارز خود به خود بازارهای موازی را نیز درگیر روند کاهش نرخ‌ها خواهد کرد.

  قیمت طلای جهانی بالا رفت

از سوی دیگر، قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر تشدید اقدامات تجاری تلافی‌جویانه امریکا و چین که تقاضا برای دارایی‌های امن را تقویت کرد، به رکورد بالای جدیدی افزایش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۹ درصد رشد کرد و به ۱۵۳۹ دلار و ۷۰ سنت رسید.در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۱۵۴۹ دلار و ۵۰ سنت رسید. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، پس از اقدام پکن در وضع تعرفه تلافی جویانه روی ۷۵ میلیارد دلار کالای امریکایی، اعلام کرد روی واردات ۵۵۰ میلیارد دلار کالای چینی پنج درصد دیگر تعرفه اضافه می‌کند.

استفن اینس، یکی از شرکای شرکت ونگارد مارکتس در این باره گفت: طلا از توفان توییتری ترامپ در روز جمعه سود برد.بازارهای سهام در واکنش به این تحولات سقوط کردند و بازارهای سهام آسیا ریزش روز جمعه بازار امریکا را دنبال و عقب‌گرد پیدا کردند. معامله‌گران همچنین اخبار نشست گروه هفت را دنبال می‌کنند تا شاید ترامپ در این نشست درباره تعرفه‌ها تغییر عقیده دهد. اما کاخ سفید اعلام کرده ترامپ افسوس خورده که چرا زودتر تعرفه‌ها روی کالاهای چینی را افزایش نداده است. طلا بخشی از رشد قیمتی که ابتدای معاملات داشت را تحت تاثیر سودگیری معامله‌گران از دست داد. در این بین، یک روزنامه دولتی چین به نقل از لیو هی، معاون نخست‌وزیر این کشور نوشت: چین با تشدید جنگ تجاری مخالف است. جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا روز جمعه گفته بود بانک مرکزی برای حفظ سلامت اقتصاد اقدامات مقتضی را انجام خواهد داد اما درباره کاهش سریع نرخ‌های بهره قولی نداد.

بازارها روی کاهش ۲۵ واحدی نرخ‌های بهره در ماه میلادی آینده و کاهش ۱۰۰ واحدی آنها تا پایان سال آینده حساب باز کرده‌اند.

 بر اساس گزارش رویترز، شاخص دلار امریکا روز جمعه تحت تاثیر افت بازده اوراق خزانه در برابر سبدی از 6 ارز بزرگ ۰.۵ درصد سقوط کرده بود و نزدیک همین سطح ایستاد.

کاهش بازده اوراق خزانه و ضعیف شدن ارزش دلار، هزینه نگهداری طلا که بازدهی ندارد را کمتر می‌کند.به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری ممکن است به محدوده ۱۵۴۶ تا ۱۵۶۹ دلار صعود کند.

موجودی طلای «اس‌پی‌دی‌آر گلد تراست» که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز جمعه ۰.۵۸ درصد رشد کرد و به ۸۵۹.۸۳ تن رسید.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۱.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۷ دلار و ۶۲ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با یک درصد افزایش، ۸۶۲ دلار معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش، در ۱۴۶۷ دلار و ۲۳ دلار ایستاد.

  رکورد دلار مربوط به چه سالی است؟

همچنین برخی کارشناسان معتقدند که برخلاف ادعای ترامپ، بالاترین سطح ثبت شده دلار مربوط به سال 2019 نیست و در سال 1985 بوده است.

به گزارش بیزینس اینسایدر، دونالد ترامپ چهارشنبه هفته گذشته در توییتر خود ادعا کرد که ارزش دلار به بالاترین سطح تاریخ خود رسیده است اما این ادعا درست نیست، اگر چه دلار در ماه ژوئیه به بالاترین سطح خود در سال 2019 رسید اما هنوز ارزش دلار فاصله زیادی با رکورد ثبت شده خود در تاریخ امریکا دارد. دونالد ترامپ که بارها بر اهمیت تضعیف دلار در جریان جنگ تجاری با چین تاکید کرده است، سیاست بانک مرکزی امریکا را عامل اصلی بالا بودن ارزش دلار در مقایسه با همتایان مهم این ارز می‌داند. این نخستین‌باری نیست که دلار در برابر همتایانش نیرومند ظاهر شده و جالب است بدانید که دلار رکوردهایی بسیار بالاتر از رکوردهای فعلی خود را نیز داشته است.

  شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری این ارز در مقابل یورو، پوند، فرانک، دلار کانادا و دلار استرالیا را می‌سنجد اکنون در سطح 98.19 واحدی قرار دارد اما رکورد این شاخص مربوط به بیست و پنجم فوریه سال 1985 با ثبت عدد 164.72 واحد است. بدان معنا که شاخص دلار اکنون 40 درصد از رکورد خود فاصله دارد.

دلار اکنون به ازای 1.11 یورو مبادله می‌شود اما با در نظر گرفتن میانگین نرخ برابری دلار در برابر چهار ارز: فرانک سوییس، پوند انگلیس، فرانک فرانسه و دویچه مارک آلمان (آلمان و فرانسه بعدها عضو منطقه پولی یورو شدند) رکورد دلار در برابر ارزهای اروپایی مربوط به بیست و ششم فوریه 1986 است که میانگین دلار در برابر ارزهای اروپایی به 0.64 درصد رسید. بدان معنا که دلار اکنون 42 درصد از رکورد خود فاصله دارد. اکنون هر دلار به ازای 106.47 ین مبادله می‌شود اما رکورد آن مربوط به سیزدهم ژانویه 1971 با 358.44 ین است. بدان معنا که شاخص دلار اکنون 237 درصد از رکورد خود فاصله دارد.

اکنون هر دلار به ازای.7.06 یوان مبادله می‌شود اما رکورد آن مربوط به بیست و پنجم ژانویه 1994 با 8.73 یوان است. بدان معنا که شاخص دلار اکنون 24 درصد از رکورد خود فاصله دارد.

 

 

ارسال نظر