بازده 106 درصدی سکه طلا در 12 ماه

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۶۸۳
بازده 106 درصدی سکه طلا در 12 ماه

اونس جهانی 1504 دلار شد

گروه بانک و بیمه|

 عصر دوشنبه 21 مرداد 98 هر اونس طلا در بازار جهانی با 6 دلار افزایش نسبت به روز شنبه به 1504 دلار رسید و به دنبال کاهش چند روز قبل که به زیر 1500 دلار رسیده بود، بار دیگر به بالای 1500 دلار رسیده و پیش‌بینی می‌شود که براساس رشد قیمت جهانی طلا، اندکی روی قیمت طلا و سکه در بازار داخل اثرگذار باشد. همچنین نتیجه نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش‌رو حکایت از پیش‌بینی سرمایه‌گذاران و تحلیلگران در جهت افزایش قیمت‌ها دارد.

به گزارش «تعادل»، قیمت ارز روز یک‌شنبه 20مرداد 98 نسبت به هفته گذشته و روز شنبه با کاهش 50تومانی در دلار و یورو همراه شد و نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی 11750 تومان، در صرافی‌ها 11800 تومان و در سامانه سنا 11807 تومان معامله شد. همچنین نرخ یورو نیز در بازار آزاد به 13200 تومان، صرافی‌ها 13300 و در سامانه سنا به 13305 تومان رسید.  به گزارش «تعادل»، سامانه سنا نرخ میانگین معاملات ارزی برای روز یک‌شنبه را برای دلار 11708، یورو 13305، درهم 3243، یوآن 1759، پوند 14456 و لیر ترکیه 2256 تومان اعلام کرده است.

 در بازار طلا نیز با کاهش اونس جهانی طلا به 1493 دلار، قیمت طلا و سکه نیز اندکی کاهش داشت و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۲۵ هزار تومانی، چهار میلیون و ۱۶۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم نیز با ۳۰ هزار تومان کاهش چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان داد و ستد شد. هر قطعه نیم‌سکه نیز با ۴۰ هزار تومان کاهش قیمت، دو میلیون و ۱۹۰ هزار تومان و ربع سکه هم با 60 هزار تومان کاهش، یک میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و سکه گرمی 960 هزار تومان معامله شد.همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در طلافروشی‌ها 412 هزار تومان معامله می‌شود که ۳۰۰۰ تومان ارزان‌تر شده است. مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده نیز به 1 میلیون و 785 هزار تومان رسید.

بانک‌ها روز۲۰ مرداد قیمت دلار را کاهش دادند و هر دلار را ۱۱ هزار و ۴۵۹ تومان خریدند.شعب ارزی بانک‌ها امروز هر یورو را هم ۱۲ هزار و ۸۴۰ تومان خریدند و هر پوند انگلیس نیز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری شد. قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها که از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است، با احتساب کارمزد حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است. بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که تمام ارزها نسبت به روز گذشته ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس ۵۰ هزار و ۵۴۷ ریال و هر یورو نیز ۴۷ هزار و ۳۴۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

   رشد106 درصدی سکه در یک‌سال منتهی به خرداد 98

از سوی دیگر، براساس آمارهای ماهانه اقتصادی بانک مرکزی، در خـرداد مـاه ١٣٩٨ متوسـط قیمـت فـروش یـک دلار امریکا در بـازار آزاد شـهر تهـران ١٣٤٢٧٦ ریال بود که در مقایسه با ماه قبل 7.5 درصد کاهش داشته است.

همچنـین حـداقل و حـداکثر نـرخ فـروش یـک دلار امریکا در مـاه مـذکور بـه ترتیـب ١٢٧٦٣٣ ریال و ١٤١٩٣٣ ریال بوده است. در خرداد ماه ١٣٩٨ متوسط قیمت فروش یک یورو در بازار آزاد شهر تهران ١٥٢٨١٤ ریال بـود که در مقایسه با ماه قبل 6.9 درصد کاهش داشته است.

با توجه به نوسان شدید نرخ‌های ارز در بهار 97، بانک مرکزی از اعلام نرخ دلار سال قبل و همچنین افزایش قیمت یک سال اخیر خودداری کرده است اما با توجه به قیمت 4045 تومان سال 96 می‌توان برآورد کرد که قیمت دلار 232 درصد در 15 ماه منتهی به خرداد 98 رشد کرده است.

 همچنین از آنجا که قیمت سکه طلا و دلار متناسب رشد کرده است، با توجه به رشد 106 درصدی قیمت سکه در این یک سال، احتمالا دلار نیز همین مسیر را طی کرده و از حدود 6500 تومان در خرداد 97 به 13427 تومان در خرداد 98 رسیده است. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش یک یورو در ماه مذکور به ترتیـب ١٤٦٢٧٠ ریـال و ١٦٠٥٤٠ ریال بوده است. در سه ماهه اول سال ١٣٩٨ متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا و یک یورو در بـازار آزاد شهر تهران به ترتیب ١٣٨٧٧٨ ریال و ١٥٧٥٢٠ ریال بوده است. در بازار سکه و طلا، در خردادماه ١٣٩٨ نیز متوسط قیمت فروش یک سکه تمام‌بهار آزادی طـرح قـدیم در بـازار آزاد شهر تهران 4 میلیون و 524هزار و 800 تومان بود که در مقایسه با ماه قبل 6.5درصد کاهش و نسبت بـه مـاه مشابه سال قبل 106درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنـین حـداقل و حـداکثر نـرخ فـروش سـکه مـذکور در مـاه یـاد شـده بـه ترتیـب 4 میلیون و 303 هزار تومان و 4 میلیون و 716هزار تومان بوده است.

در خردادماه ١٣٩٨ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام‌بهار آزادی طـرح جدیـد در بـازار آزاد شهر تهران 4 میلیون و 663 هزار تومان بود که در مقایسه با ماه قبل 6.9 درصد کاهش و نسبت بـه مـاه مشابه سال قبل 105 درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنـین حـداقل و حـداکثر نـرخ فـروش سـکه مـذکور در مـاه یـاد شـده بـه ترتیـب 4 میلیون و 453 هزار و 4میلیون و 855 هزار تومان بوده است. در سه ماه اول سال ١٣٩٨ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شهر تهران با طرح قدیم 4 میلیون و 675 هزار تومان و با طرح جدید 4 میلیون و 834 هزار تومان بود کـه نسـبت بـه دوره مشـابه سال ١٣٩٧ به‌ترتیب ١٤٠درصد و ١٤١ درصد افزایش یافته است.

   روسیه در ذخایر از عربستان پیشی گرفت

برای اولین‌بار در هشت سال گذشته روسیه می‌تواند در ذخایر بین‌المللی که شامل ارز و طلا است از عربستان سعودی پیشی بگیرد. به گزارش بلومبرگ، این نخستین‌بار در طول هشت سال اخیر است که روسیه می‌تواند در ذخایر بین‌المللی که شامل ارز و طلا است از عربستان سعودی پیشی بگیرد. طی چهار سال گذشته، ذخایر طلا و ارز روسیه 45 درصد رشد داشته و در ژوئن به 518 میلیارد دلار رسیده است. در همین زمان، شاخص‌های عربستان سعودی رو به کاهش است و در ماه ژوئن به 527 میلیارد دلار رسیده است.

بلومبرگ خاطرنشان می‌کند که ریاض به دلیل افت قیمت نفت مجبور است ذخایر خود را در حوزه‌های اجتماعی صرف کند، در حالی که مسکو در تحریم‌های جدید هزینه‌های بودجه را محدود می‌کند

 

 

ارسال نظر