اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۰۶۷

جست‌وجوی تحلیلی در صورت‌های مالی بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد در گام نخست با انتشار صورت‌های مالی سه‌ماهه و در گام بعدی با انتشار گزارش تیرماه نشان داد در مسیر رو به رشد خوبی از نظر رشد درآمد و سودسازی قرار گرفته و شیب صعودی سودآوری شرکت سرعت بیشتری به خود گرفته است. به گزارش بورس 24، ابتدا بانک پاسارگاد در گام اول با انتشار صورت‌های مالی سه ماهه خود خبر از تحولات درونی خوبی داد. این بانک با رشد قابل توجه 56 درصدی درآمدی توانست جهش سنگین 49 درصدی سود خالص را به نسبت سه ماهه سال قبل رقم بزند که این امر نشان می‌دهد روند سودسازی شرکت در مسیر رشد خوبی و با سرعت رشد قابل توجهی قرار گرفته است.  بررسی جزیی درآمدی بانک نشان می‌دهد تمامی سرفصل‌های این بانک صعودی بوده و درتمامی زمینه‌ها چه درآمدهای مشاع و چه غیرمشاع شاهد رشد دورقمی این درآمدها هستیم. اما بانک با انتشار تراز عملیاتی تیرماه سرعت بیشتری به روند رو به رشد خود داده و همین امر سبب شد تا بازار هم توجه بیشتری به سهام بانک پاسارگاد نشان داده و شاهد برگشت مجدد قیمت سهام بانک پاسارگاد به سطوح بالای 80 باشیم.  بانک در تیرماه 230 میلیارد تومان تراز مثبت  داشته است که نشان می‌دهد عملکرد چهارماهه اول سال و تراز عملیاتی رشد بهتری همراه داشته است.  جمع تراز مثبت چهار ماهه سال 98 بانک به 837 میلیارد تومان رسیده در حالی که تراز چهار ماهه سال قبل تنها 490 میلیارد تومان بوده است؛ به عبارتی تراز عملیاتی بانک در چهار ماهه امسال رشد قابل توجه 71 درصدی داشته است.  این امر نشان می‌دهد عملیات بانک متحول شده و امسال درآمدهای مشاع بسیار خوبی در بانک محقق می‌شود.  از سوی دیگر در صورت‌های مالی سه ماهه درآمدهای غیرمشاع هم 69 درصد رشد داشته است، پس جمع درآمدهای مشاع و غیرمشاع بانک امسال با رشد سنگینی همراه خواهد شد.  این امر در سود خالص خود را نشان  خواهد داد و در گزارشات آتی به خصوص پایان سال 98 می‌توان انتظار تحقق سود قابل توجهی از این سهم بانکی داشت؛ سودی که سبب تحول قیمت سهام شرکت و رشد قیمت سهام بانک پاسارگاد به سطوح ارزش ذاتی خواهد شد.

کلاهبرداران  سایبری با اسکیمر کارتخوان  سیار

رییس پلیس فتای اصفهان گفت: یکی از روش‌های مجرمانه برداشت از حساب هموطنان استفاده از دستگاه اسکیمر در قالب دستگاه کارتخوان‌های سیار است که هنگام خرید از فروشندگان سیار یا دستفروشان، صورت می‌گیرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، رییس پلیس فتای استان اصفهان با اعلام این خبر گفت: مدتی است استفاده از کارتخوان‌های سیار رو به افزایش است و استقبال هموطنان از این دستگاه باعث شده تا وقوع کلاهبرداری در این حوزه افزایش پیدا کند، در یکی از روش‌های شایع کلاهبرداری از طریق دستگاه‌های کارتخوان سیار، افراد سودجو با نصب قطعه‌ای سخت افزاری به نام «اسکیمر» اقدام به کپی‌برداری از اطلاعات کارت بانکی افراد می‌کنند. سرهنگ مرتضوی در رابطه با این موضوع هشدار داد: شهروندان دقت داشته باشند پیدا کردن و ردیابی فروشندگان سیار به علت عدم ثابت بودن مکان کسب و کار مشکل خواهد بود، این در حالی است که مزایای این دستگاه‌ها باعث شده فروشندگان دوره گرد و دستفروشان برای انجام تبادلات بانکی به استفاده از آن سوق پیدا کنند. رییس پلیس فتا اصفهان در ادامه گفت: گاهی اوقات قیمت نازل کالا یا خدمات مشتری را مجاب می‌نماید تا خریدی داشته و وجه آن را از طریق کارتخوان سیار پرداخت نماید که این امر باعث شده تا وقوع کلاهبرداری در این حوزه افزایش پیدا کند. وی با توجه به اهمیت در نگهداری رمز کارت‌های بانکی گفت: وارد کردن رمز عبور توسط مشتری می‌تواند تضمین‌کننده امنیت کارت بانکی وی باشد، چرا که حتی در صورت نصب «اسکیمر»  روی دستگاه کارتخوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از حساب وی امکان پذیر نخواهد بود، همچنین تغییر رمز به صورت ماهانه و دوره‌‌ای یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از عملی شدن اهداف مجرمان است.

بانک‌های دولتی نرخ سود را رعایت کنند

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در نامه‌ای به مدیران عامل ۱۳ بانک تاکید کرد که تمامی بانک‌های دولتی و خصوصی شده ملزم به رعایت نرخ‌ها و سایر مصوبات شورای پول و اعتبار هستند. به گزارش «تعادل»، عباس معمارنژاد معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌های ملی، کشاورزی، مسکن، سپه، تجارت، ملت، صادرات، توسعه صادرات، صنعت و معدن، رفاه کارگران، توسعه تعاون، پست بانک و قرض‌الحسنه مهر ایران بر رعایت نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار تاکید کرد و مسوولیت این کار را بر عهده مدیران عامل بانک‌ها دانست.

لازم به ذکر است تا پایان سال ۱۳۸۶، بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی محدودیتی در تعیین نرخ‌های سود سپرده‌ها نداشتند و از این سال ملزم به رعایت نرخ سود مصوب توسط بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار شدند. در حال حاضر نرخ سود مصوب سپرده‌های کوتاه‌مدت حداکثر ۱۰درصد و سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار یک‌ساله ۱۵ درصد تعیین شده است.

 

 

ارسال نظر