بانک مرکزی: نرخ سکه یک ماهه ۷ درصد کاهش یافت

۱۳۹۸/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۸۸۷

گروه بانک و بیمه | احسان شمشیری|

روز چهارشنبه 10 مرداد 98، نرخ ارز و طلا بار دیگر کاهش یافت و نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به 11850 تومان رسید. در صرافی‌ها نیز نرخ دلار به 12 هزار و یورو به 13650 تومان رسید. در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای دلار به 11950 و یورو 13600 تومان رسید.

همچنین در بازار طلا با افزایش اونس جهانی طلا به 1432 دلار و البته کاهش نرخ دلار، یک مثقال 17 عیار یا طلای آبشده به 1 میلیون و 746 هزار، هرگرم طلای 18 عیار به 403 هزار تومان، سکه طرح جدید به 4 میلیون و 60 هزار، نیم سکه به 2 میلیون و 270 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 480 هزار و سکه گرمی 960 هزار تومان معامله شد.  همچنین قیمت ارز در بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی کاهش یافت.

بانک‌ها نهم مرداد قیمت دلار را کاهش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها به ۱۱ هزار و ۶۵۴ تومان رسید. شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۲ هزار و ۹۹۹ تومان می‌خرند هر پوند انگلیس هم در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۴ هزار و ۱۶۳ تومان خریداری می‌شود.قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به‌طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۶۵۳ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۴ هزار تومان می‌رسد.

   نرخ ارز در صرافی‌های بانکی

اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را ۵۰ تومان کاهش دادند؛ به‌طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۲ هزار تومان است.این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان می‌خرند و ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان می‌فروشند که ۵۰ تومان کاهش داشته است.

   بانک مرکزی: نرخ سکه یک ماهه ۷ درصد کاهش یافت

آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که با وجود افزایش ۱۴۱ درصدی قیمت سکه در سه‌ماهه نخست سال ۹۸ نسبت به سه‌ماهه ۹۷، قیمت سکه طرح جدید در خرداد ماه امسال نسبت به اردیبهشت ماه حدود ۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش تعادل، براساس آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد شهر تهران در خردادماه سال جاری ۴ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل ۶.۵ درصد کاهش و نسبت بـه مـاه مشابه سال قبل ۱۰۵.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در ماه یاد شده به ترتیب ۴ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۳۰۰ تومان و ۴ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است. در خردادماه ١٣٩٨ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد شهر تهران ۴ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل ۶.۹ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۰۵.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در ماه یاد شده به ترتیب ۴ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۳۰۰ تومان و ۴ میلیون و ۸۵۵ هزار تومان بوده است.در سه ماه اول سال ١٣٩٨ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شهر تهران با طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۶۰۰ تومان و با طرح جدید ۴ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال ١٣٩٧ به ترتیب ١٤٠ درصد و ۱۴۱.۱ درصد افزایش یافته است.

   ادامه روند کاهشی نرخ دلار با روند کنونی

کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورتی که شرایط فعلی ماندگار باشد، روند کاهشی نرخ دلار ادامه خواهد یافت. به هرحال مدیریت بازار در اختیار بانک مرکزی است و این بانک براساس منابع خود و شرایط بازار به نوعی این بازار را مدیریت شناور می‌کند.تقریبا همه فعالان اقتصادی متفق‌القول هستند که نرخ ۱۳ تا ۱۴ هزار تومانی برای ارز به نوعی حباب دارد و قیمت واقعی نیست. از سوی دیگر در صورتی که شرایط فعلی ماندگار باشد، روند کاهشی نرخ دلار ادامه خواهد یافت ولی اگر اتفاقات دیگری رخ بدهد، توافقی صورت بگیرد، تحریم‌ها کمتر شده یا برداشته شود، حتی امکان پایین‌تر آمدن نرخ‌ها از کانال ۱۱ هزار تومان نیز وجود دارد. البته عکس این موضوع نیز وجود دارد و وقوع اتفاقاتی خارج از موضوعات کنونی نیز می‌تواند در افزایش نرخ ارز موثر باشد.

 

 

ارسال نظر