کاهش ۲۵۰۰ تومانی دلار در مهلت ۶۰ روزه برجام

۱۳۹۸/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۱۳۳
کاهش ۲۵۰۰ تومانی دلار در مهلت ۶۰ روزه برجام

گروه بانک و بیمه |

روز دوشنبه 17 تیرماه 98، و در شرایط پایان گرفتن مهلت 60 روزه ایران به اروپا، بازار ارز و طلا و سکه در شرایط آرام و با ثبات قرار دارد و در عین حال رسانه‌های خارجی از جمله یورونیوز نیز از روند نزولی نرخ دلار در این دوره 60 روزه خبر داده است.

به گزارش «تعادل»، یورونیوز در گزارشی ویژه به وضعیت بازار ایران در هفته‌های گذشته پرداخت و نوشته است: همزمان با پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا و افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، قیمت فروش دلار در بازار آزاد تهران حدود ۲۶۰ تومان نسبت به روز گذشته کاهش یافت. نرخ فروش دلار امریکا در بازار آزاد تهران در طول مدت ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران به اروپا، سیر نزولی داشته و نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.

همزمان متوسط نرخ فروش دلار امریکا در سامانه رسمی نظارت ارز (سِنا) با ۵۰ تومان افت در مقایسه با نرخ روز شنبه به ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان کاهش یافت.

این درحالی است که بهای فروش دلار در بازار آزاد تهران همزمان با آغاز ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. بدین‌ترتیب طی دو ماه گذشته نرخ فروش دلار آزاد دو هزار و ۴۶۰ تومان کاهش یافته است.

براساس این گزارش، کارشناسان اقتصادی افزایش دامنه رکود، محدودسازی معاملات عمده ارز، ممنوعیت واردات برخی کالاها، کاهش قدرت خرید عمومی، افزایش ریسک مبادلات به دلیل نوسان بالای نرخ دلار و عرضه ارز توسط بانک مرکزی را از دلایل اصلی کاهش نرخ دلار می‌دانند.

همچنین در پی نزول نرخ دلار و با وجود افزایش بهای جهانی طلا، قیمت هر قطعه تمام سکه طلا نیز که در روز ۱۸ ردیبهشت ماه گذشته در آستانه پنج میلیون و ۲۰۰ هزارتومان بود، طی معاملات روز یکشنبه کمتر از چهار میلیون و ۶۰۰ هزارتومان قیمت خورد.

بر این اساس طی مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا قیمت هر قطعه تمام سکه طلا ۶۰۰ هزارتومان افت کرده است. دولت ایران روز یکشنبه و در پایان مهلت

۶۰ روزه به اروپا اعلام کرد که در واکنش به عملکرد کمتر از انتظار کشورهای اروپایی به تعهدات برجامی، با کاهش تعهدات برجامی خود، سطح غنی‌سازی اورانیوم را به بالاتر از ۳.۶۷ درصد می‌رساند.

نرخ فروش دلار امریکا در بازار آزاد تهران در طول مدت ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران به اروپا، سیر نزولی داشته و نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.

  نرخ‌ها در بازار

همچنین در بازار ارز و طلا نرخ لحظه‌ای دلار در بازار سنا به 12800 تومان و یورو به 14700 تومان رسید. در صرافی‌های مجاز بانکی و ملی نیز دلار به نرخ 12850 تومان به فروش رسید و 12750 تومان خریداری شد. نرخ فروش یورو نیز 14750 تومان و نرخ خرید آن 14650 تومان اعلام شد. از سوی دیگر در بازار معاملات نقدی و آزاد نیز نرخ دلار در بازار سبزه میدان و پاساژ افشار بین 12880 تا 12910 تومان بوده است. همچنین سامانه سنا نرخ میانگین معاملات روز یکشنبه برای دلار 12958، یورو 14826، درهم 3560، یوآن 1984و پوند را16511 تومان اعلام کرد.

در بازار طلا نیز به دنبال کاهش نرخ دلار به 12880 تومان و افزایش اونس جهانی به 1405 دلار، نرخ هر گرم طلای 18 عیار 428 هزار تومان، مظنه مثقال

17 عیار یا طلای آب‌شده 1 میلیون و 856 هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید 4 میلیون و 550 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 360 هزار، ربع سکه

1 میلیون و 530 هزار، و سکه گرمی 990 هزار تومان معامله شد. همچنین بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۱ ارز مانند یورو نسبت روز گذشته کاهش و قیمت ۱۴ واحد پولی مانند پوند افزایش یافت. نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز دوشنبه هفدهم تیرماه ۹۸ بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۸ ریال افزایش ۵۲ هزار و ۶۰۱ ریال و هر یورو نیز با ۵ ریال کاهش ۴۷ هزار و ۱۶۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 موفقیت بازار متشکل در حذف تعیین قیمت کشورهای همسایه

از سوی دیگر، یک کارشناس ارزی می‌گوید بازار متشکل ارزی مشروط به مدیریت بازار حاشیه‌ای اسکناس و همچنین کوتاه کردن دست بازار کشورهای همسایه در تعیین قیمت، موفق خواهد بود.محمد لاهوتی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی اظهار داشت: فکر می‌کنم در صورتی که بازار متشکل ارزی قادر باشد بازار حاشیه‌ای اسکناس را مدیریت کرده و دست بازار کشورهای همسایه و همین طور برخی نقاط که در کشورهای همسایه در تعیین قیمت نقش دارند را کوتاه کند، قطعا می‌تواند در سیاست‌های کلان ارزی و تجارت خارجی، عرضه و تقاضا را مدیریت کند.وی ادامه داد: حدود ۹۵ درصد از تقاضاها و درخواست‌ها در کشور برای ارز از محل تجارت خارجی است و در صورتی که بازار متشکل بتواند قیمت‌گذاری را به جای خارج از کشور در داخل تعیین کند، می‌تواند موفق باشد.رییس کمیسیون تسهیل و توسعه صادرات اتاق تهران درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز گفت: حذف ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی اجتناب‌ناپذیر بوده و بهتر است دولت و حاکمیت به جای این نرخ، حمایت‌های خود را به‌طور هدفمند از گروه‌های مشخص داشته باشند.به گفته رییس کنفدراسیون صادرات در حال حاضر و با وجود توزیع منابع در کشور بازهم اجناس با قیمت ترجیحی به دست گروه‌های هدف نمی‌رسد و منافع این موضوع نصیب عده‌ای افراد سودجو می‌شود که نه به عدالت اجتماعی کمک کرده و نه به اهداف عالیه دولت در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر کمکی می‌کند.

 

 

ارسال نظر