کاهش نرخ طلا در بازار

۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۶۲
کاهش نرخ طلا در بازار

گروه بانک و بیمه | احسان شمشیری|

روز یکشنبه ۱۶ تیر ماه ۱۳۹۸بازار ارز و طلا روز آرامی را پشت سر گذاشت. نرخ لحظه‌ای دلار در بازاربه 12 هزار و 950 تومان و یورو 14 هزار و 900تومان رسید . اما دلار در بازار آزاد 13 هزار و 50تومان معامله می‌شد. بازار آزاد تهران روز یکشنبه شاهد بود که هر قطعه سکه طلای بهار آزادی طرح جدید با کاهش بیش از ۶۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به ارزش چهار میلیون و ۵۸۰ هزار تومان فروخته شد.به گزارش «تعادل»، نرخ دلار موزون سامانه سنا نیز براساس قیمت‌های روز شنبه 12 هزار و 832تومان، یورو 14 هزار و 724 تومان، درهم 3 هزار و 560 تومان، پوند16 هزار و 91 تومان و یوان 1هزار و 930 تومان اعلام شد. قیمت دلار در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی با افزایش قیمت نسبت به روز شنبه، بار دیگر به کانال ۱۳ هزار تومان رسید.بانک‌ها نیز روز یکشنبه ۱۶ تیر قیمت دلار را نسبت به روز شنبه افزایش دادند بطوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که روز شنبه ۱۲ هزار و ۴۷۹ تومان بود، روز یک شنبه ۱۲ هزار و ۶۲۵ تومان خریداری شد.همچنین شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۴ هزار و ۱۷۶ تومان می‌خریدند که قیمت این ارز نیز بیش از ۱۵۰ تومان افزایش داشته است. هر پوند انگلیس نیز روز یک‌شنبه در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۵ هزار و ۸۳۲ تومان خریداری می‌شود.قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ بطوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۴ هزار و ۸۸۹ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان می‌رسد.اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز شنبه ۵۰ تومان افزایش دادند بطوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۳ هزار تومان بود.این صرافی‌ها همچنین، هر یورو را به قیمت ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان می‌خرند و ۱۴ هزار و ۹۵۰ تومان می‌فروشند که نسبت به روز شنبه ۱۰۰ تومان افزایش یافت.بازار آزاد تهران روز یک‌شنبه شاهد بود که هر قطعه سکه طلای بهار آزادی طرح جدید با کاهش بیش از ۶۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به ارزش چهار میلیون و ۵۸۰ هزار تومان فروخته شد.همچنین هر قطعه سکه طلای بهار آزادی طرح قدیم نیز چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته شد. نیم سکه نیز ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۹۰ هزار تومان معامله شد.علاوه براین در بازار آزاد تهران هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۴۳۰ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز یک میلیون و ۸۶۷ هزار تومان بفروش رسید.اونس جهانی طلا یک هزار و ۳۹۹ دلار بود، این درحالی است که بازارهای جهانی در تعطیلی بسر می‌برد.

   محرک‌های بیرونی افزایش قیمت دلار

در اولین روز از سومین هفته تیرماه، دلار توانست سومین افزایش متوالی را تجربه کند؛ عاملی که موجب شد برخی از معامله‌گران از تغییر مسیر این ارز سخن بگویند.روز شنبه، شاخص ارزی ۱۰۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. دلار در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه نیز به ترتیب، ۵۰ و ۱۱۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود. سه رشد پیاپی کمک کرد که دلار در پانزدهمین روز تیرماه به بالاترین قیمت در ۱۰ روز گذشته برسد.آخرین‌بار این ارز در تاریخ ۴ تیرماه قیمت بالاتری را به ثبت رسانده بود. آیا مسیر افزایشی که در طول ۳ روز اخیر در آن بازار قرار گرفته است و ثبت یک رکورد افزایشی، نشان‌دهنده تغییر مسیر میان‌مدت بازار دلار است؟ پاسخ به این سوال دشوار است؛ کاهشی‌ها استدلال می‌کنند، قیمت همچنان در دامنه ۲۵ روزه قرار دارد و با وجود افزایش روزهای اخیر، اتفاق تازه‌ای در بازار رخ نداده است. این در حالی است که افزایشی‌ها باور دارند، بازار در روزهای اخیر نشان داده که با تغییر میزان سطح تقاضا مواجه شده است. در این میان، در مورد آنچه موجب افزایش قیمت دلار شد، میان معامله‌گران توافق نسبی وجود داشت. بیشتر معامله‌گران اثرگذاری متغیرهای بیرونی چون نرخ حواله درهم و افزایش ارزش دلار در کشورهای همسایه را از عواملی می‌دانستند که منجر به افزایش خرید ارز در بازار داخلی شد.

   سیگنال‌های اقتصادی به بازارها

در هفته اخیر قرار بود بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شود که این‌بار هم به تعویق افتاد. این تعویق‌ها به حدی شده که شاید دیگر اخبار اعلامی درباره آن چندان نتواند در روند بازار ارز موثر باشد مگر اینکه در عمل اتفاقی رخ دهد. همزمان با این اوضاع برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند قرار است در سامانه نیما اصلاحاتی رخ دهد که این هم بعید است بتواند آن قدر دامنه وسیعی داشته باشد که بتواند بر قیمت دلار تاثیر قابل توجهی بگذارد.اما در بازارهای جهانی روند چگونه است؟ بلومبرگ گزارش داده که به نظر می‌رسد طلا پس از پنج سال ماندن در یک بازه قیمت محدود، آماده آغاز روند صعودی بوده و ممکن است دوباره به رکورد ۱۷۰۰دلار در سال ۲۰۰۳بازگردد.در همین حال برای بازار نفت نیز امیدها برای افزایش قیمت بیشتر شده است. سی.ان.بی.سی برآورد کرده که در صورت توافق تجاری امریکا و چین قیمت نفت به ۷۵دلار خواهد رسید. با وجود این، قیمت نفت در پی کاهش کمتر از حد انتظار ذخایر نفت و بنزین امریکا، در معاملات روز پنج‌شنبه کاهش پیدا کرد و با ۴۴سنت کاهش، به ۶۳دلار و ۳۸سنت در هر بشکه رسید.سخت‌تر شدن صادرات نفت ایران و مثل گذشته نبودن وضعیت صادرات نفتی ایران طبیعتا چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای را برای درآمدهای ارزی می‌تواند ترسیم کند. اضافه شدن نااطمینانی‌های سیاسی به این وضعیت در هفته جاری و کمتر شدن اظهارنظرات مقامات مسوول و تاکید کمتر آنها بر راه‌اندازی بازار متشکل این نگرانی را برای کارشناسان به همراه آورده که در هفته جاری شاید روند بازار ارز کمی متفاوت از چند هفته نزولی اخیر باشد.در همین حال در بازار طلا نیز با توجه به احتمال نوسان قیمت دلار و فشار از این ناحیه و همچنین افزایش فشار ناشی از رشد قیمت جهانی طلا به نظر می‌رسد این هفته قیمت‌ها بیشتر از هفته‌های گذشته تحت فشار صعودی شدن باشند. اما در این وضعیت به نظر می‌رسد بورس که در هفته اخیر میزان بازدهی‌اش کاهش قابل توجهی نسبت به هفته‌های گذشته داشته و به صفر نزدیک شده، متاثر از نااطمینانی‌های سیاسی کمی میل به نزولی شدن پیدا کند. در هفته پیش‌رو عرضه اولیه‌ای هم به مانند هفته گذشته در بورس انجام نمی‌شود که متاثر از آن سیگنال حمایتی برای بازار سهام به سهامداران داده است.

   مسیر متفاوت سکه و طلا

سومین رشد متوالی سکه در حالی رقم خورد که اونس طلا در بازار جهانی مجددا به زیر مرز ۱۴۰۰ دلاری تنزل کرد. با این حال سکه بازهم در دوراهی اونس و ارز با دلار همراه شد و طلا را نادیده گرفت. رشد فراتر از انتظار و رکورد ۵ ماهه اشتغال‌زایی امریکا در ماه ژوئن منجر به جهش شاخص دلار به کانال ۹۷ واحدی شد.در همین راستا قدرت خرید ارزهای غیر دلاری و به تبع آن تقاضا برای فلز زرد کاهش یافت. با تغییرات قیمتی صورت گرفته حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده در ارتفاع منفی ۹۴ هزار تومان قرار گرفت.

   طلا به روند صعودی خود بازخواهد گشت

بنابر پیش‌بینی صورت گرفته توسط کارشناسان وال‌استریت و سرمایه‌گذاران شرکت‌کننده در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، بهای جهانی طلا در هفته پیش رو با افزایش روبرو خواهد شد.به گزارش روز یک‌شنبه وب سایت خبری کیتونیوز، این گزارش نشان می‌دهد تحلیلگران اقتصادی با بی‌اعتنایی به کاهش بهای جهانی طلا در جمعه هفته گذشته بر این باورند که بهای این فلز گرانبها با افزایش روبرو خواهد شد.بر اساس این گزارش، کارشناسان وال‌استریت با اشاره به انتشار اخبار مربوط به بهبود وضع اشتغال در امریکا در روز جمعه هفته گذشته و احتمال کاهش نرخ‌های بهره در بانک مرکزی امریکا در ماه‌های پیش رو، بر این باورند قیمت جهانی طلا در هفته پیش رو با افزایش روبرو خواهد شد.این گزارش همچنین نشان می‌دهد شاخص قیمت دلار امریکا پس از انتشار این آمار با افزایش ۶ دهم درصدی روبرو شده و به سطح ۹۷.۳۰ واحد خواهد رسید.بنابر اعلام تحلیلگران اقتصادی، افزایش نرخ بهره از ارزش دلار حمایت و میزان تقاضا برای طلا را با محدودیت روبرو می‌کند و این در حالی است که در صورت افت قیمت بهره، خرید طلا بیشترو شاخص دلار با افت روبرو می‌شود. در پی منتشر شدن آمارهای مثبت از بهبود اوضاع بازار کار در امریکا در ماه ژوئن (خرداد- تیر ۹۸) که سبب کاهش احتمال پایین آمدن نرخ بهره بانکی در این کشور شد، بهای جهانی طلا روز جمعه تا ۲ درصد ریزش داشت و نخستین کاهش هفتگی خود را در مدت هفت هفته گذشته به خود اختصاص داد.آمارهای رسمی منتشر شده توسط دولت امریکا حاکی است در بخش غیرکشاورزی در مدت زمان یاد شده ۲۲۴ هزار فرصت شغلی جدید به وجود آمده است که این رقم بیشترین میزان در پنج ماه گذشته بود.

 

ارسال نظر