استراحت سهام دلاری؛ رشد سهام ریالی

۱۳۹۸/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۷۴۴

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بهگزین، از اصلاح زمانی برخی سهام دلاری در بازار سرمایه خبر داد و گفت: هم‌اکنون موعد رشد ریالی سهام ریالی فرا رسیده است.

محمد گرجی‌آرا در گفت‌وگو با سنا، با بیان اینکه ما تجربه رشد سهام را در سه ماهه اول امسال داشتیم، اظهار داشت: در رابطه با برخی سهم‌ها چون تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران در سود هستند، به صورت ضرورت باید یک اصلاح زمانی داشته باشند البته باز هم این به معنای اشباع قیمتی این سهم‌ها نخواهد بود. وی افزود: جنس اصلاحی که هم‌اکنون بسیاری از سهام بازار دارند، از جنس اصلاح قیمتی چندان شدید نیست و بیشتر، «اصلاح زمانی» است که بازار خودش را با قیمت‌های جدید به روزرسانی می‌کند و عادت می‌دهد تا به سمت قله‌های بعدی شاخص حرکت کند. این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: افت‌های گاه به گاه شاخص حامل اتفاق خاصی در حوزه کلان اقتصادی یا شرکت‌ها نیست و بیشتر، ناشی از استراحتی است که بعد از یک رشد چندماهه شاهد آن هستیم. گرجی آرا افزود: آنچه قرار بوده بازار نسبت به ریسک‌های سیستماتیک و سیاسی اعمال کند، در قیمت‌ها لحاظ شده است؛ لذا الان سهم‌های بزرگی با P/E‌های ۳ و حتی در زمان‌هایی کمتر از ۳ معامله می‌شود.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بهگزین ادامه داد: به این ترتیب، بازار ریسک‌های قبلی را دیده است و با آن ریسک‌ها نیز اکثر سهم‌ها همچنان ارزنده‌اند.

وی افزود: به نظر می‌رسد سهم‌های دلاری باید استراحت زمانی کنند و الان موعد رشد ریالی‌هاست.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌هایی که درآمد ریالی دارند و به دنبال افزایش نرخ هستند، باید این افزایش قیمت را در قیمت‌های سهام تجربه کنند تا با سهم‌های دلاری که پیش‌تر جلو رفته‌اند، همگن شوند؛ به همین خاطر به نظر می‌رسد سهم‌های دلاری در بازه کوتاهی در جا بزنند تا بازار به سمت سهم‌های ریالی حرکت کند. گرجی آرا همچنین گفت: ما با برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم مواجهیم که زیرمجموعه‌های‌شان رشد کرده و خود رشد نکرده اند؛ به نظر می‌رسد آینده شاخص را اینها قرار است افزایشی کنند. وی افزود: بعضی گروه‌ها مثل لیزینگ‌ها و شرکت‌های خدمات پرداخت هم هستند که از بازار جا ماندند و هنوز قیمت‌های پایینی دارند؛ اینها پتانسیل‌هایی دارند که با افزایش نرخ و افزایش کارمزد می‌تواند آزاد شود به همین دلیل به‌نظر می‌رسد که اینها محرک اصلی بازار در هفته‌های پیش رو باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه هم‌اکنون بیشتر با نرخ دلار نیمایی جهت‌گیری می‌کند و نرخ دلار نیمایی هم نوسان چندانی ندارد، اظهار داشت: البته نرخ دلار در بازار آزاد ممکن است نوسان‌هایی را تجربه کند، اما بسیاری از سهامدارانی که تازه به بازار سرمایه می‌پیوندند، افرادی هستند که ملک یا دلار گران را فروخته‌اند و به سمت بورس آمده‌اند تا سهام ارزان را جایگزین کنند.

گرجی آرا در عین حال اظهار داشت: چون تاثیر دلار نیمایی هنوز  به‌طور کامل در قیمت سهام دیده نشده، به نظر نمی‌رسد که دلیل اصلی افت بازار، افت قیمت بازار آزاد دلار باشد؛ چون بازار ما بیشتر به دلار نیمایی نگاه می‌کند و هنوز شرکت‌ها از این محل جای رشد دارند.

 

 

ارسال نظر