انتظارات ایران در اینستکس شفاف برآورده شود

۱۳۹۸/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۷۳۹
انتظارات ایران در اینستکس شفاف برآورده شود

تداوم معاملات دلار در کانال ١٢ هزار تومان

گرو ه بانک و بیمه | احسان شمشیری|

محمد دهقان دهنوی معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی، با تاکید بر موضع شفاف ایران در زمینه اینستکس، گفت: باید انتظارات ایران برآورده شود. موضوع اینستکس مشخص است زیرا در بحث برجام به دلیل بدعهدی امریکا و خروج از این معاهده عملا منافعی که در برجام برای ایران پیش بینی شده بود تحت‌الشعاع قرار گرفت و با شیطنت‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل تحریم‌ها این شرایط تشدید شد.

به گزارش «تعادل»، وی درباره اقدام جدید اروپا در زمینه اینستکس و برنامه وزارت امور اقتصادی و دارایی در این زمینه، اظهار داشت: موضع و صحبت کشور ما در این خصوص مشخص و شفاف است و باید طرف‌های دیگر برجام این نقص را جبران کنند. جبران این نقص براساس برجام است و هرگاه اینستکس توانست شرایطی که در برجام برای سهولت تجارت بین‌المللی کشور، صادرات و واردات، تامین مالی، انتقال ارز و ... را پیش بینی شده بود، تامین کند می‌تواند مدعی جبران این بدعهدی‌ها باشد.

اینستکس یا سامانه حمایت از مبادلات تجاری، ابزار ویژه مالی که توسط کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا برای تسهیل تجارت غیردلاری با ایران ایجاد شده است. اینستکس به شرکت‌های اروپایی این امکان را می‌دهد تا با ایران به تجارت بپردازند بدون اینکه در معرض خطر قانون تحریم امریکا قرار گیرند. سازوکار این ابزار ویژه مالی به این شکل است که تهاتر بین صادرکنندگان و واردکنندگان یک کشور واحد اروپایی بدون ارتباط مستقیم مالی با ایران انجام می‌شود. این در حالی است که هفته گذشته اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از عملیاتی شدن این کانال مالی خبر داد و اعلام کرد که تلاش‌ها برای رفع تحریم‌ها شدت می‌گیرد. ‌ عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نیز عملیاتی شدن اینستکس را تأیید کرده است. ‌

 نرخ ارز و طلا

قیمت دلار روز سه شنبه ١١ تیرماه ٩٨ در صرافی‌های بانکی باز هم در کانال ١٢ هزار تومانی حرکت کرد و نرخ آن نسبت به روز دوشنبه اندکی کاهش یافت بطوریکه نرخ لحظه‌ای در سامانه سنا به 12 هزار و 800 تومان و یورو به 14 هزار و 700 تومان رسید.

به گزارش «تعادل»، همچنین نرخ میانگین دلار سامانه سنا براساس قیمت‌های روز دوشنبه 12 هزار و 725 تومان، یورو 14 هزار و 641 تومان، پوند 16 هزار و 277 تومان و یوان 1هزار و 968 تومان اعلام شده است که نشان‌دهنده تداوم حرکت کاهشی نرخ دلار در کانال 12 هزار تومانی طی هفته جاری است.

در جریان معاملات روز سه شنبه ١١تیرماه ٩٨ در صرافی‌های بانکی، قیمت هر اسکناس دلار امریکا نسبت به روز گذشته اندکی کاهش یافت و به مسیر خود در کانال ١٢ هزار تومانی ادامه داد. بر این اساس نرخ خرید هر دلار در صرافی‌های بانکی ١٢٧٠٠ تومان و نرخ فروش آن ١٢٨٠٠ تومان بود. همچنین نرخ خرید هر یورو ١٤٦٠٠ تومان و نرخ فروش آن ١٤٧٠٠ تومان اعلام شد.

 ریزش ادامه‌دار قیمت سکه

روز سه‌شنبه 11 تیرماه روند نزولی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه همچنان برقرار ماند و با اعلام قیمت اونس جهانی به نرخ 1392 دلار، و کاهش نرخ دلار به زیر 13 هزار تومان، قیمت طلا و سکه کاهش یافت. بطوری که هر مثقال طلای 17 عیار یا طلای آبشده به 1 میلیون و 853 هزار و هر گرم طلای18عیار428 هزار تومان، معامله شد. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی به محدوده مقاومتی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نزدیک شد.

هر قطعه سکه تمام بها با ریزشی قابل توجه به ۴ میلیون و ۵۱۴ هزار تومان رسید روز دوشنبه نیز سکه با عبور از این سد مقاومتی به قیمت ۴ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسید اما از میانه روز روند افزایشی بر بازار حاکم شد تا سکه در محدوده بالاتر از این قیمت ایستادگی کند.

صرافان معتقدند ماندگاری سکه در قیمت‌هایی پایین‌تر از مرز روانی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌تواند روند تخلیه حباب سکه را سرعت بخشد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در شرایط کنونی ۲۵۵ هزار تومان حباب دارد. سکه طرح قدیم نیز روز سه‌شنبه به قیمت ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب ۲ میلیون و ۳۲۳ هزار تومان و یک میلیون و ۵۱۳ هزار تومان اعلام شد. سکه گرمی 980 هزار تومان در بازار قیمت خورد.

 روند قیمت طلا معکوس شد

قیمت او نس طلا نیز در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی در پی آمار ضعیف بخش تولید و نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی، به سطح بالاتری صعود کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات بازار سنگاپور ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۳۸۹ دلار و ۷۳ سنت رسید.

در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۳۹۱ دلار و ۷۰ سنت رسید. به گفته مارگارت یانگ یان، تحلیلگر بازار در شرکت سی‌ام سی مارکتس، جنگ تجاری مورد توجه بازار قرار گرفته و توجه بازار از جنگ تجاری امریکا و چین به اختلاف امریکا و اتحادیه اروپا جلب شده است.

امریکا در خصوص اختلاف دیرینه‌ای که با اروپا بر سر یارانه‌های هواپیما دارد، فشار روی این منطقه را افزایش داد و تهدید کرد روی ۴ میلیارد دلار کالاهای اتحادیه اروپا تعرفه وضع خواهد کرد که علاوه بر تعرفه‌هایی خواهد بود که در آوریل روی ۲۱ میلیارد دلار کالای اروپایی اعلام کرده بود.از سوی دیگر آمار نشان داد فعالیت بخش تولید در سراسر اروپا و آسیا در ژوئن رشد منفی پیدا کرده و رشد بخش تولید امریکا هم آهسته شده است. آمار مذکور سیاست‌گذاران را برای جلوگیری از وقوع رکود اقتصادی تحت فشار قرار داده است.با این حال رشد قیمت طلا به دلیل قوی ماندن ارزش دلار که نزدیک به بالاترین حد خود در بیش از یک هفته اخیر ایستاده است و توافق میان امریکا و چین برای ازسرگیری مذاکرات تجاری، محدود ماند. قیمت طلا در ۱۵ ژوئن تحت تأثیر افت ارزش دلار و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، به مرز ۱۴۳۸ دلار و ۶۳ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت از ۱۴ مه سال ۲۰۱۳ بود.

 چهار عامل تخلیه ۲۰۰ هزار تومانی حباب سکه

در این رابطه رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر کشور با بیان اینکه در دو هفته اخیر حدود ۲۰۰ هزار تومان از حباب سکه تخلیه شده است، گفت: ‌تمایل به خرید طلا و سکه در بازار کاهش یافته و خریداران منتظر افت بیشتر قیمت‌ها هستند.

محمد کشتی آرای درباره تحولات بازار طلا و افت قیمت‌ها افزود: در هفته‌های اخیر قیمت اونس جهانی طلا با دستیابی به رکورد به بالاترین قیمت در ۶ سال گذشته رسیده بود که بر اساس تجربه سال‌های قبل، این موضوع باید در حالت عادی، قیمت طلا و سکه را در بازارهای کشور بالا می‌برد، اما به علت روند نزولی قیمت دلار و همچنین کاهش تقاضا این موضوع تحقق نیافت.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر کشور اضافه کرد: روز گذشته به یک‌باره قیمت اونس جهانی طلا دچار ریزش شدیدی شد بطوری که ۲۲ دلار پایین آمد که همزمان با آن قیمت دلار نیز در کشور افت کرد. افت نرخ اونس جهانی طلا و کاهش قیمت دلار باعث شد که بهای هر قطعه سکه طرح جدید با افت حدود ۱۰۰ هزار تومانی به چهار میلیون و ۵۶۰ هزار تومان عقب‌نشینی کند.

وی درباره چرایی افت قیمت طلا و سکه گفت: کاهش بهای اونس جهانی طلا، افت قیمت دلار، افزایش عرضه سکه و کاهش تقاضا از عوامل اصلی کاهش قیمت‌ها بوده‌اند.

کشتی آرای به کاهش حباب سکه اشاره کرد و اظهار داشت: حباب سکه در هفته‌های گذشته حتی به ۵۰۰ هزار تومان نیز رسیده بود اما دیروز با تخلیه حدود ۲۰۰ هزار تومانی به رقم ۳۱۰ هزار تومان افت کرد. کاهش بهای اونس جهانی طلا، افت قیمت دلار، افزایش عرضه سکه و کاهش تقاضا از عوامل اصلی کاهش قیمت‌ها بوده‌اندرییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر کشور ادامه داد: قیمت هر مثقال طلا نیز حدود ۴۰ هزار تومان افت کرده است.

 افزایش عرضه سکه در بازار

کشتی آرای درباره علت افزایش عرضه سکه در بازار نیز افزود: بخشی از سکه‌هایی که سال گذشته از طریق بانک خریداری شده بودند در روزهای اخیر و به ویژه دیروز در بازار به فروش رسیدند.رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر کشور اضافه کرد: بسیاری از دارندگان این سکه‌ها که امیدوار به افزایش قیمت‌ها بودند با توجه به شرایط اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که نگهداری سکه‌ها برای آنها نمی‌تواند سودآوری بالایی داشته باشد بنابراین اقدام به فروش آنها کرده‌اند.

وی درباره کاهش تقاضا نیز گفت: تمایل به خرید طلا و سکه در بازار کاهش یافته و خریداران منتظر افت بیشتر قیمت‌ها هستند.

کشتی آرای درباره افت قیمت اونس جهانی طلا نیز اظهار داشت: قیمت این کالا تحت تأثیر تحولات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی قرار دارد.

وی افزود: کاهش ارزش دلار امریکا و تنش‌های تجاری بین‌المللی در هفته‌های گذشته باعث رشد قیمت اونس جهانی طلا شده بود، اما در روزهای اخیر این روند تغییر کرده و فضای بین‌المللی آرام‌تر شده است.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر کشور خاطرنشان کرد: کاهش تنش‌های سیاسی بین‌المللی و امیدواری به برطرف شدن جنگ تجاری، باعث تقویت شاخص دلار و کاهش قیمت اونس جهانی طلا شده است.کشتی آرای ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی، پیش‌بینی می‌شود که وضعیت با ثبات فعلی در بازار ادامه داشته و قیمت طلا و سکه نوسان اندکی را تجربه کند.

 

ارسال نظر