سقوط دلار به کانال ۱۲ هزار تومان

۱۳۹۸/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۰۹۲
سقوط دلار به کانال ۱۲ هزار تومان

 افت 300 هزار تومانی قیمت سکه با وجود افزایش اونس جهانی به بالاترین رقم در 3.5 سال گذشته

گروه بانک و بیمه|

هر چند نرخ ارز در هفته‌های گذشته با نوسان مواجه شد اما روند کاهشی آن از روزهای اخیر آغاز شده به نحوی که نرخ دلار در بازار آزاد به کانال ۱۲ هزار تومان سقوط کرده و نرخ دلار روز یک‌شنبه 19 خرداد 98 در سامانه سنا و صرافی‌های مجاز و ملی به 12750 تومان و در بازار آزاد و نقدی به 12820 تومان رسید. کارشناسان می‌گویند که مهم‌ترین عامل کاهش نرخ دلار، اثر اخبار و حوادث سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی در هفته‌های گذشته و سفر نخست وزیر ژاپن در روزهای آینده به ایران است که باعث ایجاد گمانه زنی و کاهش نرخ ارز متاثر از تحولات سیاسی احتمالی شده است و در نتیجه بازار ارز و طلا با نوساناتی مواجه شده و در هفته اخیر شاهد آرامش بازار و روند کاهشی بودیم.

به گزارش «تعادل»، نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا 12750 و یورو به 14650 تومان رسید. میانگین نرخ‌های معامله ارز در روز شنبه نیز در سامانه سنا برای دلار 13144 تومان، لیر ترکیه 2371، یورو 14982، پوند 16858، درهم 3642، یوآن 2031 تومان اعلام شده است. همچنین صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را ۴۰۰ تومان کاهش دادند و قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان است. هر یورو را به قیمت ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان می‌خرند و ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان می‌فروشند که این نرخ‌ها نیز ۴۰۰ تومان کاهش داشته است.

بانک‌ها نیز قیمت ارز را نسبت به روز شنبه کاهش دادند و قیمت خرید دلار در بانک‌ها به ۱۲ هزار و ۵۲۸ تومان رسیده است. همچنین قیمت خرید یورو با کاهش همراه شد و هر یورو را ۱۴ هزار و ۲۰۳ تومان می‌خرند .هر پوند انگلیس نیز به قیمت ۱۵ هزار و ۹۶۸ تومان خریداری می‌شود.قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است و قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۴ هزار و ۹۱۷ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان می‌رسد.

 روند کاهشی در دو هفته اخیر

نرخ دلار به دنبال روند کاهشی روزهای اخیر، روز ۱۸ خردادماه ۹۸ در کانال ۱۳ هزار تومان قرار داشت این درحالی است که دلار در ابتدای هفته گذشته در صرافی‌های بانکی ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان و در بازار آزاد ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شد.

بازار ارز در حالی در هفته جاری کار خود را آغاز کرد کرد که در تعطیلات چند روزه با درخواست وزیر امور خارجه امریکا از ایران برای تصویب لوایح FATF، خبر سفر نخست وزیر ژاپن به ایران و همچنین اعلام اخذ مالیات از خریداران سکه بانکی مواجه بود و همچنین اخبار تحریم بخشی از پتروشیمی‌ها به عنوان صادرکنندگان عمده نیز مطرح بوده است. این اخبار سبب شد تا کرکره صرافی‌ها در ابتدای هفته جاری در فضایی آرام بالا برود به این ترتیب بازار ارز در هفته جاری با نرخ دلار ۱۳ هزار و ۲۹۰ تومان و در صرافی‌های بانکی با ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان کار خود را آغاز کرد.اما روز شنبه نرخ دلار با وجود خبر تحریم ۳۹ شرکت پتروشیمی در ایران از سوی امریکا، با نوسان اندکی در طول روز مواجه شد و در نهایت معاملات دلار با نرخ ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان به کار خود پایان داد اما این نرخ در معاملات روز جاری به کانال ۱۲ هزار تومان وارد شد و در لحظه تنظیم خبر با نرخ ۱۲ هزار و ۷۵۰ در بازار آزاد و ۱۲ هزار و ۷۰۰ در صرافی‌های بانکی معامله می‌شود. آنطور که بررسی کارشناسان نشان می‌دهد، تا زمانی که شرایط سیاسی و اقتصادی کشور با ثبات باشد، روند کاهشی در بازار ارز ادامه دارد.آخرین نرخ‌ها از بازار تهران افت دلار به کمتر از ۱۲8۰۰ تومان را خبر می‌دهد. البته باید توجه داشت که معاملات در ابتدای کار خود قرار دارند و نمی‌توان اظهارنظر دقیقی در خصوص ادامه روند داشت. در حالی که بورس سقف تاریخی خود را پشت سر گذاشت و بازدهی شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال به بیش از ۲۸ درصد رسید. این در حالی است که سهام بسیاری از شرکت‌ها بازدهی بسیار فراتر از این عدد را به ثبت رسانده‌اند. در نقطه مخالف دلار بازدهی منفی دو درصدی را از ابتدای سال جاری به ثبت رسانده است افت دو درصدی نسبت به آخرین نرخ‌های سال گذشته نشان می‌دهد که سال 98 سال بورس است نه دلار و در حالی که بورس 2500 واحد در روز یک‌شنبه 19 خرداد 98 رشد کرده اما دلار حداقل 200 تومان کاهش داشته است. همچنین هر دلار امریکا طی معاملات آغازین هفته ۱۸۰ تومان از ارزش خود را از دست داد

در بازار طلا نیز با وجود افزایش اونس طلا به 1340 دلار، مظنه یا قیمت یک مثقال طلای 17 عیار یا آبشده به 1 میلیون و 772 هزار تومان، یک گرم طلای18عیار 409 هزار تومان، تمام سکه 4 میلیون و 465 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 500 و ربع سکه 1 میلیون و 700 هزار تومان معامله شده است.

 بالاترین نرخ اونس در 3.5 سال گذشته

در حالی که قیمت طلای جهانی به بالاترین سطوح خود در حدود چهار ماه گذشته بازگشته تا در روزهای نوسان نزولی قیمت نفت، طلا از سودآورترین بازارهای جهانی محسوب شود و قیمت جهانی هر اونس طلا در جریان معاملات بازارهای جهانی با عبور از ۱۳۴۳ دلار به بالاترین حد در ۳.۵ ماه گذشته رسیده است، اما به دلیل کاهش نرخ دلار از کانال 15 هزار تومان به کانال 12 هزار تومان، قیمت سکه و طلا در بازار ایران کاهش داشته و افت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه منجر به افت ۳۰۰ هزار تومانی نرخ سکه تمام بهار آزادی طی دو هفته اخیر شد. بازار طلا و سکه که همواره متاثر از بازار ارز و روند معاملات این بازار است، طی هفته‌های اخیر روندی کاهشی به خود گرفت.به گونه‌ای که قیمت سکه تمام بهار آزادی ۵ خرداد ماه معادل ۴ میلیون و ۸۱۶ هزار تومان بود و تنها طی دو روز کاهش بیش از ۱۵۰ هزار تومانی داشت و به قیمت ۴ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان در بازار معامله شد. هر چند بازار طلا و سکه روند کاهشی به خود گرفته بود، اما نوسان اندک و لحظه‌ای داشت برهمین اساس بازار تا ۱۱ خردادماه روندی ثابت داشته اما طی هفته گذشته و پیش از عید سعید فطر و همزمان با اعلام خبر دریافت مالیات از خریداران سکه بانکی، سکه طی یک روز کاهش حدود ۷۰ هزار تومانی داشت و هفته گذشته را با قیمت ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومانی به پایان رساند.

روند کاهش قیمت سکه تمام بهار آزادی هفته جاری با کاهش چشمگیر آغاز کرد و با وجود اعمال تحریم‌های ۳۹ شرکت پتروشیمی از سوی امریکا، بازار ارز و به دنبال آن بازار سکه تحت تاثیر قرار نگرفت و نه تنها هیجان و شوک قیمتی در بازار ایجاد نشد بلکه روند کاهشی سکه ادامه داشت و بازار هفته جاری را با نرخ ۴ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان آغاز کرد.

امروز نیز سکه به کانال ۴ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان وارد شدکه در مقایسه با نرخ ۴ میلیون و ۸۱۶ هزار تومانی پنجم خرداد ماه قیمت سکه تمام بهار آزادی با افت بیش از ۳۰۰ هزار تومانی طی ۱۵ روز مواجه بوده است.

به گزارش بلومبرگ، برخی کارشناسان معتقدند درپی انتشار خبر ایجاد ۷۵ هزار شغل جدید در اقتصاد امریکا قیمت جهانی طلا روند صعودی به خود گرفت. پیشتر اقتصاددانان برآورد کرده بودند که تعداد مشاغل ایجاد شده در ماه می‌ باتوجه به روند رونق اقتصاد امریکا باید به حدود ۱۷۷ هزار فرصت شغلی برسد.

با افزایش نگرانی‌ها نسبت به کاهش رشد اقتصادی امریکا بهای جهانی هر اونس طلا روز جمعه با بیش از هشت دلار افزایش از هزار و ۳۴۳ دلار گذشت.پیشتر و طی مبادلات روز ۲۰ فوریه سال ۲۰۱۹ میلادی بهای جهانی اونس طلا به هزار و ۳۴۳ دلار رسیده بود.

 ارزش دلار در کمترین میزان ۲ سال گذشته

با کاهش شدید در رشد فرصت‌های شغلی امریکا که ارزش دلار را کاهش داد و انتظار برای کاهش بهره بانکی امریکا را تقویت کرد، قیمت طلا در روز جمعه، آخرین روز کاری بازارهای جهانی به بالاترین رقم از آوریل 2018 رسید و یک درصد رشد کرد.طلا همچنین از نگرانی در مورد جنگ تجاری میان امریکا و مکزیک و چین سود می‌برد. این فلز گران‌بها طی هفته گذشته بیش از 2.5 درصد افزایش قیمت ثبت کرد. هر اونس طلا 5.53 دلار افزایش یافت و 1340.86 دلار فروخته شد.گزارش فرصت‌های شغلی امریکا که در روز جمعه منتشر شد، نشان داد که رشد فرصت‌های شغلی در ماه می‌به‌شدت کاهش یافته و میزان دستمزدها کمتر از انتظار رشد داشته است.  

جیم وایکاف، تحلیلگر ارشد کیتکو گفت: ارقام فرصت‌های شغلی امریکا ضعیف‌تر از انتظار بود و این امر بازار طلا را با رشد مواجه کرد. احتمال روند کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو به میزان چشمگیری افزایش یافته است و این به نفع فلزهای گران‌بهاست.

کاهش نرخ بهره همراه با تضعیف دلار سبب تقویت قیمت طلا می‌شود زیرا هزینه‌های نگهداری طلا کاهش می‌یابد. پس از انتشار گزارش فرصت‌های شغلی امریکا، ارزش دلار به کمترین میزان در 2 سال و نیم اخیر رسیده است.

 به‌روزرسانی فهرست دریافت‌کنندگان ارز

از سوی دیگر، بانک مرکزی در راستای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و سامانه نیما را بروزرسانی و منتشر کرد. فهرست انتشار یافته حاوی دریافت‌کنندگان ارز دولتی و نیمایی طی بازه زمانی فروردین ۱۳۹۷ تا تاریخ ۱۲ خرداد ماه ۱۳۹۸ است. گفتنی است، این فهرست شامل اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی به همراه میزان و نرخ ارز دریافتی است که از طریق سامانه نیما ارز دریافت کرده‌اند.

 آن روی سکه

از سوی دیگر، کارشناسان می‌گویند که طرح جدید مالیات بر سکه با اینکه می‌تواند درآمدهای بیشتری را راهی خزانه دولت کند اما به نظر می‌رسد در بلندمدت باعث اتلاف سرمایه اجتماعی شود، چراکه دستگاه‌های اقتصادی دولت در گذشته یک معامله را انجام داده‌اند اما حالا بعد از گذشت یک سال، با تعیین مالیات، در عمل شرایط معامله را عوض کرده‌اند.به گزارش ایسنا، سازمان امور مالیاتی کشور با ابلاغیه‌ای مالیات مقطوع دریافت‌کنندگان سکه در سال ۱۳۹۷ از بانک مرکزی را تعیین کرد. بر این اساس تمامی خریداران سکه که در سال ۱۳۹۷ نسبت به دریافت حداکثر ۲۰۰ سکه از سیستم بانکی اقدام کرده‌اند، مشمول این دستورالعمل و از نگهداری اسناد و مدارک و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.با اینکه این دستور جدید مالیاتی شامل کسانی که کمتر از ۲۰ سکه خریده باشند، نمی‌شود اما این قضیه نمی‌تواند الزاماً به معنای دلال بودن مابقی خریداران بالای ۲۰ سکه باشد؛ چرا که برخی از آنها ممکن است به دلایلی مانند حفظ سرمایه خود سکه خریده باشند.

همچنین زمانی که بانک مرکزی پیش فروش سکه‌های طلا را با شرایط قیمتی خوبی آغاز کرد بسیاری از کسانی که سرمایه‌ای را در بانک‌ها یا جاهای دیگر داشتند آن را به بازار سکه آوردند که این مساله خود باعث التهاب بیشتر فضای کلی اقتصاد کشور می‌شد.شاید اگر بانک مرکزی خود چنین بازار جذابی را برای خرید سکه راه نمی‌انداخت یا سازمان امور مالیاتی از همان اول بر خریدهای این حوزه مالیات می‌بست باعث ایجاد جذابیت در این بازار نمی‌شدند و پدیده‌هایی چون سلطان سکه هم هرگز به وجود نمی‌آمدند.از طرفی نرخ تورم بطور فزاینده‌ای در همه حوزه‌ها در حال افزایش است و کسانی که سرمایه خود را به بازار سکه آورده‌اند اگر این سرمایه را در هر حوزه دیگری سرمایه‌گذاری می‌کردند باز هم می‌توانستند ارزش سرمایه خود را حفظ کنند.از همه اینها که بگذریم شاید با این طرح جدید، سازمان امور مالیاتی به عنوان نماینده دولت بتواند مبالغ بیشتری را راهی خزانه کند اما مطمئناً هزینه سنگین‌تری را به دولت تحمیل می‌کند و آن هزینه سرمایه اجتماعی است.وقتی که دولت یک سال بعد از انجام یک معامله مالیات جدیدی را بر آن وضع می‌کند باعث از بین رفتن حس اعتماد مشتریان خود می‌شود. این قضیه زمانی خود را خواهد داد که دولت بخواهد طرحی مشابه را پیاده کند و آنگاه با عدم استقبال مشتریان مواجه شود.

با اینکه مسوولان وقت بانک مرکزی در سال گذشته سعی داشتند تا با اجرای طرح فروش سکه جلوی التهاب بازار ارز را بگیرند اما شاید در عمل باعث ایجاد التهاب در دیگر بازارهای سرمایه‌ای شدند. از سوی دیگر یکی از توجیهاتی که برای فروش سکه آورده می‌شد کنترل نقدینگی بود، در حالی که با فروش منابع محدود طلا بعید بود بتوان از پس کنترل غول ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی برآمد؛ غولی که هر روز هم در حال رشد است.البته از این قضیه نمی‌توان گذشت که سازمان امور مالیاتی با تعیین کف ۲۰ سکه برای مشمول مالیات شدن خریداران سعی کرده ضربه این طرح را بیشتر متوجه طبقات بالاتر یا حتی سفته‌بازان کند. واقعیت این است که سازمان امور مالیاتی در چنین طرح‌هایی نماینده بیت‌المال است و اگر بتواند واقعاً به هدف بزند و سفته‌بازان را تنبیه کند، علاوه بر کسب درآمد، می‌تواند جلوی رواج سفته‌بازی‌ها در بازار را هم بگیرد.

 

 

ارسال نظر