سایه رشد اونس جهانی بر بازار طلای کشور

۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۷۴۶
سایه رشد اونس جهانی بر بازار طلای کشور

آرامش در بازار طلا و سکه

گروه بانک و بیمه| احسان شمشیری|

قیمت ارز در نخستین روز از هفته جاری نسبت به هفته گذشته با ثبات همراه بود. صرافی‌های ملی و مجاز بانکی، قیمت دلار را نسبت به روز پنج‌شنبه تغییر ندادند؛ به‌طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها بدون تغییر نسبت به پنج‌شنبه ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان است. این صرافی‌ها همچنین، هر یورو را به قیمت ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان می‌خرند و ۱۵ هزار و ۴۵۰ تومان می‌فروشند که این نرخ‌ها نیز نسبت به روز پنج‌شنبه هفته گذشته ثابت بوده است. به گزارش تعادل، نرخ لحظه‌ای سامانه سنا برای روز شنبه 11 خرداد 98 نشان می‌دهد که نرخ دلار به 13550 و یورو به 15450 تومان رسیده و میانگین نرخ‌های ارز معامله شده در روز پنج شنبه به ترتیب برای دلار 13511، یورو15398، درهم 3759، یوآن 20074، پوند 17364، لیر ترکیه 2403 تومان اعلام شده است.

روز شنبه 11 خرداد 98 در صرافی‌های ملی و مجاز بانکی نرخ فروش دلار 13550 و نرخ خرید دلار 13450 تومان، نرخ فروش یورو 15450 و نرخ خرید یورو 15350 تومان اعلام شده است. در معاملات نقدی بازار آزاد تهران نیز دلار 13760 تومان معامله شد که نشان می‌دهد روند با ثبات هفته گذشته در ابتدای هفته جاری نیز ادامه دارد.

اما در بازار طلا با توجه به افزایش نرخ اونس جهانی،

پیش‌بینی می‌شود که قیمت طلا روند صعودی نسبت به هفته گذشته داشته باشد و نتیجه نظرسنجی بازار جهانی درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو حکایت از خوش‌بینی سرمایه‌گذاران و تحلیلگران نسبت به افزایش قیمت طلا دارد و روز شنبه 11 خرداد 98 قیمت اونس جهانی طلا به بالای 1300 دلار رسیده و قیمت 1306 دلار را ثبت کرده است. بانک‌ها روز شنبه ۱۱ خرداد قیمت ارز را نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته ثابت نگه داشتند و هر دلار امریکا را ۱۳ هزار و ۱۵۹ تومان می‌خرند که نسبت به پنج‌شنبه گذشته هیچ تغییری نداشته است. همچنین قیمت خرید یورو نیز نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته با افزایش همراه شد؛ به‌طوری که شعب ارزی بانک‌ها روز شنبه هر یورو را ۱۴ هزار و ۷۱۲ تومان می‌خرند. هر پوند انگلیس نیز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۶ هزار و ۶۳۳ تومان خریداری می‌شد.

قیمت ارز مسافرتی نیز در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به‌طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۵ هزار و ۴۵۲ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسد. همچنین رییس اتحادیه طلا و جواهر از آرامش در بازار طلا و سکه خبر داد. آیت محمدولی درباره تحلیل وضعیت بازار طلا و سکه اظهار داشت: قیمت طلا و سکه طی هفته گذشته نوساناتی داشت و روند نیز کاهشی بود. یکی از دلایل عمده این شرایط ثبات در اونس جهانی و ایجاد آرامش و روندی آرام در بازار ارز بود.

وی افزود: خوشبختانه نگاه مسوولان اقتصادی در کشور به بازار ارز موجب شده تا روند کاهشی در بازار حاکم باشد و بازار طلا و سکه نیز متاثر از این تغییرات روزهای آرامی را تجربه می‌کند. هر قطعه سکه بین ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان طی یک هفته گذشته کاهش قیمت داشت. هر گرم طلا ۱۸ عیار نیز حدود ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرد.محمدولی در ادامه بر بلاتکلیفی موضوع مالیات ارزش افزوده صنعت طلا نیز اشاره کرد و گفت: عمده مشکلات صنعت طلا به موضوع ارزش افزوده و بلاتکلیفی آن ارتباط دارد. قیمت اونس جهانی طلا در روزهای پایانی هفته گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرد به‌طوری که اکنون نرخ اونس جهانی به یک هزار و ۳۰۵ دلار رسید. بهای اونس جهانی طلا در روز چهارشنبه هفته گذشته یک هزار و ۲۸۳ دلار بود که به یک‌باره روندی افزایشی یافت. نرخ طلا و انواع سکه در بازار آزاد تهران روز شنبه تحت تاثیر رشد نرخ اونس جهانی طلا قرار داشت. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار، ۴۲۲ هزار تومان فروخته شد و مظنه هر مثقال طلای 17 عیار یا آب‌شده نیز یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. در بازار سکه نیز هر قطعه سکه طلای بهار آزادی طرح جدید به ارزش چهار میلیون و ۶۴۰ هزار تومان به فروش رسید. هر قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی طرح قدیم چهار میلیون و ۵۳۰ هزار تومان، نیم سکه نیز دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۴۰ هزار تومان معامله شد.در بازار ارز رسمی نیز، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۳۱ ارز مانند یورو و پوند نسبت به پنج‌شنبه افزایش و قیمت ۶ واحد پولی دیگر کاهش یافت. نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. دلار همان قیمت 4200 تومانی را دارد و هر پوند انگلیس با ۳۶ ریال افزایش نسبت به روز پنج شنبه۵۳ هزار و ۷۹ ریال و هر یورو نیز با ۲۴۲ ریال افزایش ۴۷ هزار و ۲۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 تلاش بانک مرکزی برای نزدیکی نرخ بازار آزاد و سامانه نیما

فعالان بازار ارز می‌گویند که بانک مرکزی تلاش خود برای نزدیک شدن نرخ ارز بازار آزاد با سامانه نیما را شدت داده و در تلاش است تا این دو نرخ را به هم نزدیک کند. بر همین اساس است که طی هفته گذشته، تحرکات بازارساز در بازار ارز و به خصوص صرافی‌های بانکی حکایت از آن دارد که بانک مرکزی، حد مقاومتی را برای کاهش نرخ در نظر گرفته و بر اساس آن، در ساعات مختلف، تابلوی صرافی‌ها را با نرخ‌های جدید تغییر داده است. درحالی که بانک مرکزی مایل است نرخ را به بازار نزدیک کند، خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ نیما محاسبه می‌شود و این واحدها خودکنترلی برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز در سامانه را آغاز کرده‌اند.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که در ساعاتی از روز شنبه، صرافی‌های بانکی قیمت را حتی بالاتر از نرخی که در بازار ملاک عمل قرار گرفته بود، اعمال کردند که حکایت از نوعی مقاومت بازارساز روی کاهش نرخ داشته است. البته این رفتار صرافی‌های بانکی، مسبوق به سابقه بوده و به خصوص در روزهایی که نوسانات نرخ وجود داشته و قیمت‌ها میل به افزایش داشته‌اند، بازارساز تلاش کرده تا با یک رفتار منطقی، در بازار حاضر شده و مانع از افزایش شدید نرخ شود و در مقاطعی هم که نرخ رو به کاهش گذاشته است، نرخ صرافی‌های بانکی بعضاً بیشتر از نرخ بازار آزاد بوده است. خبرها حکایت از آن دارد که بازارساز حرکت خود را به سمت نزدیک شدن هر چه بیشتر نرخ بازار آزاد به سامانه نیما آغاز کرده است؛ این در حالی است که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هم که با نرخ نیما محاسبه می‌شود طی هفته‌های گذشته با افزایش مواجه بوده است.

برخی منابع مطلع در نظام بانکی اعلام کردند: از آنجایی که خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ نیما محاسبه می‌شود، این واحدها خودکنترلی برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز در سامانه را آغاز کرده‌اند و اکنون اجازه افزایش بیش از حد نرخ در سامانه نیما را نمی‌دهند؛ بلکه بیشتر تمایل دارند تا بخشی از ارز حاصل از صادرات خود را که مجاز بوده‌اند در بازار آزاد و صرافی‌ها (خارج از سامانه نیما) عرضه کنند، را هم برای کنترل بیشتر نرخ در سامانه نیما به فروش برسانند. البته رییس کل بانک مرکزی هم اعلام کرده که روند بازگشت ارز از سوی صادرکنندگان به سامانه نیما بهبود یافته است.از ابتدای سال ۹۸ با وجود آنکه عمده روزهای فروردین ماه تعطیل بود، ۸.۳ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی، مواد اولیه و سایر کالاهای ضروری تأمین شده است، از این مبلغ، بیش از ۳ میلیارد دلار توسط صادرکنندگان تأمین شده و ۸۰۰ میلیون دلار آن واردات در قبال صادرات بوده است.

 آیا طلا روند صعودی را ادامه می‌دهد؟

از سوی دیگر، تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو نیوز نشان می‌دهد که قیمت طلا طی روزهای آینده نیز روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد.تحلیلگران اقتصادی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته پیش بینی می‌کنند که قیمت جهانی طلا طی روزهای آتی نیز روندی صعودی خواهد داشت.کاهش شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی از یک سو و اعمال تعرفه‌های تجاری از سوی امریکا علیه مکزیک تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است.در نظرسنجی این هفته 15 کارشناس ارشد اقتصادی شرکت کردند که از این تعداد 11 نفر معادل 73 درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند. 4 نفر دیگر معادل 27 درصد نیز

پیش‌بینی کردند قیمت طلا بدون تغییر خواهد بود. هیچ یک از کارشناسان اقتصادی معتقد به کاهش قیمت طلا در روزهای آینده نبوده است.

از سوی دیگر 448 نفر نیز در نظرسنجی آنلاین کیتکو نیوز شرکت کردند که از این تعداد نیز 242 نفر معادل 54 درصد اعلام کردند قیمت طلا در هفته آینده روند صعودی خواهد داشت.123 نفر دیگر معادل 27 درصد نیز گفتند قیمت طلا در این مدت نزولی خواهد بود و 83 نفر باقی مانده معادل 19 درصد نیز پیش بینی کردند قیمت طلا تغییر خاصی نخواهد داشت.

 تحویل لیست ارزی تجهیزات به بانک مرکزی

از سوی دیگر، ابوالفتح صانعی رییس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی، از آغاز تخصیص بدهی‌های ارز شرکت‌های تجهیزات پزشکی خبر داد و افزود: بعد از پیگیری‌های طولانی مدت بالاخره بانک مرکزی و وزارت بهداشت برنامه اجرایی تخصیص ارز بدهی‌های گذشته شرکت‌های تجهیزات پزشکی را طراحی کردند و به تدریج لیست پرداخت بدهی‌های ارزی به بانک مرکزی تحویل داده می‌شود. وی ادامه داد: به تدریج لیست پرداخت بدهی‌های ارزی شرکت‌های تجهیزات پزشکی به کمپانی‌های خارجی از وزارت بهداشت به بانک مرکزی تحویل داده می‌شود و بانک مرکزی ارزهای تخصیصی را در هفته جاری پرداخت می‌کند. ارز پس از تأیید بانک مرکزی از طریق بانک‌های عامل پرداخت و به دست شرکت‌های خارجی که شرکت‌های تجهیزات پزشکی به آنها بدهکار بودند پرداخت می‌شود.صانعی اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌های ارزی که در کشور وجود دارد در ابتدا ارز یوان در دسترس شرکت‌های تجهیزات پزشکی قرار می‌گیرد و به تدریج تخصیص ارزهای دیگر چون یورو انجام می‌شود.رییس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی این تخصیص ارز را در چرخه اقتصاد شرکت‌های تجهیزات پزشکی بسیار گره‌گشا دانست و گفت: اگر این ارز تأمین یا پرداخت نمی‌شد بسیاری از شرکت‌های تجهیزات پزشکی ورشکست می‌شدند به عنوان مثال شرکتی که ۲ میلیون یورو بدهکاری ارزی دارد در صورتی که ارز به موقع تخصیص پیدا نکند، آن شرکت باید تمام سرمایه خود را صرف پرداخت ارز به کمپانی خارجی کند.

رییس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ادامه داد: بعد از یکسال که معاونت ریاست‌جمهوری دستور پرداخت ارز را صادر کردند و وزیر بهداشت درخواست تخصیص ارز شرکت‌های تجهیزات پزشکی را دادند بالاخره پیگیری‌ها به نتیجه رسید و تخصیص ارز شرکت‌های تجهیزات پزشکی انجام می‌شود. صانعی اظهار داشت: پرداخت ارز موجب رونق تولید در تجهیزات پزشکی می‌شود همچنین محصولاتی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند و از طریق واردات نیاز آنها در کشور تأمین می‌شود در بازار موجود خواهند بود، همچنین بسیاری از شرکت‌ها از خطر ورشکستی نجات پیدا می‌کنند اگرچه بسیاری از شرکت‌های تجهیزات پزشکی مشکل نقدینگی دارند اما کمک بزرگی به شرکت‌ها خواهد شد.

 

ارسال نظر