تثبیت ارزش دلار و سکه در بازار

۱۳۹۸/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۴۵۷
تثبیت ارزش دلار و سکه در بازار

کنترل نرخ‌ها و نوسان  قیمت دلار در کانال ۱۴ هزار تومانی با نظارت بازار ساز

گروه بانک و بیمه | احسان شمشیری|

روز دوشنبه 23 اردیبهشت نرخ لحظه‌ای دلار در سنا 14 هزار و 850 تومان و یورو 16 هزار و 850 تومان اعلام شد. همچنین نرخ دلار در سامانه سنا بر اساس قیمت‌های روزیکشنبه 14 هزار و 840 تومان، یورو 16 هزار و 895 تومان، درهم 4 هزار و 32 تومان، پوند 19 هزار 126 تومان، یوآن 2247 و لیر ترکیه 2هزارو 561 تومان تعیین شد .

به گزارش تعادل، از صبح روز دوشنبه چندبار قیمت دلار دچار نوسان شد اما این نوسان با حضور موثر بازارساز، در کانال ۱۴ هزار تومانی رخ داده و برنامه مشخص صرافی‌های بانکی، قدرت مانور را از دلالان گرفته و نشان می‌دهد که بانک مرکزی به دنبال کنترل نرخ دلار زیر 15 هزار تومان است.

بر این اساس معاملات صرافی‌های بانکی با دلار ۱۴۸۰۰ تومانی آغاز شد که در میانه روز تقریباً همخوان با بازار آزاد بود و قیمت صرافی‌های بانکی و بازار آزاد، فاصله زیادی نداشت و در مقاطعی این فاصله به صفر رسید. دلار در صرافی‌های بانکی با افزایش ۵۰ تومانی برای هر اسکناس دلار مواجه شد که نشان از حضور فعال بازارساز در بازار و تلاش برای کاهش آربیتراژ دلالی دارد. بر این اساس قیمت هر اسکناس دلار امریکا برای خرید ۱۴۷۵۰ و برای فروش ۱۴,۸۵۰ تومان اعلام شد. در عین حال هر اسکناس یورو برای خرید ۱۶۷۵۰ و برای فروش ۱۶,۸۵۰ تومان تعیین شد.

در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز دلار 15، 010، یورو اروپا 17، 000، درهم امارات 4، 095، لیر ترکیه 2، 500 و یوآن چین 2، 220 تومان دادو ستد شد. براین اساس به دنبال اعلام هر اونس جهانی طلا به نرخ 1284 دلار، قیمت طلا و سکه نسبت به هفته قبل تاحدودی کاهش یافته و مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آب‌شده به نرخ 1 میلیون و 963 هزار تومان، یک گرم طلای18عیار453 هزار تومان، سکه طرح جدید یا امامی 5 میلیون و 20 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 850 هزار تومان، ربع سکه 1 میلیون و 850 هزار تومان، سکه گرمی 1 میلیون و 20 هزار تومان معامله شد.

فعالان بازار می‌گویند که قیمت خرید دلار روز دوشنبه در بانک‌ها با اندکی کاهش همراه بود، اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت را نسبت به روز یکشنبه ثابت نگه داشته‌اند.

روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت بانک‌ها هر دلار امریکا را به قیمت ۱۴ هزار و ۴۲۱ تومان می‌خرند که نسبت به روز یک شنبه ۳۰ تومان کاهش دارد و قیمت خرید یورو نیز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۱۹۶ تومان است. بانک‌ها هر پوند انگلیس را نیز ۱۸ هزار و ۷۶۵ تومان خریداری می‌کردند. از سوی دیگر، قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است، به‌طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۷ هزار و ۱۰ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۷ هزار و ۳۵۰ تومان می‌رسد.

این در حالی است که نرخ خرید یورو در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان است که نسبت به روز یک شنبه ۵۰ تومان ارزان شده است.این صرافی‌ها، همچنین روز دوشنبه هر دلار امریکا را ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان خریده و ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان می‌فروشند که قیمت دلار نیز ثابت بوده است.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۱ ارز از جمله پوند نسبت به روز یکشنبه افزایش و قیمت ۲۵ واحد پولی دیگر مانند یورو کاهش یافت. نرخ دلار و ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت ماند.هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۵۳ ریال افزایش ۵۴ هزار و ۵۹۵ ریال و هر یورو نیز با ۵ ریال کاهش ۴۷ هزار و ۱۷۱ ریال ارزش‌گذاری شد. در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری، کاهش بهای سکه و دلار ادامه یافت؛ سکه تمام بهار آزادی ۷۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۵ میلیون تومان رسید. در بازار ارز نیز دلار ۳۲۰ تومان افت قیمت را ثبت کرد و با نزول از مرز ۱۵ هزار تومانی روی عدد ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومانی قرار گرفت. با در نظر گرفتن افت قیمت‌ها، دلار در ۲ روز ابتدایی هفته ۸۲۰ تومان از ارزش خود را از دست داده و سکه امامی نیز ۱۸۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است.

در واقع همان‌طور که در هفته گذشته دلار با شیب زیادی در حال افزایش بود، اکنون نیز با سرعت بیشتری نسبت به سکه در حال افت قیمت است. در این شرایط برخی فعالان عنوان می‌کنند، معامله گران بازار سکه نسبت به نوسان گیران ارزی با احتیاط و تعقل بیشتری رفتار می‌کنند و همین عامل موجب شده که کاهش ۵ درصدی دلار را موجب شود از سوی دیگر، محسنی اژه‌ای معاون قوه قضاییه اعلام کرده که با دستور مستقیم مقام معظم رهبری در راستای حفظ و تقویت ارزش پول ملی با کلیه دلالان ارزی و کسانی که نابسامانی اوضاع اقتصادی را در سر داشته باشند برخورد قانونی می‌شود. همچنین با گرداننده‌های اتاق‌ها و کانال‌های تلگرامی که با ایجاد التهاب در قیمت‌ها سعی در نا امیدی فضای کشور دارند به عنوان مفسد اقتصادی برخورد می‌شود تنها با افت حدود ۳ درصدی سکه مواجه شود.

  10 هزار شرکت، ارز دولتی گرفتند

از سوی دیگر، طبق اعلام بانک مرکزی، در طول یک سال گذشته حدود ۱۰ هزار شرکت، ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) دریافت کرده‌اند؛ ارزی که مشخص نیست تا چه اندازه برای واردات کالاهای اساسی و هدف مصرف شده و همچنین تا چه حد در تامین کالاهای اساسی و کنترل قیمت‌ها موثر بوده است؟

در ابتدای سال گذشته دولت تصمیم گرفت که ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان دولتی را برای واردات همه کالاها اختصاص دهد تا بتواند قیمت‌ها را در بازار کنترل کرده و از افزایش ناگهانی نرخ تورم جلوگیری کند. این تصمیم در پی خروج امریکا از برجام و افزایش قیمت ارز اتخاذ شد تا بتواند تأثیر این افزایش را بر قیمت کالاهای موردنیاز مردم کم کند. این اقدام دولت پس از مدتی با مخالفت برخی نمایندگان مجلس و بسیاری از اقتصاددانان مواجه شد و دولت نیز تصمیم خود را تغییر داد و ارز ۴۲۰۰ تومانی را صرفاً به کالاهای اساسی محدود کرد.

این در حالی است که روند رشد قیمت کالاها در سال گذشته حاکی از آن بود که دولت نتوانسته حتی با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات هم قیمت‌ها را ثابت نگه دارد و این موضوع در نهایت به افزایش دو تا سه برابری قیمت بسیاری از کالاها منجر شد. همین امر سبب شد که انتقادات زیادی درخصوص چرایی اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات و شائبه ایجاد رانت دولتی برای افرادی که این ارز را دریافت کرده‌اند، پیش ‌آید. پس از مدتی دولت برای انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی تحت فشار قرار گرفت که این فهرست در چند مرحله از سوی نهادهای متولی از جمله بانک مرکزی و وزارت صنعت‌، معدن و تجارت منتشر شد.

بانک مرکزی کماکان آمار دریافت‌کنندگان ارز دولتی را اعلام می‌کند که بر اساس این فهرست مشخص شده که در بازه زمانی فروردین ۱۳۹۷ تا ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ حدود ۱۰ هزار شرکت ارز دولتی دریافت کرده‌اند.

در شرایطی که کشور در حساس‌ترین وضعیت اقتصادی خود قرار گرفته برنامه‌ریزی و سنجش درست شرکت‌های متقاضی باید مهم‌ترین اولویت بانک مرکزی برای اختصاص ارز باشد. اینکه در طول یک سال گذشته ۱۰ هزار شرکت ارز دولتی دریافت کرده‌اند، ممکن است موضوع مشکل‌داری نباشد، اما نکته مهم اینجاست که با وجود دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط این ۱۰ هزار شرکت چرا قیمت‌ها کنترل نشد و با همان روند افزایش قیمت دلار افزایش یافت؟

  چشم بازار جهانی طلا به مذاکرات چین

و امریکا

قیمت طلا در بازارهای جهانی تحت تاثیر اخبار مربوط به بن‌بست مذاکرات میان امریکا و چین، بدون تغییر خاصی بلاتکلیف باقی ماند. هر اونس طلا در بازار آسیا با ۰.۱ درصد افزایش قیمت معادل ۱۲۸۶ دلار داد و ستد می‌شود. در بازار معاملات آتی امریکا نیز هر اونس طلا با ثبات قیمت همراه بود و در سطح ۱۲۸۷ تثبیت شد.

این درحالی است که گزارش‌های روز یکشنبه از به بن‌بست رسیدن مذاکرات امریکا و چین بر سر اختلاف تجاری حکایت می‌کرد و درحالی که دولت امریکا خواستار تغییر در قوانین چین شده، از سوی دیگر پکن اعلام کرده است حاضر نیست هیچ اقدامی که منافعش را تامین نکند در دستور کار قرار دهد.وضعیت بازار جهانی طلا درحالی آخرین تحولات تجاری امریکا و چین را رصد می‌کند که نظرسنجی هفتگی از فعالان بازار طلا در ابتدای این هفته نشان داده بود کارشناسان وال استریت و سرمایه‌گذاران درباره روند قیمت طلا در هفته جاری دچار دودستگی بوده‌اند.

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت دارایی SIA در این باره می‌گوید: قیمت طلا از نظر فنی وضعیت بهتری پیدا کرده و اندکی بالا رفته اما حقیقت این است که با توجه به ریسک و نوسان، طلا واقعاً افزایش پیدا نکرده و تورم پایین مانده است. به نظر می‌رسد که تشدید تنش‌های تجاری، فعلاً روند نزولی طلا را متوقف کرده اما هنوز دشوار است پیش بینی کرد قیمت طلا در کوتاه‌مدت چه روندی پیدا می‌کند.

طلا در بازه بین ۱۲۷۰ تا ۱۲۹۰ دلار محبوس شده و از آنجا که نتوانست از تشدید تنش‌های تجاری سود ببرد؛ ممکن است با دو حالت روبه‌رو شود. در حالت اول فرصت از دست رفته و طلا کماکان زیر فشار باقی می‌ماند. در حالت دیگر نیز با وجود عملکرد ضعیف طلا در هفته گذشته، طلا در نهایت به بالای ۱۲۹۲ دلار صعود می‌کند. نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد کارشناسان وال‌استریت و سرمایه‌گذاران مین‌استریت درباره روند قیمت طلا در هفته جاری دچار دودستگی شده‌اند.

 

 

ارسال نظر