کاهش قیمت ارز و سکه و دلار درآستانه سقوط تاریخی دیگر

۱۳۹۸/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۳۶۹
کاهش قیمت ارز و سکه و دلار درآستانه سقوط تاریخی دیگر

گروه بانک و بیمه|محسن شمشیری|

دلار پس از ۴ افزایش متوالی، روز شنبه بیشترین میزان کاهش در یک ماه اخیر را تجربه کرد. افت ۵۰۰ تومانی ابتدای هفته، دلار را تا سطح زیر ۱۵ هزار تومان عقب برد. روند کاهشی قیمت انواع سکه و ارز که از روز شنبه آغاز شد روز یک‌شنبه نیز تداوم یافت بطوری که بهای هر دلار امریکا به 14 هزار و 850 تومان و هر قطعه سکه طلای بهار آزادی طرح جدید به سطح پنج میلیون و 35 هزار تومان رسید.

به گزارش تعادل، به گفته فعالان، افزایش عرضه بازارساز در نزدیک قیمت معاملات بازار آزاد، کاهش نرخ حواله درهم و افزایش فروش معامله‌گران فنی به عنوان مثلث فشار بر قیمت دلار عمل کردند. به‌باور برخی بازیگران ارزی، ادامه مسیر دلار، طی روزهای آتی به رفتار نرخ حواله درهم و تحرکات معامله‌گران در آستانه سطوح حمایتی بستگی دارد.

برخی فعالان بازار ارز می‌گویند که سیرنزولی قیمت‌ها در بازار ارز که از صبح روز شنبه آغاز شده درحالی کماکان ادامه دارد که قیمت دلار از کانال ۱۵ هزار تومانی عقب‌نشینی کرده و وارد کانال ۱۴ هزار تومان شده است و از رقم بالای 15600 تومان اکنون به 14900 تومان رسیده است.

شتاب ریزش قیمت‌ها در بازار ارز موجب شده تا فروشنده‌ها در این بازار بیشتر از خریداران شوند؛ افزایش عرضه در بازار ارز و کاهش التهابات روانی از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت دلار ست.قیمت خرید و فروش یورو نیز از کانال ۱۷ هزار تومان عقب‌نشینی کرده و وارد کانال ۱۶ هزار تومان شده است. هم‌اکنون یورو در صرافی‌های بانکی با قیمت ۱۶ هزار و ۹۵۰ تومان فروخته و با قیمت ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان از مردم خریداری می‌شود.

یکی از فعالان بازار می‌گوید: علت اصلی ریزش قیمت‌ها در بازار در کنار عرضه درهم، جو مثبت سیاسی حاکم در بازار است؛ او تاکید دارد که متغیرهای سیاسی اثر خود را در بازار ارز طی روزهای اخیر گذاشت اما بنظر می‌رسد بانک مرکزی اجازه ادامه تنش‌های قیمتی در بازار را نخواهد داد.

روز یک شنبه 22اردیبهشت 98 نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا 14 هزار و 850 تومان و یورو 16 هزار و 900 تومان اعلام شد. همچنین نرخ میانگین ارز برای روز شنبه برای دلار 15 هزار و 278 تومان، یورو 17 هزار و 47 تومان، پوند 19 هزار و 593 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 597 تومان و در هم 4هزار و 157 تومان، یوآن 2245 تومان تعیین شد.

کف قیمت در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز نشان می‌دهد که دلار بین 14850 تا 14890 تومان، یورو 16900، پوند 19295، درهم 404 تا 4085، لیر ترکیه 2484 و یوآن 2175 تومان دادو ستد شده است.

صرافی‌های ملی و مجاز بانکی نیز دلار را بین 14880 تا 14900 تومان اعلام کردند و از روز شنبه تا یک‌شنبه حدود 10 بار نرخ‌های خود را تغییر داده و عمدتا کاهش داده‌اند. نرخ خرید دلار نیز 14780 تا 14800 تومان، نرخ فروش یورو 16900 و نرخ خرید یورو 16800 تومان اعلام شده است. به دنبال این کاهش نرخ ارز، و اعلام اونس جهانی طلا به نرخ 1286 دلار، قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافت و مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده معادل 1 میلیون و 971 هزار تومان، طلای 18 عیار 455 هزار تومان، سکه 5 میلیون و 40 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 820 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 830 هزار، سکه گرمی 1 میلیون تومان معامله شده است. تداوم حضور بازارساز در بازار و تلاش برای دوری نرخ از هیجانات کاذب سیاسی موجب شد نرخ دلار روز یک‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸ در صرافی‌های بانکی به ۱۴۸۸۰ تومان برسد.در تداوم حضور بازارساز در بازار و تلاش برای دوری نرخ از هیجانات کاذب سیاسی، نرخ دلار روز یک‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸ به ۱۴,۸۸۰ تومان در صرافی‌های بانکی رسید بر این اساس نرخ فروش هر اسکناس دلار در صرافی‌های بانکی به ۱۴,۷۸۰ تومان رسید.همچنین نرخ هر اسکناس یورو برای خرید ۱۶,۸۰۰ تومان و برای فروش ۱۶,۹۰۰ تومان است.

   عرضه درهم عامل ریزش قیمت‌ها

برخی از اقتصاددان‌ها معتقدند: خنثی شدن جریان روانی در بازار ارز موجب شده تا خرید و فروش‌های هیجانی کاهش یابد و به همین دلیل قیمت‌ها در این بخش رو به منطقی شدن می‌رود. یکی از فعالان بازار می‌گوید: علت اصلی ریزش قیمت‌ها در بازار در کنار عرضه درهم، جو مثبت سیاسی حاکم در بازار است؛ او تاکید دارد که متغیرهای سیاسی اثر خود را در بازار ارز طی روزهای اخیر گذاشت اما به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی اجازه ادامه تنش‌های قیمتی در بازار را نخواهد داد.

در جریان معاملات بازار آزاد تهران؛ سکه طرح جدید روز یک‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸ به ۵ میلیون و ۴۰ هزار تومان رسید.همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱ میلیون تومان است.هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۸۶ دلار و ۲۰ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۵۵ هزار و ۹۲۸ تومان است.

   عوامل بنیادی اقتصادی، نقشی در افزایش نرخ ارز نداشتند

در این رابطه یک کارشناس بازار ارز با بیان اینکه عوامل بنیادی اقتصادی عامل رشد اخیر نرخ ارز نبوده‌اند، گفت: مهم‌ترین عاملی که باعث افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر شده تورم انتظاری است.

میثم رادپور با بیان اینکه شرایط کنونی بازار ارز تا حدود زیادی شبیه سال 92 است، افزود: در آن زمان پس از چند سال تثبیت نرخ ارز و افزایش حجم نقدینگی به یکباره به دلیل تنش‌های سیاسی و اقتصادی، فنر رشد نرخ ارز آزاد شد و رشد زیادی را به دنبال داشت تا اینکه مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای انجام و به توافق برجام منتهی شد.

این کارشناس بازار ارز اضافه کرد: در آن دوران نیز نقدینگی رشد زیادی داشته و نرخ ارز در مقایسه با حجم نقدینگی، شکاف زیادی داشت، اما با رشد چند برابری نرخ ارز، این شکاف از بین رفت. در دوره مزبور (سال 92 به بعد) نیز حجم نقدینگی بسیار بالا رفت، اما نرخ دلار ثابت ماند تا اینکه سال گذشته به علت برخی تحولات اقتصادی و سیاسی نرخ ارز چندین برابر شد و فاصله موجود میان نقدینگی و نرخ ارز باردیگر پر شد، بنابراین عوامل بنیادی اقتصادی (فاندامنتال) که زمینه رشد نرخ ارز را در هفته‌های گذشته فراهم کرده باشد، وجود ندارند.رادپور با بیان اینکه مهم‌ترین عاملی که باعث رشد نرخ ارز در هفته‌های گذشته شده تورم انتظاری است، گفت: بنابراین شرایط بنیادی، باعث رشد قیمت ارز نشده، بلکه بازیگران بازار انتظار رشد قیمت را دارند.این کارشناس بازار ارز گفت: عامل دیگری که رشد شدید قیمت‌ها را موجب شد، فشار زیاد از بالا برای کنترل و سرکوب قیمت‌ کالاها بود. واقعیت اینکه پس از رشد قیمت ارز، بهای سایر کالاها نیز متناسب با آن بالا می‌رود، اما برخی تلاش‌های صورت گرفت تا مانع رشد قیمت‌ها شود که این سرکوب قیمتی، باعث بی‌اعتمادی در بین فعالان اقتصادی شده است.نرخ ارز در هفته‌های گذشته روند صعودی داشته بطوری که بهای دلار از کانال 13 هزار تومانی به کانال 15 هزار تومان افزایش یافت.

 

 

ارسال نظر