اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۲۱ - ۰۱:۱۹:۵۸
کد خبر: ۱۴۴۲۱۴

سهولت در دریافت رمز پویا از بانک‌پاسارگاد

به منظور کاهش مخاطرات مرتبط با استفاده از رمز دوم کارت‌های بانکی، افزایش امنیت و جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان، امکان فعال‌سازی و دریافت رمز دوم کارت به‌صورت رمز پویا و یک بار مصرف، با سهولت و بدون نیاز به نصب اپلیکیشن‌های جدید، از طریق سامانه‌های بانکداری‌الکترونیک بانک‌پاسارگاد فراهم است.

به گزارش روابط عمومی بانک‌‌پاسارگاد، مشتریان می‌توانند از طریق سامانه بانکداری‌مجازی یا سامانه موبایل‌بانک (همراه بانک) نسبت به فعال‌سازی رمز پویا و جهت دریافت رمز دوم پویا صرفاً از طریق سامانه موبایل‌بانک (همراه بانک) اقدام کنند. به این ترتیب که در سامانه بانکداری‌مجازی از طریق گزینه «مدیریت نوع رمز دوم» در بخش «کارت‌های من» و در سامانه همراه‌بانک از طریق گزینه فعال/غیرفعال‌سازی رمز یک‌بار مصرف کارت در بخش «عملیات کارت» امکان فعال‌سازی این نوع رمز وجود دارد.

از این‌رو در صورتی‌که مشتریان، سامانه موبایل‌بانک (همراه‌بانک) پاسارگاد را بر روی گوشی‌های تلفن‌همراه خود نصب کرده‌باشند، بدون نیاز به دریافت اپلیکیشن‌های جدید یا مراجعه به شعبه‌ها می‌توانند علاوه بر دریافت انواع خدمات بانکی ارایه‌شده در این سامانه، از امکان فعال‌سازی رمز پویا نیز بهره‌مند شوند.

بر اساس این خبر، پس از فعال‌سازی رمز دوم یک‌بار مصرف، مشتری می‌تواند در زمان خرید کالا و خدمات روی درگاه‌های پرداخت، با مراجعه به موبایل بانک (همراه بانک)، قسمت سایر، عملیات کارت را انتخاب کرده و وارد این بخش شود. سپس با مراجعه به قسمت سایر، گزینه رمز یک‌بار مصرف کارت را انتخاب و یکی از کارت‌هایی که پیش از این رمز یک‌بار مصرف برای آن فعال شده را انتخاب کند. پس از آن رمز یک‌بار مصرف به مشتری نمایش داده می‌شود. گفتنی است ارایه رمز پویا از آذرماه سال 1397 در بانک پاسارگاد فعال شده‌بود.

مرکز مشاوره و اطلاع‌رسانی به شماره 82890 آماده پاسخگویی به سوالات مشتریان است.

حساب‌های بانکی بدون کد شهاب مسدود شد

بانک‌ها کار مسدودسازی حساب مشتریانی که نسبت به تکمیل اطلاعات حساب و دریافت کد شهاب اقدام نکرده‌اند را آغاز کرده‌اند و نقص در اطلاعات از طریق پیامک به اطلاع این افراد می‌رسد.

به گزارش ایسنا، ، بانک مرکزی از چند روز گذشته ساماندهی حساب‌های بانکی و تکمیل اطلاعات مشتریان سیستم بانکی را در دستور کار قرار داده و در همین راستا بخشنامه‌ای را به بانک‌ها ابلاغ کرده که زین پس تمامی خدمات بانکی مربوط به سپرده‌گذاران منوط به دریافت شناسه هویت الکترونیکی بانکی (شهاب) خواهد بود.

همچنین بانک‌ها موظف شده‌اند که برای ارایه کد شهاب به مشتریان، اطلاعات هویتی آنها باید تکمیل باشد و حساب مشتریانی که به دلیل نقص در اطلاعات هویتی، کد شهاب برای آنها در شبکه بانکی صادر نشده، مسدود خواهد شد.

بنا بر اعلام بانک مرکزی این اطلاعات هویتی شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس منزل، شماره تماس، شغل و… است که از مشتریان خواسته می‌شود تا کد شهاب برای آنها صادر و حساب بانکی به کارکرد خود ادامه دهد و در غیر این صورت حساب بانکی مسدود خواهد شد؛ همچنین در صورت عدم اخذ کد فراگیر یا فیدا کد برای اتباع بیگانه، کد مذکور باید اخذ شود تا فعالیت حساب بانکی ادامه داشته باشد.

کد شهاب، شناسه‌ای ۱۶ رقمی یکتا و ضروری به شمار می‌رود که برای سهولت در خوانایی به صورت گروه‌های چهار رقمی تقسیم شده است؛ مشتریان بانکی که نقص اطلاعات دارند و کد شهاب دریافت نکرده‌اند، باید با مراجعه به شعبه محل افتتاح حساب بانکی نسبت به تکمیل اطلاعات هویتی و دریافت کد شهاب اقدام کنند.

بانک مرکزی تاکید کرده از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری علاوه بر مسدودسازی برداشت از حساب اشخاص حقیقی فاقد شناسه شهاب، از هر گونه ارایه خدمت در سامانه‌های ملی پرداخت از جمله ساتنا، پایا، چکاوک و... جلوگیری شود و در راستای همین بخشنامه نیز برخی بانک‌ها اقدام به اجرای آن کرده‌اند.

در همین راستا، این بانک‌ها به مشتریانی که اطلاعات حساب آنها ناقص است با ارسال پیامک اطلاع داده‌اند و این مشتریان نیز باید برای تکمیل اطلاعات حساب خود اقدام کنند، چرا که در غیر این صورت حساب آنها مسدود خواهد شد.

از سوی دیگر اگر برخی افراد حقیقی، بدون دریافت پیامک از بانک و بدون دلیل حساب بانکی‌شان مسدود شده باید به شعبه محل افتتاح حساب خود مراجعه کرده و در آنجا برای پیگیری موضوع اقدام کنند.

شهاب یا شناسه هویت الکترونیک بانکی، شناسه منحصر به فرد ۱۶ رقمی به شمار می‌رود که جهت شناسایی مشتریان بانکی به هریک از اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص می‌یابد و شامل تمامی اطلاعات هویتی است که بخش مهم و بازوی اجرای طرح ساماندهی اطلاعات مشتریان به عنوان یکی از کلان پروژه‌های بانک مرکزی تحت عنوان شهاب محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر