کانون صرافان: مردم مراقب نرخ کاذب دلال‌ها باشند

۱۳۹۸/۰۲/۲۱ - ۰۱:۱۶:۳۱
کد خبر: ۱۴۴۲۱۰
کانون صرافان: مردم مراقب نرخ کاذب دلال‌ها باشند

گروه بانک و بیمه| احسان شمشیری|

روز پنجشنبه 19 اردیبهشت ماه نرخ دلار در سامانه سنا 15 هزار و 24 تومان، یورو 16 هزار و 738تومان، پوند 19 هزارو 253 تومان، درهم 4 هزار و 9 تومان، یوآن 2287 و لیر ترکیه 2 هزار و 554 تومان اعلام شد و در شرایطی که گفته می‌شد نرخ بالای دلار کاذب بوده و از سوی دلالان اعلام شده است ورود دلار به کانال 15 هزار تومانی نشان از تمایل بازارساز به قیمت‌های کنونی در کانال 15 هزار تومان دارد.

به گزارش تعادل، در صرافی‌های مجاز بانکی نیز نرخ فروش دلار 15350 تومان و نرخ خرید 15150 تومان، نرخ فروش یورو 17200 تومان و نرخ خرید یورو 7100 تومان اعلام شد. همچنین نرخ ارز در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز روز پنجشنبه شاهد افزایش نرخ‌ها بوده و دلار 15600، یورو 17500، پوند 20300، درهم 4250، لیر ترکیه 2580 و یوآن 2290 تومان داد و ستد شد.  از سوی دیگر، به دنبال اعلام هر اونس جهانی طلا به نرخ 1285 دلار و دلار نقدی 15600 تومانی، قیمت هر گرم طلای 18 عیار به 473 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آب شده به 2 میلیون و 48 هزار تومان رسید. همچنین، قیمت سکه طرح جدید به 5 میلیون و 180 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 5 میلیون تومان، نیم سکه 2 میلیون و 930 هزار تومان، ربع سکه 1 میلیون و 910 هزار تومان، سکه گرمی 1 میلیون و 30 هزار تومان معامله شد.

به گزارش تعادل، کاهش تقاضا و داد و ستد در بازار طلا و سکه حباب سکه را تا ۶۰ هزار تومان کاهش داده است. محمد کشتی‌آرای درباره بازار طلا و سکه در هفته‌ گذشته، اظهار کرد: بازار طلا و سکه هفته‌ گذشته را تحت تأثیر مسائل سیاسی پشت سر گذاشت که در این زمینه می‌توان به صحبت‌های اخیر رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه «بازار ارز تحت کنترل است، اما مسائل سیاسی بر این بازار تأثیرگذار بوده است»، اشاره کرد. وی با بیان اینکه ارزش دلار در هفته‌ گذشته روند صعودی داشته است، خاطرنشان کرد: قیمت طلا و سکه در هفته‌ گذشته با توجه به رشد مولفه‌های اثرگذار، رشد ۳.۱ درصدی را تجربه کرده و این‌ در حالی است که عرضه و تقاضا و میزان داد و ستد در این بازار به‌شدت کاهش داشته است.

این کارشناس بازار طلا، آخرین قیمت سکه تمام را پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، قیمت نیم سکه را دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، قیمت ربع سکه را یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و قیمت سکه یک گرمی را یک میلیون و ۱۵ هزار تومان عنوان کرد و افزود: قیمت سکه‌های کوچک رشد قابل توجهی به خود گرفته است و حباب این نوع سکه‌ها بسیار زیاد است که بررسی قیمت سکه یک گرمی نشان‌دهنده آن است که بالاترین نرخ برای این نوع سکه تا به امروز به ثبت رسیده است.

وی در پایان با بیان اینکه بانک مرکزی به میزان نیاز بازار، سکه عرضه نمی‌کند، خاطرنشان کرد: هر مثقال طلای خام دو میلیون و ۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۷۳ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

به گفته فعالان، به‌طور کلی سکه پس از آنکه از مرز ۵ میلیونی عبور کرد، با وجود ادامه افزایش قیمت، نسبت به دلار رشد زیادی را تجربه نکرد تا حباب آن کاهش پیدا کند به گفته برخی فعالان باتجربه بازار، با عبور سکه از مرز ۵ میلیونی، میزان فروش توسط برخی افراد عادی و معامله‌گران افزایش پیدا کرده است و همین عامل موجب شده است که رشد سکه محدودتر شود. عده دیگری از فعالان، ورود بخشی از سکه‌های پیش‌فروش به بازار را عامل کاهش حباب این بازار دانسته‌اند. در روزی که بازار سکه نسبتا آرام بود، دلار در مقاطعی از روز هیجانی رفتار می‌کرد. در مجموع برخی فعالان عنوان می‌کنند، مجموعه اخبار سیاسی که در روزهای اخیر مطرح می‌شود، تقاضای احتیاطی را بالا برده است. رییس کل بانک مرکزی نیز در آخرین اظهارنظرها نوسانات بازار ارز را غیراقتصادی دانست. نرخ هر دلار امریکا در روز سه‌شنبه به ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان رسید که نسبت به دوشنبه ۴۰۰ تومان افزایش نشان می‌دهد. این یعنی ارزش ریال در برابر دلار به پایین‌ترین حد خود ظرف هفت ماه گذشته رسیده است.

این در حالی است که وزیر امور اقتصادی و دارایی از آغاز فعالیت بازار متشکل معاملات ارز در این هفته خبر داد وگفت: فعالیت بازار متشکل ارزی تاثیر مثبتی بر جای می‌گذارد و قیمت واقعی دلار نیز در این بازار کشف می‌شود.

فرهاد دژپسند با اشاره به اطلاعیه بانک مرکزی درباره تشکیل بازار متشکل ارزی گفت: فعالیت این بازار آغاز می‌شود و تاثیر مثبتی در بازار ارز بر جای می‌گذارد. ان‌شاء‌الله قیمت واقعی دلار نیز در این بازار کشف می‌شود. همچنین در این باره رییس شورای عالی کانون صرافان با اشاره به اینکه روزهای آخر هفته بازار ارز نیمه‌فعال است، از شهروندان خواست به فضاسازی‌های سوداگرانه ارزی در تعیین قیمت‌های کاذب و غیر‌معاملاتی توجه نکنند.

کامران سلطانی‌زاده در گفت‌وگو با تسنیم، با تاکید بر اینکه دلالان بازار ارز با انتشار هرگونه خبر اقتصادی و سیاسی درصدد ایجاد موج و هیجان به منظور کسب منافع شخصی خود هستند، اظهار داشت: دلالان ارزی با تحلیل‌های ناصحیح درصدد ایجاد تلاطم در بازار و تعیین نرخ‌های کاذب هستند، بر این اساس هموطنان گرامی باید در مقابل شایعات و اعلام نرخ‌های غیرواقعی توسط سوداگرانه ارزی با توجه به تعطیلی بازار ارز در روزهای آخرهفته بی‌اعتنا باشند.

رییس شورای عالی کانون صرافان با بیان اینکه خوشبختانه با همکاری نهادهای امنیتی، نظامی و بانک مرکزی شاهد برچیده شدن بساط دلالان هستیم افزود: با بسته شدن بازار‌های کاذب، دلالان به فضای مجازی روی آورده‌اند و در بستر شبکه‌های اجتماعی به تعیین نرخ‌های کاذب ارز مبادرت می‌کنند و از جانب دیگر رسانه‌های معاند با ارسال سیگنال‌های منفی درصدد ایجاد آشفتگی در بازار ارز هستند. وی افزود: به همین دلیل هموطنان گرامی ضمن آگاهی در مقابل برنامه دشمن و دلالان باید اطمینان داشته باشند نیازهای ارزی فعالان اقتصادی و عموم مردم با مدیریت بانک مرکزی و به واسطه صرافی‌های مجاز تامین و عرضه می‌شود و جای هیچ نگرانی نیست.

   ضرورت بازارسازی بانک مرکزی

همچنین یک کارشناس اقتصادی وضعیت فعلی بازار ارز را نوعی رهاشدگی خواند و افزود: با تشکیل بازار متشکل ارزی بانک مرکزی باید در آن به بازارسازی بپردازد.

علی مروی خاطرنشان کرد: یکی از انتقاداتی که از گذشته به نحوه اجرای سیاست‌های بانک مرکزی وارد بود این بود که به جای اینکه طوری بازار ارز را تنظیم بکند که نرخی که در نهایت به بیرون انعکاس پیدا می‌کند هم متاثر از ارزش مبادلات باشد و هم حجم مبادلات، به سمت سرکوب نرخ ارز می‌رود که این کار نتیجه عکس می‌دهد.

وی افزود: اگر بازار متشکل ارزی به خوبی طراحی شود و واقعا نقش بازاری بین صرافان را داشته باشد چند اثر خیلی خوب خواهد داشت، اول اینکه اصطکاک‌های اطلاعاتی بین صرافان مختلف را به حداقل می‌رساند و خود این باعث می‌شود که بازار عمق پیدا کند و متاثر از هیجانات و موج‌های افزایشی نباشد.

مروی ادامه داد: دوم اینکه نرخی که از این بازار بیرون می‌آید به نوعی می‌تواند برآیندی از حجم مبادلات هم باشد و فرایند جورسازی عرضه و تقاضای صرافان و مشتریان آنها را راحت‌تر کند. این کار باعث می‌شود کارایی بازار ارز افزایش پیدا بکند.

وی با بیان اینکه این افزایش کارایی بازار ارز می‌تواند اثر اصطکاک‌های اطلاعاتی و انتظارات حبابی روی نرخ ارز را از بین ببرد، تصریح کرد: همچنین باعث می‌شود رفتار بازار خیلی هیجانی نباشد اما اثر بنیادینی بر کاهش نرخ ارز نخواهد داشت و تنها التهابات و نوسانات شدید ارزی را کاهش می‌دهد که ضرر بسیاری هم برای اقتصاد دارد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی نباید در این بازار دخالتی داشته باشد مگر اینکه بخواهد سیاست ارزی بهینه را از طریق این کانال اجرا بکند، افزود: یعنی بانک مرکزی بخواهد مجری سیاست بازار ارز شناور مدیریت شده باشد و در نرخی پایین‌تر از کریدور ارزی که در این بازار تعیین می‌شود ارز بخرد و در سمت تقاضا ظاهر شود و اگر نرخ از آن کریدور بالاتر رفت ارز را عرضه بکند اما نرخ ارز نباید سرکوب بشود. مروی در پاسخ به این پرسش که آیا بازار ارز ظرفیت رها شدن و اعتماد به عرضه و تقاضا را دارد، گفت: اتفاقا وضعیت فعلی نوعی رهاشدگی بازار ارز است، وضعیتی که در آن یک نرخ 4200تومانی داشته باشید که منشأ رانت است و در سامانه نیما هم نرخی که تعیین شود که با بازار آزاد تفاوت زیادی دارد و در بازار آزاد هم بالاترین نرخی که در بازار سیاه از جمله کانال‌های تلگرامی تعیین می‌شود نرخ مرجع فعالین اقتصادی است را باید رهاشدگی بازار دانست.

   طلا برای افزایش قیمت بیشتر در کمین نشسته است

تحلیلگران اسکاتیا بانک می‌گویند: قیمت طلا برای افزایش بیشتر در سال ۲۰۱۹ میلادی به انرژی جدیدی نیاز دارد. ما همچنان بر این باوریم که قیمت جهانی طلا تا زمانی که نتواند سطح مقاومتی ۱۳۵۰ دلاری را بشکند، با یک روند کاملا صعودی روبه‌رو نخواهد شد.پیش بینی می‌شود قیمت طلا در کوتاه‌مدت در بازارهای جهانی تحت تاثیر تقاضای سرمایه‌گذاری و اوضاع سیاسی قرار خواهد داشت. سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به وضعیت عملکرد قیمت طلا در فصل بهار به‌شدت ناامید شده‌اند. طلا هنوز نتوانسته است سطح مقاومتی ۱۳۰۰ دلاری را بشکند.

 

 

ارسال نظر