سفته‌بازان در حال خروج از بازار

۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۰۰:۳۳:۳۷
کد خبر: ۱۴۳۲۷۲
سفته‌بازان در حال خروج از بازار

ثبات نسبی در بازار ارز و طلا با حضور بازارساز

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

 در جریان حضور موثر بازارساز در بازار ارز، حرکت دلار روز شنبه ۷ اردیبهشت ۹۸ در کانال ۱۳ هزار تومانی آغاز شد و روی تابلوی صرافی‌ها، قیمت ۱۳۸۵۰ تومان برای فروش دلار در صرافی‌های مجاز بانکی و ملی نقش بست. نرخ یورو نیز برای فروش در صرافی‌ها معادل 15800 تومان اعلام شده است.

به گزارش تعادل، روز شنبه 7 اردیبهشت 98 نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا نیز 13 هزار و 850 تومان و یورو 15 هزار و 800 تومان اعلام شد که نشان می‌دهد بانک مرکزی نظارت کافی در صرافی‌های مجاز بانکی و سامانه سنا دارد و با عرضه و تقاضای متناسب و تزریق مناسب ارز، مانع از افزایش نرخ دلار شده است.

همچنین نرخ دلار سنا بر اساس میانگین قیمت‌های روز پنج شنبه 13هزار و 944 تومان، یورو 15 هزار و 766 تومان، درهم 3 هزار و 770 تومان و پوند 17 هزار و 729 تومان اعلام شده است.

در جریان معاملات بازار آزاد تهران نیز در 7 اردیبهشت ماه ۹۸، قیمت دلار نقدی بین 14230 تا 14250 تومان معامله شد نرخ یورو 15880، پوند 18222، درهم 3900 و لیر ترکیه 2378 تومان اعلام شد . همچنین با توجه به اعلام نرخ اونس جهانی طلا به نرخ 1286 دلار، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید بین ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا 5 میلیون و 30 هزار تومان، سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تا 4 میلیون و 800 هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 790 هزار تومان و سکه گرمی 960هزار تومان داد و ستد شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بین 439 هزار تا 444 هزار تومان، و مظنه مثقال 17 عیار 1 میلیون و 932 هزار تومان معامله شد.

در جریان حضور موثر بازارساز در بازار ارز، حرکت نرخ دلار روز شنبه ۷ اردیبهشت ۹۸ با قرار گرفتن در کانال ۱۳ هزار تومانی آغاز شد و روی تابلوی صرافی‌ها، قیمت ۱۳۸۵۰ تومان نقش بسته است؛ به نحوی که هر اسکناس دلار امریکا برای خرید ۱۳۷۵۰ تومان و برای فروش ۱3۸۵۰ تومان و همچنین هر اسکناس یورو برای خرید ۱۵۷۰۰ تومان و برای فروش ۱۵۸۰۰ تومان اعلام شد. نرخ هر اسکناس دلار در روز شنبه نسبت به آخرین روز هفته قبل،

20 تا 50تومان کاهش یافته است. اقتصاددانان معتقدند بانک مرکزی رویکرد مهم و مطلوبی را به منظور از بین بردن جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار ارز در دستور کار قرار داده تا اعتماد مردم را جلب و سفته بازان از بازار ارز خارج شوند.

   حباب سکه ۵۷۰ هزار تومان شد

در این رابطه کشتی آرای رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با بیان اینکه حباب سکه هم‌اکنون ۵۷۰ هزار تومان شده است، گفت: قیمت سکه نسبت به هفته قبل، ۱۹۵ هزار تومان افزایش یافته است.

محمد کشتی آرای درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روز شنبه اظهار داشت: قیمت طلا و سکه به دلیل افزایش 15 دلاری قیمت جهانی طلا افزایش یافته است.

وی تنها عامل افزایش قیمت طلا و سکه در روز شنبه را افزایش قیمت طلای جهانی اعلام کرد و افزود: قیمت سکه نسبت به روز شنبه هفته قبل، 195 هزار تومان و قیمت طلای 18 عیار نیز 14 هزار تومان افزایش یافته است.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ضمن اشاره به حباب 570 هزار تومانی قیمت سکه در روز جاری، تصریح کرد: هم‌اکنون عرضه و تقاضا در بازار کاملا متعادل بوده و حتی داد و ستدها هم کاهشی شده است.

   دو شرط تداوم ثبات ارز

این در حالی است که رییس‌کل بانک مرکزی در اولین واکنش به عدم‌ تمدید معافیت‌های نفتی عنوان کرد که کاهش در صادرات نفت و معادل ریالی درآمد دولت باید از طریق صرفه‌جویی و استفاده از یارانه‌های پنهان جبران شود.

 عبدالناصر همتی تشویق صادرات غیرنفتی و برگرداندن ارز آنها به چرخه اقتصاد را دیگر راه مقابله با فشارهای جدید دانست و افزود: بانک مرکزی پس از اعلام سیاست‌های جدید امریکا توانسته است قیمت دلار را همچنان زیر مرز ۱۴ هزار تومانی نگه دارد.

وی برهم خوردن بازار ارز و ملتهب شدن آن را به توهم تشبیه کرد که با مدیریت بانک مرکزی و اشراف بازارساز، برای چندمین بار رفع شده و صفر کردن صادرات نفت را توهم دانست.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال گذشته را می‌توان موج‌های متعدد خرید طلا و ارز به منظور سرمایه‌گذاری با توجه به مسائل سیاسی از جمله خروج امریکا از برجام و ایجاد تحریم‌های جدید دانست که باعث شد میزان چشمگیری پول در خانه‌ها یا در بانک‌ها برای خرید طلا و ارز خارج شود که همین افزایش تقاضا باعث نوسانات متعدد و رشد چشمگیر قیمت‌ها در بازار طلا و ارز شد، اما در چند ماه اخیر میزان رشد قیمت‌ها در بازار طلا و ارز کاهش یافته و به ثبات نسبی رسیده که در همین راستا کارشناسان اقتصادی تاکید دارند با توجه به اقدامات بانک مرکزی و دولت، نرخ ارز و طلا کاهش خواهد یافت و به ثبات می‌رسد.

اقتصاددانان معتقدند در سال ۹۷ مردم با توجه به تحریم‌ها، رشد قیمت‌های لحظه‌ای پیش بینی افزایش قیمت نرخ ارز و طلا را داشتند و بر همین اساس نیز در این بازارها که توسط بانک مرکزی و دولت نسبت به سرمایه‌گذاری در آنها هشدار داده‌ می‌شد، اقدام کردند چراکه بازده انتظاری مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا و ارز از میزان نرخ سود بانکی بالاتر بود و همین مساله باعث خروج حجم چشمگیری پول از داخل خانه‌ها و بانک‌ها برای خرید طلا و ارز بود که حالا با ایجاد آرامش توسط بانک مرکزی دیگر خرید دلار و طلا سوددهی بالاتر از میزان سود بانکی ندارد و جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار از بین رفته است.

در حوزه نرخ سود برخی از کارشناسان تاکید دارند به منظور خروج پول‌ها از سیستم بانکی و خانه‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا و ارز باید بانک مرکزی نسبت به افزایش نرخ سود بانکی اقدام می‌کرد، اما در همین زمینه اقتصاددانان اعتقاد دارند در صورتی که نرخ سود بانکی نیز افزایش پیدا می‌کرد، ضمن اینکه افزایش نرخ سود تاثیری در جذب سپرده‌ بانکی نداشت باعث می‌شد تا هزینه بانک‌ها به منظور پرداخت سود سپرده‌ها افزایش پیدا کند؛ در واقع میزان هزینه بانک‌ها در حوزه پرداخت سود سپرده افزایش می‌یافت که سبب مشکلاتی بزرگ در عملکرد بانک‌ها و در ادامه افزایش اضافه برداشت در سیستم بانکی را به دنبال داشت. ثبات نرخ ارز از مهم‌ترین مسائل اقتصادی کشور است که بانک مرکزی این موضوع را به صورت جدی در دستور کار قرار داده و در همین راستا کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بانک مرکزی در شرایط فعلی با از بین بردن جذابیت بازار ارز و نگه داشتن نرخ دلار در کانال ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان به دنبال جلب اعتماد مردم و خروج سفته بازان از بازار ارز است تا در ادامه مساله افزایش ثبات و تعدیل نرخ ارز در دستور کار قرار بگیرد.

   خوش‌بینی بازار به افزایش قیمت طلا

نتایج نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد کارشناسان وال استریت و سرمایه‌گذاران انتظار دارند قیمت طلا پس از اینکه هفته گذشته به پایین‌ترین رکورد امسال سقوط کرد، در معاملات هفته جاری بهبود پیدا کند. بهای معاملات آتی طلای امریکا سه‌شنبه گذشته به ۱۲۶۷.۹۰ دلار سقوط کرد و دورنمای کوتاه‌مدت طلا در شرایطی که پایین میانگین قیمت ۵۰ روزه و ۱۰۰ روزه خود قرار دارد، همچنان منفی است. این فلز ارزشمند حدود ۶ درصد از رکورد ۱۳۴۶.۷۳ دلار در فوریه کاهش نشان می‌دهد. در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت، ۱۸ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۸ نفر یا ۴۴ درصد افزایش قیمت طلا، 6 نفر یا ۳۳ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند در حالی که 4 نفر یا ۲۲ درصد نظری نداشتند. در این بین، ۴۳۷ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از کارشناسان شرکت کردند که از میان آنها ۲۳۹ نفر یا ۵۵ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۴۰ نفر یا ۳۲ درصد کاهش قیمت این فلز ارزشمند را پیش بینی کردند و ۵۸ نفر یا معادل ۱۳ درصد نیز نظری نسبت به روند قیمت طلا نداشتند. در نظرسنجی هفته گذشته، کارشناسان وال‌استریت نسبت به روند افزایشی قیمت طلا خوش‌بین و سرمایه‌گذاران بدبین بودند. بهای هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن در معاملات روز جمعه بازار امریکا ۹.۱۰ دلار یا ۰.۷ درصد افزایش یافت و در ۱۲۸۸.۸۰ دلار بسته شد و برای کل هفته حدود یک درصد افزایش ثبت کرد.

به گفته فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت «پرایس فیوچرز»، طلا باید بهبود پیدا کند زیرا دلار اندکی بیشتر از حد گران شده است و طلا از این مساله اندکی پشتیبانی پیدا خواهد کرد.

شون لاسک، مدیر بازرگانی شرکت والش تریدینگ انتظار دارد طلا پس از اینکه به پایین میانگین ۲۰۰روزه در محدوده ۱۲۶۷ تا ۱۲۶۸ دلار صعود کرد، روند صعودی بیشتری پیدا می‌کند. وی در ادامه افزود: خریداران زیادی از بازار خارج شده‌اند که با بهبود قیمت‌ها، احتمالاً مجدداً وارد بازار می‌شوند.

در این بین، جیم ویکاف، تحلیلگر فنی ارشد کیتکو اظهار کرد که قیمت‌ها در یک روند نزولی کوتاه‌مدت قرار دارند.

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار اظهار کرد که فعلاً درباره روند قیمت طلا نظری ندارد. از نظر فنی ارزیابی روند حرکت قیمت طلا دشوار است و در شرایطی که ارزش دلار امریکا بالا مانده است، صعود برای طلا راحت نخواهد بود.

 

 

ارسال نظر