تنش بازار ارز فروکش کرد

۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۰۰:۲۳:۵۶
کد خبر: ۱۴۲۶۷۶

گروه بانک و بیمه| احسان شمشیری|

 بازار ارز و طلا و سکه روز سه‌شنبه 27 فروردین 98، کاهش نسبی را در برخی شاخص‌ها ادامه داد. در بازار سنا نرخ لحظه‌ای دلار با 140 تومان کاهش به 13 هزار و 550 تومان و یورو به 15 هزار و 550 تومان رسید. همچنین میانگین نرخ‌های ارز سنا برای روز دوشنبه نیز به ترتیب برای دلار 13هزار و 708 تومان، یورو 15 هزار و 303 تومان، پوند 17 هزارو 593، درهم 3756، لیرترکیه 2478، یوآن 2064 تومان اعلام شد.

  کاهش نرخ دلار و طلا و سکه

نرخ دلار نقدی نیز در بازار به 13640 تا 13690 تومان، یورو به 15600 تومان رسید که نسبت به روزهای قبل کاهش داشته است. از سوی دیگر در جریان معاملات بازار طلای تهران نیز قیمت اونس جهانی طلا 1284دلار اعلام شد که متاثر از کاهش قیمت دلار نقدی، قیمت سکه طرح جدید روز سه‌شنبه 27 فروردین ۹۸ به ۴ میلیون و 735 هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۶0۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و 65۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹3۰ هزار تومان کاهش یافت. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز 430 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عیار 1 میلیون و 862هزار تومان معامله شد.

روز سه‌شنبه 27 فروردین 98، نرخ دلار و یورو با کاهش قیمت همراه شد و نرخ یورو در صرافی‌های مجاز بانکی نسبت به روز دوشنبه با کاهش حدود ۱۰۰ تومانی همراه شد. قیمت خرید یورو در صرافی‌های مجاز بانکی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام شده است

در بانک‌ها نیز قیمت خرید یورو به زیر ۱۵ هزار تومان رسید و بانک‌ها هر دلار امریکا را ۱۳ هزار و ۲۰۸ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۹۲۸ تومان خریداری می‌کردند. این در حالی است که قیمت خرید دلار در روز دوشنبه در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۲۹۵ تومان و یورو ۱۵ هزار و ۳۹ تومان بود. همچنین بانک‌ها پوند را با افزایش قیمت ۱۷ هزار و ۲۹۰ تومان خریداری کردند.

یورو مسافرتی نیز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۵ هزار و ۶۷۹ تومان بود که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل به حدود ۱۶ هزار تومان می‌رسد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۱۰ ارز نسبت به روز دوشنبه افزایش و قیمت ۲۳ واحد پولی دیگر مانند یورو و پوند کاهش یافت. نرخ دلار و ۱۳ ارز دیگر نیز ثابت ماند. هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین روز جاری هر پوند انگلیس با ۲۳ ریال کاهش ۵۴ هزار و ۹۸۹ ریال و هر یورو نیز با ۳۷ ریال افت ۴۷ هزار و ۴۷۴ ریال ارزش‌گذاری شد

  آرامش در بازار ارز

از سوی دیگر، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه بازگشت آرامش نسبی نرخ‌ها به بازار نزدیک است، افزود: به زودی تنش‌های قیمتی بازار ارز به حداقل خود خواهد رسید.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه فضای روانی حاکم بر بازار بیشترین تاثیر را در تنش‌های مقطعی قیمت‌ها دارد، گفت: اقدام امریکایی‌ها علیه سپاه هیچ ربطی به مجامع بین‌المللی نداشته، از این‌رو خنثی‌سازی اثرات آن بسیار راحت‌تر است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با تاکید بر اینکه معرفی سپاه پاسداران به عنوان تروریست هیچ تاثیر سیاسی و اقتصادی بر عملکرد ایران در دنیا نخواهد داشت، افزود: دولتمردان و مسوولان داخلی باید بدانند که برای چنین اقداماتی باید برنامه‌ریزی مناسب از قبل داشت زیرا منطقی است که امریکا از عملکرد سپاه ناراضی و حتی در پی ایجاد هراس در خصوص آن در مجامع بین‌المللی باشد.

وی با بیان اینکه خلق‌کننده تروریست امریکا بوده و هست، گفت: چنین اقداماتی برای لطمه به اقتصاد و وجهه بین‌المللی ایران است از این‌رو باید بتوانیم با برنامه‌های از پیش تعیین شده اهداف پشت پرده آنها را خنثی کنیم.

بائوج لاهوتی با تاکید بر اینکه خوشبختانه بازگشت آرامش به بازار سکه و ارز نشان از برنامه مداری تیم اقتصادی دولت به ویژه بانک مرکزی دارد، تصریح کرد: در چنین شرایطی دولت باید زمینه نفوذ جو روانی به بازار را مسدود کند تا عده‌ای با موج سواری به کسب سودهای هنگفت از این مسیر نائل نشوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ایران ۴٠ سال است که با تحریم دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: باید بدانیم که تنش‌های مقطعی قیمت‌ها در بازار ماندگار نبوده و مردم نیز نباید در چنین شرایطی عریان به بازارهای مختلف هجوم بیاورند زیرا عدم ماندگاری قیمت‌ها در اوج در نهایت ضرر زیادی را به آنها متحمل خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه رسد نرخ ارز نیز در ماه‌های اخیر به دلایل اقتصادی رخ داده و در نهایت به قیمت منطقی خود نهایت ١٠ هزار تومان باز خواهد گشت، افزود: با این اوصاف مردم باید بدانند که سرمایه‌گذاری در حوزه ارز آن هم ارزهای خانگی برای کسب سود دیگر صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با استماع برنامه‌های دولت به ویژه بانک مرکزی به زودی تنش‌های قیمتی به حداقل خود خواهد رسید که نتیجه آن استمرار آرامش در بازار خواهد بود، از این‌رو جای نگرانی وجود ندارد.

 

 

ارسال نظر