اخبار

۱۳۹۸/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۳۱۵

الزام جدید بانک مرکزی برای انتخاب حسابرس

بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس اختیارات خود و با در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات، بانک یا موسسات اعتباری غیر بانکی را می‌تواند ملزم به انتخاب حسابرس مستقل متفاوت از حسابرسان مستقل شرکت‌های تابعه خود کند. به گزارش «تعادل»، بانک مرکزی در این بخشنامه که به مدیران عامل بانک‌های دولتی، غیر دولتی، شرکت‌های دولتی پست بانک، موسسات اعتباری غیر بانکی و بانک مشترک ایران- ونزئولا ابلاغ شده، آمده است: پیرو بخشنامه ۱۷ مرداد ماه ۸۸ موضوع لزوم تفکیک حسابرس مستقل شرکت‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی از حسابرس مستقل بانک یا موسسه اعتباری غیر‌بانکی بدین وسیله به استحضار می‌رساند با توجه به بررسی بعمل آمده و نظر به بازخوردهای دریافتی از شبکه بانکی کشور، جامعه حسابداران رسمی ایران، موسسات حسابرسی عضو جامعه و همچنین به منظور همگرایی با استاندارد حسابرسی شماره ۶۰۰ با عنوان ملاحظات خاص در حسابرسی صورت‌های مالی گروه (شامل کار حسابرسان بخش) تکلیف یادشده در فراز پایانی بخشنامه صدرالذکر از زمان ابلاغ این بخشنامه کان لم یکن تلقی می‌گردد و درخواست‌های واصله مطابق مفاد این ضوابط بررسی خواهد شد. بانک مرکزی می‌تواند حسب اختیارات نظارتی خود و با در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات، بانک یا موسسات اعتباری غیر‌بانکی را ملزم به انتخاب حسابرس مستقل متفاوت از حسابرسان مستقل شرکت‌های تابعه خود نماید. با توجه به مراتب فوق، خواهشمند است دستور فرمایید انتخاب و معرفی موسسات حسابرسی پیشنهادی به بانک مرکزی جهت احراز سمت حسابرس مستقل و بازرس قانون اصلی و علی البدل آن بانک یا موسسه اعتباری غیر‌بانکی و همچنین انتخاب حسابرس مستقل شرکت‌های گروه (هلدینگ) در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی از سوی بانک مرکزی و نیز با رعایت شرایط مقرر در استاندارد‌های حسابرسی انجام پذیرد و بر حسن اجرای آن نظارت لازم را به عمل آورند.

طرح مجلس برای کاهش سود تسهیلات و سپرده‌ بانکی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از تدوین طرحی برای کاهش سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی خبر داد و تصریح کرد: در صورتی که نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند انقلاب عظیمی در تولید رخ می‌دهد. به گزارش خانه ملت، محمدرضا منصوری، انتخاب شعار رونق تولید برای سال ۹۸ را فرصت مناسبی برای بهبود وضعیت واحدهای تولیدی دانست و اظهار داشت: همان‌گونه که ژاپن با حمایت از تولید داخلی اقتصاد برتر دنیا شد ایران نیز می‌تواند از طریق الگوبرداری از این کشورها به راحتی به قله‌های موفقیت دست یابد که تحقق این مهم در گرو حمایت از کالاهای داخلی باکیفیت و جلوگیری از واردات بی‌رویه است. نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس، افزود: با تحقق رونق تولید از یک سو نیاز داخل تأمین شده و از سوی دیگر زمینه صادرات گسترده فراهم می‌شود. وی با بیان اینکه حمایت از تولیدکنندگان داخلی، صادرات را به یکی از منابع اصلی کسب درآمد تبدیل می‌کند، اظهار کرد: با حمایت از تولیدکنندگان داخلی، جلوگیری از قاچاق، کاهش واردات، تأمین تسهیلات ارزان قیمت برای واحدهای تولیدی می‌توان زمینه رونق تولید را فراهم کرد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه تحریم می‌تواند به فرصتی برای تقویت تولید ملی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: سود تسهیلات بانکی ۱۸ درصد، سرعت رشد تولید را کاهش می‌دهد، بنابراین باید با برنامه‌ای مدون مانند سایر کشورها از تورم جلوگیری کرده و پس از ثابت کردن نرخ ارز حجم صادرات و واردات را کنترل و مشخص کرد. منصوری از تدوین طرحی برای کاهش سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی خبر داد و تصریح کرد: در صورتی که نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند انقلاب عظیمی در تولید رخ می‌دهد، در حال حاضر بانک‌ها روزانه یک هزار میلیارد تومان سود پول به مردم پرداخت می‌کنند که با طرح مذکور سود پول کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه انگیزه مردم برای سرمایه‌گذاری در تولید و صنعت افزایش پیدا می‌کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تسهیلات بانکی با سود ۱۸ درصد کمر تولیدکننده را شکسته است، گفت: نقدینگی در جامعه باید با اخذ تدابیر ویژه به سمت تولید سوق داده شود.

سرمایه‌گذاری ارزی مردم، راهکار رونق تولید است

عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اعلام کرد: سرمایه‌گذاری ارزی مردم، راهکار رونق تولید است. محسن بیگلری در گزارش با ایبِنا با تاکید بر ضرورت اعتماد‌سازی میان مردم در مباحث اقتصادی، گفت: طرح سپرده‌گذاری ارزی با هدف جمع‌آوری ارز در دسترس مردم با پیش زمینه اعتماد‌سازی تهیه و تدوین شد اما به هدف نرسید. نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به سرانجام رسیدن این طرح می‌تواند اعتماد مردم به دولت و شبکه بانکی را احیا کند، افزود: با توجه به برخی اقدامات صورت گرفته از سوی بعضی بانک‌ها مردم اعتماد خود را برای سپرده‌گذاری ارزی نزد آنها از دست داده‌اند از این رو باید در مسیر جلب اعتمادها در راستای جذب حداکثری منابع در سرمایه‌گذاری‌ها گام برداشت. وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌های ارزی مردم در امور مولد می‌تواند به کاهش مشکلات اقتصادی کمک کند، تصریح کرد: در حال حاضر مبالغ هنگفتی ارز در اختیار مردم است که اگر به بازار راه پیدا کند حتی در شکستن حباب ارزی نیز مثمر ثمر خواهد بود.

 

 

ارسال نظر