کاهش نرخ ارز و سکه و طلا

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۲۲۴
کاهش نرخ ارز و سکه و طلا

بازگشت دلار به کانال 13 هزار تومان  و سکه به کانال 4 میلیون

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز چهارشنبه 21 فروردین 98 بازار ارز و طلا برخلاف روزهای شنبه تا سه شنبه، با روند کاهشی همراه شد. نرخ دلار در صرافی‌های مجاز بانکی 14050 تومان به فروش رسید و نرخ خرید دلار 13950 تومان بود. نرخ یورو نیز در صرافی‌های مجاز بانکی 15500 تومان به فروش رسیده و 15450 تومان خریداری شد.

به گزارش «تعادل»، نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا با 380 تومان کاهش از 14180 تومان در روز سه‌شنبه به 13800 تومان در روز چهارشنبه رسید و یورو نیز با نرخ 15550 تومان معامله شد . همچنین سامانه سنا میانگین نرخ ارز برای روز سه شنبه 20 فروردین 98 را برای دلار 14268، یورو 15827، پوند 17854، درهم 3867، لیر ترکیه 2616 و یوآن 2242 تومان اعلام کرده که افزایش قابل توجه نسبت به روزهای قبل داشته است.

نرخ نقدی دلار که در روزهای قبل تا 14600 تومان افزایش یافته بود با بیش از 600 تومان کاهش به 13900 تومان رسید و در کانال 13 هزار تومان قرار گرفت. یورو نیز به قیمت 15550 تومان معامله شد. همچنین اونس جهانی به 1304 دلار افزایش یافت و در نتیجه قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافته و قیمت هر گرم طلای 18 عیار به 445 هزار، مظنه مثقال 17 عیار یک میلیون و 928هزار تومان، سکه گرمی 940، ربع سکه یک میلیون و 740 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 700هزار، سکه طرح جدید به 4 میلیون و 875 هزار تومان داد و ستد شد. و بار دیگر سکه تمام در کانال 4 میلیون قرار گرفت.

  کاهش نرخ رسمی پوند انگلیس و یورو

در بازار رسمی ارز نیز، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۱۷ ارز نسبت به روز سه‌شنبه افزایش و قیمت ۱۷ واحد پولی دیگر از جمله پوند انگلیس و یورو کاهش یافت. نرخ ۱۳ ارز از جمله دلار ثابت بود.

بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز چهارشنبه ۲۱ فروردین ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین روز جاری هر پوند انگلیس با ۱۰۷ ریال کاهش ۵۴ هزار و ۸۳۲ ریال و هر یورو نیز با ۲۸ ریال افت ۴۷ هزار و ۲۹۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

  دلار به کانال ۱۳ هزار تومان برگشت

کاهش قیمت ارز، دلار را بار دیگر به کانال ۱۳ هزار تومان بازگرداند. بانک‌ها هر دلار امریکا را ۱۳ هزار و ۶۴۵ تومان و هر یورو را ۱۵ هزار و ۳۶۵ تومان خریداری می‌کردند. قیمت خرید دلار در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۷۷۱ تومان و یورو ۱۵ هزار و ۵۱۶ تومان بود. همچنین بانک‌ها پوند را با افزایش قیمت ۱۷ هزار و ۸۱۴ تومان خریداری می‌کنند. یوروی مسافرتی نیز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۱۳۷ تومان بود که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل به حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد.

این در حالی است که صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید هر دلار امریکا را ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز گذشته کاهش حدود ۳۰۰ تومانی داشته است.قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۴۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام شده است که نرخ یورو نیز با کاهش همراه بوده است.

  بازگشت ثبات به بازار طلا و سکه

از سوی دیگر، رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از بازگشت ثبات به بازار طلا و سکه خبر داد.

محمد کشتی‌آرای درباره افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه، اظهار داشت: روز گذشته با توجه به اخباری که تحت تاثیر بحث تحریم بود این موضوع موجب هیجان کاذب و افزایش قیمت طلا، سکه و ارز بود اما هرچه به سمت پایان روز حرکت کردیم قیمت‌ها تعدیل یافت و در حالی که قیمت سکه به ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافت عصر دیروز به زیر ۵ میلیون تومان کاهش یافت. رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر افزود: اکنون نیز به ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسیده و نسبت به صبح دیروز با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی مواجه شده است. همچنین بازار نیز در حالت واقعی داد و ستدهای خود قرار دارد و افزایش قیمت دیروز هیجانی مقطعی بود و نشان از حرکت به سمت ثبات دارد.

  بازار غیررسمی ارز به‌شدت ریسک پذیر است

همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی با حمایت از اظهارات رییس کل بانک مرکزی درباره بازار غیررسمی ارز به مردم هشدار داد که این بازار به‌شدت ریسک پذیر است و مردم نباید به قیمت‌های آن تن بدهند. نباید به قیمت‌های غیررسمی در بازار ارز تن بدهیم، زیرا تبعات منفی در بر خواهد داشت. ما باید زندگی اجتماعی و فردی خود را به گونه‌ای سامان دهیم تا از مشقات عبور کنیم.

  تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی

فعالان بازار ارز می‌گویند: بعد از افزایش نرخ حواله درهم در روزهای گذشته که منجر به نوسانات نرخ دلار در بازارارز شده، اینک بانک مرکزی به منظور مدیریت بازار به صرافان اجازه داده تا درهم را در دوبی تحویل داده و ریال آن را در ایران دریافت نمایند. بنابراین بانک مرکزی با این تصمیم خواهد توانست علاوه بر تأمین اسکناس ریال مورد نیاز صرافان در کشور، منابع ارز درهم خود را نیز تقویت کرده و از تأثیر منفی آن بر بازار ارز کم کند.

در هفته گذشته، اگرچه در روز چهارشنبه نرخ دلار سرانجام در سامانه سنا به زیر 14 هزار تومان رسید. اما در روزهای شنبه تا سه شنبه، قیمت دلار نه تنها از کانال ۱۴ هزار تومانی عقب‌نشینی نکرد، بلکه با پیشروی در این کانال حتی در مقطعی از سطح ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کرد. از همان ابتدای روز سه‌شنبه شاخص ارزی روند افزایشی روزهای قبل را با قدرت ادامه داد؛ چراکه در محدوده ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی آغاز به کار کرد که حدود ۴۰۰ تومان بالاتر از روز دوشنبه بود. در ادامه روز دلار از سطح ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کرد و پس از آن فضای معاملات کمی آرام‌تر شد و در نهایت حدود ساعت ۴ بعدازظهر در معاملات عمده این ارز با قیمت ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد.

به گفته فعالان، موج جدید رشد دلار از بعدازظهر روز دوشنبه کلید خورد و به یک‌باره معامله‌گران با جوسازی شدید پیرامون عملکرد امریکا، خریدهای پشت خطی خود را بالا بردند و قیمت را تا محدوده ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی رساندند. دیگر عاملی که به رشد قیمتی دلار کمک کرد، رشد نرخ حواله درهم بود. و نرخ حواله درهم تا آستانه مرز ۴ هزار تومانی بالا رفت.

در روزی که دلار به سطح جدیدی رسید، سکه تمام بهار آزادی نیز از مرز ۵ میلیون تومانی عبورکرد. روز سه شنبه حدود ساعت ۴ بعدازظهر فلز گرانبهای داخلی با قیمت ۵ میلیون تومان معامله شد که افزایش ۸۰هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. در کنار افزایش دلار، رشد بهای اونس در بازارهای جهانی دیگر عاملی بود که از قیمت سکه تمام حمایت کرد در چهارمین روز هفته، قیمت دلار نه تنها از کانال ۱۴ هزار تومانی عقب‌نشینی نکرد، بلکه با پیش روی در این کانال حتی در مقطعی از سطح ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کرد. از همان ابتدای روز سه شنبه شاخص ارزی روند افزایشی روزهای قبل را با قدرت ادامه داد، چرا که در محدوده ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی آغاز به کار کرد که حدود ۴۰۰ تومان بالاتر از روز دوشنبه بود.در ادامه روز دلار از سطح ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کرد و پس از آن فضای معاملات کمی آرام‌تر شد و در نهایت حدود ساعت ۴ بعدازظهر در معاملات عمده این ارز با قیمت ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد.

با وجود کاهش در اواخر روز، دلار در محدوده‌ای به کار خود پایان داد که از اواسط آبان ماه بی‌سابقه بود. البته پس از ساعت ۴ بعدازظهر فروش‌های ارزی بالا رفته بود و بعضا قیمت‌های پایین‌تری نیز به ثبت رسید که این تصور را در میان برخی معامله گران به وجود آورد که دلار پس از برخورد به سقف در مسیر کاهشی قرار گرفته است.

روز سه شنبه نیز صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید هر دلار امریکا را ۱۴ هزار و ۸۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۴ هزار و ۱۸۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز دوشنبه افزایش حدود ۵۰۰ تومانی داشته است.قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۵۸۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۶۸۰ تومان اعلام شده که نرخ یورو نیز نسبت به روز قبل با افزایش ۳۰۰ تومانی همراه بوده است.برای سومین روز متوالی قیمت ارز در بانک و صرافی صعودی بود و دلار ۵۰۰ تومان گران شد.بانک‌ها هر دلار امریکا را ۱۳ هزار و ۷۷۱ تومان و هر یورو را ۱۵ هزار و ۵۱۶ تومان خریداری می‌کردند. این در حالی است که قیمت خرید دلار در روز دوشنبه در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۲۹۵ تومان و یورو ۱۴ هزار و ۹۳۱ تومان بود. همچنین بانک‌ها پوند را با افزایش قیمت ۱۸ هزار و ۱۰ تومان خریداری می‌کنند. یوروی مسافرتی نیز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۲۹۶ تومان بود که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل به حدود ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان می‌رسد. در بازار آزاد نیز قیمت دلار در بازار معاملات نقدی به 14550 تومان، لیر ترکیه 2600، درهم 3985، یورو 16400 تومان رسید و در بازار سلیمانیه و هرات نیز نرخ دلار بین 14400 تا 14600 تومان معامله شد.

روند افزایش قیمت از عصر روز شنبه شروع شده بود و روز یک‌شنبه نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا را به 13500 و نرخ یورو را به 15400 تومان افزایش داد. صرافی‌های مجاز بانکی نیز نرخ فروش دلار را با 300 تومان افزایش نسبت به روز شنبه 13500 و یورو را 15500 تومان اعلام کردند و نرخ خرید دلار را 13400 و نرخ خرید یورو را 15400 تومان ثبت کرده‌اند. نرخ دلار نقدی نیز در بازار با 200 تومان افزایش نسبت به روز شنبه به قیمت 13700 تومان داد و ستد شد.

روز دوشنبه نیز صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید هر دلار امریکا را ۱۳ هزار و ۵۹۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۳ هزار و ۶۹۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز یک‌شنبه افزایش حدود ۲۰۰ تومانی داشته است. قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۲۹۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۳۹۰ تومان اعلام شده است که نرخ یورو نیز با افزایش ۹۰ تومانی همراه بوده است.

دلار مرز ۱۴ هزار تومانی را لمس کرد به گفته فعالان، آنچه موجب حرکت افزایشی دلار در روزهای اخیر شده است، بیشتر از ناحیه نوسانات نرخ حواله درهم بوده است. در کنار این، علامت بازارهای موازی مانند سکه تمام نیز در افزایش خریدهای بازار ارز موثر بوده است.

به گفته فعالان، آنچه موجب حرکت افزایشی دلار در روزهای اخیر شده است، بیشتر از ناحیه نوسانات نرخ حواله درهم بوده است. در کنار این، علامت بازارهای موازی مانند سکه تمام نیز در افزایش خریدهای بازار ارز موثر بوده است.

روز دوشنبه نیز معامله‌گران بازار ارز از همان ابتدای روز چشم به آغاز معاملات درهم داشتند و پس از آنکه در ابتدای روز درهم از مرز ۳ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کرد، خریدها در بازار ارز داخلی بالا رفت و قیمت برای لحظاتی به مرز ۱۴ هزار تومانی رسید.

با بازگشت قیمت درهم از نزدیکی محدوده ۳ هزار و ۸۳۰ تومان به ابتدای مرز ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی، فضای بازار ارز داخلی تا حدی آرام شد ولی از ساعت ۲ بعدازظهر بر اساس اظهارات فعالان حواله درهم سرعت رشد بیشتری گرفت و حتی از سطح ۳ هزار و ۸۵۰ تومانی عبور کرد.

این اتفاق موجب شد که حدود ساعت ۴ بعدازظهر قیمت دلار نه‌تنها بالای ۱۴ هزار تومان معامله شود، بلکه در معاملات فردایی رقم ۱۴ هزار و ۵۰ تومانی نیز ثبت شود.  به گفته فعالان، حجم اسکناس نقدی روز دوشنبه در بازار پایین آمده بود و تنها عرضه‌کننده بازار صرافی‌های منتخب بانکی بودند. این صرافی‌ها در ساعات ابتدایی روز قیمت فروش دلار را ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کردند. در روزهای اخیر صرافی‌های بانکی بیشتر از آنکه جهت‌دهنده‌ای به قیمت بازار باشند، خود دنباله‌رو روند بازار بوده‌اند.  افزون بر عامل بیرونی درهم، در روزهای اخیر احتمال اقداماتی از سوی امریکا دیگر عاملی بوده است که معامله‌گران بازار پیرامون آن جوسازی کرده‌اند. از نظر برخی فعالان بازار این موضوع نشان‌دهنده آن است که سطح تنش‌ها بین امریکا و ایران به زودی پایین نخواهد آمد.

با وجود افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر، برخی معامله‌گران باور دارند، قیمت طی روزهای آتی با اصلاح مواجه خواهد شد. از نظر آنها، بازاری که بدون اصلاح قیمت افزایش پیدا می‌کند، خطرناک است و هر لحظه ممکن است معامله‌گر را با ضررهای هنگفتی مواجه کند. در نتیجه این دسته انتظار دارند معامله‌گران حرفه‌ای برای جلوگیری از این خطر، بخشی از خریدهای خود را به فروش برسانند. در مقابل افزایشی‌ها باور دارند هر گونه اصلاح قیمتی موقت خواهد بود.

  سومین رشد کانالی سکه

سکه تمام بهار آزادی در سومین روز جدی بازار در سال جدید، یک کانال قیمتی دیگر را فتح کرد. سکه تمام بهار آزادی ۸۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و با عبور از کانال ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی به بهای ۴ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رسید.

البته رشد سکه در این روز کمی کمتر از روز یک‌شنبه بود و برخی آن را نشانه‌ای بر افزایش تدریجی احتیاط معامله‌گران دانستند و عنوان کردند ممکن است بازار به زودی در مسیر اصلاح قیمتی قرار بگیرد.عده‌ای از فعالان بازار سکه باور داشتند مرز ۵ میلیون تومانی در بازار سکه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و معامله‌گران سعی کرده‌اند در آستانه این مرز با احتیاط بیشتری خرید و فروش‌های خود را صورت دهند.

در مقابل افراد دیگری در بازار باور داشتند، سکه در روزهای ابتدای هفته با سرعت بیشتری رشد کرده بود و همین موضوع موجب شد که در روز سوم هفته میزان افزایش آن از سایر بازارها کمی محدودتر باشد.

  عقب‌نشینی دلار

به دنبال افزایش تنش‌های تجاری بین امریکا و اتحادیه اروپا، ارزش دلار در برابر همتایانش کاهش یافت.

به گزارش رویترز، پس از آنکه صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کرد نرخ رشد امسال اقتصاد جهانی در مقایسه با سال قبل کاهش خواهد یافت، معامله گران وارد فاز احتیاطی شدند و این رویکرد به دنبال انتشار خبری مبنی بر اینکه فرصت‌های شغلی جدید امریکا به پایین‌ترین سطح خود در ۱۱ ماه اخیر رسیده است تقویت شد. وخیم‌تر شدن وضعیت بازار کار امریکا در شرایطی رخ می‌دهد که این بازار یکی از معدود شاخصه‌های باقی مانده درخشان در اقتصاد این کشور بود.

از سوی دیگر دونالد ترامپ پس از چین، اکنون پیکان حمله خود را به سمت اتحادیه اروپا نشانه رفته و تهدید کرده است که بر واردات کالاهایی به ارزش ۱۱ میلیارد دلار از این اتحادیه تعرفه وضع خواهد کرد. این حرکت جدید در حالی رخ می‌دهد که امریکای ترامپ پیش‌تر با همسایگان خود یعنی مکزیک و کانادا و نیز چین بر سر مسائل تجاری گلاویز شده بود.

در معاملات چهارشنبه بازارهای ارزی، هر دلار با ۰.۵ درصد کاهش به ۱۱۱.۱۴ ین رسید. یورو نیز با صعودی مستحکم به ۱.۱۲۵۸ دلار رسید تا جایگاه خود را در کانال ۱.۱۲ دلاری تقویت کند و پوند نیز با توجه به درخواست رییس کمیسیون اروپا و نخست‌وزیر انگلیس برای به تعویق افتادن تاریخ برگزیت، تا ۱.۳۰۵۲ دلار بالا آمد. کارشناسان اقتصادی بانک “ای ان زد “ نوشتند: این‌بار نوبت به تبادل آتش بین امریکا و اتحادیه اروپا بر سر مسائل تجاری رسیده است که هر چند در مقایسه با ابعاد جنگ تجاری امریکا و چین بسیار کوچک است اما قطعاً سیگنال مثبتی به بازار نخواهد فرستاد. بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری امریکا نیز در معاملات امروز نسبتاً بدون تغییر در مقایسه با روز قبل و در سطح ۲.۴۸ درصدی باقی ماند. در برابر سایر ارزهای مهم هر دلار به ازای ۱.۳۳۳۳ دلار کانادا، ۱.۴۰۲۵ دلار استرالیا و ۶.۷۱۴۷ یوان چین مبادله شد.

 

 

 

ارسال نظر