تداوم کاهش قیمت در بازار ارز

۱۳۹۷/۱۲/۲۷ - ۰۴:۴۰:۱۵
کد خبر: ۱۴۱۷۳۴
تداوم کاهش قیمت در بازار ارز

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز یکشنبه ۲6 اسفند ماه 97 نرخ لحظه‌ای اسکناس دلار سنا 12 هزار و 890 و یورو 14 هزار و 800 تومان اعلام شد که نسبت به روز شنبه 100 تومان کاهش داشته است. همچنین براساس قیمت‌های میانگین ارزی روز کاری 25 اسفند سامانه سنا نرخ دلار13 هزار و 40 تومان، یورو 14 هزار 848 تومان، درهم 3545، یوآن 1982، لیرترکیه2513 و پوند 17 هزار و 63 تومان اعلام شد.

به گزارش «تعادل»، بازار ارز هفته پایانی اسفند ماه را با ریزش قیمت‌ها آغاز کرده و در روز شنبه نسبت به پنجشنبه و روز یکشنبه نسبت به روز شنبه نرخ‌ها کاهشی بوده است و این موضوع نشان‌دهنده نظارت و افزایش تزریق ارز به بازار است که باعث شده همه ارزها غیر از پوند با کاهش نرخ مواجه شوند.

در صرافی‌های مجاز بانکی، اسکناس هر دلار امریکا با 100 تومان کاهش نسبت به روز شنبه به نرخ 12990 تومان فروخته و به نرخ 12940 تومان خریداری می‌شود. نرخ یورو نیز با 100 تومان کاهش نسبت به روز شنبه به نرخ 14900 تومان به فروش رفت و نرخ خرید نیز برای یورو 14850 تومان اعلام شده است.

در بازار معاملات نقدی نیز در بازار تهران نرخ دلار به 13050 تومان، یورو 14850 و درهم 3550 تومان رسیده و به دنبال اعلام نرخ اونس جهانی به نرخ 1302 دلار، قیمت سکه ربع و یک گرمی و نیم سکه اندکی افزایش داشت اما قیمت سکه تمام با ثبات بوده است.

فعالان بازار می‌گویند که به خاطر رشد تقاضای شب عید ربع سکه و سکه گرمی با افزایش تقاضا همراه شده اما در مجموع بازار طلا و سکه از ثبات نسبی نسبت به روز پنجشنبه و جمعه و شنبه همراه است. به‌طوری که هرگرم طلای 18 عیار 417 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عیار 1 میلیون و 808 هزار تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 620 هزار تومان، سکه طرح قدیم 4 میلیون و 450 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 560 هزار تومان، ربع سکه 1 میلیون و 690 هزار تومان و سکه گرمی 870 هزار تومان معامله شد.

   ادامه کاهش قیمت در بازار ارز

بازار ارز بار دیگر از ابتدای هفته جاری روند نزولی به خود گرفته و نسبت به روز گذشته اندکی کاهش داشته است. شعب ارزی بانک‌ها روز 26 اسفند هر دلار امریکا را ۱۲ هزار و ۶۱۵ تومان خریداری کردند که نسبت به روز شنبه که ۱۲ هزار و ۷۱۲ تومان بود، حدود ۱۰۰ تومان کاهش قیمت دارد. قیمت خرید یورو نیز ۱۴ هزار و ۲۹۰ تومان است که کاهش قیمت بیش از ۱۰۰ تومانی داشته است.همچنین قیمت خرید هر پوند انگلیس در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۷۷۷ تومان اعلام شده است.

   قیمت ارز مسافرتی

شعب ارزی بانک‌های عامل ارز مسافرتی نیز در صورت تکمیل بودن مدارک مسافران تا سقف ۵۰۰ یورو برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو برای سایر کشورها ارز مسافرتی می‌فروشند که قیمت این ارز امروز بدون احتساب کارمزد ۱۵ هزار تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و عامل به حدود ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد.

همچنین صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید هر دلار امریکا را ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۲ هزار و ۹۴۰ تومان اعلام کرده‌اند. هر یورو را ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان می‌خرند و ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان می‌فروشند. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ رسمی هر دلار امریکا برای روز «یکشنبه ۲۶ اسفند ماه ۹۷» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۸۵۵ ریال و هر یورو نیز ۴۷ هزار و ۵۷۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

   حباب سکه ۴۹۰ هزار تومان شد

در این رابطه کشتی‌آرای رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با بیان اینکه خرید سکه در بازار افزایش یافته است، گفت: قیمت سکه نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل۳۰ هزار تومان افزایش یافته است.

محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار طلا در روزهای پایانی سال گفت: در روزهای پایانی سال بازار معمولاً شاهد خرید سکه طلاست، روز گذشته نیز خرید سکه در بازار افزایش یافته است.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر افزود: به همین دلیل حباب سکه از 450 هزار تومان به 490 هزار تومان رسیده. البته این امر طبیعی است.

به گفته کشتی‌آرای، قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر ثبات نسبتی داشت ولی به دلیل نوسان جهانی طلا و ارز در بازار داخلی، قیمت سکه نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته 30 هزار تومان افزایش یافته است.

      نظرسنجی جدید کیتکونیوز درباره قیمت طلا

تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو نیوز از تحلیلگران اقتصادی و فعالان بازارهای بین‌المللی نشان می‌دهد قیمت طلا در روزهای آینده صعودی خواهد بود.

در نظرسنجی این هفته 14 تحلیلگر ارشد اقتصادی شرکت کرده‌اند که 9 نفر معادل 64 درصد به افزایش قیمت طلا در هفته پیش رو رای داده‌اند. 4 نفر دیگر معادل 29 درصد پیش بینی کردند قیمت طلا تغییر چندانی نخواهد داشت و یک نفر دیگر معادل 7 درصد نیز گفته است قیمت طلا در روزهای آینده نزولی خواهد بود.

به نوشته طلا، بر اساس این گزارش در نظرسنجی آنلاین نیز 484 نفر شرکت کردند که از این تعداد 270 نفر معادل 56 درصد اعلام کرده‌اند قیمت طلا در هفته آینده صعودی خواهد بود.

135 نفر دیگر معادل 28 درصد پیش‌بینی کردند قیمت طلا کاهش خواهد داشت و 79 نفر معادل 16 درصد نیز گفته‌اند قیمت طلا تغییر چندانی نخواهد کرد

  تقویت پوند انگلیس و دلار کانادا

در سه‌ماه نخست سال

 پوند و دلار در مقایسه با سال قبل، عملکرد بسیار بهتری داشته‌اند. به گزارش اسپوتنیک، با وجود فضای نامطمئن ناشی از نحوه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، کاهش رشد اقتصادی انگلیس و کانادا و تشدید اختلافات تجاری بین کانادا و امریکا، در ماه‌های اخیر ارزش پوند و دلار کانادا در برابر بسیاری از همتایانشان تقویت شده است.بررسی ارزش برابری پوند و دلار کانادا در سه ماهه نخست امسال با استناد به داده‌های خبرگزاری بلومبرگ نشان می‌دهد ارزش پوند در این مدت ۲.۳ درصد در برابر دلار امریکا افزایش یافته است و میانگین نرخ برابری پوند در این مدت، ۱.۳۲۸۱ دلار بوده است.ترزا می، نخست وزیر انگلیس اخیراً گفته است که با وجود دو مرتبه رأی منفی مجلس انگلیس به برنامه‌های پیشنهادی وی برای خروج از اتحادیه اروپا، اطمینان فعالان تجاری نسبت به وضعیت اقتصادی این کشور رو به بهبود است.پوند علاوه بر همتای امریکایی‌اش، در برابر یورو نیز افزایشی بوده است و ارزش آن در این بازه زمانی با ۱.۶ درصد افزایش در مقابل یورو همراه شده است.از طرف دیگر، دلار کانادا نیز سال ۲۰۱۹ را با عملکردی خوب شروع کرده است به گونه‌ای که با وجود کاهش رشد اقتصادی از سه درصد در سال ۲۰۱۷ به ۱.۸ درصد در سال ۲۰۱۸، دلار کانادا در شرایط بهتری از اواخر سال گذشته قرار دارد و ارزش آن در برابر همتای امریکایی‌اش تقریباً تثبیت شده است. میانگین دلار کانادا در برابر همتای امریکایی‌اش ۱.۳۳ بوده است.

تخمین زده می‌شود در چهار ماه آینده، اقتصاد کانادا ماهانه حدود ۵۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کند. نرخ بهره نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد و به نظر می‌رسد بانک مرکزی این کشور می‌تواند با خیال آسوده‌تری در مقایسه با سال قبل، نرخ بهره را در سطح کنونی حفظ کند.

 

ارسال نظر