ثبات ارز و سکه در بازار شب عید

۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۵۷۵

گروه بانک و بیمه|

 بازار ارز و طلا در هفته‌های آخر سال روزهای کم نوسانی را پشت سر گذاشته، به طوری که روز پنجشنبه 23 اسفند 97 نرخ دلار در سامانه سنا 12 هزار و 916 تومان و یورو 14 هزار و 799 تومان، درهم 3490، یوآن 1836، پوند 16538، لیر ترکیه 2508 تومان اعلام شد. در صرافی‌های مجاز بانکی نیز دلار 13200 تومان فروخته و 13150 تومان خریداری و یورو 15050 تومان فروخته و 15 هزار تومان خریداری شد.

به گزارش تعادل، قیمت دلار در بازار نقدی نیز با ۲۰۰ تومان افزایش ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان فروخته و ۱۳ هزار و صد تومان خریداری می‌شود. همچنین یورو با افزایش ۲۵۰ تومانی ۱۵ هزار تومان فروخته و ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌شود.  روز جمعه 24 اسفند 97 نیز با اعلام هر اونس جهانی به نرخ 1302 دلار و دلار به نرخ 13170 تومان، نرخ سکه و طلا نیز تقریبا ثابت بود و سکه گرمی 865 هزار تومان، ربع سکه 1 میلیون و 630 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 550 هزار تومان، سکه 4 میلیون و 685 هزار تومان، سکه گرمی 18 عیار 420 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عیار 1 میلیون و 819 هزار تومان اعلام شد.  همچنین قیمت سکه طرح جدید، روز پنج شنبه ۲۳ اسفند ۹۷ به ۴ میلیون و ۶۴۲ هزار تومان رسید همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و قدیم ۴ میلیون و ۴۴۷ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۶۴۷ هزار تومان و سکه یک گرمی ۸۷۸ هزار تومان تعیین شد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز ۱۲۹۸ دلار و ۹ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۲۰ هزار و ۴۱۰ تومان قیمت خورد.

در این راستا ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران- به ایسنا، گفت: قیمت طلا در بازار داخلی طی هفته گذشته نوسان داشت اما این نوسانات خیلی آزار‌دهنده نبود و گاهی کاهش و گاهی افزایش قیمت داشتیم و قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی هم در این هفته با نوسان روبه رو بود. به گفته وی، اگرچه قیمت طلا نسبت به گذشته کمی کاهشی بوده، اما در روزهای اخیر درصد کمی افزایشی شده است. محمدولی با بیان اینکه بازار طلا از اول هفته تاکنون نسبت به هفته پیش از آن نوساناتی داشته اما چندان آزار‌دهنده و التهاب‌آور نبوده است، گفت: اگر سیاست اقتصادی که در بحث ارز بوده برای اینکه بتواند بازار را هدایت کند، ادامه یابد و به خوبی رخ دهد، طبیعتاً نباید التهابی داشت باشیم و طلا باید در همین رنج قیمت داد و ستد شود و در هفته پیش‌رو که هفته پایانی سال است آرامش در بازار وجود داشته باشد که مردم بتوانند به راحتی هر آنچه نیاز دارند خریداری کنند. او درباره پیش‌بینی تقاضای طلا در روزهای پایانی سال اظهار کرد: مردم ما از گذشته سنت‌هایی داشتند، اینکه هر زمان در بازار آرامش است و فرصت دارند، خرید انجام دهند. البته ممکن است مثل تقاضا گذشته نباشد اما تقاضا در همه اصناف بازار درصدی افزایش پیدا کرده که طلا هم مستثنی از این قضیه نیست. با این وضعیت دادوستد بازار، اگر در بحث اقتصادی آرامش در بازار باشد، ممکن است تقاضا در چند روزی که تا پایان سال باقی مانده، نسبت به بقیه روزهای سال افزایش پیدا کند.

 افزایش ناگهانی قیمت طلا و سکه منتفی است

در این رابطه دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه افزایش ناگهانی قیمت طلا و سکه منتفی است، به مردم توصیه کرد، خرید سکه و طلا را از واحدهای مجوزدار که زیرنظر اتحادیه طلا و جواهر فعالیت می‌کنند، انجام دهند نادر بذرافشان گفت: بازار سکه و طلا در روزهای پایانی سال روند عادی خود را سپری می‌کند و با وجود پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش تقاضا در آستانه نوروز این تقاضا در بازار کمتر از پیش‌بینی‌ها افزایش یافته است. وی افزایش قیمت طلا را دلیل اصلی رکود در بازار طلا عنوان کرد و افزود: برخلاف برخی شایعات مبنی بر افزایش قیمت سکه و طلا به دلیل افزایش تقاضا در روزهای پایانی بازار روند طبیعی خود را سپری می‌کند و افزایش ناگهانی قیمت‌ طلا محتمل نیست.این کارشناس صنعت طلا و جواهر در ادامه افزود: البته قیمت طلا به قیمت اونس جهانی و همچنین قیمت ارز بستگی دارد که امیدواریم با نظارت بیشتر بانک مرکزی بر بازار ارز و جلوگیری از نوسانات، همچنان شاهد ثبات در قیمت سکه و طلا باشیم.

دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه هم‌اکنون خریداران و متقاضیان در بازار بیشتر علاقه‌مند به خرید سکه آن هم از نوع ربع سکه و نیم سکه هستند گفت: به مردم توصیه می‌کنیم حتما سکه‌های خود را از واحدهای مجاز خریداری کنند و مشخصات وکیوم سکه را با مشخصات مغازه مطابقت دهند و درصورت عدم تطابق پرس سکه با تابلو مغازه از خرید خودداری کنند.وی با بیان اینکه متاسفانه سکه‌های غیربانکی در بازار زیاد شده است گفت: برای یک خرید مطمئن داشتن هولوگرام اتحادیه طلا و جواهر تهران برروی وکیوم سکه ضروری است و به مردم توصیه می‌کنیم حتما سکه‌هایی را خریداری کنند که هولوگرام اتحادیه برروی آن حک شده باشد.

 بازگشت 10 و نیم میلیارد دلار به نیما

همچنین گفته می‌شود از ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر‌نفتی حدود ۱۰ و نیم میلیارد دلار آن به سامانه نیما برگشته است. صادرات غیر‌نفتی کشورمان در ۱۱ ماهه امسال به مرز ۴۰ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۵ صدم درصد کاهش داشت.در صادرات غیر نفتی ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال روند رو به رشد داشتیم اما در ۱۱ ماه امسال نسبت به پارسال کاهش داشتیم. بیشترین دلیل کاهش صادرات غیر‌نفتی ما در این یازده ماه، متوجه میعانات گازی بود زیرا با محدودیت فروش مواجه شد و حدود ۳۷ و نیم درصد اُفت داریم اما در بخش اقلام صنعتی، پتروشیمی و کشاورزی، صادرات‌مان خوب بود و نسبت به مدت مشابه سال پیش حدود ۲ درصد و در بخش پتروشیمی ۱۴ درصد رشد داریم.

مودودی با بیان اینکه بخشی از مشکلات، ناشی از دوگانه شدن مدیریت است، ‌گفت: در چارچوب قوانین باید حرکت کنیم. در بخشی صنعتی و معدنی در زمینه صادرات، کمترین مشکل را داریم.با توجه به اینکه بانک مرکزی در دوره سختی قرار دارد، از ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر‌نفتی حدود ۱۰ و نیم میلیارد دلار آن به سامانه نیما برگشته است. امسال به علت نوسانات نرخ ارز، ترافیک و فشار تقاضا را از طرف بخش خصوصی برای ثبت سفارش احساس کردیم و بالغ بر ۷۶ میلیارد دلار تقاضای بی‌سابقه ثبت سفارش داشتیم که از این میزان حدود ۴۶ میلیارد دلار تخصیص ارز شده است و از این میزان حدود ۲۴ میلیارد دلار توسط بانک تامین شده است و ۱۰ و نیم میلیارد دلار هم از طریق ارز نیمایی انجام شده است.

 ترکیدن حباب ارزی

همچنین عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه قیمت واقعی ارز ٨ هزار تومان است، گفت: حباب نرخ ارز به زودی خواهد ترکید.مهرداد بائوج لاهوتی با تاکید بر ضرورت بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به سامانه نیمایی، گفت: عدم بازگشت این نوع ارزها به سامانه نیمایی پشتوانه ارزی کشور را تهدید می‌کند.نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گذشته بازگشت این نوع ارزها به داخل اهمیتی نداشته است، افزود: اکنون با توجه به وضعیت بازار و نوسانات اخیر باید با تضمین پشتوانه ارزی به کاهش تغییر در قیمت‌ها کمک کنیم.این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به وضعیت آتی نرخ ارز در بازار، تصریح کرد: بخشی از قیمت فعلی ارز حباب بوده و بخشی دیگر واقعی است که در همه دولت‌ها از ابتدا تاکنون تجربه شده است.بائوج لاهوتی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز تا ٨ هزار تومان طبق تجربه‌های پیشین طبیعی است، گفت: اکنون نرخ ارز بیش از ٨ هزار تومان حباب بوده که جو روانی حاکم بر بازار بر شکل‌گیری آن موثر بوده است.وی با تاکید بر اینکه به زودی با ترکیدن حباب نرخ ارز شاهد قیمت واقعی آن در بازار خواهیم بود، افزود: به زودی شاهد کاهش نرخ ارز در بازار خواهیم بود زیرا ادامه حباب ممکن نیست.عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به به این سوال که در روزهای پایانی سال ٩٧ شاهد ریزش نرخ ارز خواهیم بود یا خیر، گفت: کاهش نرخ ارز بدون در نظر گرفتن تاریخ حتمی آن اجتناب‌ناپذیر است اما باید بدانیم که حباب نرخ ماندگار نیست.

 

ارسال نظر