فرصت ۴ ماهه برای ادغام بانک‌های نظامی

۱۳۹۷/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۷۲۴

گروه بانک و بیمه|

رییس کل بانک مرکزی گفت: بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر تا چهار ماه آینده در بانک سپه ادغام و محو می‌شوند. این ۵ موسسه بانکی نزدیک به ۲۱۵ هزار میلیارد تومان سپرده و ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات و حدود ۲۵۰۰ شعبه دارند که با ۱۶۰۰ شعبه بانک سپه، حدود 4100 شعبه خواهد شد که هزار شعبه از بانک ملی نیز بیشتر خواهد شد. به گزارش تعادل، عبدالناصر همتی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع بررسی ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح، اظهار داشت: مدتی است تحول در نظام بانکی را دنبال می‌کنیم و یکی از اقدامات مهم ادغام این بانک‌ها بود که در شورای پول و اعتبار و ستاد اقتصادی سران قوا بحث و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ۵ بانک و موسسه در بانک سپه ادغام شوند. وی ادامه داد: این تحول مهم از 11 اسفند 97 کلید خورد و با هماهنگی‌های انجام شده با ستاد نیروهای مسلح و بانک‌ها به سمت انجام مطلوب پیش می‌رویم. این ۵ موسسه بانکی نزدیک به ۲۱۵ هزار میلیارد تومان سپرده دارند و تمهیدات خوبی نیز اندیشیده شده و سپرده‌ها نیز با سودهایی که تاکنون پرداخت می‌شد، ادامه می‌یابد. رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه، برنامه‌ریزی‌هایی در قالب مصوبات ۳۰‌بندی انجام شده است، گفت: سپرده گذاران تا پایان قرارداد، سود کنونی را دریافت می‌کنند و موسساتی که برای ادغام قطعی می‌شوند می‌توانند آن را ادامه دهند.

 سپرده‌گذاری ۲۴ میلیون نفر

همتی رقم تسهیلات این بانک‌ها را ۱۳۰ هزار میلیارد تومان و تعداد سپرده‌گذاران را ۲۴ میلیون سپرده‌گذار اعلام کرد و اظهار داشت: این تسهیلات بر اساس قرارداد ادامه دارد و کارکنان هم بر اساس قراردادها ادامه کار می‌دهند. وی درباره سهامداران نیز گفت: تکلیف سهامداران وابسته به نیروی‌های مسلح مشخص است و ۱۳۰ هزار سهامدار جزء  نیز مشکلی نخواهند داشت. از حالا تا چهار ماه بانک‌ها می‌توانند مجامع را برگزار کنند و پس از آن در بانک سپه ادغام می‌شوند. همتی درباره مشکلات بانک‌های ادغامی بیان داشت: باید گفت بانک‌های بهتر و ضعیف‌تر در میان بانک‌های ادغامی داریم، ولی برای مشکلات موجود پیش‌بینی شده که دارایی‌ها باید از سوی نیروی انتظامی و ... منتقل شود که ناترازی‌ها پوشش داده شود ولی در کل مردم نگران نباشند. مشکل نقدینگی این بانک‌ها در حال حاضر نیز با بانک مرکزی حل شده و از این به بعد هم مشکلی نیست، ولی در طول ۴ ماه آینده تمام دارایی‌های اینها کارشناسی می‌شود و بعد از آن ارزش ویژه بانک‌ها مشخص می‌شود. رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: مردم مطمئن باشند که مشکلی وجود ندارد. تا یک ماه آینده با هماهنگی سازمان بورس نماد بانک‌ها باز می‌شود و بر اساس ارزش اسمی سهام یا ارزش زمان بسته شدن، هر کدام بیشتر باشد مجموعه ادغامی می‌تواند سهام سهامداران را خریداری کند و اگر سهامداری نیز احساس می‌کند قیمت بالاتر است می‌تواند ۴ ماه صبر کند، ولی در حال حاضر سهامداران می‌توانند بر اساس ارزش اسمی سهام خود را بفروشند.

  در شرایط جنگی هستیم

رییس کل بانک مرکزی درباره عملکرد بانک مرکزی در بازار پول، توضیح داد: تا پایان سال گذشته تورم یک رقمی بود و علت افزایش این نرخ در سال جاری، شوک ارزی در کشور است که واکنشی کاملا طبیعی است که تخلیه فشار حاصل از تلاطم‌های بازار ارز زمان بر است. همتی ادامه داد: سال آینده تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا از رشد نقدینگی در کشور جلوگیری شود در شهریور ماه ۷درصد و در دی ماه تورم به ۱.۸ رسید، اما در بهمن ماه به دلیل برخی اقلام کنترل از دست رفت، اما دوباره کنترل این بازار را به دست خواهیم گرفت. به گفته رییس شورای پول و اعتبار، هنگامی رشد نقدینگی ۲۳ درصدی در سال داریم و تولید ناخالص و واقعی در درصدی بسیار پایین‌تر است، با افزایش تورم مواجه خواهیم بود. وی افزود: اما طی سال‌های اخیر به دلیل پرداخت سودهای با نرخ بالا از سوی بانک‌ها با افزایش نقدینگی مواجه بودیم پس باید ابتدا ناترازی بانک‌ها اصلاح شود و به تدریج به سمت کنترل سود آنها حرکت کنیم و در کوتاه‌مدت انجام نخواهد شد. رییس کل بانک مرکزی درباره بدهی بانک‌ها و دولت به بانک مرکزی، گفت: اکنون با کاهش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی مواجه هستیم و از شهریور ماه تاکنون با ۱.۶درصد کاهش بدهی بانک‌ها مواجه هستیم و بدهی دولت نیز کاهش یافته و البته امکان دارد به دلیل مصوبه تهاتر بدهی دولت باشد.

  کاهش بدهی بانک‌ها

وی ادامه داد: اضافه برداشت بانک‌ها ها نیز کنترل و در ۴ ماهه گذشته کاهش یافته و نسبت به شهریور ماه اضافه برداشت بانک‌ها ۲۵ هزار میلیارد ریال کاهش یافته که اگر این روند ادامه یابد بر رشد نقدینگی تاثیر خواهد داشت. رییس شورای پول و اعتبار درباره افزایش مبلغ وام ازدواج، توضیح داد: افزایش مبلغ وام ازدواج خبر خوبی است، اما باید محدودیت منابع بانک‌ها نیز در نظر گرفته شود و به محض ابلاغ با جدیت اجرایی خواهیم کرد.

 

 

ارسال نظر