بانک‌ها برای حل مشکل بدهکاران باید مختار باشند

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۴۵۱

کمیسیون تلفیق مجلس در یکی از تبصره‌های لایحه بودجه سال آینده‌بندی را پیش‌بینی کرده که براساس آن بانک‌ها مکلف باشند تا وام‌های زیر 4 میلیارد تومان را با بهره ساده محاسبه کنند اما معاون اسبق ارزی بانک مرکزی می‌گوید بانک‌ها باید قادر باشند که مشکل خود را با بدهکاران بانکی حل کنند و طبیعی است که این روش بهتری خواهد بود.کمال سیدعلی در گفت‌وگو با پانا درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر تسویه وام‌های زیر 4 میلیارد تومان با بهره ساده گفت: در بند «و» تبصره «16» قانون بودجه امسال نیز پیش‌بینی شده بود تا بانک‌ها مکلف باشند تسویه وام‌های زیر 4 میلیارد تومان را نه با بهره مرکب که با بهره ساده محاسبه کنند اما بانک‌ها نتوانستند آن را اجرایی کنند.

وی افزود: همه مشکلات سیستم بانکی و بانک مرکزی ناشی از تحریم نیست و براساس الزام‌های قانونی به گرفتاری‌هایی رسیده است. باید به سیستم بانکی حق داد که ابتدا مشکل‌های خود را رفع کند و پس از آن به مشکل کشور رسیدگی کند.

وی گفت: بانک‌های خصوصی و نیمه خصوصی برای آنکه بقای خود را داشته باشند، نیازمند کمک هستند و اگر تصمیم‌هایی گرفته شود که تحمیل به بانک‌ها باشد، مشکل بانک‌ها را بیشتر می‌کند.: بانک‌ها باید قادر باشند که مشکل خود را با بدهکاران بانکی حل کنند و طبیعی است که این روش بهتری خواهد بود. وضع ترازنامه بانک‌های خصوصی مساعد نیست و تصمیم‌های دولت و مجلس نباید منجر به چند برابر شدن مشکل سیستم بانکی شود. وی درباره راهکار لازم برای تسویه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی گفت: افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی دارایی‌ها از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در جهت پرداخت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی باشد. دولت باید از طریق فروش اوراق منابعی را تامین مالی کند و بدهی خود به بانک‌ها را بپردازد. ‌موضوع بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی سال‌های زیادی است که به یکی از چالش‌های نظام بانکی تبدیل شده و به دلایلی از جمله اثر منفی بر پایه پولی و تورم کنترل آن بسیار ضروری است.

 

ارسال نظر