اولویت بانک‌ها در ماه‌ پایانی سال

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۴۴۹
اولویت بانک‌ها در ماه‌  پایانی سال

نیاز به نقدینگی در برخی واحدهای تولیدی به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش یافته است

گروه بانک و بیمه |احسان شمشیری|

رییس کل بانک مرکزی، با تاکید بر اینکه حفظ اشتغال و تولید اولویت نظام بانکی است گفت: مدیران عامل بانک‌های خصوصی و دولتی باید در ماه‌های پایانی سال، اولویت خود را تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی قرار دهند و از سخت‌گیری‌هایی که مانع تامین نقدینگی این واحدها می‌شوند، خودداری کنند. زیرا نیاز به نقدینگی بعضی از واحدهای تولیدی به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش‌ یافته و این عوامل نباید مانع فعالیت واحدهای تولیدی شود.

به گزارش «تعادل»، همتی در گردهمایی روسای موفق شعب بانک‌های کشور، که با حضور مدیران و کارشناسان تمامی بانک‌ها و موسسات مالی برگزار شد، از مدیران عامل بانک‌ها خواست تا تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دهند. وی تصریح کرد: بر این مبنا بانک مرکزی حامی تولید و حفظ اشتغال در کشور است و لازم است بانک‌ها در این زمینه با جدیت وارد میدان عمل شوند.

  نرخ ارز و طلا در بازار

روز سه شنبه 23 بهمن 97، در شرایطی که نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا 11900 و دلار 13900 تومان اعلام شد، در صرافی ملی و صرافی‌های بانکی، دلار به نرخ فروش 11800 و خرید 11700، و یورو با نرخ فروش 13750 و نرخ خرید 13650 تومان معامله شد. همچنین در بازار نقدی بازار آزاد نیز دلار 12130 تومان داد و ستد شد.

سامانه سنا نرخ‌های میانگین برای معاملات ارزی روز 21 بهمن را نیز برای دلار 11858، یورو 13805، درهم 3280، یوآن 1839، پوند 15383، لیرترکیه 2396 تومان اعلام کرده است.

بر این اساس، با اعلام نرخ اونس جهانی 1313 دلار، و نرخ دلار آزاد 12130 تومان، قیمت طلا و سکه نیز اندکی افزایش داشت و نرخ مظنه مثقال 17 عیار یک میلیون و 639 هزار، گرم 18 عیار 378، سکه طرح جدید 4 میلیون و 330 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 330 هزار، ربع سکه یک میلیون و 430 هزار، سکه گرمی 780 هزار تومان معامله شده است. همچنین قیمت خرید هر دلار امریکا در صرافی‌های بانک‌ها ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان است. از سوی دیگر این صرافی‌ها، قیمت خرید یورو را ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. در بانک‌ها نیز قیمت خرید دلار ۱۱ هزار و ۴۵۹ تومان، یورو ۱۲ هزار و ۹۲۳ تومان و هر پوند انگلیس ۱۴ هزار و ۷۴۱ تومان اعلام شده است.

همچنین بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز سه‌شنبه اعلام کرد که طی آن نرخ ۱۴ ارز نسبت به روز یکشنبه افزایش و نرخ ۲۴ واحد پولی دیگر از جمله یورو و پوند کاهش یافت. نرخ ۹ ارز دیگر مانند دلار نیز ثابت بود. هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال، هر پوند انگلیس با ۳۰۳ ریال کاهش ۵۴ هزار و ۲۸ ریال و هر یورو نیز با ۱۸۲ ریال افت ۴۷ هزار و ۳۶۹ ریال ارزش‌گذاری شد.

  دلار رکورد ۲۰۱۹ خود را شکست

ثبت هشتمین صعود متوالی دلار باعث شد این ارز در بالاترین سطح ثبت شده خود در سال ۲۰۱۹ قرار گیرد.

به گزارش رویترز، در شرایطی که امریکا تهدید کرده است در صورت نرسیدن به توافق مشخص با چین بر واردات کالاهایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار از این کشور تعرفه‌هایی با متوسط ۱۰ تا ۲۵ درصد وضع خواهد کرد، ارزش دلار در برابر ین و فرانک سوییس که به عنوان ارزهای امن جهانی شناخته می‌شوند ۰.۱ درصد پیشروی کرد به گونه‌ای که هر دلار به ۱۱۰.۴۷ ین و هر فرانک به ۱.۰۰۴ دلار رسید.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای مهم جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۴۵ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۹۷.۰۴ واحد، رکورد سال ۲۰۱۹ خود را شکست و برای نخستین‌بار در سال جاری در سطح بالای ۹۷ واحد ایستاد. مقاومت یورو در کانال ۱.۱۳ دلاری نیز در نهایت شکسته شد و یورو با ششمین کاهش متوالی به ازای ۱.۱۲۷۸ دلار مبادله شد.

به گفته برخی استراتژیست‌های ارزی، در صورتی که یورو نتواند در روزهای آینده به کانال ۱.۱۳ برگردد احتمال عقب‌نشینی یورو به کانال ۱.۱۲ دلاری نیز وجود دارد. پوند انگلیس تنها ارز مهمی بود که توانست در معاملات امروز در برابر پیشروی دلار بایستد و هر پوند با ۰.۱۵ درصد افزایش به ۱.۲۸۶۹ دلار رسید هر چند که پوند هنوز هم با کانال ۱.۳ دلار فاصله زیادی دارد.

 

  طلا به حاشیه رفت

طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی، با احتیاط سرمایه‌گذاران در آستانه مذاکرات تجاری امریکا و چین و رشد ارزش دلار، نتوانست پیشروی کند.هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۳۰۹ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز گذشته ۰.۴ درصد سقوط کرده بود. در بازار امریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل تغییری نداشت و در ۱۳۱۲.۷۰ دلار ماند.بر اساس گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا تهدید کرده است اگر تا اول ماه مارس، دو طرف به توافق نرسند، تعرفه روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد. تنش‌های تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان از سال گذشته بازارهای مالی را ملتهب کرده و جذابیت دلار امریکا به عنوان دارایی امن را افزایش داد. شاخص دلار امریکا در برابر سبدی از شش ارز بزرگ پس از پیشروی ۰.۴ درصدی در روز دوشنبه، در ۹۷.۰۵ واحد ثابت ماند.

  روبل در مقابل دلار و یورو قدرت‌نمایی کرد

به گزارش راشاتودی، به دنبال افزایش رتبه اعتباری روسیه توسط موسسه اعتبارسنجی مودیز و پیش‌بینی از چشم‌انداز باثبات اقتصادی این کشور، روبل به این روند صعودی واکنش نشان داد و در مقابل دلار و یورو قدرت نمایی کرد.بر همین اساس طی ۲۴ ساعت گذشته هر ۶۵.۸۵ روبل در مقابل یک دلار معامله شد که حاکی از رشد ۰.۱۷ درصد پول روسیه در مقابل دلار دارد؛ ضمن اینکه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون هم تقریبا ۳ درصد در برابر دلار تقویت شده است.

چند روز پیش موسسه اعتبار سنجی مودیز رتبه اعتباری روسیه را از Ba۱ به Baa۳ ارتقا داد و اعلام کرد که تحریم‌های امریکا تاثیری بر روی چشم‌انداز اعتباری روسیه نخواهد گذاشت. سال گذشته میلادی هم موسسات اعتبارسنجی اس‌اند‌پی و فیچ رتبه اعتباری روسیه را افزایش داده بودند.

 

ارسال نظر