همتی: منتظر اقدام بانک مرکزی در بازار ارز باشید

۱۳۹۷/۱۱/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۸۰۲
همتی: منتظر اقدام بانک مرکزی در بازار ارز باشید

بانک مرکزی؛ واردات کالاهای گروه چهارم حتی در مناطق آزاد تجاری و ویژه ممنوع است؛ اونس جهانی 1314 دلار شد

گروه بانک وبیمه| محسن شمشیری|

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد؛ پیرو صدور مجوز واردات کالاهای گروه چهارم به برخی از مناطق آزاد تجاری و‌ ویژه اقتصادی توسط تعدادی از مسوولان استان‌های مرتبط آن مناطق، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد در جلسه هیات دولت این تخلف برخی مناطق مطرح شد و نظر دولت همچنان بر ممنوع بودن ورود این کالاها به کشور حتی در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی است. به گزارش تعادل، گفتنی است؛ ممنوعیت واردات کالاهای گروه چهارم به کشور در خرداد ماه امسال طی یک لیست شامل ۱۳۳۹ قلم کالا از سوی محمد شریعتمداری - وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت - ابلاغ شده بود که اینک این ممنوعیت به مناطق آزاد و ویژه تجاری نیز تسری پیدا کرده است. از عمده‌ترین اقلام گروه چهارم کالایی برای واردات، لباس و منسوجات، لوازم آشپزخانه، ابزار کار، لوازم مورد استفاده در ساخت مسکن، خودرو، کفش و کیف و سایر مصنوعات چرمی، لوازم آرایشی بهداشتی و مبلمان و مصنوعات چوبی هستند.

   همتی: منتظر اقدام بانک مرکزی در بازار ارز باشید

به گزارش تعادل، از سوی دیگر، رییس کل بانک مرکری در پست اینستاگرامی خود، در هشداری به نوسان‌گیران و دلالان بازار ارز گفت که این بانک در موقع مقتضی تدابیر پیش بینی شده را عملیاتی خواهد کرد. این روزها متأسفانه برخی افراد و صاحب منصبان و بعضاً ذینفعان به تریبونی که دسترسی پیدا می‌کنند، با بی‌توجهی به جنگ تبلیغاتی و روانی دشمنان علیه کشورمان و در حد خود، آینده منفی را به غلط برای اقتصاد کشورمان به تصویر می‌کشند. عوامل اقتصادی و توانایی مداخله بانک مرکزی، نرخ‌هایی که امروز توسط فرصت جویان و در فضاهای مجازی مطرح می‌شود را ماندگار نمی‌داند. به مردم توصیه می‌کنم دارایی خود را در معرض ریسک بازار ارز قرار ندهند. دلالان و نوسان گیران هم سوار بر اینگونه القائات و بزرگ نمایی‌ها، بحث‌هایی مانند تأثیر رد یا قبول پالرمو و SPV و سایر بهانه‌ها، کسب و کار خود را، با فروش ارزهای بالا خریده خود، رونق می‌دهند. بانک مرکزی همچنان که تا به حال نیز نشان داده است در موقع مقتضی تدابیر پیش بینی شده را عملیاتی خواهد کرد. زمان و نوع مداخله را بانک مرکزی تعیین می‌کند، نه فضا‌سازی دلالان و فرصت جویان.

   نرخ ارز و سکه و طلا در بازار

روز چهارشنبه 10 بهمن 97 در سامانه سنا قیمت لحظه‌ای دلار 11 هزار و 950 تومان و یورو 14 هزار و 150 تومان اعلام شد. همچنین بر اساس میانگین نرخ‌های ارز روز سه شنبه سامانه سنا میانگین نرخ دلار 11هزار و 961 تومان، یورو 13 هزار و 533 تومان، درهم 3 هزار و 234 تومان، یوآن 1 هزار 810 تومان و پوند 15 هزار و 603 تومان و لیر ترکیه 2346 تومان اعلام شده است.  همچنین در بازار آزاد قیمت نقدی دلار به 12300 تومان رسید و در صرافی‌های ملی و بانکی نیز دلار ۱۱ هزار و 950 تومان قیمت خورد صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و 900 تومان خریداری می‌کنند. قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک‌ها، 14 هزار و 150 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 50 تومان است. لازم به توضیح است ۵ صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت ۱۰ تا ۱۵ تا ۲۰۰۰ دلار امریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند. این صرافی‌ها در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دهند. در بازار طلا نیز اونس جهانی به بالای 1314 دلار افزایش یافته و در نتیجه با افزایش قیمت دلار و اونس جهانی، نرخ طلا و سکه نیز افزایش یافته است. قیمت هرگرم طلای 18 عیار به 378 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عیار به 1 میلیون و 636 هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز چهار شنبه دهم بهمن ماه، ۴ میلیون و 350 هزار تومان شد. همچنین هر قطعه نیم سکه ۲ میلیون و 300 هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۳9۰ هزار تومان و سکه یک گرمی 755 هزار تومان معامله شد.  برخی فعالان بازار با توجه به ماه شمار شدن نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت، افزایش نرخ اونس جهانی طلا، محدودیت‌های سقف تراکنش ریالی در ماه‌های اخیر، جمع‌آوری چک‌های تضمینی به میزان 8 هزار میلیارد تومان، موضوع تاخیر در ایجاد کانال مالی ایران و اروپا، نزدیک شدن به بازار شب عید، موضوعات مربوط به بازار نفت و فروش نفت ایران، معتقدند که همه این عوامل، تقاضا و انگیزه صاحبان نقدینگی برای خرید دلار و سکه و طلا را افزایش داده است.

   افزایش قیمت ارز در بانک و بازار

قیمت دلار در بانک‌ها و صرافی‌های بانکی روز چهارشنبه ۱۰ بهمن با افزایش همراه بود و یورو نیز در صرافی‌ها وارد کانال ۱۴ هزار تومان شد. بانک مرکزی از نیمه نخست سال جاری به بانک‌ها این مجوز را داد که نسبت به خرید ارز از مردم اقدام کنند، البته این نرخ ابتدا بسیار پایین‌تر از قیمت بازار آزاد بود، اما به تدریج نرخ خرید ارز در بانک‌ها افزایش یافت، تا جایی که در برخی روزها از بازار آزاد نیز بیشتر شد. در همین راستا، بانک‌ها هر دلار امریکا را ۱۱ هزار و ۸۴۲ تومان و هر یورو را ۱۳ هزار و ۵۴۹ تومان از مردم می‌خرند. همچنین نرخ خرید پوند انگلیس در بانک‌ها ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. این در حالی است که قیمت خرید دلار در بانک‌ها در روز سه شنبه ۱۱ هزار و ۷۸۲ تومان بود و نرخ‌های روز چهارشنبه نشان می‌دهد که نرخ دلار بانکی ۶۰ تومان افزایش داشته است. همچنین نرخ خرید هر دلار امریکا در صرافی‌های بانک‌های دولتی ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان بود. این صرافی‌ها هر یورو را ۱۴ هزار و ۵۰ تومان خریده و ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان می‌فروشند. علاوه بر این، شعب ارزی بانک‌های عامل ارز مسافرتی، در صورت تکمیل بودن مدارک مسافران تا سقف ۵۰۰ یورو برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو برای سایر کشورها پرداخت می‌کنند که نرخ این ارز بدون احتساب کارمزد ۱۳ هزار و ۹۴۵ تومان است که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل به بیش از ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان می‌رسد. به این ترتیب مشاهده می‌شود که نرخ یوروی مسافرتی در بانک‌ها، کماکان بالاتر از بازار آزاد است.

   قیمت دلار کاهش یافت

در معاملات ارزی دیروز بازارهای جهانی، ارزش دلار در برابر همتایان مهمش کاهش یافت. به گزارش رویترز، پس از مخالفت مجلس انگلیس با به تعویق افتادن برگزیت، پوند با ۰.۲ درصد افزایش به ۱.۳۰۹۱ دلار رسید. پوند که در هفته گذشته به سطح ۱.۳۲۱۸ دلار نیز رسید پس از افزایش اختلافات بین مجلس و دولت انگلیس در خصوص چگونگی خروج از اتحادیه اروپا در ماه آینده میلادی، در مسیر کاهشی قرار گرفته بود.

 

 

ارسال نظر