اونس جهانی از 1300 دلار گذشت

۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۶۴۲

گروه بانک و بیمه|

 روز دوشنبه 8 بهمن 97 در سامانه سنا قیمت لحظه‌ای دلار 11 هزار و 800 تومان و یورو 13 هزار و 700 تومان اعلام شد. بر اساس نرخ‌های روز یک شنبه سامانه سنا نیز میانگین نرخ دلار 11هزار و 794 تومان، یورو 13 هزار و 763 تومان، درهم 3 هزار و 247 تومان، یوان 1 هزار 834 تومان و پوند 15 هزار و 394 تومان و لیر ترکیه 2304 تومان اعلام شده است.

به گزارش «تعادل»، همچنین در بازار آزاد قیمت دلار در ادامه روند افزایشی خود، در صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان قیمت خورد صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت‌های اعلامی نسبت به روز یک‌شنبه افزایشی اندک را نشان می‌دهد. قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان است.

لازم به توضیح است ۵ صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت ۱۰ تا ۱۵ تا ۲۰۰۰ دلار امریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند. این صرافی‌ها در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

در بازار طلا با اعلام اونس جهانی 1300 دلاری، قیمت طلا و سکه تقریبا ثابت بود و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز دوشنبه هشتم بهمن ماه، ۴ میلیون و ۱۹۸ هزار تومان شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۷۵۰ هزار تومان است و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۷۳ هزار و ۵۳ تومان است.

برخی فعالان بازار با توجه به رشد نرخ دلار به 11900 تومان در ساعات عصر پیش بینی کردند که نرخ طلا و سکه نیز اندکی افزایش یابد و سکه در ساعات عصر به 4 میلیون و 450 هزار تومان رسید.

     تب و تاب دلالان برای اثرگذاری در بازار ارز

بازار ارز با وجود آرامشی که طی ماه‌های گذشته داشته، طی روزهای اخیر با نوساناتی مواجه بوده که برخی نسبت به آن دیدگاه بدبینانه داشته و معتقدند که فشار برای تصویب FATF، بازار را متلاطم کرده است.

از مهرماه امسال با وجود حدود ۷ ماه سفته‌بازی و نرخ‌های نجومی برای انواع ارز در بازار، شرایط رو به آرامش گذاشته و نرخ‌های معقولی در بازار حاکم شده است که البته به دست آمدن آنها، حاصل برخی برنامه‌ریزی‌ها و بخشنامه‌های بانک مرکزی و عرضه بیشتر ارز صادراتی است. آنگونه که بانک مرکزی می‌گوید اجرای دستورالعمل‌های بازگشت ارز صادراتی و معافیت ارایه ارز به سامانه «نیما» از سوی صادرکنندگان کمتر از یک میلیون دلاری، سبب شده تا بازار ارز روی آرامش به خود ببیند و در کنار مجموعه تدابیر دیگر بانک مرکزی، روندی پیش‌بینی‌پذیر را طی نماید.

در این میان البته برخی بر این باورند که هنوز بازار ارز از عمق لازم برخوردار نشده و مرحله بعدی اقدامات بانک مرکزی برای هدایت بازار ارز، باید عمق‌بخشی و تنوع هر چه بیشتر عرضه‌کنندگان ارز باشد.

حال اما چند روزی است که با مطرح شدن تصمیم‌گیری در مورد FATF و پالرمو، بازار ارز با نوساناتی مواجه شده و در برخی ساعات روزهای گذشته، قیمت هر اسکناس دلار امریکا از مرز ۱۲ هزار تومان هم عبور کرده؛ این در حالی است که طی ماه‌های گذشته، بازارساز هیچگاه اجازه ماندگاری نرخ در کانال 12هزار تومان به بالا را نداده بود.

در این میان، دو سناریو در مورد شکل‌گیری قیمت‌های کنونی در بازار ارز میان فعالان این بازار رواج دارد. برخی بر این باورند که دلالان و سفته‌بازان با طرح موضوعات سیاسی و چانه‌زنی میان دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام، نوسان‌گیری را آغاز کرده و به همین دلیل با اقدامات سفته‌بازانه، تلاش دارند تا ضرر ماه‌های گذشته خود را جبران نمایند، اما برخی دیگر نیز در یک سناریویی متفاوت و البته بدبینانه، این نکته را مطرح می‌کنند که برخی طرفداران تصویب لوایح مذکور، تلاش دارند تا با ایجاد نوسان در بازار ارز، نهادهای تصمیم‌گیر را تحت فشار قرار دهند تا از ترس جهش قیمت ارز هم که شده، این لوایح را مصوب نمایند؛ چرا که خاطره‌ تلخ ماه‌های اخیر در بازار ارز ایران، علاوه بر دولت و مردم و حتی نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر را هم تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

گزارش‌های میدانی از روزهای گذشته بازار ارز حکایت از آن دارد که برخی بدشان نمی‌آید که این نوسانات اوج گیرد تا بتوانند سود بیشتری را تجربه کنند؛ اما به هر حال برخی صرافی‌ها هم با اعلام شرایط جدید، تلاش کرده‌اند تا از حضور سفته‌بازان در بازار جلوگیری نمایند؛ به نحوی که روز گذشته بر پشت شیشه‌ برخی صرافی‌ها، اطلاعیه‌هایی نصب شده بود که بر مبنای آن، خرید و فروش ارز تنها با ارایه کارت ملی جدید، شناسنامه یا گذرنامه معتبر امکان‌پذیر بود.

حال باید منتظر ماند و دید بازارساز چه کنترل و برنامه‌ای را برای جلوگیری از تحرکات سفته‌بازانه در بازار ارز تدارک خواهد دید.

 

ارسال نظر