اثر «ماه شمار» شدن سپرده‌ها بر رشد تقاضای سکه

۱۳۹۷/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۳۱۱

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

روز چهارشنبه 3 بهمن 97 نرخ لحظه‌ای در سامانه سنا برای دلار 11 هزار و 540 تومان و یورو 13 هزار و 250 تومان اعلام شد و بر اساس میانگین قیمتهای روز سه شنبه سامانه سنا دلار 11 هزار و 740 تومان، یورو 13 هزار و 470 تومان، درهم 3 هزار و 211 تومان، یوآن 1هزار 780 تومان، پوند 15 هزار و 33 تومان و لیر ترکیه 2 هزار و 272 تومان تعیین شد. براین اساس، نرخ‌های ارز نسبت به روز سه شنبه کاهش داشته است.

به گزارش تعادل، در بازار طلا و ارز نیز با اعلام اونس جهانی به نرخ 1285 دلار، و دلار با قیمت 11 هزار و 540 تومان در صرافی مالی، هر یورو برای برای فروش ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان ملاک عمل معامله‌گران قرار گرفت و برخی کارشناسان معتقدند هفته آینده قیمت دلار وارد کانال 12 هزار تومانی خواهد شد بر این اساس، روز چهارشنبه نرخ هر قطعه سکه تمام طرح قدیم سه میلیون و 950 هزار تومان، سکه تمام با طرح جدید چهار میلیون و 120 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه دو میلیون و 150 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 310 هزار تومان و سکه‌های گرمی نیز 705 هزار تومان تعیین شد . همچنین قیمت مظنه هر مثقال طلای 17 عیار، یک میلیون و 605 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 370 هزار تومان اعلام شد. به اعتقاد فعالان بازار، چند عامل بر رشد نرخ طلا و سکه موثر بوده و عامل اول مربوط به روزهای پایانی سال و مطرح شدن تقاضای سنتی آخر سال توسط بخشی از خانواده‌ها و موسسات جهت دادن هدیه آخر سال است. عامل دیگر نیز افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر است که همبستگی مثبت با نرخ سکه دارد وعامل بعدی تقاضای پنهان است که ناشی از پیش بینی افزایش قیمت در روزهای آتی است که موجب ایجاد روند صعودی در قیمت طلا می‌شود.

در این رابطه کشتی آرای رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف گفت: حباب سکه در طول هفته با افزایش ۹۰ هزار تومانی از ۳۸۰ هزار تومان به ۴۷۰ هزار تومان رسیده است. این افزایش در صورتی است که قیمت جهانی طلا تغییرات بسیار اندک داشته است. محمد کشتی‌آرای به اثر تصمیم بانک مرکزی مبنی بر ماه‌شمار کردن سپرده‌های کوتاه‌مدت بر رشد تقاضای طلا و سکه اشاره کرد و افزود: این تصمیم موجب شد تا بخشی از نقدینگی موجود در بانک‌ها به سمت بازار طلا و سکه سرازیر شود. وی تصریح کرد: مجموع این عوامل، باعث شده که قیمت سکه با رشد 250 هزار تومان و 7 درصدی نسبت به اول هفته همراه باشد.

     درخواست از صادرکنندگان برای برگرداندن ارز صادرات

همچنین اعضای شورای پول و اعتبار روز سه شنبه از صادرکنندگان درخواست کردند با برگرداندن ارز ناشی از صادرات خود به کشور در مبارزه با جنگ اقتصادی دشمن، مسوولان اقتصادی را یاری کنند. در یک‌هزار و دویست و شصت و پنجمین جلسه شواری پول و اعتبار، روسای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون ایران ضمن ارایه گزارشی از وضعیت فعالان اقتصادی در حوزه‌های مرتبط و به‌ویژه حوزه ارزی، از اقدامات بانک مرکزی برای تأمین ارز واردکنندگان و افزایش تعامل با صادرکنندگان بخش خصوصی برای برگشت ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد کشور قدردانی کردند.همچنین در این جلسه، اعضای شورای پول و اعتبار بر ادامه تعامل میان بخش‌خصوصی و بانک مرکزی تأکید و از صادرکنندگان درخواست کردند با برگرداندن ارز ناشی از صادرات خود به کشور در مبارزه با جنگ اقتصادی دشمن، مسوولان اقتصادی را یاری کنند.

     طلای جهانی ارزان‌تر می‌شود

این در حالی است که طلا پس از اینکه با افزایش تقاضای خرید، بیشترین افزایش قیمت در بیش از دو هفته اخیر را تجربه کرد، در معاملات روز چهارشنبه تغییر چندانی نداشت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییر چندانی نداشت و در ۱۲۸۴.۷۴ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز سه‌شنبه به دنبال سقوط بازارهای سهام جهانی که تقاضا برای خرید دارایی‌های مطمئن را تقویت کرد، ۰.۴ درصد صعود کرده بود. در بازار امریکا، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱۲۸۴.۲۰ دلار رسید. به گفته مارگارت یانگ، تحلیلگر بازار در شرکت «سی‌ام سی مارکتس»، آمار اقتصاد کلان کاملا مایوس‌کننده بوده و یک‌باره شاهد افزایش بدبینی پیرامون مذاکرات تجاری امریکا و چین بوده‌ایم و ابهامات تجاری باعث ایجاد تقاضا برای دارایی‌های مطمئن شده است. با این حال عدم وجود تحولات قابل توجه در بازارهای سهام آسیایی، رشد قیمت طلا را محدود کرده است. قیمت طلا اغلب در شرایط ابهامات سیاسی و اقتصادی که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند بالاتر می‌رود، افزایش پیدا می‌کند. آمارهای اقتصادی مایوس‌کننده در امریکا و ژاپن، نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصاد را تشدید کرده است. فروش خانه در امریکا در دسامبر به پایین‌ترین میزان در سه سال گذشته رسید، در حالی که آمار صادرات ژاپن در سال ۲۰۱۸ مطابق با انتظارات نبود. به علاوه فایننشال تایمز گزارش کرده که امریکا پیشنهاد چین برای مذاکرات تجاری مقدماتی در هفته جاری پیش از برگزاری مذاکرات رده‌ بالایی که برای هفته آینده برنامه‌ریزی شده را رد کرده است. لری کودلاو، مشاور اقتصادی کاخ سفید، منکر این گزارش شد. همچنین عامل دیگری که از قیمت طلا پشتیبانی کرده ادامه تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال امریکا و انتظارات برای توقف روند افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی امریکا است. وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، اظهار کرد الگوهای فنی نشان می‌دهد هر اونس طلا برای تحویل فوری ممکن است حمایت در سطح ۱۲۷۹ دلار را شکسته و تا سطح حمایتی بعدی که در ۱۲۶۸ دلار قرار دارد، عقب‌نشینی کند.

 

 

ارسال نظر