افزایش نرخ دلار و یورو بانکی

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۲۲۳
افزایش نرخ دلار و یورو بانکی

بازار متشکل معاملات ارزی به مرحله نهایی رسید

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری|

روز سه شنبه 18 دی 97، سامانه نیما نرخ لحظه‌ای دلار را 10900 و نرخ یورو را 12750 تومان اعلام کرد و برای روز دوشنبه نیز نرخ میانگین مبادله شده را برای دلار 10716، یورو 12562، درهم 2980، یوآن 1615، پوند 13782 و لیر ترکیه 2127 تومان اعلام کرده است.

به گزارش تعادل، در بازار طلا و ارز آزاد نیز با اعلام هر اونس طلا به 1283 دلار، و همچنین افزایش نرخ دلار درسامانه سنا به نرخ 10900 و نرخ 11 هزار تومان در بازار آزاد، و همچنین نرخ 10800 تومان در بازار هرات، نرخ طلا و سکه نیز افزایش یافت و نرخ مظنه مثقال طلای 17 عیار به 1 میلیون و 492 هزار تومان، گرم 18 عیار 344 هزار تومان، سکه طرح جدید 3میلیون و 810 هزار تومان، نیم سکه 1 میلیون و 950 هزار تومان، ربع سکه 1 میلیون و 230 هزار تومان، سکه گرمی 660 هزار تومان معامله شد. در بازار هرات نیز درهم 2990 و دلار 10800 تومان معامله شده است.

در صرافی‌ها و بانک‌ها نیز نرخ یورو به حدود ۱۳ هزار تومان هر لیر ترکیه ۲۰۵۰ تومان، درهم امارات ۳۱۰۰ تومان و پوند انگلیس ۱۴ هزار تومان اعلام شده است.

  افزایش قیمت دلار در بانک‌ها

 همچنین بار دیگر نرخ خرید دلار در بانک‌ها افزایشی شد و به حدود ۱۰ هزار و ۸۰۱ تومان رسید. نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها که مجوز آن در نیمه نخست سال جاری از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها داده شد، روز دوشنبه ۱۰ هزار و ۶۰۳ تومان و روز سه‌شنبه ۱۸ دی 10801 تومان اعلام شد و نرخ خرید دلار با حدود ۲۰۰ تومان افزایش به ۱۰ هزار و ۸۰۱ تومان رسید.

از سوی دیگر نرخ خرید یورو در بانک‌ها نیز با افزایش همراه بود، به‌طوری‌که قیمت خرید هر یورو در روز گذشته ۱۲ هزار و ۱۱۰ تومان بود و به ۱۲ هزار و ۳۵۸ تومان رسیده است. هر پوند انگلیس نیز با افزایش نسبت به روز گذشته ۱۳ هزار و ۷۸۴ تومان خریداری می‌شود.

شعب ارزی بانک‌های تجارت، سامان، ملی، ملت و پارسیان همچنین می‌توانند ارز مسافرتی را تا سقف ۵۰۰ یورو برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو برای سایر کشورها در صورت کامل بودن مدارک مسافران بفروشند. نرخ فروش هر یورو مسافرتی در شعب ارزی بانک‌های عامل نیز روز سه شنبه ۱۲ هزار و ۷۱۹ تومان است که با احتساب کارمزد بانک عامل و بانک مرکزی به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد. همچنین بر اساس اعلام صرافی‌ها، هر لیر ترکیه ۲۰۵۰ تومان، درهم امارات ۳۱۰۰ تومان و پوند انگلیس ۱۴ هزار تومان اعلام شده است.

  لیست نرخ‌های رسمی 47 ارزی شد

از سوی دیگر، بانک مرکزی در اعلام نرخ رسمی ارزها، هشت ارز دلار نیوزلند، تاکای بنگلادش، کیات میانمار، دینار اردن، لاری گرجستان، روپیه اندونزی، پزوی فیلیپین و منات ترکمنستان را به لیست قبلی اضافه کرده و روز سه شنبه نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ هر دلار ۴۲ هزار ریال هر پوند انگلیس با ۴۶ ریال افزایش ۵۳ هزار و ۵۹۴ ریال و هر یورو نیز با ۴۳ ریال رشد ۴۸ هزار و ۴۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

  بازار متشکل معاملات ارزی

 از سوی دیگر، روز سه شنبه 18 دی 97، در جلسه‌ای که در بانک مرکزی با حضور رییس‌کل بانک مرکزی، رییس‌ سازمان بورس و اوراق بهادار، مسوولان بانک مرکزی و بازار سرمایه برگزار شد، مشورت‌های نهایی درخصوص شکل‌گیری بازار متشکل معاملات ارزی انجام شد. به این ترتیب انتظار می‌رود که اقدامات اجرایی برای شکل‌گیری این بازار به زودی انجام و بازار ایجاد شود.

چندی پیش همتی، رییس‌کل بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار متشکل ارز برای معامله آزاد اعم از نقد و حواله خبر داده و گفته بود: یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی در ماه‌های اخیر برای ساماندهی بازار ارز و پاسخ‌گویی به نیازهای طبیعی مردم، راه‌اندازی یک بازار متشکل ارزی برای معامله آزاد، اعم از نقد و حواله اسعار بین‌المللی توسط کارگزاران (بانک‌ها و صرافی‌های مجاز) بوده است.

وی با اشاره به جلسات متعدد با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران بازار ارز و سرمایه و به ویژه بانک‌ها و صرافی‌ها در بانک مرکزی، این را هم گفته بود که در نهایت، در مورد راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارز، مبتنی بر سازوکار حراج، با هدف کشف قیمت ارز و تسهیل تأمین نیازهای خدماتی و خرد مردم به جمع‌بندی رسیدیم و این بازار با مشارکت بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و نظارت و بازارگردانی بانک مرکزی در آینده نزدیک به‌طور گام به گام و با تمرکز بر معاملات نقدی راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته رییس‌کل بانک مرکزی، صادرکنندگان هم می‌توانند در چارچوب مقررات اعلامی، بخشی از ارز صادراتی خود را در این بازار عرضه کنند که این اقدام موجب شفافیت شکل‌گیری نرخ تعادلی ارز می‌شود و تجربه مفیدی برای معاملات حواله‌های تجاری در سامانه نیما خواهد بود.

  حکم استرداد ۵۶۰ هزار یورو به دو بانک

از سوی دیگر، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، گفت​: در رسیدگی به پرونده دو متهم ارزی مقرر شد ارز دریافتی به میزان ۵۶۰ هزار یورو و ۱۴میلیون یوآن را به بانک‌های شاکی مسترد کنند.

محمدعلی اسفنانی درباره رسیدگی به پرونده دو متهم ارزی، اظهار داشت: با شکایت بانک پارسیان و بانک ملی، دو فقره گزارش تخلف ارزی مربوط به دو شرکت بازرگانی برای رسیدگی به این اداره کل ارسال شد.

طبق آنچه که روابط عمومی اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران اعلام کرده، وی گفت‌: به موجب رای صادره از شعبه ۵۶ تعزیرات حکومتی تهران، دوشرکت مذکور، به استرداد عین ارز دریافتی در حق خزانه دولت و تعلیق کارت بازرگانی به مدت یک سال محکوم شدند.

این دو شرکت متعهد بودند در زمان مقرر برای ورود کالا به کشور و ترخیص آن از گمرک اقدام کنند که به دلیل تخطی از اجرای تعهدات، واردکنندگان ارز محکوم شدند.

  دلار عقب‌نشینی کرد

همچنین رویترز، در گزارشی اعلام کرد که با افزایش انتظارات نسبت به توقف روند افزایش نرخ بهره در امریکا، دلار تضعیف شده است. حتی با وجود انتشار آمار خوب از اشتغال زایی ماه دسامبر امریکا، تحلیل‌گران معتقدند که نرخ رشد اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در حال کند شدن است. اظهارات اخیر جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا نیز به این انتظار دامن زده است که فدرال رزرو چشم‌انداز خود را محتاطانه‌تر کرده است. شاون اوزبورن، استراتژیست ارزی در بانک اسکوشیا گفت: اظهارات پاول مبنی بر اینکه سیاست‌گذاران انعطاف‌پذیر و آماده شنیدن صدای بازارهای مالی هستند، این انتظار را تقویت کرده است که سیاست انقباضی بانک مرکزی امریکا محدود یا به کلی متوقف خواهد شد.

در مبادلات روز سه‌شنبه، شاخص دلار که متوسط برابری این ارز در مقابل سبدی از ارزهای دیگر جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۴ درصد کاهش به ۹۵.۷۳۶ واحد رسید. یورو با ۰.۶ درصد افزایش در برابر دلار در مقایسه با سایر ارزها عملکرد بهتری داشت و هر یورو به ۱.۱۴۶۲ دلار رسید. در برابر سایر ارزهای مهم جهانی، هر پوند به ۱.۲۷۶۳ دلار و هر فرانک سوییس به ۱.۰۱۹۵ دلار رسید. همچنین هر دلار امریکا به ازای ۶۹.۷۸ روپیه هند، ۱.۴۰۱۶ دلار استرالیا، ۱.۳۳۰۸ دلار کانادا، ۱۰۸.۴۳۸۴ ین ژاپن و ۶.۸۵۱۰ یوآن چین مبادله شد.

 

 

 

ارسال نظر