ثبات بازار ارز همزمان با اصلاح نظام بانکی

۱۳۹۷/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۹۴
ثبات بازار ارز همزمان با اصلاح نظام بانکی

تعیین تکلیف ۶۰ صرافی غیرمجاز تا پایان سال

گروه بانک و بیمه|محسن شمشیری|

به دنبال کاهش نرخ اونس جهانی طلا به 1285 دلار، و اعلام نرخ دلار در روز شنبه 15 دی 97 در بازار سنا به قیمت 10600 تومان و نرخ یورو به قیمت 12550 تومان، نرخ طلا و سکه نیز با اندکی کاهش نسبت به هفته قبل، روند با ثباتی را طی می‌کند و نرخ هرگرم 18 عیار 332 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عیار 1 میلیون و 438 هزار تومان، سکه طرح جدید 3 میلیون و 640 هزار تومان، نیم سکه 1 میلیون و 900 هزار تومان، ربع سکه 1 میلیون و 170 هزار تومان، سکه گرمی 640 هزار تومان اعلام شده است.

به گزارش تعادل، بازار سنا همچنین نرخ میانگین نرخ‌های ارز برای روز پنج شنبه را نیز برای دلار 10731، یورو 12483، درهم 2940، یوآن 1602، پوند 13643، لیرترکیه 2118 تومان اعلام کرده است.

در بازار آزاد نیز نرخ دلار بالاتر از 10600 و در بازار هرات نیز بین 10600 تا 10700 و درهم بین 2910 تا 2980 تومان اعلام شده است. در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ رسمی ۶ ارز را کاهش و نرخ ۲۵ ارز از جمله یورو و پوند را افزایش داد و نرخ دلار و ۷ ارز دیگر نیز ثابت ماند. نرخ هر دلار امریکا روز شنبه پانزدهم دی ماه بدون تغییر 42 هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس با ۷۱۷ ریال افزایش ۵۳ هزار و ۴۳۴ ریال و هر یورو نیز با ۳۷ ریال رشد ۴۷ هزار و ۷۷۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

   افزایش نرخ دلار بانکی

بانک‌ها بار دیگر نرخ خرید دلار را افزایش دادند و به حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان رساندند. نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها که مجوز آن در نیمه نخست سال جاری از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها داده شد، در روز چهاشنبه هفته گذشته ۱۰ هزار و ۴۰۵ تومان بود که بانک‌ها در نخستین روز از هفته جاری (۱۵ دی) نرخ خرید دلار را افزایش داده و به ۱۰ هزار و ۴۹۹ تومان رساندند.

از سوی دیگر نرخ خرید یورو در بانک‌ها نیز با افزایش همراه بود، بطوریکه قیمت خرید هر یورو در روز چهارشنبه ۱۱ هزار و ۹۰۹ تومان بود و امروز به ۱۱ هزار و ۹۶۶ تومان رسیده است. همچنین هر پوند انگلیس را نیز با کاهش حدود ۱۲۰ تومانی ۱۳ هزار و ۳۷۱ تومان می‌خرند.

نرخ فروش هر یورو مسافرتی در شعب ارزی بانک‌های عامل نیز ۱۲ هزار و ۴۴۶ تومان است که با احتساب کارمزد بانک عامل و بانک مرکزی به حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسد. هر لیر ترکیه ۱۹۳۰ تومان، درهم امارات ۲۸۸۰ تومان و پوند انگلیس ۱۳ و ۶۰۰ تومان است.

   ثبات بازار ارز با اصلاح نظام بانکی

از سوی دیگر، دکتر همتی رییس کل بانک مرکزی نیز در این زمینه اظهار داشت که طی چند ماه اخیر، تمرکز بانک مرکزی بر بازار ارز و تلاش برای ایجاد ثبات در این بازار، این تصور را موجب شده است که بانک مرکزی از موضوع مهم اصلاح نظام بانکی غفلت کرده یا آن را به تأخیر انداخته است. طی سه ماه گذشته براساس مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و با تشکیل کمیته نقدینگی و بازار پول متشکل از جمعی از صاحبنظران اقتصادی، پولی و بانکی و مسولین بانک مرکزی و طی جلسات متعدد، برنامه‌های لازم برای این امر خطیر طراحی شده است و به یاری خداوند متعال به تدریج و با تأیید مراجع ذی‌ربط اجرایی خواهد شد. معضلات پیش انباشته در نظام بانکی و حساسیت این امر نیازمند دقت نظر و تدبیر لازم در اصلاح نظام بانکی است پرهیز ازتعجیل، تداوم ثبات بازار پول و صیانت از سپرده‌های مردم، پیش شرط‌های هر اقدامی در این زمینه است.مضافا که بانک‌های کشور بی‌وقفه در خدمت اقتصاد کشور و جامعه خواهند بود

از سوی دیگر، در مورد ثبات نسبی نرخ دلار در کانال 10 هزار تومان که عده‌ای آن را صوری و با فشار محدودیت‌های بانک مرکزی و نظام بانکی در سقف تراکنش مبلغ و همچنین کاهش چک‌های تضمینی در گردش ارزیابی کرده‌اند، امیر خجسته نماینده مجلس گفت: کاهش قیمت دلار تا ۱۰ هزار تومان حاصل یک برنامه‌ریزی منطقی بود، اما عده‌ای چنین برداشت کردند که گویا قیمت واقعی دلار ۲۰ هزار تومان بوده و قیمت ۱۰ هزار تومان غیرواقعی و صوری است درحالی که این برداشت غلط است.وی افزود قیمت دلار از 19 و 20 هزار تومان به 10 هزار تومان رسیده ولی متاسفانه قیمت اجناس پایین نیامده و با بالاترین حد قیمت که با دلار 20 هزار تومانی رسیده بود با این برگشت بر روی قیمت اجناس ذره‌ای تاثیر مثبتی نداشت.نماینده همدان و فامنین ادامه داد: کاهش قیمت دلار تا 10 هزار تومان حاصل یک برنامه‌ریزی منطقی بوده و از این بابت از رییس کل بانک مرکزی هم قدردانی می‌کنیم که البته کاهش قیمت دلار به معنی قیمتی است که کمتر از قبل از نرخ صعودی آن بازگردد.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد: انتقاد بنده از این بابت است که چرا با وجود کاهش قیمت دلار، اجناس هنوز به قیمت‌های سابق بازنگشته و گویا با دلار 20 هزار تومانی محاسبه می‌شود؟ انتقاد بنده از مسوولان دولتی است که نتوانسته‌اند قیمت اجناس را با قیمت ارز هماهنگ کنند نه کسانی که با تدبیر خود قیمت دلار را کنترل کرده و بازار ارز را آرام کرده‌اند.

 

    رکود صنعت طلا با پیش‌فروش سکه

همچنین رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر با بیان اینکه ذائقه مردم در خرید طلا تغییر کرده است، گفت: سرمایه‌گذاری روی ارز و سکه طلا مناسب نیست و مردم بهتر است طلای ساخته شده بخرند.

سیدحجت شفایی در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان این مطلب اظهار داشت: مردم می‌توانند به جای خرید ارز و سکه که قیمت آن در نوسان است، طلای ساخته شده بخرند که هم قابلیت استفاده زینتی دارد و هم می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

وی با بیان اینکه، خرید طلای ساخته شده، به اشتغال در کشور نیز کمک می‌کند، افزود: شاخصه‌ای که قیمت طلا را مشخص می‌کند، قیمت‌های جهانی و نرخ ارز آزاد است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران با اشاره به پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی در سال گذشته، اظهار داشت: البته مردم تمام سکه‌های پیش فروش شده را خریداری نکرده‌اند اما دست کم نیمی از افرادی که سکه پیش خرید کردند، مردم بودند. پیش فروش سکه باعث رکود در صنعت طلا و جواهر شده و تولیدکنندگان طلا، طلا فروشان و بنکداران ضرر کرده‌اند. از ابتدای سال جاری تاکنون میزان سود تمامی این واحدها زیر صفر بوده است.

وی تصریح کرد: بیشتر واحدهای تولید‌کننده طلا از ابتدای سال تولیدی نداشته‌اند و در بخش عرضه نیز تنها چراغ فروشندگان روشن بوده و بیشتر اجناس موجود مربوط به سال‌های قبل است.شفایی همچنین نسبت به خرید طلای آب شده از سوی مردم هشدار داد و گفت: مردم وقتی طلای ساخته شده می‌خرند، فاکتور دریافت می‌کنند که نشان می‌دهد طلای ساخته شده چه میزان وزن داشته و عیار طلای آن چه قدر است اما این موضوع درباره طلای آب شده وجود ندارد.

    ارز نیمایی، نوسان نرخ واقعی دلار

از سوی دیگر، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه بازار ارز به سمت ثبات نرخ‌ها در حرکت است، گفت: نرخ ارز نیمایی با مقداری نوسان می‌تواند قیمت واقعی دلار باشد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به وضعیت بازار ارز، افزود: عوامل مختلفی در ساماندهی ارزی موثر بوده اما مهم‌ترین اقدام بانک مرکزی توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و توصیه‌های ایشان در این حوزه بوده است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تغییر رییس کل بانک مرکزی و عمل به رهنمودهای رهبری به بهبود وضعیت بازار ارز و کسب موفقیت‌هایی در این زمینه منجر شده است، افزود: دلار در مسیر واقعی شدن نرخ خود قرار گرفته و به زودی تنش‌ها پایان می‌یابد.وی در پاسخ به این سوال که نرخ دلار تا چه اندازه کاهش می‌یابد و به سطح واقعی خود نزدیک خواهد شد، تصریح کرد: نرخ ارز نیمایی با مقداری نوسان می‌تواند قیمت واقعی دلار باشد.این نماینده مردم در مجلس دهم در خصوص تک نرخی شدن ارز، گفت: اگر دولت کالاهای اساسی که برای آن ارز ۴٢٠٠ تومان در نظر گرفته شده را تامین کرده و مابه التفاوت ارز ۴٢٠٠ تا ٨ هزار تومان را به نسبت سهم خانواده‌ها و هر کد ملی به حساب هر فرد ایرانی واریز کند و آنها نیز بتوانند مبلغ را مدیریت کنند بهترین راهکار برای تک نرخی شدن ارز را پیگیری کرده است.عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید با برنامه مداری در پی واقعی‌سازی نرخ‌ها حرکت کند، تصریح کرد: ساماندهی بازار ارز و سکه بازارهای موازی را نیز به سمت ثبات نرخ‌ها هدایت خواهد کرد.حاجی‌دلیگانی ادامه داد: ساماندهی نرخ ارز در ماه‌های اخیر از سوی بانک مرکزی با تغییر استراتژی نشان داد توجه به معنویات رهبری در هر حوزه‌ای می‌تواند راهگشا باشد.

    طلا غیرکارشناسی مالیات می‌دهد

لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده طلا از ۹ به سه درصد که ماه‌هاست از سوی سازمان امور مالیاتی به مجلس ارسال شده، هنوز بررسی و تعیین تکلیف نشده است. بر این اساس همچون ۱۰ سال اخیر مالیات بر کل قیمت طلای زینتی بسته و در هر چرخه ساخت و ذوب طلا دوباره برقرار می‌شود.به گزارش ایسنا، با شکل‌گیری تورم فزاینده از ابتدای سال جاری، بازارهای سرمایه‌ای و غیر سرمایه‌ای مانند بازار کالا تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. یکی از بازارهای سرمایه‌ای مصرفی، بازار طلاست و با اینکه به عنوان یک وسیله حفظ ارزش پول همیشه مطرح بوده، یکی از اقلام کاربردی و مصرفی نیز بوده است.علاوه بر شرایط تورمی که روی قیمت طلا اثر گذاشته است، مالیات بر ارزش افزوده نیز یکی از علل بالا بودن قیمت این کالای مصرفی - سرمایه‌ای شده است؛ مالیاتی که بر کل قیمت طلا بسته می‌شود و در هر چرخه ساخت و ذوب طلا دوباره برقرار است.این مساله در حالی است که بسیاری از فعالان این صنعت معتقدند که مالیات بر ارزش افزوده نه بر وزن طلا بلکه باید بر دستمزد تبدیل آن به اشکال مختلف بسته شود؛ چرا که ادامه این روند می‌تواند به ورشکستگی بازار طلا در کشور منجر شود. مجموع این مسائل و گلایه طلافروشان باعث شد بالاخره سازمان امور مالیاتی لایحه‌ای را برای حذف این نوع مالیات طراحی کند تا نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر از ۹ به سه درصد کاهش یابد. لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده طلا که از سال اواخر سال ۱۳۹۶ در دستور جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، در صورت تصویب می‌تواند در کاهش قیمت طلا و در نتیجه رونق گرفتن این بازار بسیار اثرگذار باشد و به نفع مصرف‌کننده نیز خواهد بود؛ هرچند این مساله می‌تواند باعث افزایش صادرات این کالا به خارج از کشور به دلیل به صرفه شدن آن هم شود.

پیش از این هم سید کامل تقوی نژاد - رییس سازمان امور مالیاتی - درباره نظر دولت مبنی بر اخذ مالیات بر ارزش افزوده از طلا گفته بود که اگر زمان اجرای مالیات بر ارزش افزوده، اخذ مالیات از طلا آغاز نمی‌شد، این کار بهتر بود.

اما اکنون که حدود ۱۰ سال از اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌گذرد و پتانسیل صنعت بزرگ طلا و جواهر را تحت تاثیر قرار داده، مقرر شده این قانون اصلاح شود و لایحه آن در ابتدای سال در کمیسیون اقتصادی مجلس و سازمان امور مالیاتی ارسال شده تا طبق آن اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده معاف شود اما هنوز این لایحه برای تایید نهایی وارد صحن علنی مجلس نشده است.

در همین باره نادر بذرافشان - دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر، با اشاره به مشکلات پیش‌روی صنف طلا و جواهر از مجلس خواست اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده را هرچه زودتر در صحن علنی بررسی کند.

او همچنین با انتقاد از صدور دستورالعمل‌های غیرکارشناسی برای این صنف اظهار کرد که قوانین دست و پاگیر و دستورالعمل‌های آنی صنعت طلا و جواهر را در مرز نابودی پیش برده است و اگر دولت از این صنف و صنعت حمایت نکند باید منتظر یک بحران جدی در این بخش بود. رکود موجود در صنف و صنعت طلا و جواهر را بی‌سابقه است و دولت و مجلس باید به کمک اصناف بیایند.

دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به عوارض اجرای غیرکارشناسی قانون مالیات برارزش افزوده تصریح کرد که با اجرای این قانون خریداران مصنوعات طلا بطور قابل توجهی کاهش یافتند و رکود موجود در این بازار باعث تعطیلی ۵۰ درصدی صنف طلا و جواهر و بیکاری خیل وسیعی از کارگران و فعالان این صنف شده است.

با طولانی شدن اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده به نظر می‌رسد اراده‌ای برای حل مشکل مالیات برارزش افزوده با وجود همه جلسات هنوز وجود ندارد و با رسیدن به ماه‌های پایانی سال و موضوع لایحه بودجه سال ۹۸، اصلاح این قانون به حاشیه رفته است.

 تعیین تکلیف 60 صرافی

دادستان تهران با اشاره به گزارش بانک مرکزی در رابطه با تعداد صرافی‌های غیرمجاز، گفت: حدود ۶۰ صرافی معرفی شده‌اند که تا پایان سال قرار است تعیین تکلیف شود.به گزارش تعادل، عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه نشست با رییس اتاق تعاون ایران در رابطه با آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری اظهار داشت: پرونده شهرام جزایری که در یکی از شهرستان‌ها دستگیر شده بود، چند وقت پیش به صدور کیفرخواست منجر گردید و این فرد در دادگاه بدوی به حبس نسبتا طولانی محکوم شده است، ولی از آنجایی که حکم قطعی نیست پس از قطعیت، میزان آن اعلام خواهد شد.دادستان تهران در مورد پرونده فردی که در زمینه کاغذ چندی پیش دستگیر شد، افزود: این متهم در حال تحقیق و بازجویی است. در دادستانی پنج پرونده در رابطه با کاغذ مطرح است و حدود هشت نفر بازداشت شدند.در روزهای اول رقم ارزی که اعلام شد سی میلیون دلار بود، اما طبق اخرین تحقیقات، این افراد ١٨٠ میلیون دلار ارز دریافت کرده یا فروخته و کاغذ وارد نکردند یا کاغذها را با تهیه فاکتورهای صوری در بازار آزاد فروخته‌اند.

جعفری دولت‌آبادی آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: هم در پرونده سکه ثامن که تا الان حدود چهارهزار نفر شکایت کرده‌اند و هم در پرونده طلافروشی شادی که حدود دو هزار نفر شکایت کرده‌اند، عده‌ای با تبلیغات، کاری را راه‌اندازی و اعتماد مردم را جذب می‌کنند و بعد از چند وقت یا متواری شده یا اموال موجود تکافوی بدهی‌های آنها را نمی‌دهد.در پرونده سکه ثامن با بدهی ٢٥٠ میلیارد تومانی، حدود صد میلیارد تومان موجود است.

 وی تاکید کرد: دستگاه‌های دولتی در اعطای مجوز به اینگونه فعالیت‌ها واقعا باید مراقب کنند و اگر هم اعطای مجوز صورت گرفت باید نظارت داشته باشند.خرید و فروش ارز صرفا از طریق صرافی‌های مجاز قابل اقدام خواهد بود و هرگونه خرید و فروش ارز در معابر جرم تلقی می‌شود و به پلیس دستور داده شده که بدون وقفه در مورد این نوع اقدامات برخورد شود تا به ثبات در حوزه ارز برسیم. جعفری دولت‌آبادی با اشاره به گزارش بانک مرکزی در رابطه با تعداد صرافی‌های غیرمجاز، گفت: حدود ۶۰ صرافی معرفی شده‌اند که تا پایان سال قرار است تعیین تکلیف شود و امیدواریم این اقدام به کل کشور تسری یاید.

 

 

ارسال نظر