اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۰۸

برنامه‌ریزی برای اصلاح نظام بانکی

رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی از برنامه‌ریزی برای امر خطیر اصلاح نظام بانکی خبر داد. به گزارش تعادل عبدالناصر همتی، رییس کل بانک‌مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی درباره اصلاح نظام بانکی، اظهار داشت: طی چند ماه اخیر، تمرکز بانک مرکزی بر بازار ارز وتلاش برای ایجاد ثبات در این بازار، این تصور را موجب شده است که بانک مرکزی از موضوع مهم اصلاح نظام بانکی غفلت کرده یا آن را به تأخیر انداخته است.  وی ادامه داد: به اطلاع کارشناسان و صاحبنظران ومردم عزیز می‌رسانم طی سه ماه گذشته براساس مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و با تشکیل کمیته نقدینگی و بازار پول متشکل از جمعی از صاحبنظران اقتصادی، پولی و بانکی و مسوولین بانک مرکزی وطی جلسات متعددبرنامه‌های لازم برای این امر خطیر طراحی شده است و به یاری خداوند متعال به تدریج و با تأیید مراجع ذیربط اجرایی خواهد شد. رییس کل بانک مرکزی در پایان این یادداشت آورده است: معضلات پیش انباشته در نظام بانکی و حساسیت این امر نیازمند دقت نظر و تدبیر لازم در اصلاح نظام بانکی است پرهیز ازتعجیل، تداوم ثبات بازار پول وصیانت از سپرده‌های مردم، پیش شرط‌های هر اقدامی در این زمینه است. مضافا که بانک‌های کشور بی‌وقفه در خدمت اقتصاد کشور و جامعه خواهند بود.

نتایج نشست ارزی صرافان بانکی

صرفان بانکی کشور در نشستی مشترک بر آمادگی به منظور تلاش برای مقابله با تحریم‌های امریکا تاکید کردند. به گزارش ایبنا، نوسانات ارزی در سال جاری توانست بسیاری آثار قابل توجهی در اقتصاد کشور داشته باشد که بی‌شک بدون مدیریت دولت، بانک‌مرکزی و همکاری صرافان در این راه، هیجانات و نوسانات ارزی همچنان ادامه داشت و آثار بسیار مخربی بر اقتصاد و سایر بخش‌ها در کشور داشت. بانک مرکزی با ارایه بسته‌های ارزی توانست بازار را تحت کنترل در آورده و قیمت ارز  از کانال ۱۸ هزار تومان به ده هزار تومان رسید، اما در این بین صرافان دارای مجوز بانک‌مرکزی و صرافی بانک‌ها با همراهی این سیاست‌ها در ایجاد آرامش در بازار و ثبات نسبی قیمت‌ها نقش بسزایی داشتند. در همین راستا روز گذشته اولین نشست مدیران عامل صرافی‌های بانکی در کانون صرافان برگزار شد و رضا ترکاشوند در این نشست با ارایه گزارش فعالیت‌های اخیر چند ماهه، اظهار داشت: تلاش کردیم تا با هدف‌گذاری، نقاط ضعف و مشکلات گذشته را شناسایی و در جهت رفع آنها اقدام کنیم. تعامل کانون صرافان با نهادهای بالادستی و نظارتی خود از جمله بانک مرکزی، دولت، مجلس و قوه قضاییه در این مدت برقرار شده و تلاش شد تعامل کانون با بانک مرکزی علاوه بر سطوح مختلف بانک مرکزی با رییس کل نیز هم برقرار شود. دبیرکل کانون صرافان ادامه داد: دیدار و گفت‌وگو با اعضای دولت از جمله معاون اول رییس‌جمهور، بازرس ویژه ریاست‌جمهوری، مسوولان مرتبط با امور ارزی در حوزه مالیاتی و نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه‌ریزی از دیگر اقدامات صرافان در این مدت بوده است. ترکاشوند گفت: مذاکره و گفت‌وگو با قوه قضاییه جهت پیشگیری از بروز مشکل برای صرافان هم از رئوس اصلی برنامه‌های ما در این مدت بوده است.

نحوه پذیرش اوراق مالی اسلامی به عنوان وثیقه تسهیلات

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای بر اساس قانون بودجه سال 1397 «دستورالعمل نحوه پذیرش اوراق اسناد مالی اسلامی به عنوان ضمانت اعطای تسهیلات به پیمانکاران مجری طرح‌های عمرانی» را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، طبق بند «ح» تبصره (16) قانون بودجه سال 1397 کل کشور، «بانک‌های عامل مکلفند نسبت به پذیرش اوراق اسناد مالی اسلامی به عنوان ضمانت تسهیلات پرداختی به پیمانکاران مجری طرح‌های عمرانی اقدام نمایند». حسب فراز پایانی حکم قانونی مذکور، تدوین و ابلاغ دستورالعمل مربوط به آن، بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نهاده شده است. لذا در اجرای تکلیف قانونی مذکور، «دستورالعمل نحوه پذیرش اوراق اسناد مالی اسلامی به عنوان ضمانت اعطای تسهیلات به پیمانکاران مجری طرح‌های عمرانی» که با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه شده و در سیزدهمین جلسه کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری بانک مرکزی به تصویب رسیده است، به شرح پیوست ابلاغ می‌شود. در این رابطه، شایان ذکر است توثیق برخی از انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه اسلامی نزد شبکه بانکی کشور در اجرای احکام و ضوابط اجرایی قوانین بودجه سالانه کل کشور، مسبوق به سابقه بوده و مدیریت‌کل اعتبارات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز سابقاً طی بخشنامه شماره 251785‌‌/ 96 مورخ 10‌‌/8 ‌‌/1396 بر این مهم تأکید کرده است.  فرآیند توثیق اوراق اسناد مالی اسلامی همچون سایر اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار، باید از طریق مراجعه به «شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه» و ارایه فرم توثیق تکمیل شده و امضای طرفین (وثیقه‌گذار و وثیقه‌گیر) انجام پذیرد.

 

ارسال نظر