بازارساز دلار را به کانال ۱۰هزارتومانی بازگرداند

۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۵۰۵
بازارساز دلار را به کانال ۱۰هزارتومانی بازگرداند

  جعفرزاده ایمن‌آبادی: دلار به کانال ۷ تومان باز می‌گردد     بازار طلا در انتظار سیاست‌های مالی جدید برای سال 2019

گروه بانک وبیمه| محسن شمشیری|

درمعاملات روز شنبه ۸ دی‌ماه بازار ارز با حرکت دلار در کانال ده هزار تومانی آغاز شد و فعالان بازار بر این باور هستند که سفته‌بازان باز هم ناامید شده‌ و انتظار افزایش نرخ ندارند بطوریکه نرخ دلار به 10 هزار و 300 تومان و یورو به 12 هزار و 300 تومان رسید .

به گزارش «تعادل»، روز شنبه نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا 10300 تومان و برای یورو 12300 تومان اعلام شد. همچنین بر اساس قیمتهای روز پنج شنبه سنا، دلار 11هزار و 62 تومان، یورو 12 هزار و 983 تومان، پوند 14 هزار و 305 تومان، یوان یک هزار و 629 تومان درهم 3هزار و 78 تومان معامله شده است. همچنین بانک مرکزی نرخ رسمی هر دلار امریکا برای شنبه هشتم دی ماه را بدون تغییر ۴۲ هزار ریال، ‌هر پوند انگلیس با ۱۴۵ ریال افزایش نسبت به روز پنج شنبه ۶ دی ماه ۹۷ به مبلغ ۵۳ هزار و ۳۳۴ ریال و هر یورو نیز با ۲۸۳ ریال رشد در مدت مشابه ۴۸ هزار و ۱۰۷ ریال ارزش‌گذاری کرد.

در ساعات آغازین معاملات روز شنبه هشتم دی‌ماه، نرخ دلار با بازگشت به کانال ده هزار تومانی، بار دیگر نشان داد که بازارساز، دامنه نوسان نرخ دلار را همچنان در کانال ده تا دوازده هزار تومانی محدود کرده و اجازه تغییر آن را نمی‌دهد.

 روزهای میانی هفته گذشته، به دلیل تعطیلات کریسمس و همچنین واکنش به سخنان رییس‌جمهور در مراسم تقدیم لایحه بودجه 98، نرخ دلار تا مرز ورود به کانال دوازده هزار تومان هم بالا رفت و در بازار آزاد نرخ از سوی برخی دلالان، اندکی بالای ۱۲ هزار تومان هم معامله شد، اما با دخالت موثر بازارساز، روز پنجشنبه دوباره به کانال 11 هزار تومان پایین آمد و روز شنبه، نیز به کانال ده هزار تومانی بازگشت.

روز شنبه آنگونه که تابلوهای صرافی‌های بانکی مشخص کرده‌اند، نرخ هر دلار امریکا برای خرید ده هزار و ۴۰۰ تومان و برای فروش ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است، ضمن اینکه هر یورو برای خرید ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان و برای فروش ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

همچنین نرخ و انس طلا به 1280 دلار، 18 عیار 327 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عیار 1 میلیون و 415 هزار تومان، سکه طرح جدید 3 میلیون و 550 هزار تومان، نیم سکه 1 میلیون و 830 هزار تومان، ربع سکه به 1 میلیون و 140 هزار تومان و سکه گرمی 650 هزار تومان معامله شد.

  دلار به کانال ۷ هزار تومان بازمی‌گردد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با پیش‌بینی کاهش دوباره نرخ دلار، از بازگشت نرخ این ارز به کانال ۷ هزار تومان سخن گفت.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با ایبِنا، با اشاره به روند رو به کاهش نرخ ارز در بازار، اظهار داشت: مبادلات پولی بین کشورها، ورود ارز به کشور و اقداماتی از این دست مجموعا باعث شد که دارندگان ارز در داخل کشور نگران کاهش ارزش دلار خود شوند.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه دلار دیگر به عنوان پشتوانه برای افراد نیست، افزود: اقداماتی که در مورد دلار و ساماندهی ارزی صورت گرفته باید زودتر انجام می‌شد. وی با تاکید بر اینکه در حوزه ساماندهی ارزی دیرتر از وقت مقرر عمل شده است، تصریح کرد: پیش بینی‌ها حاکی از این است که قیمت دلار باز هم سقوط خواهد کرد و در نهایت به کانال ۷ هزار تومان خواهد رسید.

جعفرزاده ایمن آبادی در پاسخ به این سوال که آیا امکان افزایش دوباره نرخ ارز وجود دارد؟ گفت: خیر فراز و نشیب نرخ ارز در ماه‌های اخیر باعث شده سرمایه‌گذاری در صنعت ارز پُرریسک باشد و کسانی که در خط دلالی هستند راضی نباشند که سرمایه‌های خود را به جایی بیاورند که روند صعودی - نزولی و فراز و نشیب زیاد دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه نرخ ارز در حال حاضر شیب زیادی پیدا کرده است، افزود: بنابراین احتمال افزایش قیمت ارز وجود ندارد و اکنون در بازار هم همه عمدتا فروشنده هستند.

  خریداران طلا و سکه دست نگه دارند

از سوی دیگر، رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفت: در روزهای اخیر به دلیل کاهش قیمت نفت و ریزش سهام در بورس‌های بین‌المللی و عدم تصمیم‌گیری درباره نرخ بهره در امریکا سبب شد تا قیمت‌های جهانی طلا افزایش یابد و به بالاترین میزان خود در ۱۵ماه اخیر برسد.

محمد کشتی آرای افزود: در هفته گذشته ۱۱درصد بر قیمت سکه و طلا افزوده و سبب شد تا حباب قیمت سکه بیش از ۴۰۰هزار تومان شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر قیمت جهانی نفت افزایش یابد و شاخص سهام در بازارهای جهانی بالا رود، آیا می‌توان به کاهش نرخ جهانی طلا و در نتیجه پایین آمدن قیمت سکه و طلا در بازار ایران امیدوار بود، توضیح داد: نمی‌توان پیش بینی دقیقی داشت؛ شاید همه‌چیز برعکس شود. در ماه‌ها و روزهای گذشته پیش بینی می‌کردیم مطابق تجربه سال‌های گذشته در روزهای پایانی سال میلادی و… نوسان در قیمت جهانی طلا اتفاق بیافتد، که اکنون این اتفاق افتاده و ادامه این وضعیت و جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت و همچنین ممانعت از ریزش بیشتر ارزش سهام‌های بین‌المللی و مالی بستگی به تصمیمات و سیاست‌های مالی دیگر کشورها دارد که اگر این روند ادامه یابد ممکن است قیمت جهانی طلا بازهم بالاتر رود. اگر قیمت نفت سیر صعودی یابد طبیعی است قیمت طلا کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: بنابراین باید اجازه داد تا ۲-۳ روز دیگر بگذرد و کشورها سیاست‌های مالی جدید برای سال ۲۰۱۹ را اعلام کنند که این مساله تاثیر زیادی روی افزایش یا کاهش قیمت‌ها خواهد داشت.

این فعال بازار طلا و جواهر پیش بینی کرد: به نظر می‌رسد این روند تا ۱۲ و ۱۳ دی ماه جاری که تعطیلات کشورهای غربی اتمام می‌یابد، ادامه خواهد داشت.

کشتی آرای درباره افزایش تقاضا برای خرید سکه و طلا با وجود افزایش قیمت‌ها در بازار ایران و احتمال تکرار شرایط بازار آشفته در ماه‌های گذشته تصریح کرد: اصلا این اتفاق نخواهد افتاد زیرا سیاست بانک مرکزی در پایین نگه داشتن و تعدیل نرخ ارز است و براساس این سیاست‌ها چنین اتفاقی نخواهد افتاد .

وی اضافه کرد: افزایش تقاضا را می‌توان اینگونه تفسیر کرد که به دلیل هیجان و التهاب غیرطبیعی که در بازار کشور داریم این روند برخلاف سایر کشورهاست؛ به گونه‌ای که اگر در دیگر کشورها کالایی گران شود، درخواست خرید کاهش می‌یابد اما در ایران برعکس است افزایش قیمت سبب به وجود آوردن هیجان کاذب می‌شود برای خرید بیشتر که در نهایت در نقطه‌ای ثابت خواهد ماند. وی درباره میزان افزایش تقاضا  بر اثر هیجانات خرید توضیح داد: ‌تقاضا به صورت موردی افزایش یافته بسیاری از افراد منتظر بودند که کاهش بیشتر قیمت‌ها اتفاق بیفتد تا خرید کنند اما در 3-2روز گذشته وقتی دیدند این روند برعکس شده تقاضای آن خرید به یک‌باره به بازار آورده شد و موجب التهاب قیمت شد. در هفته گذشته قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به آستانه 4 میلیون تومان رسید اما بار دیگر عقب‌نشینی از میانه روز چهارشنبه آغاز شد و سکه در مرز سه میلیون و 600 هزار تومان ایستاد.

وی خاطرنشان کرد: ‌به هموطنان توصیه می‌شود در مواقعی که بازار ملتهب است، داد و ستد نباید انجام شود تا بازار به آرامش قیمت‌ها برسد.

  دلار با کاهش مجدد سال ۲۰۱۸ را تمام کرد

در آخرین روز معاملات بازارهای مالی جهان در سال ۲۰۱۸، شاخص دلار ۰.۰۹ درصد کاهش یافت.

به گزارش رویترز، با افزایش تمایل معامله‌گران به ارزهای امن‌تر نظیر ین و فرانک، دلار آخرین هفته سال ۲۰۱۸ را با کاهشی دراماتیک به پایان رساند.

هر دلار با ۰.۵۶ درصد کاهش به ۱۱۰.۳۷ ین رسید و هر فرانک با ۰.۲۶ درصد افزایش به ازای ۱.۰۱۵۹ دلار مبادله شد. شاخص دلار که نرخ برابری این ارز در مقابل سبدی از ارزهای مهم جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۰۹ درصد کاهش بسته شد.

یک‌سوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی کیتکو نیوز بر این باورند که قیمت جهانی هر اونس طلا در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۱۵۰۰ دلار خواهد رسید.

به گزارش کیتکو نیوز، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بین‌المللی شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته پیش بینی می‌کنند که تقاضا و قیمت جهانی طلا در سال 2019 میلادی با رشد چشمگیری روبرو خواهد شد.

بر اساس این گزارش حدود 5 هزار نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکو شرکت کرده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که 1640 نفر معادل 34 درصد پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت طلا تا پایان سال 2019 میلادی به بیش از 1500 دلار خواهد رسید.

این در حالی است که 868 نفر معادل 18 درصد نیز پیش‌بینی کرده‌اند قیمت هر اونس طلا در سال جدید میلادی به کمتر از 1100 دلار کاهش خواهد یافت.

329 نفر معادل 7 درصد نیز اعلام کرده‌اند که قیمت طلا در سال 2019 میلادی در سطح فعلی یعنی کمتر از 1300 دلار باقی خواهد ماند.

  بیت‌کوین بدترین سرمایه‌گذاری سال ۲۰۱۸ میلادی

کارشناسان فلزات گرانبها اعلام کردند سرمایه‌گذاری روی ارز رمزنگار بیت کوین در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان بدترین سرمایه‌گذاری بود.

به گزارش راشاتودی، کارشناسان فلزات گرانبها در شرکت مشاوره‌ای «فین اکسپرتیزا» اعلام کردند که پُرسودترین سرمایه‌گذاری در سال جاری میلادی روی پلادیم بود؛ در حالی که سرمایه‌گذاری روی ارز رمزنگار بیت کوین بدترین سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۸ میلادی لقب گرفته است.

بر اساس مطالعات انجام گرفته شده از سوی این شرکت، سرمایه‌گذاران بیت کوین بیش از ۳ هزار دلار یا ۷۱.۲ درصد از سرمایه‌گذاری خود را در سال ۲۰۱۸ میلادی از دست دادند. در حالی که سرمایه‌گذاری روی پلادیم پر سودترین سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۸ میلادی شناخته شد و قیمت این فلز گرانبها به بالاترین رکورد خود رسید و بهترین عملکرد را در میان فلزات گرانبها به خود اختصاص داد.

 تداوم صعود قیمت طلا و دلار در برابر سایر ارزها

قیمت طلا روز جمعه به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصاد جهانی و تعطیلی بخشی از دولت امریکا که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را تقویت کرد، افزایش یافت و نزدیک به بالاترین قیمت خود در بیش از شش ماه گذشته ایستاد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۲۷۷.۷۵ دلار رسید و در مسیر ثبت دومین هفته متوالی قرار گرفت. طلا روز چهارشنبه تا مرز ۱۲۷۹.۰۶ دلار صعود کرده بود که بالاترین حد از ۱۹ ژوئن بود.

در بازار امریکا، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۲۸۰.۲ دلار رسید.

 

 

 

ارسال نظر