استفاده از ارزهای ملی در تجارت خارجی

۱۳۹۷/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۰۲۳

امضای قرارداد همکاری مالی و بانکی بین ایران و روسیه، تلاش برای به به‌کارگیری سیستم جایگزین سوییفت، تدوین پیش‌نویس قانون جدید بانکداری در مجلس، تلاش برای افزایش ثبات در بازار ارز، اصلاحات گمرکی برای بهینه کردن فرایند صادرات و واردات، الزام بنگاه‌های اقتصادی به انطباق با استانداردهای بین‌المللی گزارش‌گری مالی، مهم‌ترین اقداماتی است که در جهت تسهیل تجارت خارجی با ارزهای ملی، کاهش نقش دلار و سلطه امریکا بر مبادلات بانکی و ارزی و توجه به پیمان‌های دوجانبه بین ایران و سایر کشورها، انجام شده است.

رسول خوانساری پژوهشگر پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ایران، با اعلام این مطلب، در پنل تخصصی تجارت با ارزهای ملی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها که در مرکز مطالعات ایرانی در شهر آنکارا ترکیه برگزار شد، به بررسی مهم‌ترین اقدامات سیاستی انجام شده توسط بانک مرکزی ایران و دیگر دستگاه‌های اجرایی و قانون‌گذاری ایران به منظور تسهیل تجارت خارجی با ارزهای ملی پرداخت.  وی ضمن اشاره به تمایل ایران برای استفاده از ارزهای ملی به جای دلار امریکا در مبادلات خارجی گفت: وجود ظرفیت مناسب تجارت خارجی بین ایران و کشورهای دیگر با استفاده از ارزهای ملی، تلاش برای ایجاد واحد پولی مشترک با بهره‌گیری از تجربه کشورهای اروپایی و راه‌اندازی بانک مشترک چندملیتی بین کشورهایی همچون ایران، روسیه و ترکیه از جمله پیشنهادهایی است که می‌توان به منظور گسترش تجارت خارجی بین اینگونه کشورها مورد بررسی قرار داد.

خوانساری، پس از بررسی نقش دلار در تجارت جهانی و استفاده ابزاری ایالات متحده از دلار به عنوان یک سلاح اقتصادی در برابر دیگر کشورها، به افزایش تمایل و عزم کشورها برای کاهش نقش دلار در مبادلات بین کشورها و شتاب یافتن فرایند دلارزدایی در اقتصاد جهانی اشاره کرد.

پژوهشگر پژوهشکده پولی و بانکی ضمن تشریح وضعیت کلی اقتصاد ایران و ارایه آماری از وضعیت صادرات و واردات و کشورهای مهم طرف تجاری ایران، به تجربه گذشته ایران در زمینه پیمان‌های پولی دوجانبه پرداخت. وی پیمان پولی دوجانبه میان ایران و ترکیه را مهم‌ترین تجربه ایران در این حوزه برشمرد که به مرحله عملیاتی رسیده است. همچنین به مذاکرات جاری میان ایران و دیگر کشورها همچون روسیه و پاکستان برای گسترش استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری اشاره کرد.

 

ارسال نظر