اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۰۰:۱۲:۵۶
کد خبر: ۱۳۲۷۹۸

نیمی از سکته‌های مغزی قابل پیشگیری هستند

مدیرگروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه نیمی از سکته‌های مغزی قابل پیشگیری هستند، گفت: کنترل دیابت، فشار خون و اصلاح شیوه زندگی تا میزان زیادی از بروز سکته مغزی در جامعه پیشگیری می‌کند. کوروش قره گزلی با بیان اینکه خوشبختانه به علت برخی آگاه‌سازی‌ها و کنترل عوامل خطر، آمار بروز سکته مغزی نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است، گفت: با این حال آمار بروز سکته مغزی در شهرها و کشورهای مختلف بسته به فرهنگ و سطح بهداشت جامعه متغیر است. به عبارت دیگر سبک زندگی و رعایت اصول بهداشتی و سلامتی در بروز سکته مغزی نقش پررنگی دارد.او با اشاره به دیابت و فشارخون به عنوان خطرناک‌ترین فاکتورها در بروز سکته مغزی، اظهار کرد: اگرچه در بیشتر کشورها برنامه‌های گسترده‌ای برای کنترل دیابت و فشارخون اجرا شده، با این حال آمار بروز سکته مغزی هنوز بالا و بین ۱ تا ۲ در هزار نفر تخمین زده می‌شود. وی با اشاره به نقش موثر سبک زندگی سالم در جلوگیری از بروز سکته مغزی و کاهش آمار آن در جامعه، عنوان کرد: آموزش عمومی و آگاه‌سازی جامعه در ترویج سبک زندگی سالم و در نتیجه کاهش احتمال بروز سکته در افراد جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا مهم‌ترین ابزار قابل استفاده برای افزایش سواد سلامت جامعه رسانه‌های عمومی و صدا و سیما است که خوشبختانه در دسترس پزشکان و مسوولان حوزه سلامت قرار دارد.مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: به عنوان نمونه آگاه‌سازی عمومی جامعه در رابطه با رعایت سبک زندگی سالم، رعایت برخی اصول اولیه سلامت مانند عدم مصرف دخانیات، جلوگیری از افزایش وزن، کنترل فشار خون، دیابت و ورزش مستمر تا میزان زیادی به کنترل سکته مغزی در جامعه کمک می‌کند؛ مساله‌ای که به سهولت با اطلاع‌رسانی‌های عمومی از طریق رسانه‌ها قابل کنترل است.وی با بیان اینکه عوامل موثر در بروز سکته مغزی به دو دسته قابل کنترل و غیرقابل کنترل تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: عواملی همچون سن و ژن جزو عوامل غیرقابل کنترل هستند. به عنوان نمونه با افزایش سن احتمال بروز سکته بالاتر می‌رود و در رابطه با ژن نیز در برخی خانواده‌ها بروز سکته مغزی شایع بوده که باید با مراقبت بیشتر، بروز آن را کنترل کرد.

 

معافیت فعالان سمن‌ها از «سربازی» صحت ندارد

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرد که خبر معافیت یا کسر خدمت ۱۰۰هزار نفر از فعالان در سمن‌های جوانان صحت ندارد.موسی کمالی درباره اخبار منتشر شده در مورد معافیت شش ماهه سربازی افراد فعال در سمن‌ها گفت: کارکنان وظیفه یکی از ارکان و توان رزم نیروهای مسلح و بنیه دفاعی کشور هستند لذا تصمیم‌گیری در این حوزه از طریق ستاد کل نیروهای مسلح صورت می‌گیرد و بدیهی است که خبرهای مربوط به سربازی صرفا از طریق ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام خواهد شد.

او با بیان اینکه معافیت شش ماهه از سربازی بی‌معناست به ایسنا گفت: معافیت از سربازی دارای مدت نیست و افراد از کل مدت خدمت سربازی معاف می‌شوند، آنچه مدت‌دار است کسر خدمت از سربازی است که البته تاکنون تصمیمی در مورد کسر خدمت فعالان سمن‌ها اتخاذ نشده است. رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه خبر معافیت ۱۰۰هزار نفر از فعالان سمن‌های جوان صحت ندارد، گفت: برابر توافق انجام شده بناست با طی فرآیند قانونی تعداد محدودی از فعالان سمن‌های جوانان شش ماه آخر خدمت سربازی خود را در سمن‌ها انجام دهند و این به معنای کسرخدمت یا معافیت نیست. کمالی ادامه داد: ضمن اینکه باید توجه داشت که اولا هنوز این توافق مسیر قانونی خود را طی نکرده است بنابراین رسانه‌ای کردن آن ضرورتی ندارد. درثانی تعداد ده هزار و صدهزار نفر و ... درست نیست بلکه در صورت تصویب تعداد محدودی از این تسهیلات بهره مند خواهند شد. فقر ۱۸ تا ٣۵ درصدی

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در دوره‌های گذشته بین ۱۴ تا ۱۸ درصد مردم زیر خط فقر بودند، گفت: این میزان امروزه به ۱۸ تا ۳۵ درصد رسیده است.

احمد میدری در نشست «دام فقر، در جست‌وجوی راه رهایی»با بیان اینکه فقر محصول تسلط منافع یک گروه به گروه‌های دیگر جامعه است که می‌تواند در سطح جهانی یک کشور یا منطقه باشد افزود: در سطح جهانی تسلط نظامیان و سرمایه داری از جمله مصداق‌های ایجاد‌کننده فقر است.

او با بیان اینکه بعد از نظامیان، بانکداران بزرگ‌ترین عوامل فقر در دنیا هستند تصریح کرد: به ویژه از اواخر ۱۹۸۰ سرمایه داری مالی با ابزارهای مختلف به انتقال منافع مردم به بخش سرمایه داری مالی دست زد و کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که به این دلیل تعداد فقرایش افزایش نیافته باشد.

این اقتصاددان با بیان اینکه در ایران تسلط منافع برخی گروه‌ها باعث ایجاد فقر شده است، اظهار کرد: زمانی که از تحولات آگاهی نداشته باشیم، به راهکاری اساسی نیز دست پیدا نمی‌کنیم. در ایران چند عامل باعث ایجاد فقر شدند که یکی از آنها منافع دستگاه‌های اجرایی و نظام بروکراسی کشور بوده است، اما در واقع بین نهادهای عمومی و دولت تفاوتی وجود ندارد. برای مثال در آموزش و پرورش که با بودجه محدود اداره می‌شود، می‌بینیم که همین دستگاه اجرایی تسلط بر منابع مختلف، باعث ضربه به منافع مردم شده است.

 

ارسال نظر